Een Goede Buiten Rijbroek, wat verlangen jullie daar van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Een Goede Buiten Rijbroek, wat verlangen jullie daar van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 10:29

Wij zijn benieuwd wat jullie van een goede "buiten-rij-rijbroek" verlangen.

Er zijn grofweg 3 types ruiter te onderscheiden:

1) De dressuur- en springruiters. Die worden volgens mij al goed bediend door de reguliere ruitersportzaken
2) De Westernruiters. Die willen jeans...
3)De "Buiten-Ruiters"

Om die laatste categorie gaat het. Het maakt niet uit of je een wandelruiter bent of een endurance persoon.

Ik zal even helpen. Als ik voor mezelf spreek dat wil ik graag een

A) elastische broek, die niet gaat bubbelen bij je knieën of in je kruis en bij je achterwerk
B) met zakken en lusjes voor een riem, zoals een jeans.
C) ademend materiaal, makkelijk te wassen
D) lang en relatief strak om mijn been sluitend, zodat ik er schoenen onder kan dragen en het toch niet rond mn been draait.
E) geen naden op foute plaatsen

Een heupmodel is misschien wel modern, maar niet handig, want als je op je paard zit heb je zo'n "bouwvakkersglimlach"

Dus van achteren hoog en van voor wat lager?

Wil je meedoen met de allerlaatste mode of moet het gewoon practisch zijn?

Dat soort dingen..... oh ja, ook niet onbelangrijk; De Prijs!!!! Wel realistisch blijven...een Hi-Tech broek koop je niet voor 25 euro. Dus geef aan wat je maximaal voor je "ideale" rijbroek zou willen uitgeven.

Alsjeblief maar één keer reageren, want anders wordt het heel onoverzichtelijk. Tenzij je opeens een briljante ingeving krijgt, natuurlijk

Ik denk dat het een beetje lastig is om hier een "poll" van te maken, er zijn te veel opties en je kunt er ook geen goede ideeën bij plaatsen.

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:32

Ik geloof dat ik het helemaal met je eens ben een rijbroek moet niet te duur dijn, wel realistisch natuurlijk, lekker zitten, lekker warm zijn, ehmz... meer kan ik zo snel niet bedenken. Ik weet wel dat ze bij RUitershop Beerens in Scharnegoutem vorige week allemaal buiten rij broeken in de aanbieding hadden,

xx

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:34

De eisen die jij aangeeft heb ik ook als "dressuurruiter". Ik kan prima broeken vinden in de ruitersportzaak. Zelf jarenlang lange ritten gemaakt in het weekend en dik tevreden over mijn rijbroeken (eurostar finale)

Antheman

Re: Een Goede Buiten Rijbroek, wat verlangen jullie daar van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:35

1 wens weet je al van me.

Verder ben ik erg gecharmeerd van jodphur rijbroeken. Er zijn weinig modellen die betaalbaar zijn. Ik ben bereid om tot de 100 euro voor een jodphur broek uit te geven.

Eis: voldoende lang, strak, doch elastisch
Goede kleur, ik hou dus wel van mode
zakken en ritsen ed hoef ik niet
uiteraard de naden op de juiste plek
Relatief snel droog ivm regenbuien
Deze broek kan haast niet licht zijn, ivm inzet stuk wat van nepleer is
Materiaal géén katoen ivm veel te snelle slijtage

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:36

Ik rij eigenlijk altijd met de Eurostar Corsica. Zit prima, nergens problemen mee.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:21

Ik vind de jodhpur broeken ook wel heel erg leuk, maar ook erg duur en erg hoog .

Mijn 'verlanglijstje':
- wel heupmodel, maar idd van achter iets hoger. (strak op de benen en bootcut)
- rondgenaait zitvlak
- platte of geen naden aan de binnenkant van je been.
- hele lange lengtemaat! erg belangrijk, niet dat als je gaat zitten je broek ineens een driekwartbroek is. zogenaamde lengtematen die er nu zijn zijn nog steeds net te kort, onderkant van de broek zit dan niet lekker met schoenen.
- matriaal: ademend, licht elastisch (niet syntestisch, krijg je zweetbillen van ), en vooral heel stevig ook, moet lang meegaan, niet dat je na een keer vallen een gat hebt of snel gaat pluizen, mag ook niet schuren. Maar moet toch wel comfortabel zitten.

Kleuren maakt me nietzoveel uit, voorkeur gaat uit naar zwart dus dat is meestal wel makkelijk en voor de zomer een lichtere kleur als grijs ofzo, beetje neutraal, maar wat gekkere kleurtjes als paars of roze enzo vind ik ook wel leuk.

Oh! en wat ik ook erg aantrekkelijk vind bij rijbroeken zijn van die contrastnaden of banden aan de zijkant , dat je aan de zijkant van je broek een baan in een ander kleurtje hebt. Eventueel met de mogelijkheid daar iets op de laten drukken? (eigen naam, naam van paard, of bedrijfsnaam ofzo?)

En dat allemaal voor maar 50 tot 80 euro, gaat dat lukken? (wat uitgebreidere broek misschien wel iets meer, maar voor simpel eenkleurig model niet meer)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 11:25

Kijk, kijk!!! Dat gaat goed! ;J

Promoten jullie dit topicje ook even in andere forums??? Anders zit ik de hele dag achter de pc....

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:39

Voor in de zomer en de winter zijn mijn eisen toch wel verschillend.

In de zomer;
-licht materiaal dat niet snel winkelhaakt en slijt ivm takken enzo
-snel droog na bv strandrit
-lang, zodat het met alleen schoenen goed te doen is
-superelastisch zodat het voor iedereen past (lees "iedereen" als "zèlfs voor mij")
-kleurtjes maken me niets uit
-veel zakken op handige plaatsen
-makkelijk wasbaar

In de winter:
-zwaar materiaal dat isoleert en wind een eind tegenhoudt, evt zo'n zachte binnenkant
-makkelijk clip-on systeem om zo'n regenrijbroekflap aan vast te maken, bij de heup en de knie bv
-geschikt om waterafstotende spray overheen te spuiten
-nog steeds goed rekbaar
-als dat technisch mogelijk is ingebouwde reflecterende streepjes.

Prijs is moeilijk te zeggen. Hangt af van hoe het eruit gaat zien... Voor echt kwaliteit wil ik best wat neerleggen, maar ik moet er zeg maar nog wel mee durven rijden.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:43

Mijn eurostarbroek voldoet prima (ook bij lekker lange buitenritten). Verder zo'n beetje dezelfde eisen die jij al genoemd hebt. Ik vind het overigens belangrijk dat de zakken groot (diep) genoeg zijn...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:50

ik ben een buiten, dressuur en springruiter. maar ik ga met alle "soorten" mee in jou eisen.

ik koop vaak mijn broeken op beurzen daar zijn ze wat goedkoper. (tussen de 20 en 40 euro) momenteel heb ik een van john siegfield, een van de lidl (maatje 164 maar zit uitstekend!) een horka een eurostar en een cotton naturals. en ik moet zeggen dat ze allemaal heerlijk zitten en aan bovenstaande voldoen!

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:52

heel vaak rij ik gewoon in mijn gewone broeken, gewoon spijkerbroeken. Gaat prima niks geen last van.
Als ik een hele lange buitenrit rij van 7 uur dan doe ik natuurlijk wel een normale rijbroek aan.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:00

Het meest perfect zou voor mij zijn:
een ademende, waterdichte stof! Verder het liefst in een donkere kleur, met zak(ken) met ritsen, goed elastisch, laag uitgesneden, achter hoog zou misschien ook wel wat zijn, elastische stof, met klitteband onderaan de broek, idd geen naden op foute plaatsen, maar dat is meestal toch niet bij rijbroeken.
En ook niet te duur. Ik vind 50 euro toch wel het maximum.

Edit± stof die lang meegaat en niet snel gaat pillen. Over die waterdichte, ademende stof: dat kan ook stof zijn die snel weer opdroogt, bijvoorbeeld de stof die ze ook gebruiken voor wielrenners outfits e.d.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 13:06

Mooi mensen!!! Ga zo voort. Op deze manier komen we er achter of we het wiel opnieuw uit moeten vinden of dat het perfecte wiel al bestaat..... (en hier in NL makkelijk te kopen is)

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:16

ik ben hoofzadelijk recreatie ruiter en rijd ook "dresuurmatig". Ga gewoon in mijn eurostar rijbroek met kunstlederen zitvlak naar buiten voor heerlijke buitenritjes. Bevalt prima dus voor mij hoef ik niet speciaal een broek om in naar buiten te gaan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:03

Ik heb nu een broek van eurostar. Niet een erg bijzonder model, maar de stof vind ik zo fijn. Hij rekt wel, maar niet heel erg en de binnenkant is lekker zacht.

Er staat in:
84% katoen
10% polyester
6% elastan

Ik heb wel graag een heupbroek. Gewone "buik"broeken vind ik altijd zo benauwd zitten.
Verder heb ik een hekel aan een leren kont. Ik wil me graag heel makkelijk in de broek kunnen bewegen.

Edit: De prijs. Ik wil zo rond de 100 euro betalen voor een goede broek.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:30

BZ, ik ga redelijk in jouw eisen mee. Ik rij zelf altijd gewoon in een spijkerbroek maar een rijbroek zit natuurlijk wel fijner.
Eis van mij.......maatje 46 en maatje 48 ook makkelijk verkrijgbaar

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:32

Een broek die niet te strak zit om je middel, elastisch, het liefst die ribbroeken. Ik heb er ook 1 (voor de zomer) van Harry Hall, die heel elastisch is. Als die maar lekker zit!

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:27

Wind- en waterdicht en ademend zou fijn zijn.
Met of zonder lederen zitvak, persoonlijk ga ik voor zonder.
Zachte elastische tailleband is ook fijn.
En áls het in verschillende kleuren zou kunnen, is vuilafstotend lekker makkelijk voor de lichtere kleuren.
Goed wasbaar is ook een pre, maar dat schrijf je zelf ook al.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:36

Het meeste is eigenlijk al genoemd...

Ik rijd zelf klasse 3 endurance (80-120 km) met simpele katoenen rijbroeken van Equi Comfort en Mondoni. Nog met kunstleren kont ook, terwijl veel mensen daar uitslag of doorrijplekken van krijgen. Ik heb nergens last van, ik rijd er heerlijk mee, ook bij warm weer.

Sowieso vind ik katoen erg fijn. Ik heb ook zo'n lycra broek van Carousel, speciaal voor endurance (met ingenaaide paddings) maar die vind ik net wat te glad. En daarbij in de zomer vaak te warm en in de winter veel te koud.

Op het EK in Frankrijk afgelopen zomer heb ik kennisgemaakt met deze broeken: http://www.studone.fr/ - ook een vrij glad, soepel stofje, maar met een inzet die net wat meer 'grip' geeft. In NL heb ik ze nog niet gezien.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:25

Apple schreef:
Ik rij eigenlijk altijd met de Eurostar Corsica. Zit prima, nergens problemen mee.

Ha, nog een fan Ik gebruik die ook al jaren en bevalt inderdaad prima. Voldoet ook aardig aan de eisen van Don, waar ik me overigens goed in kan vinden.
Voor de prijs ga ik met Antheman mee, 100 - 125 euro, daar moet je een nette broek voor kunnen leveren.
Ik vind ook dat je het niet meer hi-tech moet maken dan nodig. Dat jaagt de prijs omhoog en de toegevoegde waarde is vaak maar betrekkelijk. Die Corsica is redelijk warm in de winter en voldoende koel in de zomer. Voor extremen heb ik andere oplossingen (o.a. veel laagjes).

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:38

Ik heb net een eurostar klara aangeschaft, ik met mijn maat 36 pas in maat 180 van eurostar???? maar hij zit super! netjes om mijn benen, ingezit zitvlak, redelijk dikke stof. heerlijk!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:46

voor in de zomer ben ik het helemaal met je eens BZ, wat fijne rijbroeken zijn...
maar voor in de herfst/winter wil ik er nog aan toevoegen dat water- en winddicht en warm ook erg welkom is...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:52

wat ik zou willen...
rijbroeken groter dan 46 ( zeker tot maat 56, geloof me...daar is veel vraag naar)en dan ook nog lang, zodat er idd alleen schoenen onderkunnen zonder dat je broek op je kuiten zit.
een elastische stof die niet uitlubberd als je de broek wat langer aan hebt
wat leuke kleurtjes als donkerpaars en donkerrose voor de winter en geel, oranje etc voor de zomer.
verder moeten de broeken idd niet scheuren als er eens een tak langskomt

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:09

Nu in de winter heb ik heeeel erg behoefte aan WARM!! Vooral op de bovenbenen.. een broek met op die plek wat extra's zou niet gek zijn... Misscien een broek met neopreen vlakken op de bovenbenen?
Ben ook heel erg voor reflectoren!

Kwetal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 12:52

nienke07 schreef:
Nu in de winter heb ik heeeel erg behoefte aan WARM!! Vooral op de bovenbenen.. een broek met op die plek wat extra's zou niet gek zijn... Misscien een broek met neopreen vlakken op de bovenbenen?
Ben ook heel erg voor reflectoren!

Hihihi...zweten gelijk je dijen slank