Luie stalmedewerkers?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

andiamo97

Luie stalmedewerkers?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 18:42

Hallo,

Bij ons op de manege komen ze de laatste tijd steeds vaker met nieuwe snufjes aan. Dingen die voor de stalmedewerkers heel handig zijn, maar waar ik mijn twijfels bij heb. Het zijn namelijk allemaal dingen die erg veel herrie maken. Met uitmesten hebben ze een hele grote heftruck die dan uren lang heen en weer scheurt door de stal. En nu hebben ze sinds kort ook een soort 'stofzuiger' maar dan voor stro zeg maar, zodat ze niet meer hoeven te vegen. Maar dat ding maakt vreselijke herrie en loopt op benzine, dus het stinkt ook nog is vreselijk. Ik begrijp best dat het op stal soms hard werken is, maar ik zou dan persoonlijk voor apparaten gekozen hebben die iets minder stressvol waren voor de paarden. Sommige paarden springen gelijk naar de achterkant van hun boks als ze daar mee langs komen.

Ik vraag me af of dat hele 'mechanisatie gedoe' bij jullie op de manege ook op gang komt of dat ze bij jullie alles nog braaf met de hand doen.
Ik hoor het wel..

Greetz..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:51

Ik denk dat het op heel veel stallen met de stofzuiger, bobcat en heftruck gaat. En de stress valt wel mee hoor, een paar dagen en ze zijn eraan gewend. Ook wel handig dat ze veel gewend raken vind ik. Paarden exploderen ook als je de spinnenwebben boven de stal en in de tralies weg gaat vegen
Nou ja, je hebt gemerkt aan mijn reactie dat ik niet flauw ben met de paarden, ze moeten er maar aan wennen

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:56

dan vind ik dat geluid nog niet zo erg, maar wel die vieze uitlaatgassen die er vandaan komen enzo.. als je je stallen binnen hebt kan dat niet zo goed weg.. ook met blazers ect veroorzaakt ook best veel stof wat niet echt goed is voor de longen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:00

Mijn paard staat op een boerderij waar je je voor bij kan stellen dat er de hele dag met trekkers en heftrucks heen en weer wordt gereden.
In de stallen wordt er overigens niet mee gereden alleen als er gemest wordt maar dan staan alle paarden buiten.
Ze leren hier er juist aan te wennen wat mij veel voordelen oplevert in allerlei situaties.
Ik heb er dus absoluut geen problemen mee!

leaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:07

hoi hoi

ik werk op een paardenpension en wij hebben ook zo'n stofzuiger maar we mogen hem alleen gebruiken als er geen paarden op stal staan maar het scheelt wel voor ons hoor

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:56

Ik vind het normaal dat een paard aan zulke dingen moet leren wennen en er mee moet leren omgaan. Daar kun je alleen maar profijt van hebben. Het stinkt idd wel, maar daar gaan ze niet van dood. Ik heb op veel stallen gewerkt en vind het jammer dat wij vroeger niet al van die handige snufjes hadden

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:00

Een stofzuiger is juist fijn omdat met vegen heel veel stof opwaait. Met de stalstofzuiger niet, dus gezonder voor de paarden.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:06

Hm ik ga dit eens even opperen,op m'n werk :-}
Neehoor,ben niet zo lui aangelegd..

RUBYWHITE

Re: Luie stalmedewerkers?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:13

Vaak halveert de arbeidstijd met zulke hulpmiddelen. En tegenwoordig willen we allemaal wel investeren om bepaalde kosten te drukken

Dat de paarden hier aan moeten wennen is een kwestie van tijd, alles wat nieuw is is eng in het begin. Bij ons op de boerderij rijden de trekkers en vrachtwagens pal langs de stal en bak, de paarden wennen zo maar.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:14

Als het weer het toelaat blazen we hier ook aan maar we hebben buitenstallen en ze staan dan in de wei dus paarden hebben er geenlast van net zo min dat ze last hebben van de trekker maar we doen nog wel veel met de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:20

Die paarden wennen daar heel snel aan, maar wat mij wel zou storen is de stank, die die dingen achterlaten. Niet echt gezond voor die paarden, hangt af van de ventilatie, maar in bedompte stalgangen kan het wel lang duren voor de lucht weer zuiver is.

Maar het uitmesten doen ze wel vaker met van die dingen waar ze op zitten. Zou fijn zijn als alle paarden dan al buiten staan en de buitendeuren open staan.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:21

Ik rij op zaterdag op een manege, en dan doen we altijd met zijn alle de hele stal uitmesten. Gewoon nog zonder machines, met een schep en een kruiwagen. En als we klaar zijn nog even de bezem door de hele stal.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:23

ik maak me er ook niet druk om die van mij vind niks eng, dus dat ook niet

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:05

Bij ons op stal staan een paar van die zeer stress gevoelige paarden, die er nu na ruim 1,5 maand nog niet aangewend zijn. Maar het zal op ten duur wel minder worden... Maar de stank word ik misselijk van en moet ook voor de paarden niet lekker zijn. Verder scheelt het wel in tijd ja, maar bij ons op stal werken ze met vaste uren, dus moeten ze de uitgespaarde tijd weer met iets anders volmaken De vorige keer kwamen ze langs met die stofzuiger terwijl ik mijn paard aan het opzadelen was en mijn handschoentjes en cap lagen op de grond. Zoog ze bijna bijn handschoentjes op!

Wobelisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:31

Wij gebruiken nog steeds de ouderwetse bezem en de kruiwagen!
als je niks anders gewent bent dan werkt dat ook gewoon fijn. kan me wel voorstellen dat als je die uitschuifbare boxen hebt dat je dan gewoon een tractor(tje ) gebruikt.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:12

Lui?

Ik zie het meer als minder slijtage aan het lichaam van de stalmedewerkers.

Als je ze graag moe wilt hebben: dat zijn ze toch wel aan het einde van de dag, want ze lopen/staan (lees: rennen) de hele dag zowiezo al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:46

Bij ons op stal wordt met de tractor uitgemest. Eerst worden alle stalwabden het gangpad ingeschoven, vervolgens de paarden omgezet naar de nieuw gecreeerde boxen en vervolgens gaat alles leeg.

Stank e.d. valt mee want alle deuren staan open, maar dan wel zo handig dat de paarden precies niet in de tocht staan. De plek waar uitgemest wordt, waait wel erg goed door.

Dan is er ook nog een stro opschud machine op diesel. Een enorm apparaat waar een hele baal opgaat (zo'n hele grote baal, geen kleintjes) en daarmee wordt een paar keer heen en weer gereden om de stallen van vers stro te voorzien (lekker dikke laag, dat is wel een groot voordeel, haha).

Dan gaan al die schotten en paarden weer terug en zijn de boxen weer normaal en lekker schoon.

Aanvegen wordt met veegmachines gedaan. Binnen met een electrische, buiten ook wel met eentje op benzine/diesel. Buiten wordt ook wel met de blaasmachine gewerkt.

De paarden zijn aan al deze herrie zo gewend en de ventilatie op stal is super. Ik geef eerlijk gezegd nu ook de voorkeur aan in 1 keer zeer snel opstrooien. Dan heb je gedurende een half uurtje wat stof in de stallen (die heel snel al weer weg is, door goede ventilatite) en dat is fijner dan dat er de hele dag opgestrooid wordt in kleinere hoeveelheden.

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:38

Bij mij op de manege wordt alles gewoon met de hand gedaan. Er zijn alleen wel 2 karren, met een gas en een rem en een stuur haha waarvan 1 als strokar dient, zodat het schone stro niet meer met kruiwagens gebracht hoeft te worden, en het vieze stro kan zo in de mesthoop geladen worden. En een karretje die dient als hooikar. Verder doen ze alles met de hand, wij vegen zelfs met de hand het hele erf aan. Als je het gewoon bij houdt is het geen rommel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:32

Ik denk (cq weet zeker) dat dergelijke investeringen door de stalhouder helemaal niets met luiheid te maken hebben, maar meer met arbo-omstandigheden en dergelijke. Prima ontwikkeling dat stalmedewerkers nou eindelijk eens serieus genomen worden hierin!
Benzinelucht vervelend? Ja, maar wat dacht je van fijnstof als je veegt? Da's ook niet best.
Ik vind dat die paarden niet moeten zeuren. Als ze hier al van over de emmer gaan, dan waren ze naar mijn zin al veel te weinig gewend.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:38

Als de uitlaat gassen te lang blijven hangen, is dat niet een teken dat de stal nooit genoeg geventileerd is?

En gaan ze in de stress
Nou dan word het eens tijd dat ze eens wat leren.

En ook wel eens fijn dat er aan de ruggen van de medewerkers word gedacht
Heeft niks met lui te maken, maar met versleten ruggen rond de 40

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:38

SharirBobby schreef:
Lui?

Ik zie het meer als minder slijtage aan het lichaam van de stalmedewerkers.

Ja daar dacht ik ook meteen aan. Bij stalwerk maak je veel bewegingen die op lange termijn erg slecht zijn. Tillen over je rug tijdens het mesten. Natuurlijk kun je ook door je knieën zakken elke keer als je een hap mest op moet tillen maar dat doet toch bijna niemand en kost extra tijd. Bij het vegen heb je een scheve belasting.

Maar het is idd wel belangrijk de beestjes te laten wennen aan het geluid. Goed ventileren moet eigenlijk sowieso al bij het opstrooien.

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:54

Volgens mij gebeurt alleen het uitmesten met een apparaat verder niet, gewoon nog de bezem pakken!!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:11

Op mijn werk, paardenpensionstal (Zelfde als leaapje die hier ook gereageerd heeft).
Hebben we alleen een stofzuiger.
Die hebben we vooral voor het zand/stof weg te nemen, we vegen wel en daarna met de stofzuiger als er geen paarden binnen staan die ervan flippen.

De paarden staan overdags, als het gevaar met naar buiten zetten door het weer, uitglijdende paarden, niet te erg is, zoiezo elke dag buiten.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:47

Pff wat een onzin, paarden gaan er echt niet aan onder door als er met een aantal machines in de stal gewerkt word hoor! gewoon even wennen idd, maar na de gewenningsperiode zal het wel weer meevallen hoor!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:19

Onze stalhouder rijdt met de trekker de stal in zet de trekker met een kiepbak vlak voor de stal en mest uit.

Hierdoor kan het dus gebeuren dat de trekker vlak voor een stal langsgaat waar een paard in staat. Wennen ze er gelijk aan en goed ook.

Verder gebeurt bij ons alles nog met de hand, maar gezien de grootte van onze stal kan dat ook nog prima.