2 kg biks en 1 kilo slobber weinig voor recreatiepaard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

2 kg biks en 1 kilo slobber weinig voor recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:59

Momenteel is mijn paard in behandeling bij een kliniek. Is slap en mager. Diverse onderzoeken zijn verricht (tanden, darmen, maag, mest lever, glucose etc.) waarvan ik van sommige nog uitslag moet krijgen. Sommige onderzoeken heb ik van de zomer zelfs al een keer laten uitvoeren. Nu heb ik al van 2 dierenartsen (de plaatselijke en die van de kliniek) gehoord dat ze mijn krachtvoer weinig vinden en nu begin ik toch te twijfelen.

Mijn merrie is 14 jaar, 164 hoog, smal gebouwd. Laat ze iedere dag lopen: recreatief dressuur 30/45 min, 1 x per week buitenrit in stap/draf en 1 x per week 30 min longeren. Ze loopt sowieso overdags buiten (winter paddock) in de zomer dag en nacht.

Ze krijgt nu 2 kilo Subli onderhoudsbrok, 3 kwart schep slobber kant en klaar (Subli of havens), kwart schep maismeel, kwart schep Subli EM, flinke plens olie, vitaminenpoeder en 1 zak penen per 2 weken. De slobber geef ik zelf 's-avonds en kan ik minderen of weglaten bij een dag rust of bij korter rijden.
Verder krijg ze 2 x per dag een grote plak kuil en tussen de middag in de paddock hooi. Voorjaar/najaar en zomer weidegang.

Nu heb ik ook een week geprobeerd om haar sportbrok te geven en ook een tijdje 3 kilo onderhoudsbrok ipv 2 maar toen werd ze mega sjagerijnig tegen mij en andere paarden. Heel zuur en willen bijten enzo. Verminderde ik het weer werd ze weer zichzelf.
De andere paarden op stal krijgen veel minder kwachtvoer en zijn eerder dik........

Moet ik nu echt meer brok gaan geven? Twijfel zo omdat ze zo sjago werd van 3 kilo en ik bang ben voor spierbevangenheid (spierwaardes waren wat verhoogd van de zomer en nu ook weer). Rijd misschien B/L niveau dsu echt mega werken/inspannen doet ze niet. Wat is nu wijsheid?
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 10-02-06 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:02

een paard loopt op de brok en behoud zijn vlees van het hooi!!!

meer hooi dus

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 18:04

Ze krijgt al circa 6 plakken hooi/kuil (van kuil krijgt ze een grote plak= 2 plakken hooi) meer eet ze niet tenminste dat zegt de stalhouder.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:36

IK vind dat die van jou ruim genoeg krijgt, zeker voor een paard dat gevoelig is voor spierbevangenheid. Patos bijv. krijgt nu bijv. 2x daags letterlijk een handje sportbrok, that's all, en die krijgt normaal gesproken 3x een uur B/L-training én 3x Z-training. (Ze is ook bekend met spierbevangenheid)
Wat ik persoonlijk zou doen is Subli Energie Kernmix bijvoeren, een supplement op oliebasis, en dus heel geschikt voor paarden die gevoelig op de spieren zijn.

Imker

Re: 2 kg biks en 1 kilo slobber weinig voor recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:15

Qua brok vind ik je al redelijk aan de maat zitten. (voorbeeld: mijn 15jarige krijgt 0.5 kilo brok per dag, daarnaast nog 1 schep zemelen met vitaminen en wat wortels, verder voordroog).

Misschien is het verstandig om van hooi over te stappen op voordroog of kuil, daar zitten meer voedingsstoffen in.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:40

Ik vind ook dat ze zat brok krijgt, vooral ook omdat je zegt dat ze met nog meer brok chago wordt. Misschien kun je ander hooi proberen bij te voeren, of andere kuil.

floorlayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:24

Naar mijn idee is dat ruim voldoende!!!!Veel paarden doen zwaarder werk en krijgen veel minder voedsel.
Bijvoorbeeld een voorbeeld:
paard krijgt s'ochtends en s'avonds 1 kg bix en 1 plak hooi. werkt 2 uur per dag. Geloof ik, ik weet voer niet zeker.

Maar succes met je merrie hopelijk word ze snel weer de oude!!!

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:05

mijn sportpaard krijgt:
1/2 schep sportbrok
1/2 schep kruidenmusli
1/2 shep sportbrok
en 2 maal veel hooi per dag.

het verschilt vooral per paard. mijn paard is super gezond maar ook heet van karakter.

het verschilt heel erg veel per paard, de een wordt gewoon snel.
dun en de ander snel dik.

heel veel paarden zijn eerder te dik dan te dun!

maar let wel op dat ie genoeg vitamines binnen krijgt en voldoende ruwvoer.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:10

Ik doe momenteel ook niet echt veel met mijn paarden (vroeg donker + studie) en mijn grote merrie krijgt 2x 1 schep meusli + droog kuil, bijna hooi + een kilo of 2 wortelen.....en het kreng is nog veel te dik ...ze is trouwens 1.80cm...groeit van de lucht

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:27

en mijn ponietje loopt elke dag behoorlijk en krigjt een half schepje brok...

maar.. t is wel zo dat t ene dier heel anders op brok reageerd dan t andere, mijn pony word explosief van teveel brok, dus krijgt hij meer hooi, vitamines vul ik aan met zeewier( hele goed aanvulling voor zieke paarden!)

vaak beetje uitproberen met evrschillende merken, ik heb wel al gehoord dat veel dieren van pavo brok wat dikker worden , valt misschien te proberen?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:31

Ik vind eigenlijk dat je heel erg veel geeft, maar dat komt meer doordat ik een koudbloed heb die in het verleden behoorlijk hoefbevangen is geweest. Ik geef per dag 2 handjes Tinkerbrok en ongeveer 1 grote schep Lucerne, daarnaast heel veel hooi en wat worteltjes. Ze werkt per dag zeker 1 uur en dan best behoorlijk hard. Zij wordt hier absoluut niet dun van, maar ook niet dikker.

Zit er haver verwerkt in je onderhoudsbrok? Misschien kan je eens een ander soort biks of muesli proberen zonder haver, weinig eiwitten, maar wel met voldoende energie erin..

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:58

Dit scheelt heel erg veel per paard.
Ik vind het niet te weinig, maar misschien heeft je paard wel meer nodig, wat ik betwijfel omdat ik uit je verhaal ook weer opmaak dat ze gevoelig is voor spierbevangen, dus te veel voeren is dan ook niet goed.
Goed hooi doet vaak ook al wonderen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:23

Nog even een vraagje hoor, heb je ook een wormen (Feces) onderzoek laten doen?

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:26

ik vind dat hij nu al veel krijgt voor een recreatie paard, mijn sportpaard krijgt de helft nog niet

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 11:43

patos schreef:
IK vind dat die van jou ruim genoeg krijgt, zeker voor een paard dat gevoelig is voor spierbevangenheid. Patos bijv. krijgt nu bijv. 2x daags letterlijk een handje sportbrok, that's all, en die krijgt normaal gesproken 3x een uur B/L-training én 3x Z-training. (Ze is ook bekend met spierbevangenheid)
Wat ik persoonlijk zou doen is Subli Energie Kernmix bijvoeren, een supplement op oliebasis, en dus heel geschikt voor paarden die gevoelig op de spieren zijn.

Die geef ik al sinds een maandje of 2 door de slobber heen anders lust madam het niet. Zo'n bekertje van 250 gram krijgt ze dan en daarnaast nog een flinke scheut olie. De plaatselijke da had eerst 400 ml olie per dag aangeraden naast de 2 kg brok maar dat ging er niet in bij madam. Misschien moet ik meer Subli EM geven?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 11:44

Teuntje111 schreef:
Nog even een vraagje hoor, heb je ook een wormen (Feces) onderzoek laten doen?

Ja is ook 3 x mest afgenomen en bloed. In juni een keer, vorige maand en nu door Bodegraven weer.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 11:47

imker schreef:
Qua brok vind ik je al redelijk aan de maat zitten. (voorbeeld: mijn 15jarige krijgt 0.5 kilo brok per dag, daarnaast nog 1 schep zemelen met vitaminen en wat wortels, verder voordroog).

Misschien is het verstandig om van hooi over te stappen op voordroog of kuil, daar zitten meer voedingsstoffen in.

In de winter krijgt ze nu droge kuil ipv hooi want ze zag dat de rest van de stal dat kreeg dus at ze haar hooi niet meer.

Wacht nog even de resultaten af ma/di van de rest van de onderzoeken en dan ga ik even een babbeltje maken met de stalhouder. Of ik tegen betaling meer kuil mag hebben bijvoorbeeld per keer 1.5 plak ipv 1. Kuil is ze dol op dus dat moet er beter in gaan dan hooi. Weet dat hij zegt dat ze niet meer eet maar dat wil ik dan wel eens zien

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:00

Sommige paarden kunnen kuil niet goed verdragen en reageren veel beter op hooi, hooi zit in vergelijking meer voedingsstof in per kilo en minder eiwit. Maar meer kuil kun je natuurlijk eens proberen, bij mijn merrie werkte kuil helemaal niet goed, nu krijgt ze onbeperkt hooi en komt ze eindelijk aan . Hoe komt ze op je over? Moe, lusteloos of fit en vrolijk?

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:05

misschien moet je meer musli proberen? in plaats van brok?

Mijn paard krijgt:
- 2.1 KG muslie Van PAVO (stimix)
- 1 KG Brok van PAVO (condition eXtra)
- 4 lepels lijnzaadolie per voerbeurt.
- 6 wortels per dag
- en ongelimiteerd hooi.

Ik voerde eerst Havens, maar mijn paard deed het daar niet goed op. Ik ben toen over gestapt op Pavo en daar doet ze het veel beter op. Ze zit goed in haar vacht en glimt mooi ook is ze niet meer neerslachtig en niet meer mager.

Ik had namelijk ook een mager paard. Bloedonderzoek gedaan, maar er kwam niks uit.. Ook meer voer hielp niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:08

Ik vind dat je meer dan genoeg krachtvoer geeft. Ik ben momenteel aan het trainen voor endurance en rijd dus redelijk intensief. Mijn paardje van 1.56 krijgt 1 kilo Subli basisbrok en afhankelijk van haar arbied 0,25 tot 1 schep sportmuesli. Ik voer overigens wel een compleet vitaminesupplement en een scheutje olie bij zodat ze geen tekorten krijgt.
Verder krijgt ze heel veel droge kuil. Ze doet het er erg goed op. Is eerder te dik dan te dun.
Bij mijn vorige stal werd ze in de winter erg mager. Daar kreeg ze ook minder kuil etc. Toen voerde ik 3,5 tot 4 kilo sportbrok per dag en dat hielp weinig.
De moraal van mijn verhaal: probeer je paard zoveel mogelijk ruwvoer te geven (zoveel als ze zelf op kan). Bovendien worden de voedingstoffen uit je krachtvoer ook beter opgenomen in goed gevulde darmen.
Succes met je paard en ik hoop dat er geen vervelende dingen uit al die uitslagen komen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:25

Wat denk je dat ze gaat doen als je iets meer energie geeft, maar in een andere vorm?

Ik zou eens kijken hoe ze het doet zonder brok. En dan zou ik denken aan een mix van B.v. havens. Het is geen muesli, maar een mix van granen e.d. (power plus mix).. Er zitten een paar brokjes doorheen voor vitamine e.d. . Het enige is dat de energiewaarde hoger ligt dan de brok die je nu voert, maar het kan zijn, omdat die mix anders opgenomen word, dat je daar weinig van merkt.

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:32

ik zou als ik jou was overstappen op pavo. dit omdat het voer geepandeert is waardoor de voedingsstoffen veel beter opgenomen kunnen worden.
als je een muesli wilt voeren kan ik je pianissimo van cavalor aanraden. ze hebben daar ook verschillende soorten van dus je kan ook andere soorten uitproberen. is een voer waar weinig eiwitten inzitten.
je zou ook geweekte pulp kunnen proberen om haar wat dikker te krijgen.

ik heb in het begin subli gevoerd, maar mijn haf deed het daar egt niet goed op. ik voerde best ruim, maar ze nam de voedingsstoffen niet op waardoor ze sloom en moe werd.

daarna overgestapt op pavo condition en dat werkte gelijk goed en kon ook wat minder gaan voeren.

ben nu de hippostar polo aan het uitproberen. er zit bijna hetzelfde in als de pavo condition maar volgens mij niet geexpandeert.

die van mij krijgt een halve kilo per dag aan brok
4 plakken hooi
1 zeefje geweekte pulp
1 beker zemelen
en een klein bekertje pavo vital brokjes voor de extra vit. en mineralen omdat ze maar een halve kilo brok krijgt.

ook kan ik je aanraden om een anamnese aan te vragen bij natuurgeneeskunde (hollistisch hoe je het noemen wilt) arts. dit heb ik ook gedaan omdat mijn haf egt moe was, snel zweette en hijgde. hier is uitgekomen dat haar bloedsomloop niet goed is en dat de voedingsstoffen niet goed opgenomen konden worden door te snelle darm werking.
ik heb ze die druppels 2 weken gegeven (citroen olie en rozemarijnolie) en het is weg. ze kan zelfs vanaf rustig drafje aangalloperen wat ze eerst niet kon. zweten doet ze nu bijna niet meer, hijgen nog wel maar ligt aan d'r conditie. en zeker niet onbelanrijk ze is een stuk vrolijker.
ik neem aan dat je eerst af wilt wachten wat er uit al die uitslagen komt, maar mocht er niks uitkomen kan ik je dit aanraden.
succes.

waarom dan pulp geven zou je zeggen en niet meer brok. om de simpele reden dat mijn jonge paardje niet dik te krijgen is en die al een x zoveel te eten krijgt als zij. de pulp is van volume meer en dan is zij even ook bezig. vind het ook zo sneu als ze zo klaar is en toe mag kijken hoe mijn jonge paardje nog aan het eten is.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 09:49

Bedankt voor de tips. Heb het even op mij in laten werken en het het volgende bedacht:

Ik ga vandaag of morgen met de stalhouder e.e.a. overleggen. Want ook al komt er ma/di niets uit de onderzoeken er moet wat gebeuren/veranderen w.b. t. voerbeleid! Ga vragen of ze in de ochtend en avond ipv een hele (grote) plak kuil 1.5 plak kan krijgen. En dan 's-middags in de paddock meer hooi (weet niet precies wat ze nu krijgt dacht 2 plakken samen met haar paddockgenootje een fries). Nu krijgt ze haar biks pas laat in de avond nadat ik gereden heb. Meestal pas 20.00/20.30. We moeten de paarden namelijk zelf binnenzetten en dan ligt het biks al in de bakken klaar. De meeste (ook ik) komen pas in de avond en daar er tussen krachtvoer en rijden min. een uur moet zitten zit ik er aan te denken ze of eerder binnen te halen (word lastig want ze eet niet als niet alle paarden op stal staan ) uit mijn werk. Of dan maar binnenzetten met de rest tegelijk en een uur wachten tot rijden. Ga volgende maand ook weer full time werken en dan ben ik nog later bij de paarden Ga dan aanbieden extra stalgeld te betalen dan is hij misschien eerder geneigd ja te zeggen. Van de zomer gaat ze 24/7 op het land en ga dan vragen of ik ze ook hooi bij mag geven als het gras minder word. Hoop dat hij mee wil werken want verder hebben ik en mijn paard het reuze naar onze zin daar op stal.

Ga ook het voedingsadvies van Bodegraven afwachten. Ga ik kijken of ik ergens in de buurt Pavo kan halen. Wellicht doe ze het wel gewoon niet goed op de Subli die op stal gevoerd word had daar geen eens aan gedacht. Dacht eigenlijk dat het wel goed merkvoer was maar ja wie weet voor haar niet. Zie ik daar geen resultaat op dan kan in nog een granenmix gaan proberen (bij) te voeren die hebben ze van Subli ook met een vitaminenkorrel er in. En anders de Havens dealer zit hier heel vlakbij. Voer klaar zetten mag gelukkig wel op stal want heb eerder al eens een andere eiwitarme brok gevoerd alleen vond madam dat niet lekker .

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:35

Misschien kun je cavalor proberen (www.cavalor.be)
Wij hebben daar goede resultaten mee berijkt bij verschillende klachten zegmaar.

Sodera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:52

Ja dat had ik idd ook, ik voerde vorig jaar 2.5 kg krachtvoer per dag, maar ze kreeg gewoon te weinig hooi, ze was sloom, depressief bijna, nu ben ik ook van stal veranderd, en daar krijgt ze beter & meer hooi, ik voer nu 2x n kilo Cavalor mix, en ze is niet meer te herkennen!!!!

Cavalor werkt bij elk paard bij ons op stal beter! Je hebt allerlei verschillende soorten, waardoor er voor elk paard wel iets bijzit. Het is volledig voer, in Duitsland en Belgie krijgen alle toppaarden zulk soort voer!