Stijgeren om beloning?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Stijgeren om beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 09:54

OKe,
Ik verzorg sinds 2 maanden een shet van 3 jaar oud.
Nou leg ik af en toe een balkje neer waar ik dan aan de hand met hem overspring. Aan het begin sprong ze er 3 meter boven uit maar nu loopt ze er al netjes over heen. Na ongeveer 3 keer dat eht goed gaat achter elkaar gaf ik haar een snoepje. Nu is het zo dat elke keer als ze goed springt ze naar me toe komt, recht voor me gaat staan en gaat stijgeren.
Ze heeft me 1 keer geraakt, en dat deed nogal pijn

Ik heb haar toen een klap gegeven maar ze doet het elke keer weer,
hoe leer ik dit af?

XXX

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:07

Zweep erbij?? En iets hardere klap geven?? De vorige was blijkbaar niet hard genoeg aangezien ze het nog steeds doet

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 11:54

De klap was flink hard hoor, maar ze blijft het leke keer proberen

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:04

Je moet er heel consequent inzijn, dus niet 'oh wat grappig'en de volgende keer 'nee toch maar niet'.
Niet doen is niet doen. Mijn paardje heeft het nu 2 x gedaan, als ik een zweep bij de hand heb sla ik hem tussen zijn oren. Niet heel hard maar het is een gevoelig plekje. Ook gaat ie dan weer naar beneden.
Geen zweep? gewoon een tik op de neus dan! Een flinke tik!

Sily

Re: Stijgeren om beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:07

Neem een langere zweep mee en op het moment dat ze naar je toe komt en steigert geef je even een mep onderlangs, zodat je net haar buik raakt.

Als het mee zit legt ze de link meteen en hoef je het daarna nooit meer te doen, in de natuur is de buik toch een kwetsbaar iets en als ze naar een gewone tik niet luisterd zal dit misschien iets meer tot haar doordringen.

Ik zou ook een tijdje (of helemaal niet) meer belonen met snoepjes, gewoon belonen met je stem en een aai, als ze zo opdringerig is gaat ze op een gegeven moment vor alles snoep vragen en kan hier dus blijkbaar vrij ver in gaan.

elinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:35

ja idd goed plan je moet egt goed aanpakken hoor anders word het steeds erger

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 11:39

Vandaag deed ze het ook al toen ik alleen maar haar halster omdeed, heb haar een flinke klap gegeven, ben benieuwd.

daaristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:46

Je moet je paard op het moment dat hij dit doet negeren wegjagen en zelf weg gaan. je hebt door een beloning in de vorm van een snoepje jezelf in de rangorde onder het paard gezet.

Ik kan er niet genoeg op hameren dat hethet slechtste is wat je kan doen om een paard uit de hand te voeren, paardensnoepjes, suikerklontjes of zelfs hooi. In het kuddegedrag geven paarden in de lagere rangorde hun voedsel aan de hogere. Als je iets wil geven dan gooi je het in de voerbak of op de grand op een manier van ïk heb genoeg de rest is voor jou". Je hebt het paard iets aangeleerd wat moeilijk is om af te leren. Hij zal nu in alles gaan steigeren en mogelijk zelfs kunnen gaan aanvallen.

Mensen let op met snoepjes geven. Een paard is een kuddedier met een strakke hierarchische rangorde. Je paard moet altij onder jou blijven. Ik zeg altijd je kan met een paard geen vriendschappelijke band hebben. Doch een goede band als meester (jij) en dienaar (het paard)

Nikkitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:44

Als je je paard toch graag belonen wilt bij VD, balkjes, vrijspringen enz. zou ik een clicker aanraden. Dit is een goede vervanging voor snoepjes, de link tussen de clicker en beloning moet wel gelegd worden maar daar zijn genoeg boeken/online info over te vinden.

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 15:52

Ze begint nu ookal te bijten

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:57

Leuk paard zeg

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:17

Niet meer voeren uit de hand. Hard aan het werk zetten, en heel streng zijn. Kan pubergedrag zijn, maar ook het uittesten van de grenzen.

Zorg ervoor dat een correctie iig aankomt. Een klap waar ze niet van staan te kijken had je net zo goed niet hoeven te geven. Soms moet je ze de indruk geven dat je ze gewoon levend vilt...
Onthou alleen een ding: niet boos blijven na een dergelijke correctie, dat snapt een paard niet.

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 09:29

Misschien een domme vraag maar kan het ermee te maken hebben dat ze alleen staat in een hele grote wei?
Dat ze het uit verveling doet?

Ik geef haar in ieder geval niet onnodig koekjes meer.
en beloon haar met een lekkere aai.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:39

Ik denk dat het alleen staan in de wei er niks mee te maken heeft. Je hebt ook zelf gezegd dat het begonnen is toen je haar liet springen en daarna beloonde met een koekje.
Zeker shetlanders zijn slimme beestjes als het gaat om belonen met snoep.
En zoals cassidy schrijft. Zet ze aan het werk. Als ze iets doen wat niet mag straf ze dan! Maar geef daarna wel aan dat je niet meer boos bent. Geef dan alleen geen snoep!

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:48

Klinkt als uitproberen consequent zijn is een van de belangrijkste dingen, houd de zweep erbij! het klinkt zo zielig maar zo is het wel de beste manier om afte leren!!!

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:51

rakkertje13 schreef:
Je moet er heel consequent inzijn, dus niet 'oh wat grappig'en de volgende keer 'nee toch maar niet'.
Niet doen is niet doen. Mijn paardje heeft het nu 2 x gedaan, als ik een zweep bij de hand heb sla ik hem tussen zijn oren. Niet heel hard maar het is een gevoelig plekje. Ook gaat ie dan weer naar beneden.
Geen zweep? gewoon een tik op de neus dan! Een flinke tik!

je mag een paard NOOIT tussen zijn oren slaan, daar zit namelijk zn slaap, als je hem dan maar even fout raakt heb je een dikke probleem..

ontopic: zoals iemand al in deze topic zei, je kunt hem de beste met een lange zweep hem een tik tegen zijn buik te geven..
en als hij steigert, moet jij niet met je handen gaan zwaaien (bv om hem van je af te houden) dat vind hij juist mooi, hij denk dan joepiie ze speelt mee..
als hij weer bijt mag je hem best een mep verkopen, hoeft niet altijd op zn gezicht te zijn, want dan kan hij kopschuw worden.
waar paarden vaak ook niet tegen kunnen, is een duw geven, zelf tegen hem aan gaan schuren, of hem negeren..

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:03

dit doet mijn shet ook bij andere mensen, en het kan zelfs zover gaan zoals bij mijn shet toen ik op vakantie was, dat ze gaat aanvallen!
zodra jij, de verzorgster op dat moment, de wei inkomt de shet met oren in de nek je gaat aanvallen!

ik werd in de vakantie namelijk gebelt door mijn verzorgstertje,( en die weet best wel wat van paarden af, en die kon van wat ik wist heel goed met mijn shet overweg,!) dat ze niet meer voor mijn pony wou zorgen!
ze was namelijk een paar keer flink geraakt, en echt bang geworden!
water geven wou ze nog wl doen, maar zelfs met een zweep de wei ingaan voor een join up durfde ze niet, de pony was helemaal niet bang voor de zweep!
wat ze erook mee deed zei ze!
en met een emmer voer de wei in en dan het halster vastpakken en pony meenemen lukte ook niet, want dan ging ze steigeren en bokken en gericht trappen!

toen ik terug van vakantie was heeft ze het laten zien, en echt waar, het was een kreng die pony van mij!

dus ben ik in de buurt gebleven, hara alles laten doen, en toen durfde ze weer iets met mijn pony te doen, maar liep ze voorbij de stal, dan kreeg ze gelijk de kont toegekeert of een hap omdat ze het had opgegeven!

niet opgeven dus, en zeer streng maar consecwent zijn bij alles wat je doet!
dan lukt het je wel

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 10:34

Oke bedankt allemaal!

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:46

veel suc6 nog

welmoedz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:52

He ik ken dit probleem.
Mijn verzorgshet doet het namelijk ook.
ten eerste GEEN snoepjes meer geven,pas als ze weer normaal doet en dan idd niet uit de hand.
het kan ook zijn dat ze ou als speel bal gebruikt dat deed de mijne ook.
toen die afgespeent was was ide meteen alleen en dan gebruiken ze je nog wel is als speelbal.
suc6 ermee

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:06

zippo zeker

skatje008

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:36

ik herken dit ook, alleen dat van mij is een hengstje en 2 jaar, die trapt ook gericht, je moet hem echt in de gaten houden anders valt hij je aan, en als hem iets niet aan staat gaat hij steigeren.

wat ook wel een tip zou kunnen zijn is jou gebied bepalen. wil je dat ze niet dichter bij je in de buurt komt, stamp je een keer op de grond, doet ze het wel, nog een keer stampen en een schreeuw oid, bij mij werkt het nu.

hij begint eidnelijk te zien dat ik de baas ben. maar zogauw er iemand anders in de wei komt valt ie letterlijk aan. tanden ontbloten en het op zn rennen zetten. echt eng! maar idd, wat er gezegd word: consequent zijn!

veel suc6!
groetjes!

_Mel

Re: Stijgeren om beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 21:39

Ja, ze bijt andere mensen die ze nog nooit heeft gezien. maar ook mensen die ze wel kent. Het is vooral zo'n hapje van ik wil wat!

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:43

dat deed die van mij ook vorrig jaar, maar nu staat er een welsh ponytje bij die weer de baas over haar is, en nu gedraagt ze zich dus wel op stal, maar in de wei of los is het tegenover anderen nog een echt duiveltje!

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:03

Die van mij had een flinke knal voor zn neus gekregen. Als die het daarna nog eens deed kreeg die er net zo goed nog een!