Zo erg schrapen dat de hoeven afslijten! Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blewlish

Zo erg schrapen dat de hoeven afslijten! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 16:13

Hoihoi,

Mijn Tinker schraapt erg met zijn voorhoeven. Dit doet hij in zijn stal als hij eten krijgt en bijvoorbeeld ook op de poetsplaats. Ik straf dit altijd af, maar hij heeft hier gewoon maling aan. Mijn hoefsmid schrok er wel van want de hoeven zijn van voren erg sterk afgesleten. Zo erg dat je er gewoon twee vingers onder kan leggen. Hij raadde aan dat ik een rubberen mat in mijn stal moest leggen. Iemand nog meer ideeen/ervaringen?

Op welke manier kan ik dit nou beter afstraffen? Een schreeuw helpt al niet meer...

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:54

pfff... mijn tink heeft dit ook een tijdje gedaan. Ik heb hem dit meteen aangeleerd door zodra hij ging schrapen een borstel of iets dergelijks naar hem te gooien. Hij deed het namelijk alleen als ik niet op de poetsplaats zelf was.

Ik vind dit alleen niet echt iets voor tinkers... misschien dat je op een ander forum meer reacties krijgt?

grid

Re: Zo erg schrapen dat de hoeven afslijten! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:07

NRPS pony van nichtjes heeft daarom ook een rubber mat in stal!!

Zij is erg ongeduldig met eten en gaat dan schrapen. Reageer je erop wordt t bij haar alleen maar erger zo van ja kom dan met eten SCHRAAP SCHRAAP STAMP STAMP !!!

Dus we negeren het en ze heeft een mat in stal. Bovendien staat ze aan het begin van de voerrij en heeft dan ook altijd snel haar eten dus schraapt ze niet zo lang.

Ze doet t echt alleen met eten anders nooit om bv aandacht te trekken of zo

maar ken ook een paardje dat om die reden voor ijzers heeft want kregen ze niet afgeleerd (echt vanalles geprobeerd) en anders werden hoeven té kort en gevoelig, maar als t zonder ijzers kan met bv een mat beter toch!

en idd niet echt tinkertypisch zal effe temmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:15

TI --> VMR.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:33

ja gelijk een tik verkopen als hij dat doet! en evt. een mat erin leggen ja, of misschien hoefijzers? succes ermee!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:41

Negatieve aandacht is ook aandacht! Als je paard gaat schrapen voor zijn eten, dan moet je hem geen eten geven als hij schraapt. Want als je dan wel zijn eten geeft dan wordt hij beloond voor het schrapen.
Wel een lastig probleem inderdaad..

@ Horsiegek: MSN-taal is op Bokt niet toegestaan.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:42

Ik heb dus precies hetzelfde probleem alleen werkt afstraffen bij mij niet omdat hij het alleen 's nachts doet. Tis wel enorm vervelend vooral omdat wij en de paarden 'onder 1 dak' wonen.
Zijn hoef(hij schraapt alleen met links) slijt idd ook al een aardig eindje af,
Er ligt al wel een gedeelte rubbermat in z'n stal maar denk dat we dat dan maar helemaal moeten doen.
Veel succes met een oplossing vinden voor jou'n paardje!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:29

ik heb ook niet het idee dat je hier iets tegen kunt doen, tenzij je weet waarom hij het doet (verveling, aandacht, eten etc) als je dat weg kunt nemen, de reden dus, dan ben je al een end verder.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:32

Tja, als het aan bijft houden tijdelijk op ijzers zetten?

En inderdaad, negatieve aandacht is ook aandacht.. Liever een 'borstel die uit de lucht komt vallen' dan een schreeuw of tik.. Wel iedere keer als je bv van een afstandje direct weer verder gaan met waar je mee bezig bent.. Als je alsnog naar je paard toeloopt of schreeuwt is het weer aandacht..

Succes dr nog mee!!

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:35

op ijzers zetten en er dan 2 metaalpuntjes onder laten zetten, anders ben je binnen 2 weken door je ijzers heen (als hij het net zo erg doet als die van mij deed....)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:42

Negeren en belonen als hij ermee op houdt. Ga niet straffen, hij doet dit om aandacht te vragen en als je hem straft is dat aandacht en dus een beloning voor hem.
Ga gewoon door waar je mee bezig bent en als hij er dan (ook al is het maar even) mee op houdt beloon je hem alsof hij het beste paard van de hele wereld is.

Op ijzers zetten is geen oplossing, je lost het probleem er niet mee op.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:52

mijn shet doet het ook heel erg. inderdaad een rubbere mat in de stal, en ik heb mijn shet voor op ijzers gezet! ideaal. nergens meer last van! hij blijft wel schapen maar zijn hoeven kunnen weer netjes bijgroeien!

het is erg lastig om het ze af te leren, in ieder geval negeren want straffen is ook aandacht. en belonen als hij het niet doet.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:55

Ik zou niet zo snel een rubbere mat in de stal leggen. Want als ze dan snel om willen draaien, blijft de hoef staan, omdat rubber zo stroef is. En je kan dan zelf wat raden wat er gebeurd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:26

ik heb ook voor in de stal 2 rubberen matten liggen,want als t te lang duurt voor hij zijn eten krijgt dan gaat mijn pony ook schrapen.
werkt heel goed hoor!

en anders voor op ijzers laten zetten, heb ik ook een tijdje gedaan, helpt ook goed

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:40

Mijn paard doet het dus ook en ik wordt er een beetje gek van ook. Ze staat voor op ijzers, maar daarvan liggen de lipjes er in 3-4 weken af (!!).
Ze doet het omdat ze van stalgenoten eten krijgt of naar buiten mag om haar stil te houden...

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:47

niks aan te doen. als ze het eenmaal doen. Op ijzers zetten dus.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:56

Die van mij doet het ook, Sissi. Ik ga er rubberen matten inleggen. Wilde pas geleden nog hier een topic over beginnen en welnu, d'r hebben nog meer mensen hier problemen mee.

Gek word ik er af en toe van. Heb al eens een keer met de bezem voor de stal gestaan en haar een bezem toegestoken. Helpt natuurlijk niks, maar ik had even totaal mijn grens bereikt. Ze doet het al een paar jaar en inderdaad een afgesleten hoef heeft ze al.

Nu doe ik net of ik niks hoor en dat gaat beter.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:02

Ik zie het mijn paard juist nooit doen, want ze weet dat ze dan wat dan ook wat ik in mijn handen heb naar dr hoofd krijgt.
En toch ben ik elke 3-4 weken de lipjes van mn ijzers kwijt...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:13

met ijzers los je het probleem ook niet op, symptoom bestrijding en het kost je handen vol geld.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:00

Hoe dan oplossen Pellie denk jij ??

Heb ze zojuist nog gevoerd (krachtvoer, rammelende bixjes) en deed net of ik niks hoorde...

Het wordt deze week echt al stukken minder nu, doordat ik net doe of ik echt niks hoor van dat irritante kl*tegestamp.

GoldGina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:30

mijn paard ook en die had hele goede hoeven en waarschijnlijk moet die nu hoefijzers en dat is echt zonden wat ik ook zeg ze blijft er mee door gaan

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:49

Jordy heeft het ook een tijd gedaan. Alleen voor het voeren of voor aandacht. Als er niemand in de buurt was deed hij het dus niet, maar als er mensen in de buurt waren begon hij....
Schreeuwen hielp niet, een mep hielp niet, want zoals iemand al eerder zei, negatieve aandacht is ook aandacht. Zonder wat te zeggen een borstel (of wat er ook maar dichtbij en ongevaarlijk was) naar hem smijten hielp beter
Bij Jordy was het geen verveling o.i.d., maar ongeduld, neid en bedelen. We hadden in die tijd namelijk net een stel kids op stal die nogal vervelend waren (erg zacht uitgedrukt ). Ondanks het voerverbod werden er toch telkens paarden gevoerd, vooral Jordy, want Jordy was leuk.
Daardoor is hij gaan bedelen (schrapen). Toen ze ceht niet meer mochten voeren en een paar keer flink op hun kop hadden gekregen gingen ze met eten voor zijn stal staan zodat hij er net niet bijkon, of het telkens wegtrekken. Daar werd hij erg neidig van, waardoor hij behalve schrapen ook tegen de wand ging schoppen en steeds harder ging schrapen.

Als ik Jordy dus negeerde als hij ging schrapen werd hij echt pissig en ging het nog harder doen. Vandaar de oplossing met de borstel. Het is sneu, vooral omdat het hem 'aangeleerd' is en er dus zelf weinig aan kon doen. Maar de schade van het schrapen wordt op een gegeven moment toch echt meer dan de schade die een vliegende borstel aanricht.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:55

Mystic heeft ook altijd geschraapt en tegen de poort gestampt. We hebben van alles geprobeerd, van straffen, tot rubber matten, tot gewoon helemaal negeren, skippybal in de stal, onbeperkt hooi voeren... Niks hielp..
Maar nu heb ik de oplossing gevonden, voor ons teminste.. We zijn verhuisd naar een uitloopstal, nu kan hij dag en nacht naar buiten, probleem opgelost
Is natuurlijk niet voor iedereen te doen, maar ik zou em wel zo veel mogelijk op wei zetten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:58

Babootje schreef:
niks aan te doen. als ze het eenmaal doen. Op ijzers zetten dus.

Dat is niet waar.
Anouar heeft het ook heel lang gedaan. Vooral als ik met eten aankwam. Hij kreeg gewoon niks zolang hij aan het schrapen was. Stopte hij met schrapen dan beloonde ik hem en dan mocht hij pas eten.
Hij had het vrij snel door en nu doet hij het niet meer.
Maar je moet wel heel consequent blijven. Niet de ene dag wel en de andere dag niet.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:09

Olinka (gelderse merrie) deed het vroeger ook altijd.. op dezelfde momenten als jouw tinker..
Het beste helpt dat je dat helemaal negeert.. maar dan ook met eten geven haar eerst overslaan.. en juist als ze het niet meer doet belonen met eten geven.. alle aandacht op zo'n moment van schrapen beloont haar gedrag.. en dat betekent HE! roepen dus ook.. Olinka heeft het afgeleerd door compleet negeren..
Nu doet ze het niet meer..