Paard doet hoofd tussen de voorbenen tijdens bokken!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wilma

Paard doet hoofd tussen de voorbenen tijdens bokken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 22:03

Een martingaal is om te voorkomen dat het paard zijn hoofd te ver omhoog kan brengen, maar wat doe je om ervoor te zorgen dat het paard niet meer zijn neus te ver naar beneden kan doen?
Mijn bijrijdpaard doet zo lekker zijn neus tussen de voorbenen als hij gaat bokken, waardoor het moeilijker wordt te blijven zitten.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:22

Tja, dat ken ik, daar is die van mij ook een kanjer in. Ik kan je helaas zeggen dat er geen hulpteugel ofzo voor is (voor zover ik weer). Alleen rijtechnisch valt eraan te werken.

ShirleyA

Re: Paard doet hoofd tussen de voorbenen tijdens bokken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:40

Had mijn paard ook. Het enige dat hielp was m vooruit schoppen, zolang hij voorwaarts was kon ie t niet doen. En proberen om m zijn hoofd niet zo laag te laten krijgen.Zolang je t maar voor bent gaat t goed want t is idd geen zitten.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:43

Misschien is het fijn om een touw om de hals te doen waar je wat houvast aan hebt als hij bokt.
De tip van ShirleyA zou ik zeker proberen. Je kunt ook proberen om tijdens het bokken het hoofd voor de borst weg te draaien dus het hoofd naar de zijkant halen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:06

Bokriempje aan je zadel maken, desnoods vooruit schoppen als hij begint, en hoofd idd opzij/half omhoog trekken.

Voor zover ik weet zijn er verder geen hulpmiddelen voor.

Succes

irisselada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:36

pff ik ken je probleem. de meine staat stil, zet zijn kop vast en geeft echt een rotbok......

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:42

zogauw je paard erover denkt om te gaan bokken ,doe je èèn hand ver omhoog,zodat het bit scheef in de mond komt,en geeft hem een enorme schop dattie vooruit schiet.En vergeet niet achterover te zitten,anders vlieg je eraf. Dus èèn hand hoog ,èèn hand laag.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:46

er is wel een hulpmiddeltje voor. Het werkt alleen op het moment dat het paard de fout in gaat maar je moet wel je verstand gebruiken als je hem eraan knoopt. Te kort is nl. niet eerlijk tov het paard en te lang werkt niet. Afstelling is alles.

Het is een touwtje wat via de ringetjes voor aan je zadel via de frontriem naar beneden over het tandvlees van het paard gaat. Bij juiste afstelling krijgt het paard druk op zijn tandvlees voordat ie begint te bokken en zal ie het hoofd weer omhoog doen.

Voorwaarts oplossen is natuurlijk altijd de oplossing maar dan moet ie nog niet in het cirkeltje zitten waarbij ie ontdekt heeft hoe ie onder het werk uit moet komen. Dit hulpmiddeltje kan helpen die cirkel te doorbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:56

Weet je ook waarom hij het doet?

Mijn paard heeft een lange periode afwisselend heel goed gelopen en dan ineens was ze weer een rodeopaard. Soms in stap, soms galop soms 1x per maand soms 2x in een week.
Verschillende DA's erbij (regulier en hollistisch), zadelmaker, instructrice allemaal konden ze niet zeggen waaraan het lag. Zal wel aan het paard liggen krijg je dan te horen. Totdat het zadel opgevuld werd en er een miniscuul klein bobbeltje te voorschijn kwam waar mijn gevoelige (lees kleinzerige) paard met haar dunne tere velletje blijkbaar af en toe behoorlijk last van had. Ander zadel gekocht ( ik had er geen vertrouwen in dat het bobbeltje er uit gehaald kon worden) en nooit meer gebokt

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:33

vooruit schoppen is een optie, wat je ook kan doen is een slof en deze dan aan de zijkant van je zadel/singel vastmaken, dan kan hij zn kop niet tussen de benen gooien maar of je daar elke keer mee wilt rijden, moet je zelf bepalen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 03:19

haha..ik heb n verzorgknol..echt n knol (niet raar bedoeld) en die flikt dat ook altijd. enige wat bij hem helpt is idd kop omhoog en vooruit rijden..

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 06:21

Wat kan ik hier boos over worden zeg
Hebben jullie er weleens aan gedacht dat het bokken een oorzaak moet hebben ? Dat de meeste paarden dat niet voor hun lol doen ?
Dat er meestal pijn aan ten grondslag ligt ?
Voor de TS: als je meer wilt weten en een ECHTE oplossing zoekt, mag je me pm-en.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:36

ben het met bovenstaand eens! laat eerst je paard en zadel ens nakijken voor je begint met :vooruit trappen,tandvleesriempjes en andere onzin, een paard bokt niet voor niks meestal heeft hij ergens pijn.

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:22

Met het paard en zadel is niets aan de hand, het is een lui paard, en zodra hij naar zijn zin te hard moet werken gaat hij in staking. zodra ik boos op hem word en hem duidelijk maak dat hij door moet lopen, gaat hij protesteren door bokken met zijn neus tussen de benen, dit alleen uit reactie op de zweep. zou het helpen grotere spoortjes om te doen, die van mij zijn niet zo groot, en hij gaat er dus niet erg meer voorwaarts van, waardoor ik de zweep moet gebruiken, en daar reageert hij dus heftig op. ik kan het bokken dus ook niet voelen aankomen en het proberen te voorkomen, ja ik kan het wel voorkomen, door de zweep niet te gebruiken, maar dan gaan we vrolijk een half uur op zíjn tempo de bak rond, en dan is hij míj dus de baas ipv ik hém

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:25

ElanII schreef:
Hebben jullie er weleens aan gedacht dat het bokken een oorzaak moet hebben ? Dat de meeste paarden dat niet voor hun lol doen ?
Voor de TS: als je meer wilt weten en een ECHTE oplossing zoekt, mag je me pm-en.

Yep.

Die van mij doet het met fris weer en als ie een paar daagjes stil heeft gestaan. (dus geen mediche reden)
Ik zorg dat ik mijn been er goed aan hou.
En mijn hand er goed aan hou. (niet trekken)
Ik rij haar vorwaards en op t moment dat ze der hoofd naar beneden doet en der rug bol maakt.
Stuur ik m op de kleine volte.
En dan er weer uit alsof er niks aan de hand is.
En hup het is weer goed.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:26

misschien leg je teveel druk op hem? en kan hij het gene wat jij van hem verlangt lichamelijk niet aan, dan komt er ook verzet.jij gaat ook niet in 1 keer in de spagaat omdat een gymleraar dat van jou verlangt, ook dat moet je opbouwen.

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:27

Scherper spoortje zou ik niet zo snel doen.

Maar dat bokken op de zweep kan gewoon niet. Waarschijnlijk sla je te zacht de eerste keer, waardoor hij terug slaat. Probeer eens om hem de eerste keer zo te slaan dat ie ervan schrikt en eerst naar voren gaat en dan pas nadenkt.
En voor het bokken idd, naar voren schoppen en de kop omhoog trekken. (ga er hierbij even vanuit dat er niets medisch is)

Succes!

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:28

bruine schreef:
ben het met bovenstaand eens! laat eerst je paard en zadel ens nakijken voor je begint met :vooruit trappen,tandvleesriempjes en andere onzin, een paard bokt niet voor niks meestal heeft hij ergens pijn.

Ben ik het niet helemaal mee eens, kijk tandvleesriempjes etc. gaat mij te ver.
Maar met die van mij is echt niets mis, maar doet het toch, niet altijd en weet je wanneer ??

Als de groep groter word, met zijn vaste maatje buiten of met 1 ander erbij gaat het goed.
Maar zodra de groep meerdere paarden bevat, gaat hij het doen.
Hij gaat zich dan ook heel anders gedragen, een beetje "mannetjesputters"gedrag.

Maar hij mankeert echt niets hoor !!

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:30

Het kan natuurlijk ook dat we nu in de uitprobeerfase zijn, bij t baasje is er niets aan de hand.

Maarja hij heeft me er nog niet afgekregen dus je zou zeggen dat ie nou een keer klaar is daarmee.

Ik heb echt niet te zacht geslagen, dat hadk al vaak ervoor gedaan voordat ik het goed zat werd en écht boos op hem werd, waarop hij dus zo begon te bokken.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:39

Misschien helpt het om eens niet boos te worden?

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:41

Ik zie niet in hoe dat helpt, het is een schat van een paard, maar heel lui en eigenwijs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:43

Dit heeft mijn paard een paar keer ooit gedaan. Gelukkig was ik met mijn instrukteur en die zei mij, zodra je voelt aankomen dat hij diet gaat doen, meteen heel hard zijn hoofd omhoog trekken en echt helemaal omhoog en op de noodrem zetten. Mijn paard heeft het 3 x uitgeprobeerd en daarna nooit meer. Was misschien bruut, maar zo bokken is echt bloed link...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:52

Voorwaards houden. Trekken slaan en schoppen werkt bij mijn paard igg niet, Wel flink naar voren houden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:54

Wilma schreef:
Ik zie niet in hoe dat helpt, het is een schat van een paard, maar heel lui en eigenwijs

Helpt het iets als je kwaad wordt dan?

En als ie zo lui is, is hij dan wel goed aan je been? Als hij het bij de eigenaar niet doet, is het dan geen uitproberen en kan de eigenaar je niet helpen?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:09

ElanII schreef:

Ja hoor zeker over nagedacht! Hij deed t nl als ie ergens v was geschrokken.... eerst rennen en dan lekker bokken.... Heeft niets met pijn te maken!!!
Maak je niet zo boos om niets en veroordeel mensen niet meteen, denk ook ns eerst na over het hoe en waarom bij mensen! Dat doe je ook bij paarden, heel mooi, maar nu nog de mens n kans geven. En als je idd zo'n geweldige oplossing weet zet die hiet dan gewoon op t toppic. Dan hebben anderen er ook wat aan, best fijn ook voor de paarden.