Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

)
En ik vergeet vast nog heel veel kosten.
)
(ik heb ervaring... ik koop veels te veel onnodige spullen voor mijn shet
). als je alleen het echt nodige koopt zal het wel meevallen denk ik. maar verkijk je er toch maar niet op!
voor dit geld word ook alles voor me gedaan (uitgemest, gevoerd, buiten gezet & weer naar binnen gehaald)
verder, tja, alle benodigheden heb ik in de jaren voordat ik haar had al bij elkaar gespaard, omdat ik wist dat ik haar wilde, ik heb alles zo goedkoop mogelijk bij elkaar gezocht, maar toch zo dat het wel kwalitatief goed spul is
verder, uitzoeken waar je wat het goedkoopste kunt halen, denk aan wormenkuren etc, die zijn bij de ene winkel goedkoper dan bij de ander! 

Alytje schreef:ik heb net een eigen paard gekocht en heb dit ook allemaal uitgezocht. hier mijn lijst:
*spullen 2000,- (dat is incl. een Stubben zadel van 1300 euro)
*biks 7,50 per zak van 25 kg (Havens) Waarvan hij 1 kilo per dag krijgt, dus reken maar uit.
*stro 2,50 per baal. Ik heb geen idee hoeveel ik per week gebruik 1,5 a 2 pakken?
*hooi 2,50 per baal. Hij vreet met de andere paarden mee, ik weet dus niet hoeveel hooi hij per dag binnenkrijgt. Ik denk ongeveer 5 plakken.
*keuring 100 (alleen klinisch)
*verzekering (75 per jaar)
*inentingen 80? (Ik heb de rekening nog niet en mijn paard moest zijn basisentingen weer opnieuw)
*wormspuit 15 euro per 2/3 maand.
*hoefsmid 20 euro
*stallingskosten die verschillen per stal.
Maar ik ben iig niet binnen mijn budget voor spullen geblevenEn ik vergeet vast nog heel veel kosten.
En ik zou alles maar ruim rekenen, want je geeft altijd meer uit (ik wel iig)
kiwie schreef:Ik zou erg graag een eigen paard willen. Maar mijn ouders willen het niet omdat ik er volgens hen nog niet sirieus genoeg over na heb gedacht. Nu ben ik dus sirieus aan het kijken hoe duur alles nu is om me ouders er van overtuigen dat ik toch nu echt sirieus er naar aan het kijken ben. Ik heb zelf via verschillende sites uitgerekt dat je voor ong 1000 euro klaar ben met: een simpel vzh zadel, hoofdstel, bit, 2dekjes, singel, 2x beugelriemen, halster, halster touw, lerderonderhoud spullen, longeersingel, bitstukje en bandages.
Zadel: tweedehands A-merk compleet met beugels en riemen gekocht voor 800 Euro (goedkoop is vaak duurkoop!), hoofdstel via een kennis in de groothandel voor 20 Euro incl. teugels, normaal toch ene heel stuk duurder!, bit 80 Euro, dekjes ong. 30 Euro per stuk, singel 2x ongeveer 35 Euro per stuk, halster 30 Euro (krijg je er normaal wel bij maar dat is het oudste wat ze hebben liggen vaak), halstertouw 20, lederonderhoud spullen samen ongeveer 30 Euro, longeersingel weet ik zo niet meer, bitstukje heb ik niet, bandages 2 sets voor 60 Euro totaal of 1 set peesbeschermers ad 45 Euro voor en achter. Je merkt dat ik er met 1000 Euro niet zou komen!
Maar wat heb je nu nog meer nodig en hoe duur kost dat nu.
Zoals bv de stalling, een baal hooi/stro, voer enz. En hoeveel je dan verbruikt per week en hoelang je dan met een zak voer doet enz.
Stalling all in voor 300 Euro, ik voer nog bij voor ongeveer 60 Euro per maand, hoefsmid rondom bekappen 20 Euro, rondom beslaan 80 Euro, wormenkuur elke 2 maanden ad 15 Euro, verzekering hebben wij niet, wij hebben wel een goede 3000 Euro apart staan, maandelijks spullen bijkopen ad ongeveer 100 Euro gemiddeld (dekens, tuigreparaties, nieuwe spullen...), inentingen en totale check up 2x per jaar 50 Euro, tandarts jaarlijkse controle afh. van aantal paarden en of er iets gedaan moet worden, lessen vanaf ongeveer 15 Euro per uur op de lagere niveaus.
Als je nog op concours wilt komen daar trailer of vrachtwagentje, lidmaatschap vereniging, startkaart KNHS, allerhande spullen, coupons, startgelden en kosten ter plekke bij.
Zodra ons paard mee op concours gaat, kost hij ons 500-600 Euro per maand gemiddeld. Momenteel ongeveer 350 in de maand zonder aanschafkosten van paard of spullen. Is goedkoper te doen: paard op de wei etc.
en vaak sneller dan je denkt. Je koopt ook vaak meer dingen dan je zou willen
Lotte1990 schreef:Hier eerst een overzichtje van wat ik (wij) kwijt zijn:
230 aan stalling per maand (inclusief voer, stro, gebruik van buitenbak, binnenbak, longeerring en weide)
50 euro aan verzekering (das wel de duurste mogelijkheid,,t kan ook voor 7 euro per maand)
20 euro aan de hoefsmid (per 2 maanden, alleen bekappen)
en ongeveer 10 euro aan een wormenkuur (per 2 maanden)
Ik ga er vanuit dat je ook nog les neemt dus die kosten zul je er nog bij moeten tellen, maar vaak is dat goedkoper als je met een eigen paard lest. (Ik les 1 keer per week en ben 45 euro per maand kwijt, maar volgensmij kan dat wel goedkoper..)
dan nog de eenmalige kosten zoals een zadel en een hoofdstel, en natuurlijk de kosten van je paard zelf! (dat kan 1000 euro zijn, maar ook veel meer. Mijne was 4500, misschien verklaart dat ook waarom hij volledig verzekert is)
voor een zadel kan dat variëren tussen 200 en 1500 euro, maar een mooi nieuw zadel heb je wel voor 400. Je kunt natuurlijk ook tweedehands kopen...
Een hoofdstel kost rond de 20 euro en het bit ook.
(vergeet het onderhoud voor het leer niet!)
Als je geen zin hebt in een overmatige wintervacht (of als je paard geschoren is) moet je ook een deken hebben. Een staldeken heb je voor ongeveer 70 euro, waterdichte dekens zijn duurder.
En een zweetdeken (+/- 50 euro) is ook onmisbaar.
Als je bij een vereniging rijd dan zul je poetsspullen en een halster zelf wel hebben denk ik?
Wat ik ook nog wou zeggen is dat je niet alleen na moet denken over de kosten, maar bijvoorbeeld ook over wat je met je paard doet in de vakanties of als je het druk krijgt met school/werk.
En hoever je met dierenartskosten wil gaan als je paard ziek wordt.
Denk ook na of je wedstrijden wil rijden, want dan komen er veel kosten bij, denk aan een trailer, startgeld en wedstrijdkleding.
Als laatste moet je inderdaad gaan kijken naar een goede pensionstalling (of eventueel bij een boer, dat is vaak heel goedkoop maar je hebt ook minder voorzieningen en op een stal wordt je paard vaak beter in de gaten gehouden en is er sneller iemand bij als hij bijvoorbeeld koliek krijgt)
een goede pensionstal heeft vaste voertijden en goede en vooral veilige voorzieningen. Let erop dat je paard niet in de tocht komt te staan of op een plek waar het heel druk is. Denk ook aan weidegang!
Het is voor je paard leuk als hij zijn hoofd over zn boxdeur kan steken en naar buiten kan kijken, nog beter is het als hij een vrije uitloop heeft.
Misschien is het ook nog een optie om je paard te delen met iemand anders? Dat is financiëel super handig! Maar je moet wel een beetje dezelfde rijstijl hebben en goed met elkaar om kunnen gaan. Maak superduidelijke afspraken over de rijtijden, wedstrijden, wat je doet als de ander stopt en over geld.
In ieder geval: denk er goed over na! Een eigen paard betekend ook verantwoordelijkheid, je kan niet een dagje in je bed blijven liggen omdat je geen zin hebt. Jou beestje rekent op je!
Succes er mee!
intentions schreef:Alytje schreef:ik heb net een eigen paard gekocht en heb dit ook allemaal uitgezocht. hier mijn lijst:
*spullen 2000,- (dat is incl. een Stubben zadel van 1300 euro)
*biks 7,50 per zak van 25 kg (Havens) Waarvan hij 1 kilo per dag krijgt, dus reken maar uit.
*stro 2,50 per baal. Ik heb geen idee hoeveel ik per week gebruik 1,5 a 2 pakken?
*hooi 2,50 per baal. Hij vreet met de andere paarden mee, ik weet dus niet hoeveel hooi hij per dag binnenkrijgt. Ik denk ongeveer 5 plakken.
*keuring 100 (alleen klinisch)
*verzekering (75 per jaar)
*inentingen 80? (Ik heb de rekening nog niet en mijn paard moest zijn basisentingen weer opnieuw)
*wormspuit 15 euro per 2/3 maand.
*hoefsmid 20 euro
*stallingskosten die verschillen per stal.
Maar ik ben iig niet binnen mijn budget voor spullen geblevenEn ik vergeet vast nog heel veel kosten.
En ik zou alles maar ruim rekenen, want je geeft altijd meer uit (ik wel iig)
mag ik vragen waar je verzekerd bent en waartegen?
groetjes