stro of zaagsel of....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

malouuu

stro of zaagsel of....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 13:36

op dit moment hebben wij stro in de stallen liggen..
dat was niet echt een bewuste keus...maar volgens mij was dat meer automatisch

de stallen zijn van andere mensen,die geen verstand hebben van paarden...Ik leid daar als het ware de stallen en paarden en zei regelen wel de financien op stal.

ik ben nu benieuwd wat de rest van de paardenmensen in hun stallen heeft liggen. want ik heb een voorstel gedaan om over te stappen op zaagsel inplaats van stro.

de reden dat ik graag wil over stappen op zaagsel is dat het makkelijker uit te mesten is.

wat is jullie oordeel over zaagsel(of andere vulling)
en wat is volgens jullie het beste om in de stallen te doen..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:37

Vlas is erg fijn als bodembedekker, weinig werk en makkelijk bij te houden. Ook goedkoper als stro en zaagsel.

malouuu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 13:40

ok, ik heb er wel van gehoort,mijn tante heeft het namelijk in de stallen liggen
maar hoe zit dat met afhaal kosten..?
want bij ons is een vaste boer die de mesthoop leeghaalt, ik weet eiegenlijk niet wattie dr mee doet,
maar de eigenaren van de stallen zeiden dat de kans dan best groot is dat hij geen zaagsel of andere stalvulling wilt..

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:43

is vlas goedkoper als stro?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:43

Wij zijn weer terug gegaan naar stro van wege de afvoerkosten. Vlas willen de mestboeren niet hebben, omdat ze het moeilijk kwijt raken. Stro gaat naar de champignonteelt, dus dat willen ze wel komen halen.

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:44

vlas kan ook gewoon opgehaald worden en kan gewoon over het land uitgestrooid worden omdat vlas compost word!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:46

ik zou mijn paard nooi meer op stro willen hebben:

* ze gaan er van stinken
* de stal blijft erg nat
* sommige paarden eten de hele stal leeg (koliek)
* zwaar uitmesten

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:47

snoeske schreef:
vlas kan ook gewoon opgehaald worden en kan gewoon over het land uitgestrooid worden omdat vlas compost word!

doen jullie vlas over eigen land?
hoe doen jullie dat dan? en in welke periode van het jaar?

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:48

Perla wat heb jij in je stal liggen dan?

Eirikur

Re: stro of zaagsel of....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:53

Een voordeel van vlas boven stro en zaagsel is dat het stofarm is, dus een ideale stalbodem voor paarden met luchtwegaandoeningen. Daarnaast absorbeert het heel veel vocht waardoor het zuinig in gebruik is en de stal toch mooi droog blijft. Iedere dag even de drollen er tussenuit vissen en de natte plekken (waar het vlas volledig verzadigd is kleurt het rood) en klaar ben je.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:20

TeQuiero1 schreef:
Perla wat heb jij in je stal liggen dan?

vlas en daarvoor zaagsel maar omdat vlas goedkoper is zijn we daar op over gegaan

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:33

tsja ik vind beide handig..

mijn paard staat op een manege met stro en er word elke dag opgestrooid en 1 keer per week de stal bijna leeggehaald

en op een boederij gebruiken ze zaagsel weet neit precies wat maar daar halen ze elke dag de natte delen eruit en doen ze weer wat nieuwe eroverheen ook heel handig naar mijn idee.. en ze gebruiken voor 2 paarden 1 zak per 5 dagen

dus tsja net wat je beter vind denk ik

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:59

maar wat zijn dan ongeveer de kosten van een pak vlas, en de afvoer kosten hoe regel je dat... wij bemesten het land niet,dus over het land uitstooien is geen optie..
Laatst bijgewerkt door malouuu op 12-02-06 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:08

ik weet wel dat je zaagsel minder goed kwijtkunt bij boeren dan stro. waarom.. geen idee eigenlijk
wij hebben het geluk dat onze buurman het toevallig wel wil hebben, dus wij zijn het mooi kwijt. qua opruimen.. ik vind zaagsel fijner, het neemt veel minder ruimte in, stinkt minder en al het natte gaat mooi naar de bodem waar je het bij het uitmesten zo eruit kan scheppen. Bij stro vermengt het zich in de hele stal. Vlas vind ik persoonlijk veel te stoffig.

develwife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:10

Kris25 schreef:
Vlas is erg fijn als bodembedekker, weinig werk en makkelijk bij te houden. Ook goedkoper als stro en zaagsel.

Hoi,

Ik sluit me hier bij aan wij hebben ook vlas in de stallen liggen en het is inderdaad idiaal.

Groetjes

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:10

Kris25 schreef:

wij hebben ook vlas ben dr erg tevreden over...

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:11

Ik vind vlas het fijnste, maar thuis hebben we stro omdat we dat gratis krijgen

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:12

Na jaren de paarden op stro gehad te hebben, heb ik ze een aantal maanden op Hemparade gehad.. Op zich best wel fijn spul, maar erg duur. Ze staan nu weer op stro. Maar ja mijn paarden staan van s'morgens tot s'avonds buiten dus ik heb niet veel uitmestwerk.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:14

Ik vind stro het makkelijkste mesten en ook het fijnste voor paarden. Ik zou altijd voor stro gaan, tenzij het echt niet kan omdat een paard alles opeet en er koliek van krijgt.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:14

ik heb mijn paard op stro staan. Ik heb er wel over gedacht om hem op vlas te zetten, maar 1 zo'n pak was 7 euro, dus dat vond ik nogal duur..
Dus daarom heb ik toch maar voor stro gekozen.

Rosaly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:15

lowara schreef:
ik weet wel dat je zaagsel minder goed kwijtkunt bij boeren dan stro. waarom.. geen idee eigenlijk
wij hebben het geluk dat onze buurman het toevallig wel wil hebben, dus wij zijn het mooi kwijt. qua opruimen.. ik vind zaagsel fijner, het neemt veel minder ruimte in, stinkt minder en al het natte gaat mooi naar de bodem waar je het bij het uitmesten zo eruit kan scheppen. Bij stro vermengt het zich in de hele stal. Vlas vind ik persoonlijk veel te stoffig.

Zaagsel breekt véééél minder snel af dan vlas, dat is waarschijnlijk de reden dat zaagsel niet zo gegeerd is bij boertjes...
Zaagsel komt vrij bij het bewerken van hout ( het zijn dus fijne houtschilfers) terwijl vlas echt een plantje is en dus sneller tot compost verwordt.

Mijn pony staat zelf op vlas. Ik vind het enorm veel voordelen hebben: veel minder werk bij het uitmesten, weinig tot geen stof, een mooie verende onderlaag en het neemt veel meer vocht op dan stof of zaagsel...
Voor mij geen weg meer terug!

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 19:16

7 euro...

per baal stro betalen wij 3 euro..

maar de mensen die zeggen dat vlas geedkoper is dat stro..
hoeveel kost stro en hoeveel kost vlas dan bij jullie?

@rosaly;;hoe doe jij het dan met het afvoeren van het vlas?
Laatst bijgewerkt door malouuu op 12-02-06 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:17

Alytje schreef:
ik heb mijn paard op stro staan. Ik heb er wel over gedacht om hem op vlas te zetten, maar 1 zo'n pak was 7 euro, dus dat vond ik nogal duur..
Dus daarom heb ik toch maar voor stro gekozen.

Ik betaal voor een baal vlas van het merk Lavor 4,85

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:18

Ik heb mijn paard ook op stro staan. Ik vind dit natuurlijker. Paard kan een hele nacht door eten.. ook als zijn hooi op is.
Het staat netter, een flink opgestrooide stal, vind ik zelf..
Met de stank valt het reuze mee als je dagelijks natte plekken en drollen eruit haalt.

Ik betaal 1,50 euro per pak, in tegenstelling tot 6 euro wat een stalgenote van mij betaalt voor vlas..
Ik gebruik 3 pakken stro per week..

mathijsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:30

Ik vind zaagsel erg fijn,stro neemt het vocht niet op.