Hooi of kuilgras? Waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Useful

Hooi of kuilgras? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 12:27

Hey

Mijn vraag is zoals de titel ook al zegt;
Wat hebben jullie liever? Hooi of Kuilgras? Waarom?

Ik had ook al met de zoekmachine gezocht, maar daar kreeg ik niks uit.

Dus ik ben benieuwd naar jullie mening.

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:28

hooi want, er zitten minder eiwitten in maar ik maak het wel altijd nat anders is het zo stoffig

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:45

Absoluut hooi, om dezelfde reden als classis-life, ik mag mijn ponys geen kuil meer voeren van de DA.
Als ik paarden zou hebben die niet gevoelig waren voor eiwit zou ik wel weer de grote pakken kuil voeren voor ons is het erg handig omdat we bijna geen opslag ruimte hebben en met de pakken kuil is dat handig omdat die gewoon buiten kunnen liggen.
Maar helaas zit er voor ons niks anders meer op dan hooi.

_rosita_

Re: Hooi of kuilgras? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:44

hooi, ook om dezelfde reden als bovenstaanden...
teveel eiwitten in kuil

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:47

Ik voer beide. Ik heb 2 groepen, de ene krijgt hooi, de ander kuil.

Ik had alles op hooi staan, ging altijd prima, maar een van de pony's had vaak bronchites en bleek een afwijking aan haar luchtwegen te hebben. Ik heb ze 24/7 buiten staan in groepen dus ben die groep kuil gaan voeren. Een van de pony's kon niet goed tegen die eiwitten en is dus verhuist naar de andere groep die hooi krijgt.

Ik heb nu 1 pony die alleen kuil mag en 2 die alleen hooi mogen(1 die snel bevangen is, de ander geeft een rare allergische reactie op eiwitten). De andere 3(toevallig alleen mijn eigen pony's) eten alles en daar heb ik geen problemen mee dus die staan in de groep die het handigst uit komt(oa een hengst die niet bij alle merries mag).

Zelf vind ik hooi fijner, kan je makkelijk onbeperkt voeren. Maar het is helaas gewoon niet anders dat ik kuil moet voeren.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:13

hooi!

ook om wat al gezegd is, mijn paard kan niet tegen een teveel aan eiwitten. Ze krijgt wel nat hooi, want ze heeft bronchitus en is dus gevoelig voor stof.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:49

Eten van goede kwaliteit.

Die van mij krijgt kuilgras (uit die pakken), maar niet van dat vieze plakkerige natte spul. Het gras wordt gemaaid nadat het gebloeid heeft, dan wordt het gedroogd en dan pas in de pakken.
Het komt van land van natuurmonumenten, dus er zitten strenge eisen aan, geen kunstmest en maaien na de bloei enzo.

Ik vind het er mooier uitzien dan het meeste hooi. Het zijn dikke harde stengels, het is droog en het ruikt heerlijk, heel kruidig.

Edit: verkeerd woordje aangepast
Laatst bijgewerkt door Lenneke_ op 13-02-06 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmiralda_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:50

hooi, mijn ene pony kan niet tegen kuilgras..

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:53

de mijne krijgt weinig kuilgras alleen vor de vele vitamines en veel hooi !

Pendrag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:55

Afhankelijk van je paard. Ik voer zelf liever goede droge kuil. Paarden vinden het lekkerder, geen gezeur met stof en ik kan ze er goed mee op gewicht houden.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:26

Als je onbeperkt ruwvoer geeft dan is kuil vaak teveel van het goede!
Daarom dus hooi, hooi van goede kwaliteit is echt niet stoffig!

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:28

Pendrag schreef:
Afhankelijk van je paard. Ik voer zelf liever goede droge kuil. Paarden vinden het lekkerder, geen gezeur met stof en ik kan ze er goed mee op gewicht houden.

Helemaal mee eens, wij hebben dan ook van dat "voordroog".
Heeft gewoon 1 dag korter gedroogd dan hooi, erg lekker spul en inderdaad veel minder stof !!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:54

hooi, ik heb noodgedwongen in het verleden mijn paard kuil moeten voeren(voordroog dus echt voor paarden) en hij werd er gewoon ziek van.

hij zat niet goed in zijn haar, kreeg allemaal vage klachten ezv. De osthopaat raade me toen aan geen kuil meer te voeren en sins dien gaat het weer priema met mijn paard.
dus voor mij geen kuil meer.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:57

Hooi.

Kuilgras is voor paarden eigenlijk niet goed, dan moet je kuilgras hebben speciaal voor paarden, wat wat langer gedroogt heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:01

Hooi, mijn paard kan niet tegen (voordroog) kuil, wordt er compleet adhd van.
En veel paarden krijgen er toch problemen mee in de stofwisseling en gaan aan de dunne. Heb ondertussen ook al gehoord dat voordroog de darmbacterien kan verstoren met weerstandsproblemen als gevolg.
Redenen genoeg om het spul niet te hoeven

En voor degenen die voordroog hebben vanwege de opslag (verpakte balen), je kunt ook hooi inpakken, zorg dat het kurkdroog is voor je het inpakt, dan gaat het niet fermenteren.

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:14

veel eiwitten in kuil ligt er net aan wat voor kuil je heb.

bij ons staan ze op kuil en hooi. we staan maar met zn 2e dan is kuil al snel rot! nu hebben we super kuil, gekocht bij Breeschoten de Paardenschuur in Leersum.

top kuil voor paarden, mooi lang niet veel eiwitten niet te nat, gewoon super spul, en ze zitten in niet zo hele grote balen, heerlijk als je dus met minder staat. we wisselen af met hooi ook daarvandaan.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:17

Hooi.
Kuilgras stinkt vaak.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:19

Kuil. Geen koeienkuil maar mooie droge kuil. Bijna hooi met lange strengen erin.

OemmiejO--> Kuilgras wat stinkt is meestal nat geweest. Dat voeren wij dus niet!

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:21

Hooi

Kuilgras is teveel van het goede als je bijna onbeperkt geeft. daarnaast de eiwitgevoeligheid. Niet dat de paarden het hebben, maar we hebben geen zin in hoefbevangenheid

Daarnaast is het hooi wat wij krijgen, in de buurt (scheelt in de kosten om te halen) en van hele goede kwaliteit (professioneel, heeft niets op gelopen, echt een hooiland er word niets anders mee gedaan)

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:32

voor ze allebei kuil van zeer goede kwaliteit,mijnpony moet het zowiezo hebben inverband met dampigheid en in hooi zit vaak veelste veel stof en het stinkt vaak..vooral het hooi van 2005 was erg slecht vandaar dat ik kuil voer zit inderdaad veel eiwitten maar vooer er ook niet zoveel van gewoon met mate....

Ronja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:35

Wij hebben hooi, ingepakt in van die plastic bollen, zit een beetje tussen hooi en kuil in. Het ruikt wel echt naar gras, niet zo zurig als kuil, maar het is wat vochtiger dan gewoon hooi.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:45

Ronja schreef:
Wij hebben hooi, ingepakt in van die plastic bollen, zit een beetje tussen hooi en kuil in. Het ruikt wel echt naar gras, niet zo zurig als kuil, maar het is wat vochtiger dan gewoon hooi.

Dat is dus voordroog kuil.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:48

kuil, omdat willem hooi simpel weg niet te vreten vind. hij eet zijn hele leven al kuil.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:28

Kuil, omdat mijn pony hele gevoelige luchtwegen heeft.

GoLizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:37

mijn verzorg pony's krijgen kuil omdat 1tje een stof allergie heeft als die maar 1x hooi krijgt of in een stoffige bak rijd is het gelijk hoesten enzo.. dus dan krijgt de ander het ook vanzelf..