Gelpad of bontje?? (Voor over het zadel)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

angela333

Gelpad of bontje?? (Voor over het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 19:42

Ik wil graag jullie ervaringen horen over het rijden met een gelpad of bontje (en dan bedoel ik voor over het zadel en niet voor eronder).
Wat is jullie voorkeur en wat zijn de voor- en nadelen ervan.

Ben namelijk op zoek naar een fijn bontje/gelpad voor tijdens een langeafstandsrit.
Alvast bedankt!!!

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:43

hou dit even in de gaten

loeske87

Re: Gelpad of bontje?? (Voor over het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:48

Ik heb zelf een bontonderlegger onder het zadel liggen. Deze verdeeld de druk van het zadel net als een gelpad. Maar het grootste voordeel van een bontonderlegger is toch wel dat deze ademt... en het ziet er natuurlijk sjiek uit

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 19:52

Het paard heeft al een gelpad onder het zadel liggen.
Maar omdat het een langeafstandsrit is wil ik ook graag iets op het zadel hebben liggen.

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:53

oeps niet goed gelezen... maar ook dan zou ik voor een bontje gaan

Dayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:17

Ik heb op een nep en echt bontjr gereden en ik vind dit persoonlijk redelijk fijn rijden, een nadeel is het niet goed blijft liggen. Weet niet in hoeverre er verschillende modellen te koop zijn, maar als er een model is wat niet verplaatst tijdens her rijden zou het wel fijn zijn, want het zit zoiezo wel lekker zacht

Gelpad heb ik volgens mij toch wel een keer op gereden, maar ik weet niet meer wat ik er van vond.

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:22

Ja dat vraag ik me dan ook af hoe dat blijft zitten.
Ben niet van plan om onderweg steeds af te stappen om het te gaan oprapen

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 11:11

Zo sta ik weer even hoger. Want op pagina 2 wordt minder gekeken.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:50

Ik blijf dit ook in de gaten houden, neem bij deze even een abo
Ik heb ooit eens met zo'n bontje op het zadel gereden bij één van de bijrijds. Dat zat wel vrij zacht maar was al wel wat ouder dus begon al slijtage te vertonen. Mijn vriendin kocht laatst een gel, die moet je met riempjes onder je zadel bevestigen geloof ik. Maar door rugproblemen heeft ze sindsdien niet meer gereden en weet dus ook haar ervaring niet.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:22

Ik heb 1x met zo’n bont ding over het zadel gereden, dit vond ik persoonlijk niet echt prettig… echt alsof je op een kussen rijd… maar wellicht dat het moet wennen? Ik heb ook nog een gelpad liggen voor over het zadel… eerlijk gezegd heb ik die al lang niet gebruikt, maar aangezien ik met ritten langer dan 2 uur het zitten wel pijnlijk vind, ga ik die maar weer eens testen. Toen vond ik het wel fijn zitten, meer alsof je zadel gewoon zachter is i.p.v. het kussen-gevoel, maar het is ff wennen.

Mijn voorkeur zou dus in ieder geval uitgaan naar de gelpad (ondanks dat ook ik met een bontonderlegger rij )

Het blijft trouwens wel goed liggen hoor. Van voor schuif je het over de ‘uitsteeksels’ van de zitting die over haken van de beugelriemen gaan (snap je wat ik bedoel?) en dan achter over de lepel. Vervolgens haal je een riem met klittenband onder de kamer van het zadel door.. Snap je? Het ding verschoof in ieder geval nooit bij ons.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:53

Ik heb zo'n nepbont. Voor de endurance had ik er een stuk schuimrubber onder gedaan Anders kon m'n kont het niet zo lang volhouden op de wintec. Het zat wel lekker zacht en het bleef goed liggen.

Nu heb ik een ander zadel en daar kan ik de hele dag opzitten zonder een zere kont te krijgen.
Zo'n echte lamsvel lijkt me ook lekker. Gel niet, m'n vader heeft zo'n ding op de fiets en dat zit niet echt lekker, maar misschien dat het op een paard anders zit.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:58

Gelpad, ik had zelf altijd een (nep)bondje, maar na een tijdje ging hij steeds meer verschuiven ( en hij zat wel goed vast, gewoon zo vast gemaakt als Javayo beschreef).
Zo'n (nep)bondje slijt trouns ook snel vind ik. Ze zijn alleen handig als je er 1 of 2 keer mee gaat rijden ofzo vind ik dan he...
Ik had laatst met een gelpad gereden, lag veel beter op mijn zadel, verschoof niet en zat ook nog veel lekkerder.. voor mij dus geen (nep)bondjes meer

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:10

Ik heb een gelpad op mijn Wintec zadel liggen en hij zit zo een stuk beter! Ik reed mezelf (vooral met lange ritten) regelmatig door, met de gelpad heb ik nergens meer last van. Het zit lekker zacht, hij verschuift niet en is met een doekje makkelijk schoon te maken.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:27

ik rij met een gelpad, super fijn blijft mooi stabiel liggen en makelijk schoon te houden. zo'n bontje vind ik trouwens ook lelijk op het zadel, en veelste warm aan je kont in de zomer!

Niek123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:16

ik heb een bontje, zeer tevreden over!! verlicht de drukkingen op de rug alleen na het wassen is het een beetje lelijk..

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:30

Gelpad, kan niet meer zonder

Het ding blijft ideaal liggen en ik hem geen door rijdt plekjes meer

Die bonten dingen bij ons gaan allemaal naar verloop van tijd schuiven!

Ik denk ook dat bont in de zomer flink zweet en je moet het wassen om het schoon te maken.

Gelpad is ook in de zomer zweetloos mee te rijden en kan gewoon afgenomen worden

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:32

Citaat:
ik heb een bontje, zeer tevreden over!! verlicht de drukkingen op de rug alleen na het wassen is het een beetje lelijk

Verkeerd gelezen denk , neemaan dat jij geen drukkingen hebt in je rug en je paard hier geen voordeel aan heeft

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 16:34

Nou het wordt dus denk ik een gelpad als ik hier de ervaringen lees, maar van welk merk

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:38

ik heb een gelpad gehad en een bontje van echt bont... op een bontje zit ik echt veel liever!!! een gelpad is niet veel zachter dan je zadel hoor...

de echte bontjes van christ zitten heerlijk en blijven goed liggen. je trekt ze over de lepel en er gaat een elastiek onder het zadel door in het kussenkanaal, dat maak je vast met klitteband.
ook gaan er flapjes om de rokjes heen zodat hij ook niet naar de zijkanten kan schuiven.

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:22

volgens mij heb ik de alfa-gel, die wordt ook verkocht bij de divoza!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:28

ik heb ook gelpad,en die zit wel mals, maar echt veel verschil maakt het niet vind ik. En in de zomer als je wat zweet, rijd je je sneller open, want het zweet kan niet weg, tegen met een bontje wel.
Ook kan je de gel na het rijden beter elke keer van je zadel halen, want mijn kieffer werd helemaal lelijk doordat ik de gel er liet opzitten

Ivonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:24

Ik heb een gelpad en een schapenbontje. de delpad gebruik ik als ik een tijdje niet heb gereden (wegens rugklachten) zodat mijn "voorste" botje weer even kan wennen en niet gelijk beurs is. De schapenvacht gebruik ik als ik lange stapvoetse ritten maak om niet door te riijden. Voor de zachtheid zou ik een gelpad nemen.

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 20:47

Dus als je snel last hebt van je rug kun je het beste een gelpad nemen of niet.
Heb ooit tijdens een rit van 5 uur ofzo heel erg last gekregen in me onderrug. Was nadat we een uur pauze hadden gehad en terugreden.
Dus als een gelpad tegen rugpijn werkt dan wil ik er zeker 1

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:04

Ik heb een Christ zadelbontje. Echt een superding! Mijn zadel is 18 inch en dus eigenlijk behoorlijk te groot. Doordat ik zoveel ruimte had, begon ik me na een uur doorzitten onder de training toch wat door te rijden. Deze werkt echt perfect, ook voor lange buitenritten is het een aanrader, ik kan iig 3 uur in het zadel zitten zonder een centje pijn.

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 22:15

Ook 7.5 uur wat zolang is de rit die ik ga doen
Wel met tussenstops hoor.