Ervaring met voer van Equi Sanum?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CaylinnMae

Ervaring met voer van Equi Sanum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 17:40

Zoals de tital al zegt:

Heeft er iemand ervaring met het voer van Equi Sanum?
En dan voornamelijk de muesli? Het is voor bedoeld voor
2 Fjorden, die gebruikt worden voor recreatie.

De tandarts is net geweest en hij raadde mij 'Puur Natuur'
aan.

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:02

ja ik. Heb de primeur. Het ruikt ontzettend lekker. Weet niet of ik je kan helpen, wat wil je precies weten?

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:12

Ik heb persoonlijk geen ervaring, wel een vriendin van mij en haar paarden kregen er dikke benen van.
Het ziet er wel erg "lekker" uit, moet ik zeggen (voor paard )

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 20:01

Ik ben het meest benieuwd naar wat voor paard/pony jullie dan hebben, wat die doen qua rijden (sport/recreatie) en welke soort voer jullie dan gebruiken.

Als ik zo in de lijst kijk lijkt het type Arab nog het best bij mijn pony's te passen. "Puur Natuur" zie ik niet op de site staan, daarom ben ik ook wel benieuwd wat daar dan in zit en wie dat voert

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:37

Die vriendin van mij voerde het aan haar 2 arabs, zij is nu overgestapt op PAVO en weg dikke benen
Paarden werden toendertijd niet bereden, stonden hele dagen op de wei en kregen minimaal aan krachtvoer.
Je kan het gewoon proberen. Wat ik nu zeg is niet om Equisanum in kwaad daglicht te zetten, de musli zit er nl super uit en ruikt heerlijk. Zou het zo zelf op eten
Ben van mening dat net als bij mensen het ene voer beter valt dan het andere en dat was bij deze arabs toevallig zo.

Dus laat je er niet van weerhouden, probeer het gewoon

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:41

Haha, jouw tandarts is zeker TvH.

Ik voer sinds een jaar Equisanum Excellent naar alle tevredenheid. Ik kreeg ook de Puur Natuur aangeraden, maar mijn paard luste het niet.
De Excellent lust ze wel. Het is een muesli met een hoge energiewaarde dus ze heeft er weinig van nodig. Er zit in verhouding ook een lager eiwitgehalte in dan de basisbrok die ik altijd voerde, dus krijgt ze nu ook minder eiwit binnen dan voorheen. En dat is weer goed voor mijn paard, omdat ze niet goed tegen te veel eiwit kan, krijgt ze last van haar spieren.

Ook krijg ik de indruk dat mijn paard veel beter moet kauwen op een hap muesli voordat ze het door moet slikken. Pluspunt 1: ze produceert daardoor meer speeksel - helpt bij het verteren. En pluspunt 2: ze gebruikt haar gebit dus beter - is goed tegen de haken op haar kiezen die elkaar weg moeten worden gevijld.

Ik weet niet of het door 't voer komt, of door de zwoele herfst maar ze zit dit jaar ook veel mooier in haar winterwacht. Ze is veel gladder. Ik blijf dus bij Equisanum.

Gerrie

Re: Ervaring met voer van Equi Sanum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:18

ik moest ook direkt aan dezelfde 'gebitsverzorger' denken!!

Er zijn zoveel soorten voer...en hij prijst deze bijna standaard aan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:48

Gerrie schreef:
ik moest ook direkt aan dezelfde 'gebitsverzorger' denken!!

Er zijn zoveel soorten voer...en hij prijst deze bijna standaard aan.

Oh ja, gebitsverzorger, ja.

Tja, hij heeft deze mede ontwikkeld. Vind je 't gek dat ie reclame voor z'n eigen product maakt.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:11

Tja, elke nieuweling kan een potentiele klant/afnemer worden

Maar nogmaals zoveel paarden zoveel voer wat em passen kan.

Ruwvoer blijft toch de belangrijkste energieleverancier!

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 23:16

Mijn tandarts is inderdaad TvH En ik weet ook dat hij het medeontwikkeld heeft

Ik was gewoon benieuwd naar wat andere mensen ervan vinden. Op zich klinkt het me goed in de oren. Ik voer nu Subli brok en structuurmuesli, dit gaat op zich goed.

Er staat namelijk ook een Shetlander met zomereczeem bij mijn Fjorden. Drie paardjes bij elkaar dus, die niet te veel eiwitten mogen hebben. Ik heb verder helemaal geen verstand van de inhoud van voer.

Oh, zie net dat Gerrie nog wat geplaatst heeft:
Ruwvoer krijgen ze voldoende, minstens 3 keer per dag 3/4 dikke plakken hooi en ze staan bijna 365 dagen per jaar in de wei.
Eén keer per dag krijgen ze met zijn drieën 1 schep bix op muesli (2/5 per Fjord, 1/5 voor de Shet)

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:48

Ik geef mijn shet alleen maar hooi en MaxH en daar doet ze het prima op!

Ik zie dat zelfs paarden het heel goed alleen op hooi kunnen doen, zelfs die wedstrijden lopen..

Dus krachtvoer aan de zgn sobere dieren, heeeel zuinig ermee

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 10:14

Het gaat dan ook voornamelijk om de Fjorden. De Shet loopt erbij en ik kan haar moeilijk helemaal niets geven als de anderen wel krijgen. Ze is verder goed op gewicht en absoluut niet te dik (alle 3 trouwens, de Fjordenmerrie is 8 maanden drachtig) Ze krijgen ook alleen in de winter bix of muesli bij, aangezien er dan bijna geen gras meer staat.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:18

ik heb het een tijdje gevoerd, maar mijn paarden hadden er niet genoeg aan, en werd soms niet goed verteerd. ik ben overgestapt op havens muesli en dat bevalt veel beter

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:12

Ik voer mijn paarden ook Puur Natuur.
Inderdaad ook via TvH. de tandarts.

Ik gebruik het nu een maand of 4.
Eerst heb ik het geprobeert op één merrie.
Zij reageerde er heel goed op.
Voordat ik het voerde, was ze erg hengstig, schoppen, gillen enz.
Door dit voer is het een stuk minder geworden. ook hoestte ze veel, door een allergie. Dit is ook een stuk minder geworden

Sinds ruim twee maanden voer ik ook de rest van mijn paarden.
Eén ervan reageerde er erg heftig op. Hij kreeg enorme huiduitslag.
Het blijkt dat door het voer het lichaam is gaan ontslakken en zo alle giftige stoffen uit het lichaam naar buiten door de huid komt.
Ik heb hier foto's van gemaakt.

Dat kan heel goed kloppen want het paard heeft voordat wij hem kochten het heel slecht gehad.

Je moet natuurlijk wel ruim voldoende ruwvoer bijgeven!

Tot nu toe ben ik er dus zeer tevreden over.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 11:45

wirona schreef:
Ik voer mijn paarden ook Puur Natuur.
Inderdaad ook via TvH. de tandarts.

Ik gebruik het nu een maand of 4.
Eerst heb ik het geprobeert op één merrie.
Zij reageerde er heel goed op.
Voordat ik het voerde, was ze erg hengstig, schoppen, gillen enz.
Door dit voer is het een stuk minder geworden. ook hoestte ze veel, door een allergie. Dit is ook een stuk minder geworden

Sinds ruim twee maanden voer ik ook de rest van mijn paarden.
Eén ervan reageerde er erg heftig op. Hij kreeg enorme huiduitslag.
Het blijkt dat door het voer het lichaam is gaan ontslakken en zo alle giftige stoffen uit het lichaam naar buiten door de huid komt.
Ik heb hier foto's van gemaakt.

Dat kan heel goed kloppen want het paard heeft voordat wij hem kochten het heel slecht gehad.

Je moet natuurlijk wel ruim voldoende ruwvoer bijgeven!

Tot nu toe ben ik er dus zeer tevreden over.

Ruwvoer krijgen ze zeker weten genoeg

Maar den jij dat het dus ook geschikt zou zijn voor de Shetlander met zomereczeem? Ik ben wel benieuwd naar de foto's waar jij het over hebt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:19

Yep, Equi-Arab voor mijn oude paard, ze deed het er geweldig op. Dat maffe beest vond het geweldig om op weekend te gaan, maar ook weer zo spannend dat ze zo'n weekend erg moeizaam at. De Equi-Arab ging er wel goed in, dus kreeg ze de emmer zo vaak mogelijk voorgezet (ze at dan met smaak vijf happen en was dan weer helemaal afgeleid )

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:02

Ik zei dus al dat ik de primeur had. Ik ging eigenlijk voor de arab, op aanraden van iemand opstal. Ik heb een draver, dus nogal gevoelig voor haver. Wou toen voor de arabian, omdat er geen haver inzit. Was niet op voorraad, en de dealer rade me aan om gewoon 1 zak primeur te proberen. Doet ze het eigenlijk heel goed op. Ze krijgt 2x per dag 1/2 schep. Ze krijgt er trouwens geen dikke benen van.
Ben ook benieuwd naar de foto's wirona

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:50

Ik heb mijn paarden al jaren op Equisanum staan. Mijn fokmerrie krijgt Endurance en de rest krijgt Olympic. Ze doen het er goed op, glimmen ondanks hun wintervacht heel mooi, en ze eten het graag.
Ik wil graag zien wat er in het voer zit en dat vind ik bij een brok altijd lastig.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:30

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het paard
Vorige week heeft ie het opnieuw gekregen en hij heeft nu wat meer plekken. Het ziet er verder rustig uit, en er zitten korsten op.
Opvallend is de plaats, namelijk ter hoogte van de nieren komt de uitslag het ergst naar buiten. Het is pus wat eruit komt.

Verder is het paard niet ziek, juist super opgewekt.

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 16:13

Interessante foto's Wirona

Ik ga er eens over nadenken, tot nu toe klinkt het positief. Nu alleen nog uitvinden welke soort het beste bij mijn paardjes past

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:39

ik zou denk ik gewoon de primeur proberen, of de arab, scheelt niet zo heel veel dacht ik.
je kan ook naar equisanum.nl dan equisanum, en dan staat helemaal rechts voedingsadvies.Kan je ook even invullen en kijken wat daaruit komt

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:32

Op de site zie ik niet het voer wat ik mijn paarden geef.
Het heet "Puur Natuur'
Het fijne van dit voer is, dat het echt puur natuur is. Dus geen toevoegingen. Niet geplet of iets dergelijks.
Alle ingrediénten zijn puur. Pure haver, mais erwten enz.
Het is dan ook onbeperkt houdbaar.

Je hoeft er ook maar weinig van te voeren. Een paard heeft aan 1/2 tot 3/4 kilo al voldoende. En een pony 1/4 tot 1/2 kilo.
Terwijl ik minstens twee kilo bix voerde aan een E pony.
Dezelfde pony krijgt nu een 1/2 kilo en ziet er stralend gezond uit.
Ze halen uit dit voer het optimale en dat is ze aan te zien.

Voor een zak Puur Natuur waar 20 kilo inzit betaal ik €12,98.
Voor degene die denken dat het duur voer is

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 17:37

Daarom stelde ik de vraag ook hier, omdat ik Puur Natuur niet op de site kan vinden.
Ik ga het eens uitproberen, misschien heeft heet effect op het zomereczeem van de Shet.

Waar koop jij je voer Wirona? En houden ze voldoende energie?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:40

Is er ook een site oid waar meer info staat over Puur Natuur?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:07

ik voer nu ook iets van 3/4 jaar equisanum puur natuur en het bevalt prima. vooral ook omdat de samenstelling helder is.
laatst had mijn leverancier de puur natuur op en heb ik een zak Equiral opgehaald, ook mede door andermans goede ervaringen hiermee maar ik schrok me rot!! wat een rommel om te zien, als je puur natuur bent gewend!

als ik het vergelijk dan lijkt dat andere wel op hamstervoer met zijn gepofte toestandjes erin en ander knaagdieren voer (dat zijn van die grote bruine schillen, ik heb geen idee hoe het heet. en een ander soort oranje brokje zat er bij in, net als in hamstervoer... kijk maar eens, wat een verschil

Afbeelding
klik
hamstervoer c.q. paardenmuesli

Afbeelding
klik
puur natuur