Vraag over liggen..! misschien een probleem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

Vraag over liggen..! misschien een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 18:34

hey, ik hoor van overburen bij mijn paard dat hij veel ligt soms anderhalfuur per dag.. is dit erg en kan het zijn dat er wat mis met hem is.. hij is gewoon heel vrolijk en kijkt helder uit ze ogen heeft een mooie vacht en rijden doet hij ook goed zou er wat mis met hem zijn?

groetjes mariska

Luckystory

Re: Vraag over liggen..! misschien een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:34

Staat hij in een stal of op een wei?

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:35

Als hij gewoon vrolijk is en vrolijk uit zijn ogen kijkt, denk ik niet dat er echt iets aande hand is. Misschien vindt hij het wel lekker om te liggen, dat doen wel meer ponys. Vooral in het zonnetje.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:36

neehoor.. liggen is heel normaal. Alleen doet een paard dat pas als hij/zij zich écht op haar gemak voelt.
in de natuur is een liggend paard namelijk kwetsbaarder dan eentje die meteen weg kan rennen...
je hoeft je écht geen zorgen te maken, die van ons slapen allemaal liggend, als je s morgens de stal inkomt, zie je niets... dan maak je wat geluid en komen de hoofdjes een voor een boven de deuren uit...

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 18:47

oke.. want de buren zeggen zo van dat is heel slecht enz hij ligt soms dan sochtens rond 10 uur en om half 1 ligt hij nog enz. maar verder merk je echt niks aan hem.. maar de buurman had weleens met een shet die veel lag die was ineens overleden ofzo

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:54

Boeren zeggen inderdaad vaak dat als een paard vaak ligt, dat hij niet in orde is. Maar ik denk dat sommige paarden gewoon liever liggen dan andere paarden.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:56

Mijn vorige paard lag áltijd tussen de middag en bleef ook gewoon liggen als je erbij kwam. Ook weleens in de wei in het zonnetje en dan rustig eten. Ik zei weleens: Dat paard bewaard alle energie voor onder het zadel! haha Was dus echt niets mis met dat paard..

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:01

er zei net iemand dat hij halve dagen ligt (het word steeds langer :S) en dat zei denk dat er echt wat aan de hand is (kan niet met deze persoon omgaan) ze betrekt ook zijn tolten erbij omdat hij dat met rijden deed als hij spanning had (doet hij nu niet meer want die spanning is weg) nu word ik een beetje gek.. gelukkig komt morgen de da ff langs om te kijken of er wat mis is

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:03

die persoon zegt ook dat pony's en paarden niet horen te liggen in de weide..

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:05

Klopt, als een paard veel ligt, ook in de wei, dan is er vaak iets niet goed. Mijn vorige paard lag dus ook vaak, maar daar was echt niets mis mee. Maar fijn dat er iemand naar komt kijken! Hou je ons op de hoogte?

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:06

Het lijkt mij niet dat het echt veel kwaad kan, maar het is toch goed dat je in ieder geval even contact hebt opgenomen met de DA. Succes morgen en laat even weten hoe het is verlopen!

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:13

ja ik zal het laten weten ik denk niet dat hij wat heeft hij ziet er prima uit is vrolijk springt in het rond en ziet er super uit glanzend in de vacht heldere ogen en heel oplettend met rijden is er ook niks mis enz.. maja zeg morgen wel wat de uitslag is hij moet om 3 uur

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:19

o0hja trouwens ook mijn paardje doet heel raar met zijn tong steekt hem achterin zijn keel (probeert) en doet dat steeds als hij vaststaat kan dit ook iets zijn?

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:21

Téveel liggen is idd niet goed. Als een paard elke dag ong. even veel ligt is het niet zo erg, maar als hij ineens vaker of langer ligt, zou ik toch even de DA erbij halen. Zo is bij een pony bij ons op stal die ineens vaak lag een beginnende bevangenheid gevonden

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:24

verootjoo heeft gelijk, Teveel lijkt mij niet goed

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:28

ik zie nooit dat hij ligt kom er elke dag en heb eh mdat nog nooit zien doen dit heb ik gehoord van de staleigenaar die het weer hoorde van buren die belde dat ze hem wel heel vaak zagen liggen maar volgensmij ligt hij wel steeds evenlang enz

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:35

veel liggen is niet echt gezond...
Ten eerste is het niet normaal, stalpaarden doen het vaak wel langer, komt vooral doordat ze niet veel anders kunnen doen.
Ten tweede is het ook niet echt gezond om lang te liggen, de ingewanden en ledematen zijn er niet opgemaakt, en er kunnen dus andere problemen ontstaat.

Kan je niet een keer iemand sochtends langsturen of langsgaan om te kijken of hij idd echt zo lang ligt?

blensink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:37

MariskaFally schreef:
er zei net iemand dat hij halve dagen ligt (het word steeds langer :S) en dat zei denk dat er echt wat aan de hand is (kan niet met deze persoon omgaan) ze betrekt ook zijn tolten erbij omdat hij dat met rijden deed als hij spanning had (doet hij nu niet meer want die spanning is weg) nu word ik een beetje gek.. gelukkig komt morgen de da ff langs om te kijken of er wat mis is

Laat je niet gekmaken door mensen, je wilt niet weten hoe vaak ik mijn dierenarts heb gebeld en heb laten komen voor niets omdat ze het allemaal beter weten.
Jij kent je paard het beste als hij verder geen ander gedrag vertoont dan normaal en gewoon eet en drinkt.
Het is beter als je de veesrts even laat komen, ookal is het om jezelf gerust te stellen.
Ik hoop dat ik gelijk heb en dat er niets aan de hand is met je paard.
Succes morgen in ieder geval.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:41

hoe oud is je paard? als paarden jong zijn gaan ze vaak liggen omdat ze dan last hebben van de groei

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:48

hij is 7 jaar oud.. sochtens iemand langsturen zou best kunnen de staleigenaren hebben het zelf nog nooit gezien maar de buren bellen constant erover ben nu best zenuwachtig omdat sommige zeggen dat het toch wel slecht is ik voel verder niks aa nhem hij ziet er gezond uit en loopt onder het rijden ook vrij normaal maar me moeder was toch ee nbeetje in de stress en was bang dat hij zo dood in het hok kon liggen en heeft toen maar de dierenarts ff gebeld hoop dat het niks is want kan het me echt niet voorstellen en wil het ook niet trouwens. heb hem pas 2 maandjes

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:51

Ik begrijp uit je verhaal niet of je paard op de wei staat of in de boks.

Bij ons op stal slapen er heel veel paarden 's ochtends na het voeren. Dan ligt alles plat in de boks en veel snurken er ook nog bij .

Op de wei is het misschien een iets ander verhaal.

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:58

hij gaat sochtens op wei en gaat daar savonds weer af dan staat hij dus weer in stal.. in de stal ligt hij ook (zie ik aan de drukplekken) en op wei is het dus het grote probleem

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:44

Je kunt er toch even een DA naar laten kijken? Beter 10x teveel dan 1x te weinig

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 19:47

ik had al gezegt dat de da langs zou komen en hijh is geweest er is niks aan de hand hij is kerngezond het vind het waarschijnlijk gewoon lekker om te liggen.. laat maar lekker liggen zeiden ze

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:47

Mensen kunnen ook nog wel eens overdrijven.
Als je paard echt een halve dag in de wei zou liggen, zou je het denk ik ook wel van anderen hebben gehoord.

je gaf zelf al aan dat hij vrolijk was, goed in zn vacht etc. Volgens mij is er niks aan de hand, en ligt hij gewoon graag in de wei.