Spring of veelzeidigheid zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

Spring of veelzeidigheid zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:48

om een lang verhaal kort te maken.

mijn vraag is.. kun je ook super springen met een veelzeidigheid zadel?
dan bedoel ik M en Z hoogtes?

want ik wil een nieuw zadel aanschaffen voor altijd die ik dus mooi lang kan houden op mijn paardje.

ik heb nu een kieffer veelzeidigheid maar daar kan ik niet zo lekker mee springen zelf. mijn instructrice wel maar ik vind het persoonlijk niks.

en nu wil ik er een springzadel bijkopen voor het springen omdat ik dat op wedstrijden doe.
maar nu weet ik niet welk zadel maar ik ben al druk van alles aan het passen.

dan zou ik dus 2 zadels hebben.

zou je ook 1 goed veelzeidigheidszadel aan kunnen schaffen? zo ja met welke springen jullie?

zouden jullie de kieffer voor dressuur houden of verkopen en met een springzadel dresuur rijden?

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:50

ik heb een Heel mooi kieffer veelzeidig heids zadel En daar Kan je super mee springen ik weet ook niet wat voor kieffer jij hebt.. Maar je kan wel met een veelzeidig heids zadel springen als hij meer naar springen nijgt.. Zoals die van mij

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:56

owkej. ik heb de kieffer munchen en die neigt naar dresuur en voor springen is dat niet handig vandaar dat ik vraag.

hoe hoog spring je met jet vzh zadel?

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:04

welke vzh zadels neigen naar het springen?

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:10

Stubben siegfried neigt meer naar springen dan naar dressuur, Maar zelf heb ik net als jou de kieffer munchen, en die vind ik toch wel heel fijn om mee te springen, maar smaken verschilllen

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:11

er zijn verschillende types bij mij op club zijn er nog 3 kieffer munchen zadels maar die hebben een hele andere lepel en andere keilkussens dus met een lage lepel springt het beter

die van mij heeft een diepe zit en das nie fijn

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:13

Alle vzh zadels neigen wel naar springen, of natuurlijk naar dressuur.
De ene is weer anders dan de andere

Maar ik zou toch echt voor een springzadel gaan, ik vind het wel fijner. Met Ryps kan ik wel met mijn kieffer zadel springen, doordat ze een hoge schoft heeft, maar met True niet, dan krijg je zo;n klap in de rug met de landing.

Springzadel kun je ook best mee dressuurrijden, doen al de springrijders ook
Als je echt hoger komt is een springzadel echt fijner.

Ik gebruik nu zelf voor dressuur de kieffer en voor springen mijn springzadel.
Wat voor maat zadel moet je hebben???
anders kun je wel eens langskomen met je paardje en dan mijn springzadel een keer proberen
Laatst bijgewerkt door Marijkeeee op 14-02-06 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:15

zou ik die rossner eens kunnen proberen.. misschien maakt het mijn keuze tot nar de divoza rijden groter

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:16

jah kan wel

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:17

super zeg! ik pb je anders wel eens voor een afspraak.
ik heb gister een stubben gepast.. daar klapte ik ook in.. niet echt fijn.
en rossner lijkt me leuk maar zo ver rijden met ulysses.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:19

Ik ben toen gewoon met het kieffer zadel er heen gegaan en niet het paard mee, want dan moesten we 3 paarden meenemen
maar vanaf het kieffer zadel hebben ze de maat uitkunnen maken en zo te zien hoe de paarden ruggen zijn

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:20

Ik heb altijd met een lemetex vzh zadel gereden op mijn pony. Daar sprong ik dus Z mee, cross L en dressuur L. Ik heb er nooit last van gehad dat het een vzh zadel was. Maar nu heb ik wel 2 zadels. Nou ja 3. Een dressuurzadel want dan is mijn houding gewoon veel beter. Springzadel voor het springen etc. En die vzh zadel om te beleren.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:24

daarom heb ik het vzh zadel ook nog, voor het beleren.
Maar zoals ik haar kieffer heb gezien, net zoals die van mij, heeft een diepe zit en dat is niet heel handig voor het springen, omdat de achterkant heel hoog is.
Bij een springzadel is de achterkant juist lager.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:26

Snap ik maar ze vroeg of je ermee kan springen nou ik wel met die van mij. Maar dat is dus verschillend!

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:27

bedankt minnie-muis

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:29

Geen dank! Ik hoop dat je snel een goed passend zadel vind. Niets is zo vervelend om niet lekker te kunnen springen!

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:30

@ marijke ik heb gewoon me kont te ver naar achter Hans van Kalsbeek vond ook dat de lepel tegen me kont klapte. en dat vond ie niks want dan kreeg het paard steeds klappen
heeft de rossner een terug gesneden kamer?

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:40

De Rossner heeft niet zo'n terug gesneden kamer als de kieffer maar wel wat, want Ryps heeft een hoge schoft en het paste haar ook.
Afbeelding
Dit is het zadel
Dit is de info die op divoza staat en de prijs van nieuw
Rossner Jumping Diamond (art.no.: 00091)

springen
close-contact
sterk gevormde knie- en kuitwrongen
inclusief beugels, riemen en singel
€ 639.95

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:40

owkej

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:07

Ik vind persoonlijk een springzadel wel fijner dan een vzh zadel, voornamelijk omdat een springzadel ook kuitwrongen heeft en omdat verreweg de meeste vzh zadels toch nog een diepere zit hebben dat springzadels. Op de lagere hoogtes vind ik het nog goed te doen met een vzh zadel (heb zelfs de B gesprongen met een dressuurzadel), maar hoger is een springzadel toch wel erg fijn.
Rossner zadels ben ik niet zo weg van trouwens, ik zou dan liever voor een tweedehands zadel van een A-merk gaan, dan zit je in dezelfde prijsklasse, zoniet lager. Wat ik wél fijne zadels vind in de prijsklasse die ook bij Rossner e.d. in de buurt komt, zijn Kentaur zadels.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 08:27

ik ben blij met me Rossner
past op al me 3 rijpaarden, mooier kan niet en dat voor zo'n goedkoop zadel, tenminsten dat vonden wij hier thuis

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:04

ik heb zelf ook vzh, maar dit puur omdat ik nu ff geen geld heb voor twee zadels (dressuur en springen) en dit dus de oplossing is. Ik vind dat ik prima met mijn vzh kan springen, maar toch is het op een springzadel net ff iets fijner.

maar ik begrijp uit je verhaal dat je zowiezo een nieuw zadel wil kopen? Waarom koop je dan zowiezo geen springzadel erbij, dan ben je zeker dat je daar goed mee kan springen & heb je een zadel waarmee je allebei kan.

Nu ik dit typ krijg ik door dat je misschien liever geen twee zadels meeneemt? daar zit ook wel wat in.. hmmz, nu weet ik het ook ff niet meer

het heeft allebei zijn voordelen

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 09:12

@ keesje.
ik heb met mijn pony ook altijd 2 zadels gehad. en er hard voor gewerkt. nu heb ik ook weer een reserve bedragje bij elkaar. maar dat gesjauw met die 2 zadels is ook niks. ze passen wel in mijn zadelkamer van de trailer maar dan zit hij ook echt bom vol..

ik zou ook wel gewoon 1 goed springzadel willen kopen en daar dan ook proberen mee te dresuren.
ik ga toch voor het springen mijn paard heeft niet de bouw om als dresuur paard de show te stelen ow ow ik ben ook zo'n twijfel kont

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:15

haha ik kan ook nooooit kiezen

maar ik snap je probleem, alleen de vraag is dan wel; kan je wel goed genoeg dressuren met een springzadel? ik snap dat het je om het springen gaat maar wanneer je toch wil blijven dressuren voor erbij is een spring zadel misschien toch niet ideaal?

of je koopt een springzadel en je gaat gewoon wedstrijden rijden met alleen springen en af en toe dresuur erbij en dan dus met twee zadels of die ene keer dan toch met je springzadel.

volg je het nog

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 09:26

ik volg je nog.
ik denk dat ik mijn kieffer toch maar liever hou en dan een springzadel erbij. . dan heb ik een springzadel voor al het gespring en een dressuur zadel voor als we dan toch die ene keer dresuuren. zou dan een oplossing zijn?