Help!! paard springt over voorstang trailer!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Help!! paard springt over voorstang trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 19:33

dit heb ik weer...
We hebben een nieuw paardje hier op stal, niet van mezelf maar van een meisje die zelf voorlopig niet rijd.
ze heeft een half jaar op de wei gestaan en zins 2 weken hier op stal.
Ik heb haar een paar keer mee gehad in de trailer samen met de pony van mijn dochter en dat was een ramp, allereerst wil ze er dus niet in en als ze erin staat en ik de pony er eerst uithaal omdat die moet lessen is het grote paniek in de trailer.
Gisteren is het helemaal uit de hand gelopen, ik de pony eruit en geen 5 min later, worstelt het paard zo erg dat ze met de voorbenen ocer de voorstang heen zat!!
nou wat een paniek, vrezelijk... ik weet niet hoe dit komt, ze word zo panische als ze alleen word gelaten..voor de rest is het een ontzettend brave mooie merrie..
wie heeft er tips??

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:36

Ze moet blijkbaar wenne aan het hele trailer gedoe. Zet haar er af en toe in en geeft haar wat te eten zodat ze zich wat op haar gemak voelt en dan gewoon vaak oefenen...

Namiira_hvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:37

Klinkt eng! Mijn kwpner (stroomde teveel Legaat bloed doorheen) werd knetter in de trailer en sloeg alles kapot en rukte halstertouwen los. Ik sluit me verder aan bij Qimm.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 19:41

Qimm schreef:
Ze moet blijkbaar wenne aan het hele trailer gedoe. Zet haar er af en toe in en geeft haar wat te eten zodat ze zich wat op haar gemak voelt en dan gewoon vaak oefenen...

nou het hele panische gedoe vind ik erg eng...
Ze is gewoon helemaal door het dolle heen als ik de pony bij haar weghaal zowel in de stal als in de trailer...
gisteren liepen wij weg bij de trailer en daar begon de elende.
ik ben zo bang dat ze zichzelf iets aandoet zo...

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:44

heel begrijpelijk en ook reeel natuurlijk, maar hier is veel geduld nodig, geduld en vertrouwen. En alles in kleine stapjes.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:50

Heeft ze dit ook als ze alleen op de trailer staat? De pony van mijn zusje is ontzettend braaf op de trailer, maar als mijn zusje met een vriendinnetje van haar mee is in de twee-paards en die vriendin haalt haar pony er af, dan breekt de pony van mijn zusje de trailer ook af.

En dat ie over de voorstang heen komt is een teken dat je m ook niet kort genoeg vast gezet hebt. Haal het touw onder de stang door voor je m vast zet, als je paard de neiging heeft om over de stang te springen.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 20:03

WendyK schreef:
Heeft ze dit ook als ze alleen op de trailer staat? De pony van mijn zusje is ontzettend braaf op de trailer, maar als mijn zusje met een vriendinnetje van haar mee is in de twee-paards en die vriendin haalt haar pony er af, dan breekt de pony van mijn zusje de trailer ook af.

En dat ie over de voorstang heen komt is een teken dat je m ook niet kort genoeg vast gezet hebt. Haal het touw onder de stang door voor je m vast zet, als je paard de neiging heeft om over de stang te springen.

Alleen de trailer in is helemaal een ramp, ze komt omhoog enz.
klopt dat ze niet al te kort stond, maar wel kort genoeg..
ze heeft het touw kapot getrokken en volgens mij had ik het touw onder de stang(weet het niet meer zeker )

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:12

Mmmm, lastig probleem hoor. Wat ben ik blij dat ik altijd paarden heb gehad die braaf waren op de trailer. Heel veel succes in ieder geval.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 20:16

WendyK schreef:
Mmmm, lastig probleem hoor. Wat ben ik blij dat ik altijd paarden heb gehad die braaf waren op de trailer. Heel veel succes in ieder geval.

ja dank je.. ik weet het gewoon even niet meer.. enne wat zijn ze groot he als ze voor je staan te stijgeren

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:17

heb wat informatie ingewonnen, en bij de balingehof kunnen ze me helpen..
wie heeft er ervaring met de balingehof??

PattyS

Re: Help!! paard springt over voorstang trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:04

Helaas heb ik ook zo'n paard... Na lang oefenen, korte stukjes rijden, geen stress proberen te creëren en haar het gevoel geven dat het 'enge' weer weggaat, steeds terug naar veilige stal etc..., durfde ik het aan haar te verhuizen naar haar nieuwe stal. Afgelopen zaterdag was het zover. Om een lang verhaal kort te maken: op een of andere manier is ze weer helemaal in de stress geschoten en brak ze de trailer bijna af. Resultaat: supergestresst paard en een voorstang die helemaal krom is. Gelukkig heeft ze er alleen wat schaafwondjes en een dikke neus aan overgehouden... Het had erger kunnen aflopen...

En nu? Weer van vooraf aan beginnen? Ik weet het even niet meer Ik wil ook zo graag een keertje ergens veilig naartoe kunnen...

Drunksheep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:08

Ik heb dit ook al een keer gehad. Licht niet alleen aan het paard. Je moet gewoon het paard strak vast zetten aan de touwen (zodat ze écht strak staan) en je moet de stang op de goede hoogte hebben (dus niet te hoog of te laag).

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:58

Kijk of je aan een koeienband kan komen.
Doe deze om de nek bind daarna je paard kort vast op de voorstang aan de koeienband.
Ook gewoon vastzetten aan het halster.

De stress ja dat is een verhaal apart, dat is idd trainen. Heb je van bach bloesem resque al geprobeert? Maakt het paard rustig zonder te versuffen. Ik heb daar goede resultaten mee gehad.

s6

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:03

Ik zou sowiso niet meer die pony als eerste er uit halen de eerste tijd. Dat zorgt voor nog meer stress, en word ze alleen gelaten in de enge omgeving! Heel logisch dat ze dan zo reageerd.

Haal haar er eerst uit, en kijk of ze ergens dan in een box kan staan, of ga gewoon wat lopen met haar als het niet anders kan. Maar ik zou haar zeker niet alleen laten in de trailer de eerste tijd.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:09

PattyS schreef:
Helaas heb ik ook zo'n paard... Na lang oefenen, korte stukjes rijden, geen stress proberen te creëren en haar het gevoel geven dat het 'enge' weer weggaat, steeds terug naar veilige stal etc..., durfde ik het aan haar te verhuizen naar haar nieuwe stal. Afgelopen zaterdag was het zover. Om een lang verhaal kort te maken: op een of andere manier is ze weer helemaal in de stress geschoten en brak ze de trailer bijna af. Resultaat: supergestresst paard en een voorstang die helemaal krom is. Gelukkig heeft ze er alleen wat schaafwondjes en een dikke neus aan overgehouden... Het had erger kunnen aflopen...

En nu? Weer van vooraf aan beginnen? Ik weet het even niet meer Ik wil ook zo graag een keertje ergens veilig naartoe kunnen...

wat vervelend voor je.. ik heb informatie ingewonnen bij de balingehof en heb daar alle vertrouwen in..
misschien moet je hun even bellen.
je kunt daar een consult aanvragen, dat duurt ongeveer 2 uur en vandaar uit gaan ze kijken of ze je paard kunnen helpen.
dit consult kost 50 euro. www.balingehof.nl succes..

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:10

Esperanca schreef:
Ik heb dit ook al een keer gehad. Licht niet alleen aan het paard. Je moet gewoon het paard strak vast zetten aan de touwen (zodat ze écht strak staan) en je moet de stang op de goede hoogte hebben (dus niet te hoog of te laag).

ik denk dat het wel aan het paard ligt, ik heb verschillende paarden in de trailer gehad en dit is echt een verhaal apart, ik ben druk aan het oefenen met haar en hopen dat het goed komt, en de touwen heb ik strak genoeg...

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:11

paarden worden niet trailer-mak geboren,dit is iets wat veel mensen vergeten.Ik zeg niet dat jij het vergeet hoor,maar als ik sommige tips zie(heel kort zetten,koeienband om nek,dan denk ik echt van )
Ik denk inderdaad dat t Balingehof wel wat voor je zou kunnen betekenen,maar zefl kun je ook een heel eind komen als je er er gewoon even wt tijd voor uittrekt.

Succes!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:13

Anneke schreef:
Ik zou sowiso niet meer die pony als eerste er uit halen de eerste tijd. Dat zorgt voor nog meer stress, en word ze alleen gelaten in de enge omgeving! Heel logisch dat ze dan zo reageerd.

Haal haar er eerst uit, en kijk of ze ergens dan in een box kan staan, of ga gewoon wat lopen met haar als het niet anders kan. Maar ik zou haar zeker niet alleen laten in de trailer de eerste tijd.

ik had haar inderdaad niet alleen in de tailer moeten laten, maar ik had nooit verwacht dat ze zo gek zal worden..
in de stal zetten is ook even geen optie want dan blijft ze panische rondjes rennen tot ze drijfnat van zweet is..
ze gaat voorlopig alleen mee en hopen dat het uiteindelijk beter gaat..

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:16

QueJira schreef:
paarden worden niet trailer-mak geboren,dit is iets wat veel mensen vergeten.Ik zeg niet dat jij het vergeet hoor,maar als ik sommige tips zie(heel kort zetten,koeienband om nek,dan denk ik echt van )
Ik denk inderdaad dat t Balingehof wel wat voor je zou kunnen betekenen,maar zefl kun je ook een heel eind komen als je er er gewoon even wt tijd voor uittrekt.

Succes!

nou ik denk dat je gelijk hebt... als je haar telkens moet laden met stress voor het paard en jezelf is het niet leuk meer..
daarom begin ik ermee om elke dag haar even in de trailer te doen en een klein stukje rijden, het kost me bijna een uur voordat ze erin staat maar ik hoop volgende week dat ze er iets korte over doet...

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:17

BlueStar schreef:
Kijk of je aan een koeienband kan komen.
Doe deze om de nek bind daarna je paard kort vast op de voorstang aan de koeienband.
Ook gewoon vastzetten aan het halster.

De stress ja dat is een verhaal apart, dat is idd trainen. Heb je van bach bloesem resque al geprobeert? Maakt het paard rustig zonder te versuffen. Ik heb daar goede resultaten mee gehad.

s6

om 3x in de week spul te gaan gebruiken los je het probleem niet mee op.. je verschruift het gewoon..
de oorzaak wil ik aanpakken

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:18

maar lieve mensen, echt geweldig dat jullie me veel tips geven ik ga hier mee aan het werk, en laat het jullie weten hoe het gaat..

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:12

Een vriendin van mij heeft haar pony op trailercursus gehad bij 't Ballingehof. Beestje loopt nu zo op de trailer, marina1998, PB d'r anders eens.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:50

WendyK schreef:
Een vriendin van mij heeft haar pony op trailercursus gehad bij 't Ballingehof. Beestje loopt nu zo op de trailer, marina1998, PB d'r anders eens.

super.. bedankt voor de tip!!

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:26

Hoe je het paard verder rustig krijgt in de trailer kan ik je helaas ook niet vertellen. Ik heb het ook ooit meegemaakt dat er eentje met z'n voorbenen over de stang stond (stond op dat moment heel braaf te wachten tot iemand hem kwam helpen). Voorstang kon gelukkig vrij makkelijk weer los. Sindsdien zet ik ze altijd vast met de lijn onder de voorbalk door. Als ze normaal staan hangt het touw gewoon met een boogje onder de balk door (niet strak dus) maar als ze te ver omhoog komen houdt de voorbalk dat tegen. Succes ermee.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:05

Zet het paard zo vast dat het niet de kans krijgt om er overheen te gaan. Wij hebben thuis met veulens dat die ook wel eens er overheen springen met de voorbenen, dan zetten we ze vast met 2 touwtjes een touwtje over de stand en de andere er onderdoor. Dan kunnen ze er niet overheen.

Hang ook een hooinet er in, zodat ze afleiding heeft.

Heb je een trailer met raampjes, zorg dat ze wel wat kan zien, maar als dan het touwtje slap hangt moet je dat nog niet doen, dat kan later wel.

Veel succes