Oudere pony aanschaffen, ja of nee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

Oudere pony aanschaffen, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:41

Ben even benieuwd naar jullie mening en/of ervaringen...

Hoe (on)verstandig is het een pony "op leeftijd" aan te schaffen? Ik denk dan vooral in de categorie 15 tot 20 jaar, omdat ik graag zou willen "profiteren" van de levenservaring van het paardje en het over het algemeen wat rustige karakter (ik ben geen fanatieke ruiter, maak het liefst rustige buitenritten in de omgeving).
Natuurlijk begrijp ik dat er geen twee paardjes hetzelfde zijn... Aan sommige paarden merk je het ook totaal niet dat ze al wat ouder zijn. Wie heeft er een pony in deze leeftijdscategorie angeschaft en kan me tips geven?

Heb begrepen dat het verzekeren sowieso wat lastiger wordt >15 ...
Iemand ervaring mee?

Alvast bedankt!

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:45

het zou best kunnen maar je kan ook gewoon een brave pony/paard kunnen kopen rond de 10 a 15 jaar (zijn er ook zat van)

sjorsie

Re: Oudere pony aanschaffen, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:49

zorg in ieder geval voor een keuring, arthrose is en groot probleem op die leeftijd en probeer een proeftijd af te spreken,

maar je kan inderdaad nog een tijd plezier hebben van een ouder paard, maar boven de 14 zou ik toch niet gaan op het moment van aanschaf.
Zorg dat ie gechipt is zodat je zeker weet hoe oud ie is en dat ie niet stiekem al 5 jaar ouder is

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:54

Ik denk dat het geen probleem hoeft te zijn als een pony al wat ouder is. Het is vooral belangrijk om te kijken hoe de pony is, of hij er nog goed uitziet en wat de dierenarts ervan zegt bij de keuring.

Ik heb Bjarni ook overgenomen toen hij 17 was. Dat merk je echt niet aan hem en dat hij nu al 20 wordt in mei zie en merk je ook niet aan hem.
Ik ken paarden die jaren jonger zijn en veel ouder lijken.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:59

Er zijn verzekeringen die tot 20 jaar gaan bij het verzekeren van paarden. Als ik een match zou vinden, en het paard toevallig zo oud zijn, zou ik hem er niet voor laten staan. Prijs is dan wel een beslissende factor.
Als character, temperement en ervaring de uitslag geven bij de aankoop: bedenk dat een 20 jarige die alleen op de wei heeft gestaan minder ervaring heeft dan de 10 jarige die bij wijze van spreke de hele wereld al heeft gezien. Kijk naar het paard, en alleen naar het paard (en misschien het prijskaartje, niets is frustrerender dan het perfecte paard tegen te komen en je hem niet kunt betalen)

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:00

Ik heb een paard van rond de 20 en ik kan er nog elke dag alles mee doen wat ik wil, maar natuurlijk is niet elk paard van die leeftijd in deze conditie. Aan mijn paard is alleen zijn leeftijd te zien aan zijn hoofd qua lichaam kan ie nog met de jonge paarden mee.

Jamezy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:10

jeannaa schreef:
Ik heb een paard van rond de 20 en ik kan er nog elke dag alles mee doen wat ik wil, maar natuurlijk is niet elk paard van die leeftijd in deze conditie. Aan mijn paard is alleen zijn leeftijd te zien aan zijn hoofd qua lichaam kan ie nog met de jonge paarden mee.

Precies, daar was ik benieuwd naar

Heb je hem verzekerd en zo ja, waar?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:16

Mijn paard is 18 (nou ja bijna)
Hij heeft idd artrose maar loopt nog prima dankzij goed beslag en glucosamine.
Hij gaat mee op vakantie, werkt met vee, doet endurance klasse 1 en vindt niks doen maar nix.
Typisch voorbeeld van hoe het dus ook kan.

Moet je wel zeggen dat zo rond de 10 of 12 ook een mooie leeftijd vind om een ervare paard te kopen.

Echter...... er zijn genoeg mensen waarvan hun paard te oud wordt voor de sport en die een baasje zoeken die er mee buiten wil tuffen
terwijl die paarden prima in orde zijn...

Dusseeeuhhh.... ope een topic en vraag om een ouder lief fijn te rijden paard ter overname
HAHAHAHAHA...wieweet heb je er zo een...

flellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:17

Ik heb zelf een pony van 22. Ze heeft jaren op de manege lesgelopen.
Nu ze niet elke dag meer moet lopen is ze helemaal opgeleefd. Zolang ze nog vrolijk is en het aankan om te werken blijven we dat vooral doen.
Een oud paard is zo oud als hij zich voelt!

mirgino

ik heb het 2x gedaan.

de 1ste Devlin was 22jr en echt een lieverd.
mijn vriendin had toen een fjord en deze 2 pasten echt bij elkaar.

totdat ze de lange ritten niet meer vol kon houden,ze is toen verkocht aan een ouder vrouwtje die en rustige pony zocht.

en een KWPN merrie van 17jr,een ontzettend lief paard.
hier heeft mijn man ook nog een paar x op gereden,een erg rustig paard.
helaas heeft ze door een val een spierscheuring op gelopen en kon niet meer lopen en is afgemaakt.
haar heb ik 2 jaar gehad,en ik heb ook op haar gereden met mijn zwangerschap tot 2 weken voor de geboorte van mijn zoon

ik zou er lekker voor gaan,als het paard jou aanstaat...waarom niet.

bij mij op stal staan oude manege paarden die eind 20jr zijn en deze lopen nog een buitenrit.

Duvel91

Mijn vriendin rijd een pony/paard bij die nu een jaar of 25 zal zijn (misschien nog wel ouder). Aan het beestje zelf is totaal niet te merken dat hij al wat ouder is, hij is nog steeds lekker vlot e.d.

Binnekort gaat ze wedstrijdjes met hem rijden (geen echte KNHS, maar toch)..

Het enige is dat hij wel wat vaker struikelt dan een 'jonger' paard, maar dit lig misschien wel aan het dier, niet aan de ouderdom.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:26

Ik heb een 15 jarige ruin en die is topfit! Die ziet eruit als een 8 jarige.
Maar die word elke dag getraind, is geschoren krijgt goed voer etc.

ewaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:36

ook ik heb een tijd geleden een ruin van 19 jaar gekocht
en rijd nu L1 met 1 winstpunt, en hij is in hele goede conditie!
ik denk dat je best een ouder paard kunt kopen (ligt er natuurlijk wel aan hoe het beesje eruit ziet)
en je kunt er nog jaren plezier van hebben
veel succes ermee

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:39

Bedankt allemaal!

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:40

Vind dat nou een goede rede van jou, "om te leren van de ervaringen van een ouder paard". Dan kan je als deze niet meer te rijden valt of wat dan ook, je ervaring door geven aan een jonger paard evt.
Zelf als ik er "ooit" weer eentje aanschaf zal het ook een wat ouder ouder paardje worden. Gewoon daar zitten als het goed is de meeste knopjes al op, gewoon een kant en klaar paard MET ervaring.

student

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:02

ik heb deze pony gekregen toen hij 16 was en ik nog een beginner. Mocht binnen 3 jaar M starten met hem! Nu 6 jaar later ziet hij er nog zo uit en word hij gereden door een meisje die ook de shetlander verzorgt. Hij vind het heerlijk en loopt nog ongeveer 4 x in de week 2 / 3 uur per keer.

Afbeelding
Afbeelding
en met dat meisje die hem nu rijdt:
Afbeelding

zij rijdt hem omdat ik eigenlijk te weinig tijd heb voor hem, dacht eerst van nou hij zal het wel lekker vinden om in pensioen te staan lekker in het land enz maar hij ging toen snel achteruit. Nu wordt hij weer lekker gereden en hij is weer vrolijk! Let dus goed op hoe hij zich voelt met wat je met hem doet...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:41

Ik heb een paard van nu 15 (gekocht met 14 jaar oud) en een pony van 25 (gekocht met 24 jaar oud). Ik zal niet anders willen. Mijn pony begint nu echt oud te worden, en wordt ook alleen nog maar af en toe op een rustige buitenrit gereden. Het paard is gewoon volop aan het werk, daar is echt niets ouds aan te bekennen! (ze zijn met 14 in de bloei van hun leven..)

De pony heb ik ook gekocht vanwege haar altijd rustige karakter, en de zekerheid dat ik veilig alleen met haar kan buitenrijden. Ze was ons eerste paard/pony. Ik heb er echt geen moment spijt van gehad. Ze is een gouden paardje.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:53

Cassidy schreef:
bedenk dat een 20 jarige die alleen op de wei heeft gestaan minder ervaring heeft dan de 10 jarige die bij wijze van spreke de hele wereld al heeft gezien. Kijk naar het paard, en alleen naar het paard

Mooi gezegd en ik denk dat het zo ook werkt.Een paard van 20 wat altijd in de wei heeft gestaan zal ook veel ouder/stijver zijn als 1 van 20 waar nog mee gewerkt wordt.ook iets om zeker rekening mee te houden.

De mijne is nu 18 word in mei 19 en is zo fit als wat.Daar ben ik ook nog dagelijks mee aan het trainen.Hij krijgt goed voer en komt lekker buiten op het land.

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:45

Mijn paard is verzekerd bij de Amev.

crownjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:07

als ik jou was zou ik er voor gaan.
de meeste paarden komen ook pas goed in hun kracht als je 10/12 jaar zijn.
Als je een paard hebt gevonden wat goed bij je past dan moet je er gewoon voor gaan.
Trouwens je moet er niet van uit gaan dat alle paarden kalm en rustig zijn als ze oud zijn het ligt er maar gewoon aan wat voor type paard het is!

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 01:17

Ik heb in het begin heel wat te stellen gehad met hem, en nu is ie ook bepaald geen doetje.

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:48

ik kan het je na mijn ervaring alleen maar aanraden! ik heb vorig jaar een merrie gekocht, ze werd verkocht voor 18 jaar, maar toen het paspoort boven water kwam bleek ze 25 te zijn .
ik was toen al zo aan het beestje gehecht dat ik ze niet meer weg kon doen en ik heb er geen maar dan ook geen enkel grijntje spijt van ik rijd wedstrijden met deze inmiddels 26 jaar oude dame en ze heeft me in een paar wedstrijden de B door geholpen, ik kan heerlijk in me eentje op buitenrit en het is de grootste schat!
je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat ik misschien wel ontiegelijk veel geluk heb dat deze dame voorlopig nog niet de sport uit te slaan is! en dat is met elk paard anders, het ligt er maar net aan wat je er mee wilt gaan doen!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:26

ik ken iemand en die heeft ook een pony aangeschaft van 15 jaar (nu wat ouder inmiddels ) maar die heeft er absoluut geen spijt van gehad ze kunnen er alles mee doen, en vooral springen vind die pony erg leuk en hij is super fanatiek dus als het echt een pony is wat je helemaal geweldig vind enz. en hij is goed gezond dan zou ik het wel doen als ik jou was

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:27

Je zou ook een pony kunnen kopen die van zichzelf rustig is, volgens mij zijn de meeste Tinkers over het algemeen rustige paarden

Amanda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:31

Ik heb een Haflinger van bijna 20 jaar oud. Word nog dagelijk intensief gereden (1/1,5 uur), ook men ik nog met haar, heb vorig jaar alle marathons in de regio mee gereden, en alles ging perfect. Ze heeft wat lichte atrose, maar dat houd ons niet tegen om nog regelmatig indoor-marathons te rijden:)