paard bang voor zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dowski

paard bang voor zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 22:49

Ik heb sinds kort een nieuwe shabrak en aangezien die nogal dik is laat ik mijn gelpad eronder uit. Met die shabrak is nu in totaal 5 keer gereden en de laatste 3x doet mijn paard nogal moeilijk als ik met het zadel aan kom lopen. Hij doet net of hij bang is, gaat achteruit lopen, oren in de nek. Vervolgens kan ik bijna niet aansingelen omdat hij zich ontzettend opblaast. (dit is dus echt geen normaal gedrag, hij laat normaal alles rustig toe, zelfs het opblazen is ongewoon.)

mijn vraag: kan dit aan de nieuwe shabrak liggen? Dat ik de gelpad niet gebruik? zou hij hierdoor pijn hebben? Zoja, dan moet dit met rijden toch ook te merken zijn? Hij bokt niet, steigert niet, loopt vrolijk met zijn oortjes naar voren, alleen het zadel opleggen vindt hij een probleem. Duidelijk geval van aanstelleritis of is het hem serieus?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:00

En je zadel? Heb je dat recent aan laten passen?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:07

Het zadl denk ik niet aan je shabrak liggen, als een paard zo doet kan het aanstelleritus zijn, maar voordat je dat zegt zou ik eerst je zadel eens na laten kijken of het wel echt goed ligt!

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:01

Ik zou idd je zadel na laten kijken want ik denk niet dat het aan het dekje ligt

unamie

Re: paard bang voor zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:50

dit is zadel dwang
het paard brengt het zadel in verband met pijn
welk zadel heb je.. en in het aangepast of opnieuw gevuld voordat je het op je paard legde?
of heb je een kant en klaar zadel

stout gedrag is meestal niet echt stout
maar je paard probeerd je duidelijk te maken dat dit zadel niet prettig is voor hem
plaats eens een foto van je zadel vanaf de voorkant en zijkant terwijl het op je paard ligt
plaats ook eens een foto van de rug van je paard zonder zadel
meestal is dan het goed te zien wat het probleem is

er zijn trouwens veel (goedkope) oplossingen voor een perfect passend zadel

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:52

Doordat je zo'n dik chabrak gebruikt, kan het zijn dat de het zadel te smal wordt voor je paard (omdat een dik dekje ook veel ruimte in neemt). Ik zou het zadel opnieuw laten passen en tot die tijd met een oud en dun dekje met gel pad gaan rijden.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:06

mijn paard heeft dit ook weleens gedaan, hij wou de stal niet meer uit met dat zadel op. ik heb het meteen weggedaan. met een ander zadel: geen probleem. hij vindt een wat breder zadel fijner dan een zadel dat wel echt zou moeten passen zeg maar. als hij aangeeft niet met een bepaald zadel naar buiten te willen, dan weet ik genoeg. maar dat geldt wellicht niet voor elk paard. ik zou er even een expert naar laten kijken, en het in de tussentijd weet met de gelpad doen, om te zien of dat verandering brengt. hoe strak singel je aan???

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:12

controleer ook eens je sjabrak.
In massa produktie wordt ivm tijd niet altijd grondig gecontroleerd of alle stukjes zijn verwijderd na het breken van een naald...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:27

als een zadel echt goed ligt en geen pijn doet, zal een paard natuurlijk niet reageren.. dus als je zadel niet goed ligt of toche rgens drukt tja...dan reageerd je paard erop.

heeel goed alles nakijken dus

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 23:14

het punt is dus dat hij tijdens het rijden het geen probleem vindt. als ik na het rijden weer op hem afloop met het zadel of het op zijn rug leg is er ook niets aan de hand.

unamie schreef:
dit is zadel dwang
het paard brengt het zadel in verband met pijn
welk zadel heb je.. en in het aangepast of opnieuw gevuld voordat je het op je paard legde?
of heb je een kant en klaar zadel

stout gedrag is meestal niet echt stout
maar je paard probeerd je duidelijk te maken dat dit zadel niet prettig is voor hem
plaats eens een foto van je zadel vanaf de voorkant en zijkant terwijl het op je paard ligt
plaats ook eens een foto van de rug van je paard zonder zadel
meestal is dan het goed te zien wat het probleem is

er zijn trouwens veel (goedkope) oplossingen voor een perfect passend zadel

het is een kieffer zadel 17 inch geloof ik. dit zadel is 4 of 5 jaar oud. Het is niet recentelijk aangepast

merrieveulen schreef:
mijn paard heeft dit ook weleens gedaan, hij wou de stal niet meer uit met dat zadel op. ik heb het meteen weggedaan. met een ander zadel: geen probleem. hij vindt een wat breder zadel fijner dan een zadel dat wel echt zou moeten passen zeg maar. als hij aangeeft niet met een bepaald zadel naar buiten te willen, dan weet ik genoeg. maar dat geldt wellicht niet voor elk paard. ik zou er even een expert naar laten kijken, en het in de tussentijd weet met de gelpad doen, om te zien of dat verandering brengt. hoe strak singel je aan???

Ik singel hem altijd net zo strak aan als anders en volgens mijn vriendin waar hij eerst van is geweest moet het eigenlijk nog een gaatje strakker.
ik doe eerst de singel op de ene kant op het eerste gaatje, dan aan de andere kant op het tweede, dan op de ene kant op het 2e. Dan doe ik 1 beenbeschermer om, weer een gaatje strakker en zo tot alle beenbeschermers omzitten en de singel aan de ene kant op het 3e gaatje zit en met het 5e(laatste gaatje) aan de andere kant wacht ik tot vlak voordat ik opstijg en die krijg ik dan ook altijd vrij makkelijk. alleen de 1e 3 gaatjes zijn echt een probleem.

Dit kan toch niet van het 1 op het andere moment zijn? en het punt dat ik aanstelleritus vermoed is omdat meneer al eens kreupelheid heeft geveinsd.

in ieder geval bedankt voor de reacties. Ik ga het zeker met een ander shabrakje nog eens proberen en dit shabrakje controleren op iets scherps ofzo.

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 23:44

Dit zijn de meest recentelijke foto's van Shadow onder het zadel, zoals je ziet van de zomer. Dus met een oud shabrakje en gelpad.
Ik probeer dit weekend nog foto's te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:19

Misschien houdt ie niet van lila?

Maar ik denk niet dat t aan de gelpad kan liggen, immers, hij voelt toch niet dat die nog niet op zijn rug ligt als je t zadel er nog geeneens op hebt?
Als ie die gelpad zou missen, zou je dat onder t zadel moeten voelen..

Hoe reageert ie nou precies? Heb jij t gevoel dat t echt angst is?
Springt ie weg, erg energiek? Zo ja, zou ik t serieus nemen. Energie voor iets inzetten doet ie niet graag.
En elke keer? Alleen bij jou, bij je bijrijdster?
Wanneer? Na periode van rijden of van rust?
Want laatst zei je dat ie na 2 weken rust toch wel weer aan t werk gezet was, kan spierpijn zijn..
Hij kan uiteraard ook "beledigd" zijn om weer aan t werk te moeten, misschien mist ie toch een beetje regelmaat?

Zoals ik Shadow ken, past angst bijna niet in zijn gedragsrepertoire .
Als ie pijn heeft, wordt ie eerder echt nukkig, opgetrokken neusgaten, platte oren enz.
Heb je al gekeken of ie misschien last heeft van zijn rug?
Met je vingers langs ruggegraat drukken, krijg je dan reactie?
Hoe staat ie op de wei? Ontspannen, op 4 benen (niet 1 minder belast)?

Alst nu maar n enkele keer was, kan t zijn dat Edje misschien te ruw gespeelt heeft? Net n keertje ergens verkeerd beland ofzo.

Op je foto's zie je weinig van de ligging van t zadel maar ik geloof niet dat t slecht ligt. Kijk eens of t recht ligt (niet voorover/achterover), heeft ie bultjes/zwellingen op de rug, gevoelig bij schoft? Weer last van n schimmeltje?
Je zou t n xtje op kunnen laten vullen, Shadow heeft dat zadel natuurlijk al vanaf ong zn 6e en hij gaat binnenkort 12 worden. Ik heb t zelf maar 1x op laten vullen (vrij kort na aankoop). Die gelpad, is nog ouder...
Ik heb m gekocht op zn 4e, tel maar uit...
Daarbij heb ik m wel regelmatig zonder dat ding gereden, ik heb nooit verschil gemerkt. Ik denk gevoelsmatig dat t niet aan de gelpad ligt.
Voel eens onder t zadel: zijn de kussens glad of bobbelig? Komt t omhoog tijdens lopen?

Is ie veranderd van bespiering? Met weinig werken kunnen de spieren minder worden -> rug veranderd van vorm -> zadel gaat anders liggen.

Ik zou even alles nalopen, let ook op dat jij of je bijrijdster n andere betekenis aan Shadow's gedrag kunnen geven. Kijk effkes naar heel de situatie, wat is er veranderd behalve dat dekje?
En: ga ook op je eigen gevoel af .
Shadow is n slim paard, vaak voel je wel "wat" t is als je hem bekijkt.

Ik heb maar 1 foto van m met t zadel, ook de beste niet maja:
Afbeelding

De handleiding van t grote spok blijft uitgebreid worden!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:07

Als een zadel goed ligt hoef je geen gelpad te gebruiken, dat verknald 9 van de 10 keer de ligging van je zadel.
Nog een punt, een paard kent geen aanstelleritus, ze denken namelijk niet aan mensen. Als ze kreupel lopen hebben ze pijn.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:10

youngster schreef:
Het zadl denk ik niet aan je shabrak liggen, als een paard zo doet kan het aanstelleritus zijn, maar voordat je dat zegt zou ik eerst je zadel eens na laten kijken of het wel echt goed ligt!

Sorry, maar een paard kan zich niet aanstellen!

Als hij het eerder niet gehad heeft, ligt het zadel ws gewoon niet meer lekker, zoals velen al zeggen.

Mijn paard kan schrikken als ik het zadel of sjabrak erop leg, dat weet ik, zij heeft een traumatische ervaring met een stomme 'paardenfluisteraar' gehad!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:12

Kan het zijn dat door het dikke shabrak de kamer smaller is geworden en dat het drukt bij de schoft, misschien de schouderspieren bij de schoft afknelt. Afknelt waardoor de doorbloeding minder is en hij een naar gevoel krijgt. Het zal iig anders voor hem aanvoelen en waarschijnlijk vind hij het niet fijn.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:15

youngster schreef:
Als een zadel goed ligt hoef je geen gelpad te gebruiken, dat verknald 9 van de 10 keer de ligging van je zadel.
Nog een punt, een paard kent geen aanstelleritus, ze denken namelijk niet aan mensen. Als ze kreupel lopen hebben ze pijn.

Dat dacht ik ook, totdat ik een pony had die kreupel was als je een hindernis de bak in zette.
Haalde je hem er weer uit liep ie weer goed.
Deed je hem erin liep ze weer kreupel.
Je kon werkelijkwaar de hindernis er 10x inzetten in een half uur.
Elke x als die hindernis er in kwam was ze kreupel en als hij eruit ging was ze weer 100% goed.

Hetzelfde met knotjes.
Ze heeft ook een poos gehad dat als ik knotjes indeed ze kreupel liep.
Dan haalde ik ze er weer uit deed m op t land en dan ging ze me toch bokkend door het land heen.
Knotjes er weer in hup weer kreupel.. ga zo maar door.
Ze zijn er hoor die kunnen faken.
Ik geloofde er ook nooit in, tot ik evelien kreeg.
Ik denk dat er wel vaak gezegd dat een paard faked terwijl het niet zo is.

tizra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:24

Dat je paard het niet tijdens het rijden doet is omdat ze zich tijdens rijden over geven en gaan dan over hun eigen pijngrens. Dit wil niet zeggen dat het paard tijdens heeft rijden dus geen pijn heeft. Het kan natuurlijk ook aan de nieuwe geur liggen van het zadel, maar als je paard echt boos wordt, is dat meestal een teken van pijn, dus een niet goed liggend zadel of misschien scherpe delen aan het zadel. Je paard kan natuurlijk ook last hebben gekregen van zijn rug. Uit eigen ervaring weet ik dat ze dan boos worden bij opzadelen en toch braaf kunnen zijn bij het rijden.

tizra

Paarden zijn geen aanstellers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:38

[/quote]
Dat dacht ik ook, totdat ik een pony had die kreupel was als je een hindernis de bak in zette.
Haalde je hem er weer uit liep ie weer goed.
Deed je hem erin liep ze weer kreupel.
Je kon werkelijkwaar de hindernis er 10x inzetten in een half uur.
Elke x als die hindernis er in kwam was ze kreupel en als hij eruit ging was ze weer 100% goed.

Hetzelfde met knotjes.
Ze heeft ook een poos gehad dat als ik knotjes indeed ze kreupel liep.
Dan haalde ik ze er weer uit deed m op t land en dan ging ze me toch bokkend door het land heen.
Knotjes er weer in hup weer kreupel.. ga zo maar door.
Ze zijn er hoor die kunnen faken.
Ik geloofde er ook nooit in, tot ik evelien kreeg.
Ik denk dat er wel vaak gezegd dat een paard faked terwijl het niet zo is.[/quote]

Ik denk eerder dat ze wel pijn heeft gehad, en die hinderis in verband brengt met de pijn. Helaas is de echte pijn door baasje onopgemerkt gebleven. Misschien heeft ze geen last meer, maar ze heeft het zichzelf aangeleerd om te kreupelen bij de hindernis toen ze wel echt pijn had. Paarden zijn vluchtdieren. Vluchtdieren en prooidieren faken nooit ! Daar is altijd een andere reden voor, ook al lijkt het in onze ogen faken. instinctief is vastgelegd dat ondanks pijn ze altijd doorgaan, anders zou een roofdier ze er uit pikken en kost dat hun leven. Dus pijn zullen ze weinig of niet laten merken De pijn grens is veel hoger. Dit is overleving voor het paard. Echte pijn kunnen ze niet omheen natuurlijk, maar het zijn geen aanstellers!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:49

Nee. ze wou nooit springen met de vorige eigenaresse.
ze was niet bang maar vond het gewoon niet leuk.
meisje kwam altijd huilend het parcoure uit.
Ik heb het heel spelend opgepakt.
ik ben eerst gewoon gaan slalommen en balkjes draven. een jaar lang spelen met lage hindernisjes.
Nu springt ze haar eigen hoogte met veel plezier.

P.S. ik kende haar al haar hele leven.
Ze heeft nooit iets naars meegemaakt ze had denk ik weinig zelfvertrouwen en vond het gewoon echt niet leuk.

En paarden kunnen echt wel anstellen hoor.
Had je me vorige pony moeten zien als alleen al naar een korstje wees..

aEn dat zal misschien wel met angst te maken hebben maar daarom stelde hij zich wel aan.

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 20:38

Bedankt voor alle reacties.
Mijn paard kan zich echt heel erg aanstellen, met dat kreupel lopen bijvoorbeeld. We zijn accuut gestopt, afgezadeld en paard op de wei gezet, die ging er dus heerlijk in volle galop vandoor en dr was niets aan de hand.
Citaat:
Hoe reageert ie nou precies? Heb jij t gevoel dat t echt angst is?
Springt ie weg, erg energiek? Zo ja, zou ik t serieus nemen. Energie voor iets inzetten doet ie niet graag.
En elke keer? Alleen bij jou, bij je bijrijdster?
Wanneer? Na periode van rijden of van rust?
Want laatst zei je dat ie na 2 weken rust toch wel weer aan t werk gezet was, kan spierpijn zijn..
Hij kan uiteraard ook "beledigd" zijn om weer aan t werk te moeten, misschien mist ie toch een beetje regelmaat

vrijdag 2 weken terug zei Chantal (bijrijdster) voor het eerst dat hij die kuur vertoonde, toen had hij 2 weken stilgestaan. En hij was ook bang voor het hoofdstel. De zondag daarop heb ik hem gereden toen deed hij alleen moeilijk met het zadel. Hij legt zijn oren in zijn nek, gaat tegen de muur staan en loopt naar achteren. Zodra het zadel erop ligt is er niets meer aan de hand, staat hij rustig stil.
Chantal is op de manege van haar paard gestuiterd en kon niet rijden. Zondag ben ik er weer op gaan zitten, zelfde gedrag en toen ik omzette (terwijl het zadel erop lag) draaide hij zo vlug dat hij met bijna omver liep (ook niet normaal, normaal is het een veel te grote moeite om maar 1 stap opzij te zetten). Het is niet beledigd, want dan komt hij gewoon niet naar me toe, maar hij laat zich rustig op stal zetten. Dat hij regelmaat mist zou kunnen, maar Chantal kon nu gewoon niet anders en ze zou deze week ook weer gaan rijden.

Citaat:
Heb je al gekeken of ie misschien last heeft van zijn rug?
Met je vingers langs ruggegraat drukken, krijg je dan reactie?

ook gedaan, geen reactie, nog geen beweging in zijn oren.

het zadel ligt normaal en nogmaals, als het zadel verkeert ligt zou ik tijdens het rijden
iets
moeten merken, maar dat is helemaal niks, nada. gewoon dezelfde Shadow.

tizra schreef:
Dat je paard het niet tijdens het rijden doet is omdat ze zich tijdens rijden over geven en gaan dan over hun eigen pijngrens. Dit wil niet zeggen dat het paard tijdens heeft rijden dus geen pijn heeft. Het kan natuurlijk ook aan de nieuwe geur liggen van het zadel, maar als je paard echt boos wordt, is dat meestal een teken van pijn, dus een niet goed liggend zadel of misschien scherpe delen aan het zadel. Je paard kan natuurlijk ook last hebben gekregen van zijn rug. Uit eigen ervaring weet ik dat ze dan boos worden bij opzadelen en toch braaf kunnen zijn bij het rijden.

Shadow is er niet 1 die zich 'overgeeft' met het rijden. Ja hij heeft een hoge pijngrens, maar als hij aangeeft met opzadelen dat het pijn doet, dan zou hij dat ook doen tijdens het rijden.

helaas zit ik door de week in Nijmegen en kan ik vrijdag pas alles nalopen wat ik hier als suggesties heb gekregen. Ik heb net Chantal gebeld of ze het shabrakje even na wil lopen.

iig bedankt voor de reacties.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 20:43

russel schreef:
Kan het zijn dat door het dikke shabrak de kamer smaller is geworden en dat het drukt bij de schoft, misschien de schouderspieren bij de schoft afknelt. Afknelt waardoor de doorbloeding minder is en hij een naar gevoel krijgt. Het zal iig anders voor hem aanvoelen en waarschijnlijk vind hij het niet fijn.

hierom heb ik ook de gelpad eronderuit gelaten, dus qua dikte is het hetzelfde als een normale shabrak met gelpad.

De eerste keer dat ik de shabrak erop legde blies hij zich ook op en toen had ik zoiets van: "ojee, hier komt weer zo'n fase" Dat heeft hij vaker gehad. Duurt een paar weken en dan is het weer over. Dat hij ineens bang gaat doen maakte dat ik dacht dat er misschien meer aan de hand was.

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:30

even update: van het weekend foto's gemaakt, waarschijnlijk is het toch het zadel en waarschijnlijk is het opgelost met opvullen.

hier fotootje waarop te zien is dat het zadel achter naar boven komt. Logisch dat dit een klap zal geven op zijn rug.

Afbeelding

bedankt voor alle reacties

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:37

gelpad ligt toch anders dan een dikker shabrak
waarschijnlijk was dit euvel met je gelpad gewoon nog niet opgevallen

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:22

nickyu schreef:
gelpad ligt toch anders dan een dikker shabrak
waarschijnlijk was dit euvel met je gelpad gewoon nog niet opgevallen

waarschijnlijk, dus eerste stop is nu de zadelmaker

Rieta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:30

die van mij doet het ook... precies hetzelfde.. weet ook niet echt wat ik ermee aan moet... maar wanneer weet je nou precies of het zadel goed ligt kan ik er idd wel even naar gaan kijken... hij blijft wel goed op de plek zitten verder... ze is idd alleen chagerijnig met het zadel erop doen en aansingelen en daarna niet meer.. zal der even naar kijken.. hier even een foto:
Afbeelding