Pony terugkopen? Of te zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Pony terugkopen? Of te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 17:48

Hoi,

Ik zit met een dilemma. Ik heb 5 jaar een pony gehad, en die heb ik verkocht omdat ik verder wou in de paarden. Helaas is mijn paard overleden en zit ik nu al een dik half jaar zonder.
In middels ben ik wat van het dressuurrijden afgestapt en doe ik liever NH, en misschien wil ik me gaan verdiepen in western.
Nu wil de eigenaresse van mijn vorige pony de pony eigenlijk aan mij terugverkopen omdat zij een andere wil.
Maar zal ik hem terugnemen? Ik doe dan wel alleen recreatie en misschien western, maar zou ik niet te zwaar zijn? Ik heb wel een erg goede band met hem, en ik merk dat hij nog steeds aan mij hangt, ook al heb ik hem al een maand of 8 niet meer.
Ik weet dat ik voor het plaatje te groot ben, zeker voor dressuur, maar voor recreatie/western kan het toch wel? Of zal het op den duur slecht voor zijn rug zijn?
De pony is een New Forest, 12 jaar en 1.44m. Ik ben 18 jaar, 1.69 en 67 kg.

Hier reed ik nog dressuur
Afbeelding

hier tijdens strandrit
Afbeelding

Wat vinden jullie? Ik hoop dat jullie hier iets zinnigs over te zeggen hebben.
Alvast bedankt!

Oeps, ik merk dat die van de strandrit wat klein is, ik hoop dat jullie het toch goed kunnen zien!

_Dunja_

Re: Pony terugkopen? Of te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:54

Als je nog steeds een goede band hebt met je pony dan zou ik hem gewoon terug kopen.
Je bent wel iets te groot maar ik heb niet het idee dat je veel te zwaar bent voor de pony hoor.
Gewoon doen als je toch niet meer wilt starten en zo maakt het dan uit dat je iets te groot bent.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:55

Je bent vrij lang maar volgens mij niet te zwaar voor de pony. Moeilijke beslissing. Als je hem echt zo mist, zou ik geen seconde meer twijfelen en lekker terug kopen. Succes ermee!

NN44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:04

voor het plaatje is het misschien niet super mooi. maar als je er toch geen wedstrijden enzo meer mee gaat rijden.... je ziet er niet te zwaar uit ofzo!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:16

Ik rij al 20 jaar op mijn arabiertje van 1.47.5cm en ik ben zelf 1.80cm doe wat je hart je ingeeft !

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:24

Hallo,

Wat een onzin. Je bent niet te groot en zeker niet te zwaar.
Ik vind het een mooi plaatje!
Als het goed voelt moet je je hart volgen. Succes!
Gr Leonie

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:25

je bent niet te zwaar, voor het plaatje is een grotere pony mooier, maar het kan verder prima

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:35

Ik zou daar niet lang over hoeven na te denken. Misschien ben je 'voor het plaatje' wel wat te groot, maar wat is belangrijker: toch zeker dat jij en je pony lol met elkaar hebben?

Je bent ongeveer net zo lang en zwaar als ik, en ik zou het wel weten: gewoon terugkopen.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:13

Ik zou gewoon lekker terug kopen.
Je kunt van deze pony misschien nog jaren genieten, dus waarom zou je dat missen?

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 20:52

Bedankt voor de reacties!
Als ik dit zo lees, is voor mij de keuze toch ook wel duidelijk. Ik denk eigenlijk dat ik onbewust de keuze al gemaakt heb, ik moet niet meer luisteren naar wat ze zeggen op de ponyclub (koop toch een paard, wat moet je met een pony). Ik weet dat ik met de pony meer plezier zal hebben dan met een paard, ik ben altijd al een ponytypje geweest . Helemaal als jullie zeggen dat ik niet te zwaar ben. Ik had ook nooit het idee dat mijn pony dat wel vond, maar toch blijft het in mijn hoofd rondspoken.
Nu nog met mijn ouders verder overleggen en hopen dat ze er mee instemmen. Ze twijfelen nu nog, maar ik vermoed dat ze wel overstag zullen gaan. Ze willen eigenlijk niet dat ik weer een eigen pony/paard krijg, maar ik denk/hoop dat de emotionele waarde van deze pony toch de doorslag zal geven.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:57

ponylovertje schreef:
...koop toch een paard, wat moet je met een pony...

Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Op de eerste pensionstal waar wij stonden, kregen we dat ook continu te horen (altijd van dezelfde personen): 'Wanneer kopen jullie nou eens een echt paard? Jullie zijn toch allang 18 geweest?' Hoe bekrompen kun je zijn. Het gaat toch om het plezier dat je met je paard hebt, of het nou een Shetlander is of een KWPN'er van 1.80?

Ik hoop voor je dat het gesprek met je ouders positief uitpakt, laat je hier nog even de 'uitslag' weten?

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 21:54

Karin schreef:

Ik hoop voor je dat het gesprek met je ouders positief uitpakt, laat je hier nog even de 'uitslag' weten?

Bedankt, ja, dat zal ik doen!
Je hebt wel gelijk dat veel mensen daarin nogal bekrompen zijn; toen ik 17 was, bijna 18, ging iedereen er echt van uit dat ik over ging op een paard. Ze vroegen niet eens: 'Ga je overstappen op een paard binnenkort?'
maar: 'Wanneer stap je over op een paard?'

Syrianda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:04

Karin schreef:
ponylovertje schreef:
...koop toch een paard, wat moet je met een pony...

Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Op de eerste pensionstal waar wij stonden, kregen we dat ook continu te horen (altijd van dezelfde personen): 'Wanneer kopen jullie nou eens een echt paard? Jullie zijn toch allang 18 geweest?' Hoe bekrompen kun je zijn. Het gaat toch om het plezier dat je met je paard hebt, of het nou een Shetlander is of een KWPN'er van 1.80?

mmmhhhh ik kreeg ook altijd de opmerking wat moet je met een pony! Nou laat ik nou juist met opzet een pony hebben gekocht.(toen was ik 21 en nu ben ik bijna 28 en heb er veel plezier van) Maar dat kunnen veel mensen niet begrijpen. Raar is dat.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:13

Ik ben er ook een die met opzet een pony heeft gekocht, ik was toen negentien. (morgen een jaar geleden!! )
Ik ben nu 20, 1.78 lang en mijn hanflinger is ongeveer 1.42. Voor het plaatje is het vast niet mooi, maar voor mij doet dat er echt niet toe.
Als jij nog steeds een goede band hebt met die pony moet je hem gewoon terugkopen hoor! In dat geval veel plezier nog samen!

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:13

Ik ben nu wel heel benieuwd of je de pony idd nog terug hebt gekocht!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:29

voor het oog is een grotere mooier maar ik rij ook nog wel eens op mijn d-pony met mijn 187! mooi is anders maar vind het gewoon af en toe nog heel leuk om op mijn pony te hobbelen is weer iets anders als mijn lompe paard

ik denk met wat jij wil recreatie en misschien western heel goed op zoon pony past! en als je een goede band hebt zou ik em zeker terug kopen!!

heb nu pas alle reacties gelezen en weet je al wat meer of niet?

mensen die het hebben over koop toch een paard wat moet je met een pony vind ik een beetje raar! tegen mij zeiden ze dat vanwege mijn lengte op mijn 12de al maar ik ben ook een pony-typje! pony's blijf ik leuker vinden dan paarden!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:51

ik heb er eentje van 1.52 en dat is officieel ook een paard, so what's in a name? wat maakt het een paard? een ijslander is ook een paard!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:36

Ik rij met mijn 1,72m ook een E-pony. Niet mooi voor het plaatje, maar mijn pony vindt het heerlijk hoor! Ik woog ook 67 kilo toen ik haar nog regelmatig reed.. (nu 63 kg). (De pony rijdt ik overigens niet meer omdat het al een erg oude pony is, het heeft niks met mijn lengte of gewicht te maken.)

Als ik jou was, zou ik je pony zeker terugkopen, ik denk niet dat je ooit spijt van zult krijgen!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:11

Ik (21, 160 en 45 kg) rijd mijn shetlanders nog fanatiek .

Voor het mooie plaatje zal het niet top staan, maar het kan nog makkelijk! Gewoon doen wat jij graag wil!

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 19:50

Bedankt voor de reacties!
Zoals ik eerder had gezegd, was voor mij de keuze eigenlijk wel duidelijk, helemaal na jullie reacties.

Helaas hebben mijn ouders besloten dat het niet mag
Ze vonden het eigenlijk wel erg makkelijk dat ik geen eigen pony/paard meer had, en wilden niet weer beginnen aan de verantwoordelijkheid en de kosten die het met zich meebrengt. Dus helaas. Ik baal er erg van, vooral omdat ik toch het idee kreeg dat het nog wel goed zou kunnen, maar goed, het geld he.

Ik begrijp mijn ouders ergens wel, het kost natuurlijk genoeg geld om een pony te hebben, en als hij wat krijgt lopen de ziektekosten vaak hoog op. Verder studeer ik nog, en zijn ze bang dat ik op een gegeven moment plots geen tijd/geld meer heb. Nou heb ik tot nu toe altijd tijd gehad, ook tijdens het gymnasium, dus het lijkt me sterk dat ik straks plotseling minder tijd heb. Ik zit nu juist in mijn drukste jaar en ook nu zou ik er de tijd voor hebben.

Ook weten mijn ouders dat als ik een pony heb, ik er helemaal voor ga en dat ik er dingen voor opzij zet. Op zich goed zou je zeggen. Maar zij zijn bang dat ik dan stages ga afzeggen omdat ze te ver weg zijn, en dat ik alleen nog maar stages/werk zoek waarbij ik mijn pony kan blijven verzorgen. Dat zien ze als een belemmering voor mij. Zonder eigen pony zou ik naar het buitenland kunnen, met niet. Niet dat ik naar het buitenland wil waarschijnlijk, maar toch.

Dus heel jammer, nu maar kijken hoe het verder loopt. Nu ik heb gezegd dat ik de pony niet terugkoop, wil de eigenaresse hem misschien nog wat langer houden en eventueel nog wedstrijden starten waarin ik haar begeleid. Dus zoals het nu lijkt, kan ik hem nog wel elk weekend zien, maar dat kan ook zo afgelopen zijn.

Wel heb ik ook eens een keer een beetje geluk, ik heb namelijk in de tussentijd wel een bijrijdpaardje gevonden in de buurt, dus zoals het nu lijkt kan ik me met hem 2 keer in de week bezig gaan houden. Ik speelde al een hele tijd met de gedachte een bijrijdpaard te zoeken, en daar ben ik tegenaangelopen tijdens het 'terugkoopprobleem' met deze pony. Het gaat om een tinker. Hier ben ik erg blij mee, dan kan ik me wat op een ander paard gaan richten en kan ik de pony waar het hier om gaat misschien makkelijker loslaten.
Binnenkort zal ik een topic openen over mijn bijrijdpaard met meer details hoe ik aan hem gekomen ben en hoogstwaarschijnlijk foto's anders wordt het hier een beetje off-topic.

Bedankt iedereen!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:57

westernpaarden zijn meestal rond de 1,50, en die dragen volwassen mannen. je zou nog prima kunnen op deze pony hoor! je bent zeker niet te groot of te zwaar. als er een lange kerel op een KWPN zit van 1,65 meter kan dat ook, en het ziet er net zo uit.

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:02

wat jammer voor je, suces met je bijrijdpaardje!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:04

Ik rijd ook op een pony van 1.45 en ben zelf ook 1,66m maar ja plezier gaat boven alles. Oohh ja wij dressuren nog gewoon!!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:21

wel jammer voor je! maar ik kan het op zich wel begrijpen! als ik geen paarden zou hebben zou ik ook een heel ander leven hebben maar nu zet ik dingen opzij omdat dat niet kan in combi met paarden...
veel succes met je bijrijdpaardje en natuurlijk met de pony begeleiden

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:23

kan makelijk