3jarig paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paardlovrtj

3jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 18:02

hey! mensen bij mij op stal hebben een 3,9 jaar paard(haha ) en daar springen ze nu parcours 85/95 95/105 mee..
het krijgt wel het voedingssuplement MSM.
dit is toch niet gezond? is er kans dat dit paard binnen 1/2/... jaar kreupel staat of artrose krijgt ofzo?wwant ja die gewrichten enzo zijn toch niet volledig volgroeid.

alvast bedankt

_Dunja_

Re: 3jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:07

Ja die kans zit erin...
Zonde van zo'n jong paard je kan beter 100 keer 20 a 30 cm springen dan een paar keer een meter.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:10

Paard is nu bijna vier denk ik? Dan vind ik een parcours 90 cm a 1 meter wel normaal, ik neem aan dat ze hem niet iedere dag springen, da's voor een ouder paard ook niet goed. Een vierjarige mag een B parcours gaan springen, dus 1 meter, dus vrij normaal dat hij nu in training wordt gezet imo.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:12

Sja ligt er idd aan hoevaak ze het doen. Als ze zware trainingen hebben doordeweeks en elk weekend op concours gaan is dit idd niet zo goed voor het paard. Verder weet ik niks over de achtergrond van dit paard dus ga ik er ook niet over oordelen.

paardlovrtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 18:12

vlasta schreef:
Ja die kans zit erin...
Zonde van zo'n jong paard je kan beter 100 keer 20 a 30 cm springen dan een paar keer een meter.

vandaag hadde we wedstrijd.ze sprongen in de ochtend 70/80 en in de middag 85/95. ze hebben vorige week parcours gesprongen 90 en paard stond 3/4 dagen stil. hijs al onder zadel van juni. hun hoogste is nu een oxer van +- 120

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:15

3,9 jaar??? dat houdt dus gewoon in dat hij vier is en een B-parcours mag starten net als de rest van de vierjarigen....dus zoveel bijzonders is dat niet....
niet echt een bijzonder geval of zo dus.....waarom zou zo'n paard er in vredesnaam kreupel van worden als ie n parcoursje van een meter springt???..dan kun je m beter de rest van zijn leven in de wei zetten en vooral niks mee doen...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:16

Stond hij 3 a 4 dagen op stal? Da's niet zo best voor de spieren om dan gelijk een parcours in te gaan. Of stond hij op de wei of is hij nog aan de longe geweest?
Verder vind ik het echt niet zo abnormaal hoor, een keer in de week springen. Sprongetjes tot een meter horen bij de basisopleiding van je paard (zei de dressuurmuts )

paardlovrtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 18:16

livo schreef:
3,9 jaar??? dat houdt dus gewoon in dat hij vier is en een B-parcours mag starten net als de rest van de vierjarigen....dus zoveel bijzonders is dat niet....
niet echt een bijzonder geval of zo dus.....waarom zou zo'n paard er in vredesnaam kreupel van worden als ie n parcoursje van een meter springt???..dan kun je m beter de rest van zijn leven in de wei zetten en vooral niks mee doen...

ze springen er wel al mee van sinds hij goed mak is dus dat was 3 maanden na zadelmak maken, nog niet.

paardlovrtj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 18:17

Urielle schreef:
Stond hij 3 a 4 dagen op stal? Da's niet zo best voor de spieren om dan gelijk een parcours in te gaan. Of stond hij op de wei of is hij nog aan de longe geweest?
Verder vind ik het echt niet zo abnormaal hoor, een keer in de week springen. Sprongetjes tot een meter horen bij de basisopleiding van je paard (zei de dressuurmuts )

Stond op stal is niet buiten geweest, misschien 5 minutjes voor stal te mestn en dat was maar 1dag

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:18

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:18

livo schreef:

ik vind het toch wel bijzonder als het paard 4 dagen stil staat nadat hij een parcour heeft moeten springen, voor een bijna 4 jarige is dat niet zo goed omdat ze dan spierpijn kunnen hebben moeten ze eigenlijk de dag na hun parcour los gemaakt worden en niet 4 dagen stil staan en dan weer een parcour moeten lopen.
Ook voor hun conditie is dit niet goed natuulijk.

paardlovrtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 18:20

vlasta schreef:
livo schreef:

ik vind het toch wel bijzonder als het paard 4 dagen stil staat nadat hij een parcour heeft moeten springen, voor een bijna 4 jarige is dat niet zo goed omdat ze dan spierpijn kunnen hebben moeten ze eigenlijk de dag na hun parcour los gemaakt worden en niet 4 dagen stil staan en dan weer een parcour moeten lopen.
Ook voor hun conditie is dit niet goed natuulijk.

en zo vaak rijden ze er nu ook weer niet mee, 2x/week

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:21

paardlovrtj schreef:
ze springen er wel al mee van sinds hij goed mak is dus dat was 3 maanden na zadelmak maken, nog niet.

Vanaf het moment dat ik met mijne goed kan galopperen gaat hij ook 1x per week mee naar buiten en 1x per week over het hout hoor! Moeten ze ook leren!

Dat hij recht vanuit paar dagen stal een parcours in wordt gezet vind ik minder goed.

paardlovrtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 18:21

Urielle schreef:
paardlovrtj schreef:

Vanaf het moment dat ik met mijne goed kan galopperen gaat hij ook 1x per week mee naar buiten en 1x per week over het hout hoor! Moeten ze ook leren!

Dat hij recht vanuit paar dagen stal een parcours in wordt gezet vind ik minder goed.

sprong jij dan ook enkele sprongen 1.20? (deden ze niet altijd maar wel af en toe)
Laatst bijgewerkt door paardlovrtj op 05-02-06 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:22

bedoel je nou met 3.9 jaar: drie jaar en negen maanden of gewoon bijna 4 ?

paardlovrtj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 18:22

yousra schreef:

3 jaar en negen maanden ongeveer, kan zijn da tie 3,5 is

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:24

yousra schreef:

is dit niet hetzelfde?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:26

paardlovrtj schreef:

sprong jij dan ook enkele sprongen 1.20? (deden ze niet altijd maar wel af en toe)

Mijne moet de dressuurring in, dus die laat ik tot een meter springen ongeveer, maar een vierjarige die een parcours van een meter moet springen zou bij mij af en toe idd 1.20 eens moeten doen ja.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:26

dit zijn echt van die loze topics...de TS begint met dat een 3,9 jarig maard een B-parcours springt. Als "men" dat niet erg genoeg blijkt te vinden, plakt de TS er nog bij aan dat ie heel vaak moet springen, en dan weer dat ie 3 of 4 dagen stil staat en dan het parcours door moet...
...triest hoor...
lauw verhaaltje...
voor je t weet issie al bereden vanaf dat ie twee maanden oud was en werd ie geslagen en weet ik veel wat voor een onzin...

livo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:27

zie je wel...eerst sprong ie een meter en nu al 1.20 M

paardlovrtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 18:29

livo schreef:
dit zijn echt van die loze topics...de TS begint met dat een 3,9 jarig maard een B-parcours springt. Als "men" dat niet erg genoeg blijkt te vinden, plakt de TS er nog bij aan dat ie heel vaak moet springen, en dan weer dat ie 3 of 4 dagen stil staat en dan het parcours door moet...
...triest hoor...
lauw verhaaltje...
voor je t weet issie al bereden vanaf dat ie twee maanden oud was en werd ie geslagen en weet ik veel wat voor een onzin...

tis gewoon zo.. die stond 3 4 dage stil voor da tie op parcours 90 moest..

paardlovrtj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 18:29

livo schreef:
zie je wel...eerst sprong ie een meter en nu al 1.20 M

Leer jij eens lezen, ik zeg PARCOURS 1 meter en ENKELE sprongen(waaronder oxers) 120

livo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:31

in een parcours 95/105 staan geen oxers van 1.20M

paardlovrtj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 18:31

livo schreef:
in een parcours 95/105 staan geen oxers van 1.20M

Ik bedoel TRAINING sprongen 120

livo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:36

ik weet heel goed wat je bedoeld.....je bedoeld dat je er een heleboel bij aan verzint om het erger te laten lijken...ik ben wel heel benieuwd wie jij hier zwart aan het maken bent....