Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Lise81 schreef:Als je goede ruiters ziet rijden zal je ook zien dat ze de teugel van de stang ook nauwelijks gebruiken, en alleen die van de trens. Natuurlijk zullen er altijd "mindere"ruiters zijn die te veel van de stang gebruik maken.
roos07 schreef:Zie jij ze vaak op Grand prix niveau met enkel een simpel bustrensje rijden? Zal wel aan mij liggen dan...
gootje12 schreef:Ik vind het net zo zot dat je met sporen moet rijden,op de wedstrijden.Was laatst bij een clinic in Ermelo,daar werd ook gezegt, dat je altijd met een spoortje moest rijden,ook bij een jong paard.Raar hoor!! je zal maar iemand zijn die met z`n benen klemt,dan ben je heeeeel gauw aan de andere kant van de manege.
sjaantje schreef:Lise81 schreef:Als je goede ruiters ziet rijden zal je ook zien dat ze de teugel van de stang ook nauwelijks gebruiken, en alleen die van de trens. Natuurlijk zullen er altijd "mindere"ruiters zijn die te veel van de stang gebruik maken.
Dat heeft bijzonder weinig te maken met het feit of iemand een 'goede' of een 'slechte' ruiter is. Je hulpen zijn verfijnder (en dus nóg minder zichtbaar) met een stang erbij, of je die nu constant gebruikt, of niet. Het verschilt enorm per paard en per oefening of je de stang veel nodig hebt, of niet.
roos07 schreef:Zie jij ze vaak op Grand prix niveau met enkel een simpel bustrensje rijden? Zal wel aan mij liggen dan...
Barco schreef:Stang en trens is geen hulpmiddel maar een verfijning. En als je de stang er teveel (constante druk) bij hebt is er iets niet goed in je basisafrichting.
Lise81 schreef:Ik denk dat iedereen zijn eigen mening mag hebben en hierover verschillen wij dan van mening
Barco schreef:Stang en trens is geen hulpmiddel maar een verfijning. En als je de stang er teveel (constante druk) bij hebt is er iets niet goed in je basisafrichting.

sjaantje schreef:Barco schreef:Stang en trens is geen hulpmiddel maar een verfijning. En als je de stang er teveel (constante druk) bij hebt is er iets niet goed in je basisafrichting.
Begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik denk (lees: vind) dat als een persoon een proef rijdt met de stang er constant aan, er toch nog echt niets mis hoeft te zijn met de basisafrichting van het paard. Een paard kan lastig, kijkerig, gespannen, enz, worden in de ring. Er zit een gróót verschil tussen de stang er aan, omdat het paard gewoon niet al te makkelijk is op dat moment, én de stang eraan, omdat het paard niet op eigen benen loopt, teveel hangt op de hand, enzovoort.

Gucci_Zillah schreef:Ik vind het ook een beetje raar. we hebben een pony (quarter-horse) die gewoon heel goed aan t been is. Zonder sporen kun je makkelijk met haar schouderbinnewaarts of travers rijden.