Ruin die op merrie springt, kan dat kwaad ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Ruin die op merrie springt, kan dat kwaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 20:32

Hoi
Mijn ruin ( die denkt dat hij hengst is ) springt wel eens op een merrie. Maar kan dit nou kwaad ? Je hoort wel eens dat de merrie dan ontstekingen in haar baarmoeder kan krijgen ofzo. En dat lijkt me nou toch niet zo leuk voor de eigenaren van die merrie's.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Groetjes Marijke

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:38

Je zal het wel allemaal goed schoon moeten houden..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:43

Ik zou het niet willen..
niet voor de merrie (ontstekinggevaar zoals je zei, maar ook het gewicht wat de ruin neerlegd.Ookal gebeurd dat in de natuur ook - dit is toch een extra belasting)
Voor de ruin kan het ook schadelijk zijn - sommige merrie's schoppen van zich af.

ikke

Re: Ruin die op merrie springt, kan dat kwaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:03

Marijkjuh schreef:
Hoi
Mijn ruin ( die denkt dat hij hengst is ) springt wel eens op een merrie. Maar kan dit nou kwaad ? Je hoort wel eens dat de merrie dan ontstekingen in haar baarmoeder kan krijgen ofzo. En dat lijkt me nou toch niet zo leuk voor de eigenaren van die merrie's.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Groetjes Marijke

Zorg voor een goede hygiene, dat is je verantwoording als ruin-bezitter.
Er zit een risico in, maar het loopt wel los. Mijn merrie is jarenlang elke zomer gedekt door haar vriendje en dat heeft een keer een ontsteking gegeven. Het is belangrijker dat de ruin het netjes doet en het geen halve verkrachting wordt, dat geeft veel meer risico's.
Ik heb nu een ruin en die weet ook hoe het moet, maar hij is lief en beleefd voor de merrie, dus heb ik er niet zo'n probleem mee. Ik zorg ervoor dat het regelmatig schoon gemaakt wordt.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:17

mijn hengsterige ruin heeft tot nu toe elk vriendinnetje wat ie heeft gehad besprongen, is nog nooit wat voorgekomen als ontstekingen.
Zal ie het dan toch netjes doen?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:36

Ik zou inderdaad oppassen ermee.. Merries zijn niet bepaald zachtardig als ze ongewenst worden besprongen! Ook het gevaar voor ontstekingen is aanwezig, zowel voor de ruin als de merrie.. Ik zou mijn merrie niet graag bij ruinen in de wei willen... Zeker niet bij mannige ruinen..

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:27

Ik sluit me bij de rest aan, het kan inderdaad ontstekingen veroorzaken.
Kan je ze niet appart zetten misschien met een draadje ertussen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:57

Teuntje111 schreef:
Ik zou inderdaad oppassen ermee.. Merries zijn niet bepaald zachtardig als ze ongewenst worden besprongen! Ook het gevaar voor ontstekingen is aanwezig, zowel voor de ruin als de merrie.. Ik zou mijn merrie niet graag bij ruinen in de wei willen... Zeker niet bij mannige ruinen..

Zoiets heet opvoeding. Als een een ruin een merrie wil verkrachten, dan heeft die merrie alle recht om die ruin in elkaar te timmeren!
Voor de rest, geen paniek zaaien graag.........

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:01

Mijn ruin is een keer zowat gedwongen door een hengstige merrie Hij is er toen op geklommen maar zonder verdere actie Ik moest erg lachen want hij leek zich te schamen

3 jaar later had meneer geen moeite met een 3 hoeks relatie met moeder en dochter en de eigenaresse van de merries ook niet Hij is altijd een perfect gentleman voor de dames.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:08

Mijn ruintje doet het ook. Hij heeft een lieve fjordenmerrie in zijn kudde lopen en die hebben regelmatig een privé feestje Zolang het idd niet al te heftig gaat is er niets aan de hand. Ik hou het bij hem ook goed schoon

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:50

heey, ik heb ook zo'n lekkere ruin. Hij is nu 8 en op zijn zevende pas gecastreerd. Als hengst dekte hij regelmatig. Dus hij weet ook wel wat het is zeker in de zomer in het land. Maar hij is ook erg beleefd en w8 zelfs vaak tot de merrie het initatief neemt. Verder zorg ik ervoor dat het zaakje goed schoon wordt gehouden.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:55

Citaat:
Als een een ruin een merrie wil verkrachten, dan heeft die merrie alle recht om die ruin in elkaar te timmeren!
Voor de rest, geen paniek zaaien graag.........

vind ik ook, bij ons staan de ruinen verspreid over verschillende weides, omdat juist de ruinen onderling bonje kregen. Nu is het zo dat iedere ruin een paar dames heeft. Er word ook hier en daar een merrie besprongen en er is nog nooit wat mee gebeurd, ik vind het een natuurlijk iets mits het paard netjes met de merries omgaat.
Laat ze ook hun lolletje hebben:P

[size=7]zal ik ook maar eens een topic starten, mijn ruin weet niet hoe het moet [size]

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:57

orri schreef:
Mijn ruin is een keer zowat gedwongen door een hengstige merrie Hij is er toen op geklommen maar zonder verdere actie Ik moest erg lachen want hij leek zich te schamen

3 jaar later had meneer geen moeite met een 3 hoeks relatie met moeder en dochter en de eigenaresse van de merries ook niet Hij is altijd een perfect gentleman voor de dames.

Hhaha dit komt me bekend voor

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:58

kan geen kwaat joh! maak je maar geen zorgen.
Regelt allemaal zijn eigen, is gewoon de natuur.
groetjes ....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:00

grote ruin van ongeveer 168 besprong met regelmaat mijn grote D pony merrie.

ik was daar helemaal niet blij mee kan toch niet echt goed zijn voor de rug van mijn pony.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:06

Ik hou er niet van als er ruinen tussen de merries lopen, helemaal als het er meer zijn: krijg je alleen maar onrust van.
Behalve de beschadigingen/ snij en schaafwonden aan de rug van de merrie als de ruin ijzers heeft (en zelfs zonder) , kunnen ze ook lelijke bijtwonden krijgen op rug en schoft....sommige hengsten/ruinen zijn daar niet zo zachtzinnig in.

Ruin tussen de merries? Njet, met uitzonderingen. (misschien als ze drachtig zijn, dan laten ze zulke avances al helemaal niet toe...)

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:25

vonneke schreef:
grote ruin van ongeveer 168 besprong met regelmaat mijn grote D pony merrie.

ik was daar helemaal niet blij mee kan toch niet echt goed zijn voor de rug van mijn pony.

Als dat een zwaar paard is en die D-pony is een fragiel ding, dan kun je je inderdaad achter je oor krabben. Het moet wel een beetje in verhouding blijven.

Cassidy schreef:
Behalve de beschadigingen/ snij en schaafwonden aan de rug van de merrie als de ruin ijzers heeft (en zelfs zonder) , kunnen ze ook lelijke bijtwonden krijgen op rug en schoft....sommige hengsten/ruinen zijn daar niet zo zachtzinnig in.

Dat valt bij mij onder de noemer verkrachting/onbeschoft gedrag van de ruin. Oppervlakkige schaafwondjes en zo, ach, daar kunnen ze wel tegen, maar ze moeten geen stukken uit je merrie bijten, dat is zinloos geweld.......
Enne Morrisje was laatst ook kreupel, had klappen gekregen van z'n vriendin, de sukkel.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:31

Mijn ruin dekte mijn merrie ook. Hij had het nooit eerder gedaan maar ze heeft hem als het ware 'ingewijd'. En ik kan je zeggen dat hij ook ècht dekte. Als je de boel schoon houdt is het echt geen probleem (ook volgens de da niet!).

Ze kunnen echt wel wat hebben hoor. Je zou ze hooguit apart kunnen zetten op de dag dat de merrie zo'n 'ik wil je wel - oh toch maar niet mep dag' heeft. Enige schade die ik heb geleden was de staartflap van de deken. Die werd verwijderd omdat meneer er niet bij kon.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:11

ikke schreef:
Cassidy schreef:

Dat valt bij mij onder de noemer verkrachting/onbeschoft gedrag van de ruin. Oppervlakkige schaafwondjes en zo, ach, daar kunnen ze wel tegen, maar ze moeten geen stukken uit je merrie bijten, dat is zinloos geweld.......

Maar moet ik dan het risico maar nemen dat meneer zo tekeer gaat? Je bent zo wel een hele poos klaar met rijden, alleen omdat de ruin een nummertje wilde maken.
In mijn ogen is voorkomen beter dan genezen. Apart zetten dus.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:24

Cassidy schreef:
Maar moet ik dan het risico maar nemen dat meneer zo tekeer gaat? Je bent zo wel een hele poos klaar met rijden, alleen omdat de ruin een nummertje wilde maken.
In mijn ogen is voorkomen beter dan genezen. Apart zetten dus.

Nu ja, hoe vaak gebeurt dat??? Ik ben in al die twintig jaar paarden er maar twee tegen gekomen die zo onbeschoft waren. 90% procent van de ruinen doet er al helemaal niks mee, 10% een beetje en die 10% die dan dekt, daarvan is dan mischien 2% onbehouwen. Ga jij voor die 2% zoveel moeite doen???
Als jou kerel onbeleeft is in bed, dan krijgt ie toch ook een knal.......

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:26

ikke schreef:
Als jou kerel onbeleeft is in bed, dan krijgt ie toch ook een knal.......

hahaha dan leren ze het snel genoeg af.

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:33

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn ruin zich laat verleiden tot en dus niet zomaar elke merrie zou benaderen. Daarnaast staat hij of met een ruin of met enkel merries samen en niet gemengd, de 3 hoeksrelatie ontstond dan ook toen hij enkel met deze merries een wei deelde Het waren eerder de dames die om zijn gunsten vochten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:38

Ik heb de ervaring zelf dat ook een simpele blessure op de verkeerde plek heel nare consekwenties kan hebben. Je kunt een blessure nooit helemaal voorkomen, maar wel het risico beperken door goed te kijken wat je bij elkaar zet.

En om terug te komen op de vraag van Ikke: ja voor die 2% zou ik zoveel moeite doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:38

Mijn ruin heeft een keer een merrie "gedekt", en ik heb het dus erover dat hij al RUIN was. Was toen hij ongeveer 10 jaar was. Mijn vriendin kwam aan, en mijn paard zat IN haar merrie.. na een hoop trammelant en geschreeuw en zweep erbij is hij eraf gegaan. Maar haar vagina was uitgescheurd en moest gehecht worden.

Ze heeft er op die gescheurde vagina en wonden van zijn voorijzers verder niks aan over gehouden!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:50

ShannaY schreef:
Mijn ruin heeft een keer een merrie "gedekt", en ik heb het dus erover dat hij al RUIN was. Was toen hij ongeveer 10 jaar was. Mijn vriendin kwam aan, en mijn paard zat IN haar merrie.. na een hoop trammelant en geschreeuw en zweep erbij is hij eraf gegaan. Maar haar vagina was uitgescheurd en moest gehecht worden.

Ze heeft er op die gescheurde vagina en wonden van zijn voorijzers verder niks aan over gehouden!

Nee, en als je niks gedaan had, dan had ze zeer waarschijnlijk ook geen uitgescheurde vagina gehad!