Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Marrepar schreef:Nouja gewoon goed ontklit houden maar niet teveel eraan prutsen elke dag, zodat er niet teveel haren afbreken.. gewoon goed verzorgen
Verder zijn er geen middeltjes die echt de haargroei sneller doen groeien ofzo.
ellenlouise schreef:Nee, dat moet je aan de natuur overlaten, er zijn geen groeimiddeltjes als je dat bedoelt. Mijn paard heeft ook flink lange manen en ik borstel ze zo min mogelijk, af en toe met de hand ontwarren en de lossen haren eruit halen. Als ze een beetje knoperig zijn dat spuit ik ze in met manenspul.
Als de onderkant erg dun wordt dan snij ik er een stukje af. Niet knippen maar met een speciale manenkam met een scheermesje erin snijden.
Succes.
Marrepar schreef:Nouja gewoon goed ontklit houden maar niet teveel eraan prutsen elke dag, zodat er niet teveel haren afbreken.. gewoon goed verzorgen
_Kalinka_ schreef:Cam je manen met een mensen borsten of een zachten borsten dat zorgt ervoor dan de manen niet uit vallen![]()
Bij een paarden speciaal zaak kan je antieklit kopen om er voor te zorgen dat de manen sterk en gezond blijven !!
Ook moet je het regelmatig bij knippen..
Veel sucses er mee![]()
Dat is een fabeltje. Het houd het alleen gezonder
Verder gewoon inderdaad goed verzorgen.
!! _Kalinka_ schreef:Cam je manen met een
mensen borsten
of een zachten borsten
dat zorgt ervoor dan de manen niet uit vallen![]()

Doe ik altijd, Bonita's manen zijn in 8 maanden 20 cm gegroeid. En zo weinig mogelijk borstelen!
20cm???
!!! 

Roxje schreef:Bij ons op stal staan de Haflingers en Friezen altijd met 5 grote vlechten in de manen. 1 keer per 2 weken worden ze gewassen en pluizen we ze helemaal uit. Om de manen niet te vuil te laten worden staan ze onder een Ivanhoe halsdeken.
, Maar hoe zijn de manen bij jullie waar het deken begint.(daar ook een vlecht).mrie schreef:Daar kan ik nou met mijn hoofd niet bij he. Krijgen die dieren van God of moeder natuur een lekkere handige bos haar; voor koelte, bescherming, antie vlieg en ook nog mooi. Dan moeten daar vlechten in zodat je er niets meer aan hebt en vervolgens een deken over heen die het lang niet zo lekker doet als je eigen bos haar en kun je niet eens meer even lekker met je haar in de wind staan.
Nou ja ik zal wel "te natuurlijk" zijn. Geeft niks hoor, ieder zijn ding en niets is erger dan een verwaarloosd paard. Wat die van jullie dus duidelijk niet zijn. Maar ik hoef het toch niet te begrijpen he?

Sjafrane schreef:Ten eerste Allemaal bedank voor je reactie. Ik denk dat ik het ga proberen met vlechten er in en 1 keer in de week helemaal uit borstelen en met anti klit nartuurlijk, Maar hoe zijn de manen bij jullie waar het deken begint.(daar ook een vlecht).
Groetjes