longeren, dingen doen met paardje ouder dan 1.5 jaar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paardje van 1.5 mag je lichte dingen mee doen

mee eens
4 (80%)
niet mee eens
1 (20%)
geen mening
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 5

skatje008

longeren, dingen doen met paardje ouder dan 1.5 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 22:15

Een meisje (weet niet meer welke) had een topic gestart, maar die kon ik niet weer terug vinden.

het ging over dat het meisje haar paardje wou longeren, en dingen mee doen, terwijl het diertje nog jong was hier ben ik het wel mee eens,

hier reageerden een paar mensen heel fel op, en zeiden dat je je paart maar in de wei moet dumpen, met andere paarden, want daar leren ze meer van, ik vind dat ze dan verder niet meer in contact komt met mensen, ten gevolg dat hij helemaal verwildert.

ik heb een pony van 2, die longeer ik zo af en toe, hier door blijft hij alert, onthoud hij het enz. en je hebt het later alleen maar makkelijker met inrijden.

mijn mening is dat die meiden/jongens die zeggen dat dit slecht voor het paard is geen gelijk hebben, zolang je 10 minuutjes longeert, en lekker met je diertje in de weer bent, lekker poetsen, lekker buiten wandelen, en af en toe een keer het hoofdstelletje in, en op zijn 2e jaar misschien een keer een zadeltje op, en dat 1 of 2 keer in de week, dat je goed contact houd.

En de band alleen maar beter word, dit is anders dat dat je hem "aan zijn lot overlaat" in de wei met anderen.

groetjes!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:17

Behalve de 'band' met je paard is er ook nog een lichaam waar je rekening mee moet houden.

skatje008

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 22:20

ja, maar daar houd je rekening mee, 10 minuten longeren is echt niet te veel gevraagd, en dan daarbij sjokken ze maar een beetje door de wei, en die van mij heeft wel een beetje een buikje dus dat moet je wel bij houden... anders hou je er ook geen rekening mee... en lekker rustig uitstappen, is niet zwaar. mijn mening

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:22

longeren is erg belastend voor de pezen , als je lang van je paardje wil genieten zou ik der nog "eventjes"mee wachten
buiten het lichamelijke aspect is er ook nog het geestelijke

je hebt het hier over een klein kind !! nog geen tiener !

ga lekker 500 meter aan de hand lopen (wat al erg ver is voor een ukkie)
voetjes tillen en zorgen dat je m over al aanraken kan
dat is veel beter voor de band dan longeren

verder idd nog even lekker kind laten

vertaal het desnoods naar je zelf , weetniet hoe oud je bent maar kinder arbeid is niet voor niks verboden

een klein buikje is niet erg op deze leeftijd en als die echt te dik word zou ik naar zijn voer kijken ipv nu al belasten

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:24

Wij hebben ook een anderhalf jarige op stal staan, ik ben nog niet van plan er veel mee te gaan doen. Maar wat we nu doen is al wel genoeg voorlopig. Ze staat gewoon op stal met onze andere paarden, en gaan als het kan elke dag naar buiten. We houden er dan 1 vast en de rest loopt mee, de 1,5 jarige loopt dus gewoon mee met de rest, en dat vind ik toch al wel braaf genoeg
En zomers gaat ze idd het land op bij iemand anders met nog wat paarden, nou heerlijk toch! Wij laten ze nog even lekker genieten. Ik heb al wel eens gewoon wat dingen geprobeerd, kijken hoe die daarop reageerde. Bijv: een deken op te leggen voor even, en haar dan goed belonen!

Maar ook vind ik het niet slecht om ze al te laten wennen aan de mens, als je het maar beperkt houd. 1 of 2 keer in de week, even 10 rondjes laten lopen (5 op de rechterhand, 5 op de linkerhand) niks mis mee.. Dan weten ze dat maar vast. En stukjes wandelen is ook wel goed, maar laat ze nog gewoon lekker genieten, dat ze met hun soortgenoten kunnen spelen en gek doen, en genieten van hun vrije jaren, dat ze nog niet aan het werk hoeven.

skatje008

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 22:31

het enige wat hij krijgt is gras, hooi (wat hij niet wil eten) en een keer in de 2 dagen een handje biks, (en het dikke buikje is niet van wormen) ik ontworm hem netjes.

ik vind dat je een paarden jaar net kunt vergelijken met een hondenjaar, (ookal leeft een paard gemiddeld wat langer)
1 mensen jaar is 7 hondenjaren... dus bij een paard kun je miss overgaan op 5 jaar. mijn shet is 2... dus hij is "10" kinderen van 10 laat je toch ook al wat doen of niet?

die laat je toch ook niet op hun kont zitten niksen en alleen met anderen spelen... tuurlijk is dat de basis, maar niet alleen.

en wat anniek zegt, ik heb het over 1 of 2 dagen in de week, daar worden ze echt niet minder van. als het nou zwaar was... maar dat is het niet

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:44

De feiten spreken je gewoon tegen:
a) moet je bij een paard keer drie doen voor de mensenleeftijd: je paard is dus in mensenjaren pas 6.
b) hebben de benen gewoon erg te lijden van kleine rondjes aan de longe.
Het staat je natuurlijk vrij om te gaan hardlopen met je paard aan de hand, lange einden rechtuit zal hem niet deren zolang hij zich niet gaat vervelen.
Dat hij wat rond staat is niet zo erg, als hij eenmaal onder het zadel komt is dat er snel genoeg af, dan is het wel fijn als ze wat reserves hebben.

Overigens is mijn nog-net-geen-driejarige vandaag voor de derde keer aan de longe geweest en ik kan gewoon aan het kereltje zien hoe zwaar het is: niet alleen fysiek maar ook mentaal. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet. Ze moeten nog een jaar of twintig, dertig mee

__Nathalie__

Re: longeren, dingen doen met paardje ouder dan 1.5 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:49

skatje008 schreef:

ik heb een pony van 2, die longeer ik zo af en toe, hier door blijft hij alert, onthoud hij het enz. en je hebt het later alleen maar makkelijker met inrijden.

mijn mening is dat die meiden/jongens die zeggen dat dit slecht voor het paard is geen gelijk hebben, zolang je 10 minuutjes longeert, en lekker met je diertje in de weer bent, lekker poetsen, lekker buiten wandelen, en af en toe een keer het hoofdstelletje in, en op zijn 2e jaar misschien een keer een zadeltje op, en dat 1 of 2 keer in de week, dat je goed contact houd.

En de band alleen maar beter word, dit is anders dat dat je hem "aan zijn lot overlaat" in de wei met anderen.

groetjes!

dit is echt totale onzin. Als je veel met jonge paarden omgaat weet je dat ze heel snel leren. Je hebt geen jaar nodig om een band met je paard te krijgen, om het te leren longeren, om hem te laten wennen aan een zadel en hoofdstel.

Ik heb mijn paard groen uit de wei gekocht in mei (2 jaar terug) hij was in maart 3 geworden. heb hem toen ergens neer gezet waar hij overdags buiten stond en snachts op stal waardoor hij met die paar meter lopen naar de wei in handen kwam. af en toe keer een borsteltje er over en verder niet. 2 maanden later heeft hij voor het eerst aan de longe gelopen, zijn hoofdstel omgehad, een zadeltje op gehad (niet allemaal in 1 keer natuurlijk verdeeld over een maand 2/3 keer in de week 15 min longe) en die maand er na is hij ingereden zonder enkel (vertrouwens) probleem.

daar heb je echt geen jaar voor nodig! verder is het ontzettend slecht voor zijn lijf (ook al is het 20 min) om zo'n jong paard te longeren.

als je niet het gedult kunt opbrengen om een jong paard jong te laten zijn moet je naar mijn mening een ouder paard kopen!

silvia1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:00

Ik ben het helemaal met breitling eens, Ik heb zelf ook een paar maandjes terug een 3-jarige gekocht. Deze stond ook 3 jaar lang in een kudde en er was nog niks met hem gedaan. Nu na 3 maandjes is hij zo mak als een lammetje, ik kan alles met hem doen. Het longeren pakte hij ook zo op en het zadeltje opdoen was ook geen enkel probleem.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:13

Jeetje en de gewrichten zijn zeker niet belangrijk voor je dan.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:17

Ik ga ook met breitling mee. Laat je paard in hemelsnaam niet zoveel doen. Longeren is zwaarder dan je denkt. Ga idd lekker met je paard hardlopen (nog goed voor je eigen conditie ook), voetjes oppakken en lekker poetsen. Als je niet kunt wachten, zoek er dan een verzorgpaard bij waarmee je wel kunt longeren/rijden. Hiermee verpest je je paard alleen maar.

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:51

Ik ben het met de bovenstaande bokkers eens!

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:02

Ik heb mijn pony op 9 maanden gekocht en hij mocht met nog 5 anderen op de wei 24/7. Maar hij was wel bijna elke dag in handen of om te poetsen of te knuffelen of lekker een rondje buiten stappen samen met zijn vriendje die toen 3 jaar was. Hij is nu zelf 3 en ik heb er alleen maar profijt van gehad dat hij al zo vroeg in handen was. Met 2,5 jaar heb ik hem beleerd voor een licht gewicht sulky.
Ik denk niet dat dit kwaad kan zowel geestelijk als lichamelijk.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:18

Wat een stom topic. Het is algemeen bekend dat je paarden tot en met 2 jaar met rust moet laten. Ze moeten lekker zichzelf zijn en niet hoeven te werken. Dat doen ze wel vanaf hun 3e. Ik heb een hengst van anderhalf, bijna 2 en daar doe ik bijna nooit iets mee. Hij staat lekker in de wei te genieten van zijn 'vrijheid' samen met zijn vriendje. Hij is supermak, terwijl ik nooit echt iets met hem doe. Hij komt hinnikend op me af als ik kom enz. dus het is gewoon klinklare onzin dat ze 'verwilderen'. En ze leren er toevallig wel enorm veel van als ze tussen soortgenoten opgroeien. Ze leren dat er een baas is, dus een pikorde, en als ze te ver gaan in een spel worden ze weer op hun plek gezet.
Ik begrijp de tegenwoordige 'paardenmensen' niet. ze verwachten van een paard dat ze vanaf hun derde onder het zadel komen, minimaal 4 keer per week en dan begrijpen ze niet dat een paard na hun 7e al bijna kapot is. Dat krijg je dus als je vanaf hun eerste jaar al laat werken.
Kan er echt boos om worden dat mensen, die 'baby's' al willen laten werken en alles al moeten leren.
Mijn paard, een 4 en een half-jarige merrie, heeft de eerste 4 jaar van d'r leven alleen op de wei gestaan en 's nachts naar binnen gehaald. Het duurde een maand dat ze helemaal mak was, en nu is ze superbraaf met alles.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:15

Breitling schreef:
als je niet het gedult kunt opbrengen om een jong paard jong te laten zijn moet je naar mijn mening een ouder paard kopen!

vind ik ook Ik snap ook niet dat mensen al zo vroeg beginnen! wacht een jaartje langer en je zult later veel langer plezier hebben van je paardje.
Maar dit dringt blijkbaar niet door bij veel mensen. Ik vind dat echt zo jammer!

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:28

ik vind dit goed als je maar niet te hard van stapel loopt en het paar dtijd gunt om aan dingen te wennen. het is ook belangrijk dat je het paard pas gaat belasten als hij volgroeid is. je kan hem wel al zadelmak maken maar hij mag pas getraind worden vanaf 2.5 / 3 jr. en het is moeilijk om er vanaf te blijven als hij heel erg braaf is.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:31

Waarom zou je een pard van 1.5 jaar zadelmak gaan maken dan, dat heeft toch helemaal geen zin

Black2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:52

Hello,

Ben het met veel dingen hierboven eens, maar ook ik ben al vroeg met Black begonnen met een hele lange longeerlijn! Dat kon volgens de instructrice al best! Black was toen bijna 1 1/2 jaar. Ik liet hem natuurlijk geen ingewikkelde dingen doen, alleen een beetje lopen en spelen! Het hangt denk ik ook wel van je paardje af.
Nu hebben we een veulen van een jaar en daar wordt nog niks mee gedaan!

Black2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:55

Maar Black heeft ook steeds in de lente/zomer op het land gestaan om groot te worden en gras te eten!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:44

Lekker verstandig hoor om emt die leeftijd te longeren

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:23

ik denk dat het er ook aan ligt hoe je je paardje wilt longeren. Bij een halster zeg ik nog wel oke .... rond de 2 jaar, maar hoofdstel no way! *ik zou overigens zelf pas later beginnen met longeren, maar dat vind ik*

skatje008

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 16:29

waarom ben ik de enige met de mening dat dit wel kan op 2 jarige leeftijd, 1 keer in de week?! ik zit op de opleiding paardenhouderij, met 16 meiden in de klas en die vinden het allemaal niet raar... ik heb het ook helemaal niet over inrijden van het beesie, ik heb het over het bezig houden, 10 minuutjes longeren hoort daar ook bij vind ik.

dat de meesten van jullie allemaal 2 of meer paarden hebben kan ik niet helpen, en dat jullie ze maar lekker 2 jaar in de wei laten staan, maar wij hebben maar geld voor 1 shet, en daar wil ik dan ook leuke dingetjes mee doen, gewoon een gpede vertrouwens band op bouwen.

poetsen, wandelen, wat ik al zei af en toe longeren, en hem natuurlijk ook de rust gunnen. Het is serieus niet zwaar voor hem... waarom zie je dan al 2.5 jarige paarden die ingereden zijn??

waarom worden jullie daar niet gek van... en als ik vertel dat ik mijn beestje lekker longeer 10 minuutjes 1 keer in de week dat jullie wel helemaal flippen? ik zie er geen probleem in... maar ik zal mijn leeraar is vragen, tevens iemand die paarden in rijd, en de dierenarts... kijken wat die er op te zeggen hebben

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:38

Skatje als jij een anderhalfjarige aan de longe zet dan hoop ik dat je nooit op mijn pensionstal komt werken!

Overigens zijn die twee en een half jarigen geen (half) jaar aan de longe geweest hoor! Dat is aan de longe, stemhulpen en zadel binnen twee weken en daarna gelijk erop. Binnen een maand zadel- en ruitermak. Veel van die paarden worden ook zadelmak gemaakt en daarna terug de wei opgezet voor een jaar of een half jaar om uit te groeien en alles te laten bezinken.

En dat je leuke dingen wilt doen met je pony a la, maar koop dan een leuke drie- of vierjarige!

In mijn profiel staat mijn officieel in januari drie jaar geworden paard, in praktijk is hij twee en een half. Je ziet dat hij nog erg jong is ook qua uiterlijk: de veearts heeft bij de verkoop ronduit gezegd dat dit paard nog minimaal een half jaar tijd nodig heeft voor hij zadelmak gemaakt wordt, liefst langer.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:59

@ skatje008: ik zat ook op opleiding paardenhouderij met heel veel meer klasgenoten en niemand daar vond het normaal om te longeren voordat een paard ruim 2.5 jaar is. Dus dat zegt me echt niks alleen misschien waar het tegenwoordig met de mentaliteit heen gaat

reginasangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:16

Ik vind dat je best dingen kan doen met een 2-jarige.
Ik vind het een beetje overdreven om te zeggen dat een paard tot z'n 3e met rust gelaten MOET worden. Ik heb mijn paard gekocht toen ze 1 jaar was. Ik heb er meteen dingen mee gedaan mee gespeelt mee gewandelt en ze is daar heel gelukkig mee.

Ze staat zomers met andere paarden op het land, swinters op stal maar zo dat ze nog goed contact kan hebben met andere paarden. Ik snap niet waarom omgang met mensen en paarden niet gecombineerd kan worden? Mijn paard ziet mij gewoon als deel van haar kudde. Mijn paard is tevens door mij als door de paarden opgevoed en ze heel goed gemanierd.

Als jij met je paard omgaat op een manier die paarden begrijpen, dus met goede lichaamstaal, kan jij je paard ook opvoeden op een manier dat de kudde doet. Natuurlijk kan jij een kudde niet vervangen, maar je kan je paard wel leren dat sommige dingen die bij paarden kunnen niet bioj mensen kunnen(speels bijten, uitdagen dmv trappen enz.).

Longeren vind ik iets anders liggen. Het kan wel met een 2jarig paard, maar alleen op een groot rondje aan een halster. En gewoon niet te vaak.

Iedereen moet op zijn manier met zn paard omgaan. Ik vind het dus niet kunnen om te zeggen JE PAARD MOET TOT ZIJN DERDE OP HET LAND STAAN. Ik vind dat je dat best kunt combineren.