Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

unamie schreef:dit is zadel dwang
het paard brengt het zadel in verband met pijn
welk zadel heb je.. en in het aangepast of opnieuw gevuld voordat je het op je paard legde?
of heb je een kant en klaar zadel
stout gedrag is meestal niet echt stout
maar je paard probeerd je duidelijk te maken dat dit zadel niet prettig is voor hem
plaats eens een foto van je zadel vanaf de voorkant en zijkant terwijl het op je paard ligt
plaats ook eens een foto van de rug van je paard zonder zadel
meestal is dan het goed te zien wat het probleem is
er zijn trouwens veel (goedkope) oplossingen voor een perfect passend zadel
merrieveulen schreef:mijn paard heeft dit ook weleens gedaan, hij wou de stal niet meer uit met dat zadel op. ik heb het meteen weggedaan. met een ander zadel: geen probleem. hij vindt een wat breder zadel fijner dan een zadel dat wel echt zou moeten passen zeg maar. als hij aangeeft niet met een bepaald zadel naar buiten te willen, dan weet ik genoeg. maar dat geldt wellicht niet voor elk paard. ik zou er even een expert naar laten kijken, en het in de tussentijd weet met de gelpad doen, om te zien of dat verandering brengt. hoe strak singel je aan???

.
.
youngster schreef:Het zadl denk ik niet aan je shabrak liggen, als een paard zo doet kan het aanstelleritus zijn, maar voordat je dat zegt zou ik eerst je zadel eens na laten kijken of het wel echt goed ligt!
youngster schreef:Als een zadel goed ligt hoef je geen gelpad te gebruiken, dat verknald 9 van de 10 keer de ligging van je zadel.
Nog een punt, een paard kent geen aanstelleritus, ze denken namelijk niet aan mensen. Als ze kreupel lopen hebben ze pijn.
Citaat:Hoe reageert ie nou precies? Heb jij t gevoel dat t echt angst is?
Springt ie weg, erg energiek? Zo ja, zou ik t serieus nemen. Energie voor iets inzetten doet ie niet graag.
En elke keer? Alleen bij jou, bij je bijrijdster?
Wanneer? Na periode van rijden of van rust?
Want laatst zei je dat ie na 2 weken rust toch wel weer aan t werk gezet was, kan spierpijn zijn..
Hij kan uiteraard ook "beledigd" zijn om weer aan t werk te moeten, misschien mist ie toch een beetje regelmaat
Citaat:Heb je al gekeken of ie misschien last heeft van zijn rug?
Met je vingers langs ruggegraat drukken, krijg je dan reactie?
tizra schreef:Dat je paard het niet tijdens het rijden doet is omdat ze zich tijdens rijden over geven en gaan dan over hun eigen pijngrens. Dit wil niet zeggen dat het paard tijdens heeft rijden dus geen pijn heeft. Het kan natuurlijk ook aan de nieuwe geur liggen van het zadel, maar als je paard echt boos wordt, is dat meestal een teken van pijn, dus een niet goed liggend zadel of misschien scherpe delen aan het zadel. Je paard kan natuurlijk ook last hebben gekregen van zijn rug. Uit eigen ervaring weet ik dat ze dan boos worden bij opzadelen en toch braaf kunnen zijn bij het rijden.
russel schreef:Kan het zijn dat door het dikke shabrak de kamer smaller is geworden en dat het drukt bij de schoft, misschien de schouderspieren bij de schoft afknelt. Afknelt waardoor de doorbloeding minder is en hij een naar gevoel krijgt. Het zal iig anders voor hem aanvoelen en waarschijnlijk vind hij het niet fijn.
nickyu schreef:gelpad ligt toch anders dan een dikker shabrak
waarschijnlijk was dit euvel met je gelpad gewoon nog niet opgevallen