uitrijdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 21:00

ik zie veel mensen met hun eigen paarden een uitrijdeken gebruiken de 1e en laatste 10 minuten.
doen jullie dat ook?en is het nodig bij elk paard?

want op het moment is het nogal hip hier op de manege(onder prive én manegeruiters die een paard net van stal hebben)

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:02

Ik heb het niet, het is misschien wel handig als je paard altijd onder een deken staat, ook op stal, maar anders denk ik een beetje onnodig. ik stap gewoon 10 minuten flink in, dat werkt precies hetzelfde (denk ik)

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:07

Ik gebruik hem ook niet. Ik heb er wel 1 overigens. Sjaak is wel geschoren, maar heeft de vorm van een uitrijdekentje nog in zijn oude vacht. Op stal staat hij ook met een dunne deken op.

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:08

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 21:22

excuus,niet gezien

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:26

ik gebruik hem bijna altijd. Mijn paardje is geschoren en staat onder 3 dekens. Dan ineens alle dekens eraf en zonder iets direkt de piste in vind ik toch wel iets te koud. Eens het weer wat warmer is gebruik ik hem niet meer. Ik vind het een onhandig gedoe. Eerst na 10 minuten eraf, dan met uitrijden erop... maar ja, met een geschoren paardje zou ik het toch gebruiken.
Als ze niet geschoren zijn zie ik er niet zoveel nut vanin.

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:34

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:35

Ik heb er twee: een waterdichte voor als ik met Memuska ga wandelen (staat onder deken) en een wollen voor de bijrijds.

lhOveSs_siDj

Re: uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:39

ik heb er ook een een waterdichte van lami cell,, op de hengstenkeuring in de brabant hallen gekocht, ik heb hem gekocht omdat mijn paard erg snel zweet omdat ze nog niet echt een goede conditie heeft (pas ingereden) en met koud weer leek het mij niet slim om met een zeiknatte pony 10 min uittestappen

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:40

Ik wil er graag 1, maar ik gebruik nu een zweetdeken.
Ik doe dit zodat ze niet meteen afkoelt.
Als je paard zonder deken staat heb je het niet nodig maar als die dekens heeft wel!

__Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:23

Als ik naar de bak stap *ong 15 min stappen* Heb ik er in de winter altijd een fleecedeken over heen. Twist is niet geschoren maar ze krijgt bijna geen wintervacht dus doe wel dekentje op,,, Als ik bij de *buiten*bak ben gooi ik het deken af en ga ik rijden;)

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:24

Ik heb welliswaar geen uitrijdeken maar ik rij in, en rij uit met mn gewone zweetdeken. Hetzelfde effect dus. Mijn paard is geschoren en ik vind het toch echt te koud zo rond deze tijd.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:29

Ieder paard heeft het zeker niet nodig. Het hangt er ook een beetje van af of je paard geschoren is en of je het je paard aangewend hebt.

Mijn paard is een enorme koukleum. Op zich moet ze zich daar maar over heen zetten, maar ik heb geen zin in al die verschrikte bewegingen die ik dat van haar krijg. Dus uitrijdeken erop. Meer voor mijn gemak dus.

Om uit te stappen is het ook niet perse nodig. Je paard blijft tenslotte in beweging en kan daardoor niet zomaar ineens te hard afkoelen. Het is dus vooral wat de ruiter fijn vindt... maar dat is natuurijk altijd zo met dekens.

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:32

waarom juist geen deken als je paard niet geschoren is mijne is het niet en als ze heel bezweet is haar nou gewoon zo naar huis te laten lopen vind ik toch wel een beetje sneu en dat is ook niet echt lekker voor haar denk ik

Feithje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 03:05

Mn fjord is niet geschoren en staat zonder deken, voor het rijden gebruik ik geen deken maar met uit stappen zeker wel, want hij zweet onwijs na het rijden, daarom dus lekker een zweetdekentje op met koud weer hoor ..

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 09:12

Ik heb er ook een maar gebruik meestal een gewone zweetdeken . Ik ga nog een reflecterende aanschaffen voor als ik naar de ponyclub moet stappen en het word wat donker.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:35

Ik gebruik er ook 1 altijd met in en uitstappen.Die van mij staat op stal dik onder de dekens.En wil der niet zo zonder de dekens uit der stal de bak in sleuren.Is misschien meer voormezelf endaarbij is zij het nu gewent .

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:23

volgens mij gebruiken sommige mensen het ook gewoon voor de mooi.. omdat bijv. hun vriendinnetje/vriend het ook heeft en dan wil ik dat ook (zo denken ze dan ) en het ligt er idd aan of het paard geschoren is of niet

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:54

Mijn paarden staan dik onder dek en ik gebruik winterdag bij die gemene vrieskou altijd tijdens het inrijden een uitrij ( ) deken en ook bij het uitstappen. Als ik een rustig bosritje maak bij vorst bijv. en alleen ga stappen doe ik ze ook een uitrijdeken op. Deze zijn aan de onderkant van fleece en de bovenkant is waterdicht.

Mijn ervaring is dat bij dit soort weer mijn paarden snel de kou vatten in de zin van stijfheid. Ook al stap ik ze voldoende warm en ook weer uit, mede doordat ze dikke dekens dragen wil ik ze niet teveel in de kou zetten.

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:03

ik gebruik als ik wat intensiever ga rijden of springen en het regent een beetje wel een waterdichte uitrijdeken. bij in en uitrijden. of als het al wat donkerder is en ik ga buitenrijden doe ik hem op. hij heeft namelijk reflectiestrepen erop

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:48

mijn paardje is geschoren en als het echt koud is gebruik ik het wel...

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:41

Als het koud gebruik ik ook een uitrijdeken. Een van fleece voor het rijden in de bak, die doe ik af als ze warm gelopen is en na het rijden doe ik hem weer om als ik naar huis stap. Voor buitenritten waarbij ik bijna alleen maar stap gebruik ik er ook een. Het ligt aan het weer of het een fleece of een waterdichte is.

Mijn paard staat onder een deken en ik vind het wel fijn dat als de dekens af zijn ze niet meteen in haar "blootje" aan de gang moet.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:44

Ik heb er wel 1.. In eerste instantie voor sponser.. Maar ik het is ook wel fijn.. Gewoon voor lekker los te stappen. Om warm te worden..

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:47

ik heb eer ook 1. ik gebruik hem alleen maar als het echt heel koud is, ik doe hem dan zo ongeveer de eerste 10 minuten op met instappen en de laatste 10 minuten ook.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:05

ja, ik vind het heel belangrijk. ik wil ook niet zomaar uit mijn deken de kou in. ik rij ermee n en uit, en doe dit al zolang als ik me kan heugen.

als rambo gezweet heeft is het belangrijk om hem een deken om te doen, zodat hij geen kou vat. en tijdens het instappen in het fijn om nog een deken om te hebben, tot we aan het werk gaan.