Wat si de makkelijkste manier om het zaakje schoon te maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Wat si de makkelijkste manier om het zaakje schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 12:56

Wat is de makkelijkste manier om de koker schoon te maken. Mijn oudste heeft er een vreselijke hekel aan, maar hij zal toch moeten.

Dus wa vinden jullie de makkelijkste en snelste manier?

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:57

Ik heb een merrie

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:59

In de winter doe ik het zaakje van wobbe eigenlijk niet schoonmaken (voor zover je het een zaakje kan noemen)
En in de zomer doe ik af de tuinslang erop.
Bij Ivy doe ik tussen haar tepels wel eens wassen met een heel klein beetje milde baby shampoo en dan goed afspoelen.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:00

Hmmz ben benieuwd. Ik heb stalgenoten wel eens gehoord over babyshampoo maar ik zou het ook niet weten. Ik blijf je topic volgen!

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:02

Mijn DA adviseerde ook babyshampoo, omdat dat zo mild is. Op andere zepen schijnen ze snel allergisch te reageren, vooral op die gevoelige plaats. Ik had Excalibur gekocht bij de paardendrogist, die van mij heeft daar niet allergisch op gereageerd maar babyshampoo is goedkoper en volgens mijn DA het mildste.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:03

Die van mij moest trouwens wel gesedeerd worden door de DA, en dan nog moest ik af en toe een (versuft) achterbeen ontwijken.

ikke

Re: Wat si de makkelijkste manier om het zaakje schoon te ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:11

Babyshampoo, doekje, emmertje warm water en van die latex wegwerphandschoentjes. Voorzichtig de boel schoonmaken en GOED naspoelen. Denk hierbij ook aan alle huidplooien die in de koker zitten.
Je moet je paard altijd overal aan kunnen raken. Stel dat ie er eens wat aan krijgt, dan MOET je wel en heb je een probleem. Oefenen dus, net zolang tot ze het goed vinden.

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:14

ikke schreef:
Babyshampoo, doekje, emmertje warm water en van die latex wegwerphandschoentjes. Voorzichtig de boel schoonmaken en GOED naspoelen. Denk hierbij ook aan alle huidplooien die in de koker zitten.
Je moet je paard altijd overal aan kunnen raken. Stel dat ie er eens wat aan krijgt, dan MOET je wel en heb je een probleem. Oefenen dus, net zolang tot ze het goed vinden.

Huh huh succes!!
Doe het wel als hij gesedeerd is of laat het doen!!

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:14

En vooral het bolletje vuil verwijderen, bij het gaatje. Dat is vaak de oorzaak van nare ontstekingen.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:19

jiehaaa schreef:
En vooral het bolletje vuil verwijderen, bij het gaatje. Dat is vaak de oorzaak van nare ontstekingen.

Da's een goeie, die was ik vergeten. Ik ben op I-net daar wel eens hele vervelende verhalen van tegengekomen, die hieruit voortkwamen (niet in paniek raken, dat waren de extreme gevallen)

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:45

Ik kreeg laatst de tip om er babyolie op te spuiten. Dat hoef je ook niet meer af te spoelen dus lekker snel en makkelijk. Misschien wordt 'ie' dan niet helemaal schoon maar hij zal minder last hebben van korsten. Alleen dat zal niet helpen bij een ontsteking denk ik zo.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:48

Winkie schreef:
Ik kreeg laatst de tip om er babyolie op te spuiten. Dat hoef je ook niet meer af te spoelen dus lekker snel en makkelijk. Misschien wordt 'ie' dan niet helemaal schoon maar hij zal minder last hebben van korsten. Alleen dat zal niet helpen bij een ontsteking denk ik zo.

Daarmee maak je de koker vet en zal er dus makkelijker vuil en stof aan blijven hangen, waardoor het eerder erger wordt.
Je hoeft dat inderdaad niet af te spoelen, maar ik zou het wel goed schoonwrijven met een doek of zo.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:22

Ik hou dit even in de gaten!

Ik heb het van de week voor het eerst gedaan (na 1,5 jaar ), peerd vond het niet zo leuk, maar echt erg vond hij het ook niet.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:58

babydoekjes met lotion (dus niet met olie), vinden ze minder vervelend dan water en je mikt ze na gebruik gewoon in de vuilnisbak. Ook ideaal om ogen en neuzen schoon te vegen.

Replay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:14

ikke schreef:
Winkie schreef:

Daarmee maak je de koker vet en zal er dus makkelijker vuil en stof aan blijven hangen, waardoor het eerder erger wordt.
Je hoeft dat inderdaad niet af te spoelen, maar ik zou het wel goed schoonwrijven met een doek of zo.

Ik heb een hengstje wat naar de keuring moet en de voorbrengers hebben mij verteld dat de beste manier Babyolie is, goed invetten en dan valt alles er vanzelf af en blijft het lekker schoon en glimmend!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:18

Als Dennis de boel uit schuift haal ik er af en toe een babydoekje langs zodra het vies is. Het 'hol' in zijn koker haal ik ook af en toe een baby doekje doorheen. Hij houd zijn spulletje over het algemeen keurig schoon.

Hij heeft het 1x ontstoken gehad(hij had er een schop van een merrie op gehad en dat was een wondje geworden). Toen heb ik zijn leuter op aanraden van de VA een paar dagen afgesponst met sodawater(dit kon alleen als ik hem in de buurt van een hengstige merrie zette ). Sinds dien vind hij het niet zo leuk meer als ik er aan zit .

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:23

mijn zus haar ruin was er een keer in gestoken door een daas. Zijn "mannelijke trots" was zo erg opgezwollen dat het niet meer inschuifbaar was ( en erger). Afspoelen en moet t een keer of twee per dag insmeren met een of ander goedje... weet t niet meer... Daarom is het idd heel erg belangrijk dat je je paard van jogs af aan leerd dat je hem werkelijk overal mag aanraken...

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:26

Ik maak arnold zijn koker zo nu en dan schoon met EXCALIBUR, dit middel wordt verkocht door de Paardendrogist.

1 behandeling in de 6 maanden is voldoende met dit spul, de klontjes en velletjes haal ik weg met een babydoekje!

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:46

( sorry voor de schrijffouten had mn bericht te snel getypt)

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:25

Misschien ff een stomme vraag van mij? Maar hoe krijg je zijn koker eruit als je het schoon wilt maken?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 16:43

Bedankt allemaal, een hoop tips. Als hij hem laat hangen pak ik inderdaad altijd even een doekje erbij om de boel schoon te maken, daarna trekt hij hem al weer in wat het zoeken naar stukjes of wat dan ook weer erg moeilijk maakt

Ook mensen die kunnen zeggen of het naar verloop van tijd makkelijker gaat? Of als ze er een hekel aan hebben dat dat dan ook zo bijft.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:44

Daar heb ik ooit een geweldige uitleg van gezien. Heb het net even opgezocht, dit is hem (wel in het engels):

1.) Check to make sure there are no prospective boyfriends, elderly neighbors, or Brownie troops with a line of sight to the proceedings. Though of course they're probably going to show up unexpectedly ANYWAY once you're in the middle of things. Prepare a good explanation.

2.) Trim your fingernails short. Assemble horse, hose, and your sense of humor (plus, ideally, Excalibur cleanser and perhaps thin rubber gloves).

3.) Use hose (or damp sponge) to get the sheath and its inhabitant wet. Uh, that is, do this in a *civilized* fashion with due warning to the horse; he is apt to take offense if an icy-cold hose blasts unexpectedly into his personal regions

4.) Now introduce your horse to Mr Hand . What I find safest is to stand facing the horse's head, with my shoulder and hip snugly against the horse's thigh and hip so that if he makes any suspicious move such as raising his leg, I can feel it right away and am in any case pressed so close that all he can do is shove, not really kick. The horse should be held by an assistant or by your free hand, NOT tied fast to a post or to crossties. He may shift around a good bit if he's not happy with Mr Hand's antics, but don't be put off by that; as long as you are patient and gradual, and stick close to his side, he'll get over it. Remember that it would be most unladylike of you to simply make a direct grab for your horse's Part. Give the horse a clue about what's on the program. Rest your hand against his belly, and then slide it back til you are entering The Home of the Actual Private Part. When you reach this first region of your destination, lube him up good with Excalibur or whatever you're using. If the outer part of his sheath is really grungy you will feel little clods and nubblies of smegma peeling off as you grope around in there. Patiently and gently expedite their removal.

5.) Thus far, you have probably only been in the outer part of the sheath. The Part Itself, you'll have noticed, is strangely absent. That's because it has retired shyly to its inner chambers. Roll up them thar sleeves and follow in after it

6.) As you and Mr Hand wend your way deeper into the sheath, you will encounter what feels like a small portal that opens up into a chamber beyond. Being attentive to your horse's reaction, invite yourself in . You are now in the inner sanctum of The Actual Private Part. It's hiding in there towards the back, trying to pretend it isn't there. Say hi and wave to it . No, really, work your finger back and forth around the sides of it. If the horse won't drop, this is your only shot at removing whatever dried smegma is clinging to the surface of the Part itself. So, gently explore around it, pulling out whatever crusty topsoil you find there. Use more water and more Excalibur if necessary to loosen attached gunk.

7.) When Mr Hand and the Actual Private Part have gotten to know each other pretty well, and the Part feels squeaky clean all around, there remains only one task: checking for, and removing, the bean. The bean is a pale, kidney-shaped accumulation of smegma in a small pouch just inside the urethra. Not all horses accumulate a bean, but IME the majority do, even if they have no visible external smegma. So: the equine urethra is fairly large diameter, and indeed will permit you to very gently insinuate one of your slimmer fingers inside the urethral opening. Do so, and explore upwards for what will feel like a lump or "pea" buried no more than, I dunno, perhaps 3/4" in from the opening. If you do encounter a bean, gently and sympathetically persuade it out with your finger. This may require a little patience from BOTH Mr Hand AND the horse, but the horse will be happier and healthier once it's accomplished. In the rare event that the bean is too enormous for your finger to coax out, you might try what I did (in desperation) last month on the orange horse: Wrap thumb and index finger around the end of the Part and squeeze firmly to extrude the bean. Much to my surprise it worked and orange horse did NOT kill me for doing it and he does not seem to have suffered any permanant damage as a result ;-> I have never in my life seen another bean that enormous, though.

8.) Now all that's left to do is make a graceful exit and rinse the area very thoroughly in apology for the liberties you've taken . A hose will be MUCH easier to use here than just a sponge and bucket, IME. Make sure to direct the water into the Part's inner retreat too, not merely the outer part of the sheath. This may require you to enfold the end of the hose in your hand and guide it up there personally.

9.) Ta-da, you are done! Say, "Good horsie" and feed him lots of carrots. Watch him make funny faces at the way your hands smell. Hmm. Well, perhaps there is ONE more step...

10.) The only thing I know of that is at all effective in removing the lovely fragrance of smegma from your hands (fingernails arms elbows and wherever else it's gotten) is Excalibur. Even then, if you didn't use gloves you may find you've got an unusual personal perfume for a while. So, word to the wise, do NOT clean your horse's sheath just before an important job interview or first date and of course, there is that one FINAL step...

11.) Figure out how to explain all this to your mother (or the kid from next door, or the meter reader, or whoever else you've just realized has been standing in the barn doorway speechlessly watching the entire process.)

Now, go thou forth and clean that Part

Ik doe het ook zo ongeveer zo. Eerst deed ik het nooit, tot hij op een gegeven moment een erg dikke koker had, ontstoken dus....
Bovendien wil hij in de wei nogal eens op een merrie springen, en dan wil ik ook dat hij iig goed schoon is.
Babyolie en ander vet spul lijkt mij niet de beste oplossing om schoon te maken, wat ikke al zei, daar blijft vanalles aanplakken. En ik denk ook niet dat je alle troep er zo uit krijgt, veel moet je echt lospeuteren.

Mijn paard accepteerde eerst overigens ook niet dat ik er maar bij in de buurt kwam (het enige waarvoor hij ooit gemept heeft), hij vond het behalve onprettig ook doodeng. Maar ik heb stug volgehouden en inmiddels kan ik overal aanzitten en staat hij netjes stil. Na afloop wordt ik wel een tijdje compleet genegeerd

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:55

wat ik me wel afvraag he...waarom dit doen? in het wild word zoiets toch ook niet gedaan? of ben ik nou zo blond?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:59

In het wild heb je ook geen ruinen

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:02

ik doe het altijd meteen als hij heeft geplast .
ka het ook super plannen meneer gaat namelijk meteen plassen als hij een schone stal heeft gekregen
dus hop babydoeken in de aanslag als hij klaar is meteen vastpakken met de andere babydoek schoon maken.
mijne vind het ook niet erg dus kan er rustig 5 minuten over doen om hem schoon te maken...