Nu al verhuizen (ivm Rhino)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nexthorse

Nu al verhuizen (ivm Rhino)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:27

Ik zit een beetje met een probleem:
Per 1 maart ga ik verhuizen met mijn paard naar een andere, veel klienere pensionstal.
Mijn paard heeft in de afgelopen maanden veel meegmaakt: spierbevangenheid, rare bultjes, en nu net is ze 2 maanden verschrikkelijk ziek geweest van een zware infectie bovenop een zware ent-reactie. Ik ben nu net weer een beetje aan het opbouwen, krijgt ze schimmel. Ik heb haar meteen laten enten en het zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Ik heb haar ingesmeerd mmet een zalfje van de VA (paard is allergisch voor imaverol) en al mijn spullen gewassen met imaverol en daarna nog een keer goed uitgespoeld. De plekjes zijn al aan het dichtgroeien.
Door al deze toestanden is mijn paard dus nog steeds heel erg zwak en bevattelijk voor alles!

Nu is er Rhino in Hoofddorp en ik sta met mijn paard op een redelijk grote pensionstal (35 paarden) in *** (vlakbij dus).
Nu heeft onze pensionstalhouder wel gewaarschuwd en staat het bij ons ook op het bord. Maar iedereen mag nog gewoon van het terrein af en ook iedereen het terrein op.
Wij hebben een aantal bijrijders en kinderen rond lopen (en vriendinnetjes van iedereen die even meekomen, enz). En iedereen aait elk paard, enz. Wij hebben ook een aantal wedstrijdruiters.
Nu heb ik al op het bord gezet dat niemand mijn paard mag aaien (ook ivm schimmel), maar goed, wie houdt zich hieraan???

Bij die pensionstal waar Rhino is mogen de manegeruiters het terrein niet meer op, maar de pensionklanten nog wel. Die paarden mogen natuurlijk niet van het terrein af, maar er komen dus nog genoeg mensen.

Nu ben ik heel erg bezorgd om mijn paard. Ze is nog zo zwak, dat als Rhino ook bij ons op stal komt, ik zeker weet dat mijn paard het dan krijgt.
En omdat iedereen in en uit mag lopen, is de kans natuurlijk wel aanwezig dat iemand het met zich meedraagt (het kan namelijk al gebeuren op wedstrijd: als er een pensionklant van *** mee is op wedstrijd met iemand en in aanraking komt met iemand van onze stal, kan het al gebeurd zijn)

Nu zit ik er over na te denken om mijn paard al eerder over te zetten naar mijn nieuwe pensionstal, gewoon voor de zekerheid. Die stal is al vrij. Ze komt dan op een stal met 6 pensionpaarden en 5 paarden van de eigenaresse van stal. Er komen hier ook bijna geen mensen van buitenaf. Ze staat daar in een buitenstal, dus meer frisse lucht.

Moet ik haar nu al overzetten??
Of overdrijf ik???
Ik weet namelijk niet zo goed wat ik moet doen! (heb op deze stal namelijk nog wel al mijn vrienden, en had me er op ingesteld hier tot 1 maart te staan. Maar mijn paard vind ik belangrijker!)

Is het verstandig om haar te gaan verhuizen omdat ze nog zo zwak is???

PS: wat ik er nog bij moet vertellen; deze pensionstal is een paar honderd meter van een manege vandaan, waar natuurlijk weer heel veel paarden en mensen zijn. Er rijdt niemand van deze pensionstal bij die manege, maar toch.... Hier is overigens geen rhino hoor!
Laatst bijgewerkt door Sim op 09-02-06 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam stallen/manege verwijderd.

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:46

Wat zouden jullie doen als het jouw paard was????

Daantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:28

nou mensen reageer eens!!!!
ik zou doen wat je zelf het beste lijkt wij zijn er nog altijd dat weet je!!!!

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:30

geef dan zelf ook je mening ilovelobke!

ik weet neit zo goed wat ik zou doen,
overleg eens met beide pensionhouders..

Daantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:33

sorry maar ze staat bij mij op stal en is 1 van mijn beste vriendinnen en ik denk dat ze me antwoordt al wel weet!!!

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 12:40

@ ILoveLobke, ik weet inderdaad je mening, maar maakt het er helaas niet makkelijker op. Want dan is het wel heel snel dat ik jullie verlaat.....

@ xx_Irisje: bedankt. Ik ga zo even de pensionhouder van de nieuwe stal bellen om te overleggen. Als ik vanmiddag op stal ben zal ik ook even overleggen met de pensionhouder van mijn huidige stal.... Ben benieuwd hoe hij denkt over het mogelijke gevaar :S

CouCou

Re: Nu al verhuizen (ivm Rhino)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:01

Tje dat is idd moeilijk.
Kijk ik hoop dat die mensen op die stal waar rhino heerst ook een beetje verstandig zijn en niet met dezelfde kleren naar andere stallen gaan. Neem eigenlijk aan dat iedere eigenaar dat toch wel weet.

Ikzelf zou wel zsm weggaan.
Ik heb ook met zo'n dillema gestaan, alleen dan met droes en ik had een veulen naast mn merrie lopen. Ik ben toen nog de volgende ochtend vertrokken.

suc6 met je beslissing.

lundi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:02

Heb jij je paard wel geent tegen rhino ?
En is er daadwerkelijk rhino in Hoofddorp,dan zou ik zeker op dit moment niet van stal gaan verhuizen!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:05

De kans dat mensen het virus overbrengen is zeer klein. Of het moet al zo zijn dat ze een grote klodder snot van een besmet paard meenemen en deze in contact brengen met jouw paard.

En wat wil je doen als vlak bij de nieuwe stal ook rhino uitbreekt? Ook weer verhuizen?

Ik begrijp je bezorgdheid maar ik denk dat je het beste op je oude stal kunt blijven. Als het je daar goed bevalt tenminste.
Het is voor je paard ook niet prettig om steeds te moeten verhuizen. Helemaal niet als hij al ziek is.

Ik hoop voor je dat hij snel weer opknapt

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:06

lundi schreef:
En is er daadwerkelijk rhino in Hoofddorp,dan zou ik zeker op dit moment niet van stal gaan verhuizen!

Dat heeft alleen maar zin als iedereen op stal zijn paard ent tegen rhino en om de exact zoveel maanden.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:08

lundi schreef:

Het enten tegen Rhino geeft geen garantie dat je paard geen rhino krijgt. De enting helpt niet tegen alle varianten van Rhino.

Wij enten onze paarden ook hoor, dus ik wil niet zeggen dat enten onzin is.

@eowyn04: twee zielen, een gedachte
We typten tegelijk onn bericht. Wat jij zegt is ook nog een punt

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:11

telepathie!
en wat jij zegt is ook weer een punt!
gossie wat een wijsheid!

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 13:11

@eowyn04: ik hoop ook dat ze verstandig zijn, maar ik weet van een aantal pensionklanten daar dat ze elders nog bijrijdpaarden hebben of kinderen die met vriendinnetjes meegaan. Ik neem ook aan dat ze even douchen en andere kleren aantrekken als ze bij hun paard zijn geweest, maar toch.... En onze pensionhouder ziet er het gevaar nog niet echt van. Hij waarschuwt een beetje, maar meer niet. Bij ons in de buurt (stal Wennekers in Aalsmeer) zijn ze al wedstrijden aan het verplaatsen, gewoon voor de zekerheid....

@lundi: ik heb mijn paard geent tegen rhino, daar kwam ook die entreactie vandaan. Hier is ze net weer een beetje van opgeknapt (ook een zware infectie). Ze is dus nog steeds heel erg zwak.
Er is op dit moment alleen maar Rhino bij Paulien's Ruitersport (dit is bevestigd door de stalhouder, heb haar zelf gesproken). Verder dus nog niet.
Maar bij ons mag nog iedereen in en uit lopen!

Wat mij alleen nog tegenhoudt, is dat ik al mijn vrienden hier nog heb, en hier nog even hulp heb met mijn paard (die ik aan het inrijden ben). Die proberen we voor 1 maart zover te hebben dat ik zelf kan opstappen en kan stappen en draven zonder hulp (dat ik daar das wel gewoon kan rijden).
Maar mijn merrie is nog steeds zo zwak van al dat ziek zijn, dat zij zeker rhino zal krijgen als het bij ons op stal komt!

loveSaros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:12

Ik zou zelf eerst overleggen met de pensionhouder, misschien kan het zo geregeld worden dat alleen de eigenaren van de pensionpaarden daar, zolang er Rinho in de buurt is, mogen komen. Als zoiets niet geregeld kan worden, zou ik zo snel mogelijk verhuizen naar die andere stal, omdat je paard ook redelijk zwak is.
Groetjes, Laura

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:16

lundi schreef:

Inderdaad dan heeft je paard weer stress, en daardoor vatbaarder voor allerlei aandoeningen.

Ik denk dat je paard inmiddels ook wel een beetje over-ent en behandeld is met van alles en nog wat. Als ik je verhaal zo lees, gaat er vrij gemakkelijk een spuit in als je paard iets mankeert. Maar door de opeen stapeling van entstoffen en medicijnen, is je paard nog bezig om deze lichaamvreemde stoffen af te voeren.

Dat je paard besmet raakte met een schimmelinfectie is ook al weer een gevolg van die ziekte.

Ik zou het gewoon even aankijken, en je paard de tijd geven om op zijn vertrouwde plek op krachten te komen, is hij weer helemaal de oude dan gewoon verhuizen.

En daarbij; zit je nieuwe pensionhouder wel te wachten op een paard dat een schimmelbesmetting heeft en die niet te behandelen is met Imaverol???? Of een paard wat dus een zware tegen reactie op de rhino-enting heeft en ook nog redelijk in de buurt staat van een stal waar rhino heerst???

En als je paard nog steeds zwak is met rijden, NIET rijden!!!! Jij gaat ook niet de 4-daagse lopen als je nog herstellende bent van een zware griep.

Op je nieuwe stal weet je ook niet waar de bezoekers vandaan komen. Bij wijze van spreken kan iemand wel in groningen bij een droes geval geweest zijn, om vervolgens onnadenkend met zijn vieze jas bij jouw paard te gaan staan.

Nuchter blijven denken, succes en beterschap.

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 13:16

@ Ibalia: klopt, de kans is ook klein. Ik ga zowiezo per 1 maart verhuizen, omdat ik op deze stal niet lekker mijn paard kan doen, ze komt op die nieuwe stal veel meer buiten en het is daar veel rustiger en ontspannender. Ik weet alleen niet of ik er verstandig aan doe om haar nu al te verhuizen.

Alle paarden bij ons zijn op stal geent voor zover ik weet, alleen hebben we sinds een paar dagen een aantal enters en twenters (3 om precies te zien) waarvan ik niet weet of ze ook tegen rhino geënt zijn.

Ik ben zeker niet van plan om dan weer te verhuizen als er daar in de buurt ook rhino uitbreekt, want zover van mijn huidige stal is het niet. Er komen daar alleen minder mensen van buiten af en het is veel kleiner (dus minder paarden)!

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 13:22

@ tienus63: klopt allemaal wat je zegt......
Misschien moet ik het nog maar even aankijken. Ze is de laatste ijd heel vaak ziek geweest, en omdat ze door de schimmel meteen weer slomer was en minder alert, hebben we haar geënt om haar te helpen (ze is er nu bijna vanaf). Dit gewoon op advies van de VA.
Het is nu ongeveer3 weken geleden dat ze ziek was (ziekte heeft in totaal bijna 6 weken of meer geduurd). Ik heb haar heel rustig aan gelongeerd om weer een beetje te bewegen. Op advies van VA en accupuncturiste ga ik haar weer rustig rijden (10 minuutjes), om haar beter voorwaarts te kunnen houden (ze moet even door het moeilijke punt heen komen, onder het zadel kan ik haar makkelijker motiveren en activeren). Dit longeren en even rijden doe ik om haar sterker te maken en spieren op te bouwen (ze heeft heel veel spier verloren). Dit alles gaat in overleg met de VA, dus ik weet waar ik mee bezig ben. Ik doe heel rustig aan met haar!

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:31

Die stal (even censuurvriendelijk hier) en Nieuw Vennep liggen toch nogal een endje uit elkaar. Als ik het me goed herinner was er op die stal vorig jaar ook rhino en ik heb niets anders gehoord dan dat er zeer voorzichtig mee omgegaan werd.

Het laatste wat je wil gaan doen is tijdens een rhino uitbraak met paarden gaan slepen...

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 13:35

@ manic: Klopt, ze hebben al eerder Rhino gehad.
Misschien moet ik inderdaad maar gewoon wachten tot 1 maart, en als het dan niet verder verspreid is, dan verhuizen.
Bedankt in ieder geval.

sabje19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:04

nexthorse schreef:
ik hoop ook dat ze verstandig zijn, maar ik weet van een aantal pensionklanten daar dat ze elders nog bijrijdpaarden hebben of kinderen die met vriendinnetjes meegaan. Ik neem ook aan dat ze even douchen en andere kleren aantrekken als ze bij hun paard zijn geweest, maar toch

En ik snap best wel dat je bang bent dat het virus jou kant op komt, maar nieuw vennep is vanaf stal best nog wel een eindje.
Ik vind het alleem wel jammer dat er nooit iemand medeleven toont naar de mensen die een ziek paard hebben en/of naar stalhoudster.
Wat denk je dat wij iedere dag doormaken, wij hebben er ook niet omgevraagd.
Mijn paard is dan niet ziek geworden, maar je zit wel heel erg over de andere paarden in. Elke dag ga je er naar toe met de gedachten of er wat veranderd is (goed of slecht).

En wij als pensionklachten houden er heus wel rekening mee dat we niet naar andere paarden gaan, en zo wel dan met schone kleding en gedoucd.
Helaas hebben ze het 4 jaar geleden ook gehad en net zoals nu zijn ze er goed mee omgegaan.

lundi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:28

Het lijkt mij in ieder geval een goed plan nog even te blijven staan waar je nu staat,zeker nu je paardje weer net herstelt is!
Een verhuizing is meestal toch wel indrukwekkend voor een paard!
Ik weet idd dat rhino enten alleen nut heeft als alle paarden van de stal hiervoor geent zijn!
Bij ons op stal is het zelfs verplicht rhino te enten!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:42

Mijn paard heeft in de tweede week november zware koliek gehad en als bonus kreeg ze een flinke verkoudheid erachter aan. Pas sinds een week of twee ziet er weer als de oude uit.

Ik heb er voor de kerst 1x opgezeten, vanaf kerst, heb ik zelf 3 weken griep gehad, dus ik ben nu een kleine 4 weken weer met haar bezig, als ze eenmaal goed hersteld zijn komt de bespiering heel snel weer terug.
Geef haar maar gewoon de tijd, en doe het lekker rustig aan.

Beterschap en succes met de volgende rhino enting. Je zou haar eventueel wel een vitamine spuit of opkikker van de paardendrogist voeren.Of pre-biotica, zoals Fastrack Equine. Kan in ieder geval geen kwaad.

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:55

sabje19 schreef:
nexthorse schreef:
ik hoop ook dat ze verstandig zijn, maar ik weet van een aantal pensionklanten daar dat ze elders nog bijrijdpaarden hebben of kinderen die met vriendinnetjes meegaan. Ik neem ook aan dat ze even douchen en andere kleren aantrekken als ze bij hun paard zijn geweest, maar toch

En ik snap best wel dat je bang bent dat het virus jou kant op komt, maar nieuw vennep is vanaf stal best nog wel een eindje.
Ik vind het alleem wel jammer dat er nooit iemand medeleven toont naar de mensen die een ziek paard hebben en/of naar stalhoudster.
Wat denk je dat wij iedere dag doormaken, wij hebben er ook niet omgevraagd.
Mijn paard is dan niet ziek geworden, maar je zit wel heel erg over de andere paarden in. Elke dag ga je er naar toe met de gedachten of er wat veranderd is (goed of slecht).

En wij als pensionklachten houden er heus wel rekening mee dat we niet naar andere paarden gaan, en zo wel dan met schone kleding en gedoucd.
Helaas hebben ze het 4 jaar geleden ook gehad en net zoals nu zijn ze er goed mee omgegaan.

Ik begrijp dus dat jij op die stal staat?
Nou ik voel heel erg met jullie mee. T lijkt me vreselijk om dat mee te maken en ik hoop dat dus niet!
Een kennis van mij heeft ook haar paard bijna verloren aan Rhino.
Dag en nacht heeft ze lopen waken (die had de verlammende soort)
Op tillen in een band laten staan, vechten!!
Nee, verschrikkelijk!!

Bij deze dan voor al diegene die daar staan en hun paardje hebben Rhino: heel veel sterkte!!

Achteraf als ik alles zo lees, herzie ik ook mijn keuze en zou ik mn paardje laten staan!

Daantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:59

nee zei staat zelf niet op die stal ze staat er wel dichtbij.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:42

Ik zou niet meteen verhuizen. Je paard is nog niet helemaal top en het risico is niet zo groot. Verhuizen brengt weer de nodige stress met zich mee wat voor jou paard niet echt gunstig is.

En wat betreft dat het bij Paulien's ruitersport is, ik weet zeker dat ze daar er verstandig mee om gaan. Wel sneu dat ze het daar alweer hebben(2 of 3 jaar geleden ook al). In die tijd stond daar een drachtige merrie die ik reed(was daar te logeren omdat ze afgespeend werd van haar vorige veulen die hier gewoon op stal stond). Die merrie was toen trouwens de enige drachtige merrie die haar veulen gehouden heeft.