Paard met rust té dik, wat voeren??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Paard met rust té dik, wat voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 10:17

Ik ben nu 2,5 week met Taco aan het stappen en in het gunstigste geval zitten we precies op de helft, maar….

Taco is behoorlijk veel aangekomen, hij wordt echt vatsig en ben bang dat ik hem over 2,5 week kan rollen

Hij krijgt nu 3x per dag hooi en 3x per dag wat graan met lucerne.

Ik zit er zelf aan te denken om het graan met lucerne te vervangen door 3x per dag 2 penen.

Iemand anders nog goede tips?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:18

Penen zetten ook aan. Ik zou gewoon de lucerne schrappen, eventueel wat extra hooi en zo min mogelijk granen.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:23

Ik heb een fokmerrie waar niks mee gedaan wordt. Het is een Andalusier en dus heel snel te dik en snel kans op bevangenheid. Ze krijgt wortels en hooi meer niet. Ze is nog te dik

Lucern schrappen en alleen hooi en wortels geven.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:40

Mijn paard staat momenteel ook op rust. Hij krijgt momenteel alleen hooi.
Als ik zie dat hij minder goed in z'n vel gaat zitten ga ik hem er een supplement bijgeven met een paarhandjes energiearme muesli oid. Of ik ga van Pavo Summerfit koeken kopen.

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:00

Hij krijgt het hooi en graan/lucerne verdeeld, dus in totaal krijgt hij 6x voer.
als ik hem alleen hooi krijg houdt dat in dat de andere paarden wel krijgen en hij niet, dus ik wil het graan/lucerne wel vervangen door iets.

Wortels zetten wel aan maar dat is vocht, geen vetjes
Dus dan ga ik toch maar een zak wortels halen voor die bolle

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:08

Ik zou graan en luzerne vervangen door wortels. Alleen voor de smaak en omdat de rest ook wat krijgt.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:11

In wortels zitten ook suikers, dat wordt wel omgezet naar vet.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:12

sommige paarden worden nou eenmaal vadsig als ze ineesniets meer mogen doen. daar kom je pas achter als je dus nix meer doet.
normaal heb jij hem stevig aan het werk en heeftie geen kans om dik te worden.

je kan idd proberen de granen en luzerne te vervangen door peen en als je merkt datie vitaminen tekort of iets krijgt een voedingssupplement erover.
maar alstie gewoon snel de neiging heeft tot vet worden dan heeft dat ook geen nut.. want dan krijgen ze lekker een stro een hooibuik...

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:26

Minder hooi.

NLieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:28

uhm bix-hooi-bix? dus 3x per dag eten en dan tussen door wat afwisselen met graan en wortels en tussen door een appeltje ofzo

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:33

minder hooi.en de granen en luzerne vervangen door bv wortels.En omdat ie 6 x per dag voer krijgt gewoon 1a2 wortels per keer.Alleen om wat te hebben.

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:38

liekepaardje schreef:
uhm bix-hooi-bix? dus 3x per dag eten en dan tussen door wat afwisselen met graan en wortels en tussen door een appeltje ofzo

Nou biks mag hij nu absoluut niet hebben

Sjonniej schreef:
Minder hooi.

Dan krijgt hij last van zijn nieren.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:42

Minder hooi is niet echt gezond voor een paard. Je kunt ze beter op hooi zonder brok laten overleven dan andersom. Hooi is de basis van een goed rantsoen. Misschien is het voor sommige mensen wel handig om zich eens te verdiepen in het hoe en wat van paardenvoeding

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:44

Maar hooi maakt ook vooral dik, dus wat minder hooi zou goed kunnen zijn... Maar in dit geval dus niet.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:47

Nee, hooi maakt niet dik, brok wel.
Hooi geeft een hooibuik, dat betekent dat zijn darmen gevuld zijn.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:14

Wendy schreef:
Nee, hooi maakt niet dik, brok wel.
Hooi geeft een hooibuik, dat betekent dat zijn darmen gevuld zijn.

Juist!

Een paard kan makkelijk alleen van hooi leven. Bij mij krijgen ze de hele dag door hooi/kuil. In de paddocks ligt altijd hooi of kuil. Paarden die mager zijn ondanks dat ze bijv. 5 kg biks krijgen, krijgen meestal te weinig hooi. Paarden die veel koliek hebben, krijgen ook vaak te weinig hooi. Hooi is de basis van het voerrantsoen van elk paard!!!

Biks is de brandstof als hij paard gereden wordt.
Een paard dat snel bevangen is, daar moet je weer overjarig hooi aan geven. Daar zit wenig in maar de darmen zijn aan het werk.

esther82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:05

Mijn paard heeft in de periode dat hij stil stond geleefd op hooi en bietenpulp.
Twee keer, twee handjes brokjes per dag. Die brokjes uiteraard goed laten weken. Twee handjes van die bietenbrokjes zorgen al snel voor een bijna gevulde voerschep als het geweekt heeft. En dat dan tweemaaldaags. Werkte prima, hij bleef netjes op gewicht, en deed toch mee met de voerrondes op stal.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:20

Sjors staat momenteel ook "stil"(afgezien van het stappen dan). Normaal staat hij op 2,5 a 3 kilo hardvoer en 2 x kuil. Hij staat nu op 1 kilo hardvoer en nog steeds 2 x kuil.

Proberen hoe het gaat als je minder hardvoer geeft. Voor zover ik kan zien staat hij al behoorlijk op rantsoen, ik zou zeggen dat het toch het minimum is wat hij moet krijgen.

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:22

wat ik deed, mijn pony kreeg een klein beetje biks, en dan een hele hoop zemelen erbij... dat vult de maag maar maakt niet dik!

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:34

ik heb zelf een ijslander 24 uur buiten... vorig jaar tonnetje ront....( tja was nog niet beleert en kreeg 2 keer perdag hooi...)
maar nu rij ik hem 2 keer per week... en hij krijgt over dag hooi 1 keer..... en als ik gereden heb een kilo bix.... vrij weinig maar hij doet het super !!

Xantha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:56

Alleen hooi geven!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:09

idd nooit op ruwvoer korten.

maar stel dat het je gunstig gezind is en je over 3 weken weer een beetje kan gaan opbouwen, dan vliegen de kilos er toch ook weer af eer je weer helemaal aan het werk bent?

paarden die op rust moeten komen nou eenmaal aan, de 1 wat meer dan de ander. en hij krijgt al zo goed als nix, dus minder geven kan echt niet.

straks als hij weer meer mag gaan doen zal hij ook weer gaan afvallen

DianneM

Re: Paard met rust té dik, wat voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:00

Ik zou eigenlijk niks echt laten vallen, maar een beetje minderen.. Hoeveel geef je nu per voerbeurt aan lucerne en graan? Misschien kan je het vervangen door een eiwitarme, vezelrijke muesli? Bijvoorbeeld Hartog Balance of Pavo kruidenmelange?

Niet korten op hooi zoals al meer is gezegd.. Mijn paard krijgt per dag 2 kruiwagens vol.. 1 schep lucerne en 2 keer 1 handje biks.. Ze heeft best een bolle buik, maar als je met je vlakke hand over haar borstkas gaat, kan je nèt de ribben voelen, ze is dus niet te dik, maar heeft een hooibuikje, net als paarden in de zomer van de weide een grasbuikje krijgen..

Jol1

Re: Paard met rust té dik, wat voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:35

Ons paard staat ook al maanden op rust. Ik voer twee keer per dag een bodempje van een klein emmertje met biks en wortels. Ik denk dat het totaal per dag 1/4 tot 1/3 schep is. Het is meer om ons paard toch wat te eten te geven als de andere paarden biks krijgen. Daarnaast krijgt ze 2x per dag kuil en als ik zelf kom geef ik haar ook altijd nog wat kuil of hooi. Wel geef ik haar elke dag een schep vitaminepoeder.
Equitop forte is volgens de veearts erg geschikt daarvoor.

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 08:37

Jolynn schreef:
Alleen hooi geven!

DAt gaat dus niet omdat de andere paarden nog 3x krachtvoer krijgen, ik kan hem dan niet niks geven.

Hij krijgt nu 2 penen per keer als de ander biks krijgen, hier laat ik het even bij.