Wie rijdt er ijzerloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Majax

Wie rijdt er ijzerloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:31

Ik vraag me af wie van jullie zonder hoefijzers rijd en hoe dat bevalt, en of de hoefsmid komt om de hoeven te bekappen en hoe vaak?
Dus als iemand ijzerloos rijd dan hoor ik het graag.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:33

Jups, mijn pony's lopen allemaal op blote voeten.

Een smid zien ze nooit, alleen bij echte problemen. Ik ben zelf smid in opleiding dus doe het zelf tenzij ik twijfel. Gelukkig hebben mijn pony's heel makkelijke voeten.

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:36

ik rij ook ijzerloos meestal komt hij 1x in de 12 weken hij is er elke maand 2x op de manege dus als het nodig is gaat ze en anders gaat ze 1 in de 12 weken
het scheelt je meetal 50 euro en aangezien ik niet veel buitenrij vindt ik het niet nodig

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:37

mijn shets lopen ijzerloos. de een komt bijna niet op straat ( bijna 2 jaar )
en de ander loopt wel vaker op straat.
de hoefsmid komt 2 x per jaar.
en dan hoeft er maar een beetje vanaf

Mijn nieuwe paardje heeft ook geen ijzers en daar rijdt ik ook af en toe stukjes over de weg mee. hier laat ik de hoefsmid 4 x per jaar komen.MAar als hij vind dat het minder moet dan ook gewoon 2 x per jaar.

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:40

mijn paard loopt zonder ijzers, die heeft ze gewoon niet nodig omdat hij bijna nooit op de verharde weg hoeft. Bij haar moet de hoefsmid na 3 maanden toch echt wel weer komen. Mijn vorige pony hoefde na een half jaar echter nog niet echt naar de hoefsmid (nou hebben wij het zo luxe dat ze bij de hoefsmid aan huis stond en die het dus als het weer nodig was wel in de gaten had... maar na een half jaar zei ie maar dat hij het wel even bij zou werken, voor het idee )

Imago01

Re: Wie rijdt er ijzerloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:40

Ik ben van mening dat als een paard geen ijzers nódig heeft (dus geen ijzers om te corrigeren of omdat je heel veel op verhard pad rijdt), dat het je reinste onzin is om je paard op ijzers te zetten.

Dit belemmert het hoefmechanisme en zonder ijzers heeft een paard m.i. meer 'grip'. Ook de reden: ja maar met wedstrijden op het gras glijzen de uit zonder kalkoenen; vind ik ook de reinste onzin.
Met ijzers hebben ze dan immers 'alleen maar' grip op de punten van de kalkoenen, zonder ijzers kunnen ze over de hele hoefrand steunen.

Mijn paarden staan dus beiden zonder ijzers! Geen gedoe met weke hoeven, ijzers die eraf getrapt worden en glijpartijen op het erf en daarbij nog eens lekker goedkoop ook want ze gaan ongeveer 1 x in de 10-12 weken naar de smid.

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:41

Bedankt voor jullie reacties, maar als je ijzerloos rijd en je rijd buiten slijten de hoeven dan niet te snel? En kan je zonder ijzers uberhaupt wel op het asfalt rijden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:42

mijn verzorgpaard loopt ook op blote voeten, ze heeft super sterke hoeven en slijten amper, ook op het asfalt niet. Bekappen doet de eigenaar zelf als het nodig is..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:43

Ik maak in de zomer regelmatig een buitenritje en dan rij ik gewoon op het verharde pad. Mijn paarden hebben nergens geen last van dan.
Ik rij dan ongeveer 1 x per week buiten en dat gaat goed.

Er zijn natuurlijk wel paarden die dan last van de stralen krijgen o.i.d. en tja, dan moet je wel aan ijzers natuurlijk, of bij veel buiten rijden.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:44

Hoeven slijten nu niet té snel. Ik rijd ook gewoon op asfalt. Maar ik zie de hoefsmid daardoor slechts 1 keer in de 4maand . Ze slijten zo natuurlijk. Je kan dus ook prima op asfalt rijden.

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:44

Wij rijden onze paarden beiden zonder ijzers, we rijden min. 2 keer in de week buiten waarvan ook een deel over straat. Verder maken we regelmatig buitenritten tot zo'n 40 km, nooit problemen met te snelle slijtage gehad. hoefsmid komt ca. 5 keer per jaar maar hoeft weinig aan de hoeven te doen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:45

Mijn pony loopt nu 3 dagen op voor ijzers .. Niet omdat het zonder niet bieviel ofzow maar gewoon van wegen Scheef afslijten en springen.. Ik heb mijn pony nu 7 maande. Dus Hij heeft ong 7 maanden op blote voeten gelopen Zonder hoefsmit Dat ging perfect alleen De ene pony's hoeven groeien sneller dan de ander Maar k vind ijzer loos eigenlijk best wel perfect allen ja ik ging springen wetstrijden enzow ja dan is het verstandiger als je ijzers neemt

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:51

Bedankt voor de reacties iedereen.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:54

Ik rij ijzerloos. Hoefijzers zijn slecht voor de hoeven (nou ja de nagels dan) omdat ze de doorbloeding verminderen waardoor ze sneller splijten en brokkelen.
Verder slippen ze juist meer op ijzers, alleen voor het voorkomen van scheef afslijten lijkt het me nuttig eigenlijk.
Ik doe aan natuurlijk bekappen (mijn smid dan) en die komt elke 3 maanden om wat bij te vijlen en snijden (kan ik zelf niet, hij geeft niet zo braaf voetjes )

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:57

Mijn paard heeft ook geen ijzers. Haar hoeven zijn veel beter geworden en ze loopt ook een stuk beter zo. Ook glijdt ze minder snel uit of gras en asfalt. De hoeven slijten wel, maar groeien minstens zo hard. Ze wordt om de 6 weken bekapt, en dan zijn ze vaak alweer te lang.

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:00

Die van jou groeien dan best wel hard Lisa_Melody, moest je ze met ijzers dan niet om de maand ofzo bekappen, want dan slijten ze helemaal niet.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:05

Nee toen groeiden ze veel minder hard, omdat de kwaliteit van de hoeven slechter was... Nu loopt ze ook op de stralen, waardoor haar hoeven ook sneller groeien.

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:09

Ooo op die manier oke nou snap ik het bedankt.

cinvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:09

ik rij ijzerloos, en ik vijl de hoeven zelf bij dus de hoefsmit komt maar ongeveer 1 x per jaar als het echt nodig is
Laatst bijgewerkt door cinvaro op 10-02-06 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:10

Hoe heb je dat zelf fijlen geleerd?

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:11

Ik heb mijn paard altijd zomers op ijzers en haal haar er 's winters vanaf. Dan kunnen de hoeven mooi herstellen van de ijzers en zo blijven zo goed hard. (en ik heb geen last van sneeuw ) Ze hoeft maar heel weinig naar de hoefsmid, hoeven groeien heel langzaam. Als ze op ijzers staat om de 2 maand en op blote voeten dan ligt het er aan hoe ze erbij loopt, om de 3/4 maand ongeveer. zal er maar even bijzetten dat de hoefsmid het er 100% mee eens is en geen problemen ziet in ijzers 2 maand eronder of 3 a 4 maand niet kappen, voor ik daar opmerkingen over krijg
Nog een reden waarom ik ijzers er in de winter afhaal is dat thok een keer schimmel heeft gehad in der hoef door het broeien van de ijzers. Op deze manier is de kans veel kleiner dat ze het weer krijgt.

cinvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:11

van een kennis van mij en goed afkijken van de hoefsmit en vragen of die je daarmee wil helpen
Laatst bijgewerkt door cinvaro op 10-02-06 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:12

Citroen schreef:
Bedankt voor jullie reacties, maar als je ijzerloos rijd en je rijd buiten slijten de hoeven dan niet te snel? En kan je zonder ijzers uberhaupt wel op het asfalt rijden?

mijn paard loopt kilometers over het asfalt. wel opbouwen en natuurlijk bekappen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:13

Mijn pony's lopen ook op blote voeten
Bij m'n shet bevalt het goed, daar wandel ik soms mee en voor de rest gaat hij van z'n stal naar z'n weiland en andersom.
En bij m'n appie zit ik erover te twijfelen of ik hem nu op ijzers ga zetten omdat hij z'n hoeven kortschraapt.
Maar ik heb liever geen ijzers, dan heb je weer dat gedoe van ijzer zit los enzo

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:14

urissa moet eigenlijk ijzers, maar omdat ze zo kort voor de bavlling zit zetten we haar er nu niet meer op. zij loopt dus ook blootvoets.
ik moet wel erg opletten met over straat gaan, dat doe ik dus ook niet meer, haar hoeven zijn al erg kort en korter moeten ze echt niet!

als het veulen geboren en iets ouders is gaat ze vierkant op ijzers, mede om haar korte hoeven, maar ook voor de proppen bij buitenwedstrijden