Hoe help ik iemand van een paardenfobie af?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe help ik iemand van een paardenfobie af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:07

De titel zegt het al. Hoe help ik iemand van een paardenfobie af?.
Dinsdag gaat een vriendin van mij (Mer op Bokt) mee naar mijn verzorgpaard Erik. Echt een schat van een beest..
Maar ze is bang voor paarden &ze don't like them zegt ze.
Ze zijn groot.. en kijken eng.. Dat beweert zij .

Maar we hebben besloten haar ook paardenfreak te maken.
En haar te laten inzien dat paarden niet eng zijn ..

Maar hoe zal ik dat aanpakken..
Ik bedoel Paarden. Daar kan je gewoon niet bang voor zijn vind ik.

En misschien kan ik 't ook nog ooit bij mn moeder uitproberen

Xxx Iris.

Mer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:10

Ier;..
je kunt mij er niet vanaf helpen..
i promiss you..
& ik weet niet of ik wel naar Erik mag van me moeder hoor..
dus. dat is ook nog niet zeker,
mr je kunt wel ervoor zorgen dat ik Erik lief vind. mr dat duurt een tijdje . en dan is het niet meteen zo dat ik álle paarden geweldig vind, wánt dat gebeurd noooit. ookal doe je nog zo je best..
Xx,Mer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:12

Eerst Eefje, Ringo Erik maar..
Als je Eefje lief vind kan je alle pony's lief vinden..
En ik eis dat je t nu gaat vragen..
&t gaat wél lukken want er is niks eng aan een paard of pony..

xXLiekeXx

Re: Hoe help ik iemand van een paardenfobie af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:13

ey ,, dat kan wel hoor, dat je paardefreak word:)
ik zou gewoon eerst meegaan naar die pony/paard en dan wat vaker meegaan en een keertje opzitten enzo,, je zult het vast leuk vinden

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:18

Als iemand niks met paarden heeft waarom zou je dat dan forseren door iemand toch erop te willen hebben.

misschien kun je dit topic mee lezen gaat over bangerikken
viewtopic.php?f=13&t=519991

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:18

Niet. Sommige mensen vinden paarden nou eenmaal groot en ze begrijpen hun lichaamstaal niet. Zolang als ze niet zenuwachtig worden als ze jouw met je paard bezig zien, is er niks aan de hand.

Ik was vroeger zelf bang van paarden, hoewel allebei mijn ouders reden. De instructeur zei niet dwingen het komt vanzelf of niet.
Het is inderdaad overgegaan, nu heb ik zelf een paard.

Mer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:21

mjaah. het kan wel. mr ik ga het nu eerst even vragen, maar ik vind het zo eng. ik ben altijd bang dat ze gaan trappen of gaat bijten of zoiets.. en dan zegt Ier zo van dat je ze dan een knal moet verkopen maar dat durf ik al helemáál niet..
en ik heb wel op paarden gezeten, op die van Paula&Ester dus. en die van een ex-vriendin van mij.. maar die heeft ze verkocht.. [wou ze zelf] en die vind ik niet eng meer enzo. het duurt gewoon een tijdje dat ik een paard vertrouw enzo..
& ik ga dat topic zeker even lezen,bedankt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:22

Najaa een knal :w..
Dat was te hard uitgedrukt .
Mr je moet ook slim zijn Mer.
Zolang jij bepaalde dingen niet doen, niet op bepaalde plaatsen gaat staan, kunnen ze je al niet trappen.
En bijten ook niet als je ze vastzet of op een juiste manier vasthoud.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:25

Iedereen kan van z'n paardenangst afkomen. Dat bewijst mijn moeder
Ze was altijd als de dood voor paarden. Durfde niet eens bij ze in de buurt te komen.
Tot ze Anouar leerde kennen. Nu gaat ze in haar eentje met hem in de trailer op pad.
Maar het moet wel spontaan komen denk ik. Je kan niet zeggen nu ga ik je ervan af helpen.

Mer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:33

Anouar15 daar ben ik het helemaal met je eens, want als Ier gaat zeggen tegen mij van ik help je er nu vanaf. ga je je er onbewust toch tegen verzetten,&Ier dat is nou juist het probleem met mij. ik weet niet hoe ik paarden op de juiste manier moet vasthouden of ál die andere dingen die je net opsomde..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:35

Net als stoppen met roken. Je kan honderd keer zeggen, ik stop er ermee. Zolang je gevoel het niet zegt lukt het je niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:36

@ Mer; Oké.. Idee..
Dan ga ik die jou eerst maar is leren.
Goed plan éh.

Mer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:25

Ier; jah is goed..
misschien en ik dan niet meer zo bang om iets te doen bij paarden.,
mr ik wil wel normaal kunnen doen bij paarden maar tot nu toe ben ik altijd helemaal panish. maar als ik dan vertrouwen heb ik zo'n paard durf ik wel alles, maar dat duurt lang. en kan ook zo weer beschadigt worden..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:29

als ze (je vriendin) bij het paard is, dan zorg je dat jij daar ook bij bent, dus dat je tenminste ziet wat er gebeurt, en verder gewoon dingen samen doen enzo.. samen poetsen bijv. en als jij de hoeven gaat doen, dat je vriendin er naast staat en dan houd zij een keer de hoef van het paard vast ofzo, en dat jij hem dan uitkrabt.. gewoon even laten zien hoe alles moet enzo en dan komt het vast wel goed succes ermee!

Mer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:40

jah ik zou ook niet alleen iets durven bij een paard. teminste niet in het begin.. later misschien; als het vertrouwen gewonnen is wel. maar eerst even niet.
en bedankt:)

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:48

wan schreef:
als ze (je vriendin) bij het paard is, dan zorg je dat jij daar ook bij bent, dus dat je tenminste ziet wat er gebeurt, en verder gewoon dingen samen doen enzo.. samen poetsen bijv. en als jij de hoeven gaat doen, dat je vriendin er naast staat en dan houd zij een keer de hoef van het paard vast ofzo, en dat jij hem dan uitkrabt.. gewoon even laten zien hoe alles moet enzo en dan komt het vast wel goed succes ermee!

inderdaad

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:12

Jaa (H).. Mr ik zou dr ook niet alleen laten..
Ik bedoel, als je niet wéét waar je wel en niet staan kan en je staat verkeerd en t paard schrikt van je en deelt een trap uit..
Dan blijf ik er liever bij zodat ze daar iig niet gaat staan..

Mr Mer, Erik is wel een goed paardje om van je panishheid af te komen.. Ik hielp Celine (9 jaar) met véél moeite op Erik.. &hij bleef super kalm en chill staan. En zij stapt er gewoon in dr eentje mee de bak rond .

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:38

Waarom zou je iemand perse ergens toe willen dwingen, alleen omdat jij het zelf leuk vindt? Als iemand echt panisch is, kun je het met dwingen en eisen en alle andere fratsen die ik hier van je lees alleen maar erger maken.

Als iemand respect voor dieren heeft, en er liever niet dichter bijkomt, dan zou ik dat accepteren. Paarden hebben donders goed door of iemand bang is of niet, en echte angst kon weleens resulteren in juist die reactie van het paard waar de angstige persoon nou juist zo bang voor was.

Respecteer het feit dat er iemand jouw passie niet deelt, en dwing hem nergens toe....

Mer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:51

@Cassidy, het is niet zó dat Ier mij er toe probeert te dwingen ik wil het zelf ook .. maar weet er gewoon niks van enzo, en ik wil zelf ook gewoon van mijn angst af komen omdat ik ergens naar toe wil streven[al gezegt dacht ik]..&dat kan alleen maar als ik niet meer panisch ben.

@Ier, jah maar Celine die is niet panisch voor paarden. en ik geloof wel dat wat Cassidy zegt dat ze het aanvoelenof je bang bent.
dat is met honden ook zo. die voelen het aan en die denken juist dat je wilt spelenenzo[ervaringmee] mr we zien morgen wel hoe het afloopt..

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:54

je kunt iemand wel begeleiden en laten zien dat het niet eng is... Maar toch zou diegene het helemaal zelf moeten doen. Ik reed toen ik 7 was paard en toen ik 10 was stond ik doodsangsten uit voor paarden. durfde niet meer in de buurt van ze te komen enzo. Na 2 jaar ging dat pas weer over. Daar heeft ook niemand mij bij kunnen helpen. Op een gegeven moment ben je er klaar voor ofzo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:44

Jah mr ik kan der iig gewoon helpen..
Ik bedoel een paard kan dat wel aanvoelen..
Maar Erik is héél lief voor mensen die bang zijn.. ;o.
Ik bedoel zo'n meisje vorige wéék durfte eerst ook niet in de buurt te komen (meisje was met Celine mee) en Erik ging héél lief doen enz. en uiteindelijk heeft ze zelfs een rondje op Eefje gestapt..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:51

Mer schreef:
@Cassidy, het is niet zó dat Ier mij er toe probeert te dwingen ik wil het zelf ook .. maar weet er gewoon niks van enzo, en ik wil zelf ook gewoon van mijn angst af komen omdat ik ergens naar toe wil streven[al gezegt dacht ik]..&dat kan alleen maar als ik niet meer panisch ben.

Ben je echt panisch of meer reserveerd? Ik kan me voorstellen dat een kasteel van een paard van 1.80m echt wel ontzag inboezemd, maar een shetje toch niet?

Hoe is je verhouding tegenover honden? Of ben je daar ook panisch voor?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:36

Mijn schoonmoeder heeft echt een paardenfobie, maar ze is inmiddels wel een paar keer meegeweest.

De eerste keer stond ze op 20 meter afstand en vluchtte de auto in toen mijn paardje hinnikte, zo eng vond ze het.

De tweede keer was ze al minder bang en kwam wat dichterbij staan om te kijken hoe het paard reageerde. Ze heeft een rustige blik in haar ogen zei ze. Ik legde uit dat ze ook altijd rustig is, tenzij je zelf nerveus wordt, want paarden zijn 10 keer beter in lichaamstaal dan mensen.. Sindsdien is ze een beetje minder angstig geworden.

Na de derde keer heeft ze mijn paard op haar neus ge-aaid en ze stond met tranen in haar ogen dat ik zomaar op haar durfde te rijden, ze vond het zo mooi! Sindsdien is ze alleen van mijn paard niet bang, van alle andere nog wel

Ik heb haar nooit geforceerd mijn paard aan te raken, maar haar rustig laten bepalen wat zij wilde..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:42

@Cassidy; Panish voor honden is ze niet Man die hebben een kalf van een hond thuis :P..

Mer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:43

@cassidy, neeh honden niet meer.. eerst wel héel erg. ben zelf achterna gezeten over het hele strand, door een keigrote hond en ben ook een keertje gebeten door een hond. maar toen we onze hond kregen vanaf jongs af aan meegemaakt enzo jah toen was het ineens over.
en ik denk dat ik alle paarden wel eng vind. maar een groot paard meer. maar zo'n kleine ook wel hoor.. dan durf ik eerst ook niet. maar als ze er zó lief uitzien.[wat de meeste doen] en klein zijn. ze doen niks engs of wat dan ook. tsja dan gaat het wel snel.. maar met die hele grote;o nee dat durf ik écht niet.