Bandages VS Peesbeschermers

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Bandages VS Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:02

Ik rijd normaal altijd met peesbeschermers. Bandages vind ik erg mooi, maar ik heb ze nog nooit gebruikt en ben bang dat ik ze verkeerd omdoe, en dat ik dan de pezen afklem.
Wat zijn nu precies de voor- en nadelen van bandages ten opzichte van peesbeschermers en strijklappen ?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:06

bandages beschermen over een groter oppervlak tegen klappen van buitenaf. bij peesbeschermers heb je aan de voorkan van het been nauwelijks bescherming, bij bandages wel. peesbeschermers zijn steviger, en beschermen de afgedekte delen van de benen dus beter.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:06

peesjes kan je (bijna) niet te strak doen, bandages daar in tegen wel.. als je ze niet goed aanlegt, of met kreukels erin, kan het verkeerd aflopen met de benen van je paard. Daarom moet je ze goed gebruiken, en in je hoofd houden dat de temperatuur onder de bandages hoog op kan lopen.
Ik gebruik meestal aan de voorbenen peesbeschermers en springschoenen, en achter bandages, om haar steun te geven. (heeft ernstige blessure gehad.)
Misschien dat iemand je op stal kan laten zien hoe je goed bandages kan omleggen? Het is niet moeilijk om te leren! Succes!

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:07

Ik vind het geen voordelen... Bandages vangen geen klappen op peesjes wel. En de pees wordt erg warm. Ik rijd het liefst met peesjes of zonder iets. Maarja de meningen zijn er over verdeeld.

_Dunja_

Re: Bandages VS Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:10

bandage's is meer voor het mooie en peesje vangen echt klappen op tegen strijken van de benen of met springen vangt het alle klappen op.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:12

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:12

Oke, dankjullie wel. Ik sta thuis met de paarden, mijn buurvrouw heeft er wel verstand van, maar gebruikt geen bandages. Verder ben ik de enige thuis die er een beetje verstand van heeft.

Ik hou het gewoon op peesjes, die gebruik ik nu al 4 jaar en kan minder mis gaan.

Dankjullie wel..

vlasta schreef:
viewtopic.php?f=13&t=531499

oh ja misschien kun je hier mee lezen...

Die heb ik inmiddels helemaal gelezen, dankjewel

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:13

Bandages gebruik ik meestal daar er geen schurend zand tussen komt. Ze ondersteunen (ook al vinden sommige van niet), ze stimuleren de bloedsomloop, vangen klappen op.
Peesbeschermers ondersteunen niet en vangen de klappen alleen aan de zij en de achterkant op. Niet aan de voorkant (bij BR en eskadron). Bandages en beenbeschermers kunnen veel schade aanrrichten bij verkeerd bevestigen,. Met name te strak

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:54

En je hebt natuurlijk nog de 3 in 1 beschermer. Maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:30

horselover21 schreef:
peesjes kan je (bijna) niet te strak doen, bandages daar in tegen wel..

Je moest maar eens weten hoeveel mensen de peesbeschermers TE strak hebben. Ze hoeven helemaal niet zo strak om.
horselover21 schreef:
en in je hoofd houden dat de temperatuur onder de bandages hoog op kan lopen.

En onder je peesbeschermers dan?! Wordt het daar niet warm?
Lijkt me dat het daar zelfs warmer wordt, door de neopreen en plastic. Bandages en onderlappen ademen tenminste
horselover21 schreef:
achter bandages,
om haar steun te geven
. (heeft ernstige blessure gehad.)

Hmm wat raar bandages geven helemaal geen steun

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:32

Peesbeschermers bedekken niet het hele been. Dus het lijkt me dat ze onder die elastieke bandages het veel warmer krijgen.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:34

Ik wissel het af. Als ik weinig tijd heb peesbeschermers en anders bandages. Maar ik heb me pas laten vertellen dat het helemaal niet goed is om altijd met beschermers te rijden, omdat de pezen van je paard dan zwak worden en zelf niks meer kunnen handelen. Daarom zou het goed zijn om af en toe een keer zonder te rijden.. Wat weten jullie daarvan?

Quissie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:41

Dat laatste lijkt mij vrij logisch klinken.... Als ik zelf altijd met een steunbandje om mijn enkel ga lopen kan ik ook niet meer zonder, de spieren worden zo slap en je zakt er doorheen... Lijkt mij dat dit ook bij een paard gebeurd, de benen worden altijd zo optimaal ondersteund en "in model gehouden" dat een paard dit niet zelf meer helemaal kan...
Toch zijn er vele ruiters die echt ALTIJD peesbeschermers om doen. Als ze het een x vergeten zijn hun paarden kreupel.
Ik rij minstens 1 of 2 x per week zonder bandages of peesbeschermers maar ga dan bijvoorbeeld niet ontzettend hoog springen ofzo.

Anneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:52

Quissie schreef:
Dat laatste lijkt mij vrij logisch klinken.... Als ik zelf altijd met een steunbandje om mijn enkel ga lopen kan ik ook niet meer zonder, de spieren worden zo slap en je zakt er doorheen... Lijkt mij dat dit ook bij een paard gebeurd, de benen worden altijd zo optimaal ondersteund en "in model gehouden" dat een paard dit niet zelf meer helemaal kan...
Toch zijn er vele ruiters die echt ALTIJD peesbeschermers om doen. Als ze het een x vergeten zijn hun paarden kreupel.
Ik rij minstens 1 of 2 x per week zonder bandages of peesbeschermers maar ga dan bijvoorbeeld niet ontzettend hoog springen ofzo.

Weet je dat ik daar helemaal niet bij stil gestaan heb?
Ik vind het ontzettend logisch klinken, en ga hier een voorbeeld aan nemen denk ik.
Al lopen mijn paarden verder de hele dag buiten in de wei in een groep, en bewegen dus veel zonder dergelijke bescherming.
Ik rijd voornamelijk met bandages, en wissel af met pees beschermers.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:14

Als je de benen van je paard 'in model' moet houden d.m.v. bandages, dan zou ik toch ernstig aan het paard gaan twijfelen hoor
De spieren van een paard zullen absoluut niet verslappen van bandages. Een paard heeft in het onderbeen namelijk nagenoeg geen spieren, wel pezen en banden.
En pezen verslappen niet op die manier. Pezen verslappen pas na een lange periode van absolute rust. Bovendien zou je om de pezen te 'ondersteunen' het gewricht moeten fixeren, en dat gebeurt niet met bandages, het paard heeft nog net zoveel bewegingsvrijheid.
Anders dus dan bijvoorbeeld het intapen van een enkel bij mensen, dat heeft wél als doel om de bewegingsvrijheid te beperken.

Overigens heb ik veel meer schade gezien van peesbeschermers dan van bandages. Hoe vaak zie je niet paarden met witte plekken op de voorkant van het been? Dat is het resultaat van te strak aangetrokken of te lang omgelaten peesbeschermers.
Onder een peesbeschermer wordt het minstens net zo warm al onder een bandage, zo niet warmer. Neopreen neemt geen vacht op en ademt niet, bandages met goede onderlappen (bijvoorbeeld eskadron climatex) doen dat wel. Bovendien kan een peesbeschermer ook drukken, omdat het een harde vorm is die niet bij ieder paard de vorm van het been even goed volgt.

Ik rijd zelf áltijd met bandages of 3 in 1 beschermers in de bak. In de bak vraag ik namelijk dingen van mijn paard die hij in vrijheid niet zo snel zal doen, bijvoorbeeld zijgangen waarbij hij zichzelf nogal eens aantikt.
Maak ik een buitenrit dan blijven de beschermers meestal af, en van slappe pezen niks te merken hoor. Hij draaft met net zoveel gemak kilometers over het asfalt.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:36

mijn paard heefd een blessure gehad en loopt op advies van de dierenarts op bandages omdat het mijn paard meer steun zou geven,en ik moet zeggen dat ze het hier goed op doet.
en de pezen van mijn paard zijn in een peesbeschermer net zo warm als in een bandage.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:54

Zoek es dan vind je heel veel... Zijn al zoveel topics overgeweest die heel lang worden..

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:00

banges geven geen steun maarkt alleen het been warm in mijn ogen dan

ik heb ze wel is om voor het mooie om paar foto,s te maken of zo

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:05

Ik gebruik beiden, 2 van mijn paarden tikken zichzelf tijdens het werk wel voor en achter aan...Peesbeschermers heb ik omdat ik ze makkelijk vind. Het enige nadeel vind ik vaak dat er zand tussen gaat zitten wat gaat schuren en irritaties kan veroorzaken.

Ook rij ik geregeld met bandages (met onderlappen). Wie goed bandageerd heeft zeker profijt hiervan, bovendien staat het ook netjes.

Op wedstrijden zie je ook wel eens bij paarden de peesbeschermer-afdrukken nog staan omdat ze vlak voor een proef deze dingen af doen. Die hebben overduidelijk te strak gezeten

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:33

Supertje schreef:
Als je de benen van je paard 'in model' moet houden d.m.v. bandages, dan zou ik toch ernstig aan het paard gaan twijfelen hoor
De spieren van een paard zullen absoluut niet verslappen van bandages. Een paard heeft in het onderbeen namelijk nagenoeg geen spieren, wel pezen en banden.
En pezen verslappen niet op die manier. Pezen verslappen pas na een lange periode van absolute rust. Bovendien zou je om de pezen te 'ondersteunen' het gewricht moeten fixeren, en dat gebeurt niet met bandages, het paard heeft nog net zoveel bewegingsvrijheid.
Anders dus dan bijvoorbeeld het intapen van een enkel bij mensen, dat heeft wél als doel om de bewegingsvrijheid te beperken.

Overigens heb ik veel meer schade gezien van peesbeschermers dan van bandages. Hoe vaak zie je niet paarden met witte plekken op de voorkant van het been? Dat is het resultaat van te strak aangetrokken of te lang omgelaten peesbeschermers.
Onder een peesbeschermer wordt het minstens net zo warm al onder een bandage, zo niet warmer. Neopreen neemt geen vacht op en ademt niet, bandages met goede onderlappen (bijvoorbeeld eskadron climatex) doen dat wel. Bovendien kan een peesbeschermer ook drukken, omdat het een harde vorm is die niet bij ieder paard de vorm van het been even goed volgt.

Ik rijd zelf áltijd met bandages of 3 in 1 beschermers in de bak. In de bak vraag ik namelijk dingen van mijn paard die hij in vrijheid niet zo snel zal doen, bijvoorbeeld zijgangen waarbij hij zichzelf nogal eens aantikt.
Maak ik een buitenrit dan blijven de beschermers meestal af, en van slappe pezen niks te merken hoor. Hij draaft met net zoveel gemak kilometers over het asfalt.

Helemaal, maar ook helemaal mee eens!!! Jij begrijpt het!!

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:36

miriamrocky schreef:
bandages maarkt alleen het been warm in mijn ogen dan

Nee zelfs dat doen ze niet (In iedere geval niet erger dan een peesbeschermer! )

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:45

Vraag iemand op stal en ga een middagje oefenen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:56

En wat maakt het uit als een been warmer wordt uberhaupt? Dat de eiwitten zouden stollen is absolute klets, de eiwitten in de pezen van je paard veranderen pas bij temperaturen waarvan je paard allang brandplekken op zijn benen zou hebben

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:42

Ik doe nooit iets aan ...
De benen van je paard worden daar alleen maar zwakker van

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:54

Wat is je argument daarvoor?