Wie heeft het E-rijbewijs gehaald?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noukje

Wie heeft het E-rijbewijs gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 11:42

Hallo,

As woensdag ga ik beginnen met lessen voor het E rijbewijs.
Afgelopen weekend heb ik alvast wat geoefend met mijn vader.
Jeetje, dat viel tegen!!
Daarom ben ik benieuwd naar hoe andere bokkers dit hebben ervaren..

Heb jij je E rijbewijs gehaald? In 1 keer?
Was het moeilijk? Waar moet je opletten?

Alvast bedankt

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:44

ik niet ik begeef mij in de mazen van de wet

ga gewoon een keer oefenen met een trailer op zondag op het industrie terrein. Twee kartonnen dozen mee als paaltjes en daar achteruit tussendoor sturen

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:47

Ik heb 14 dec mijn gewone rijbewijs gehaald en wil binnenkort toch echt op voor m'n E. Eerst nog even wat ervaring opdoen, vind ik toch wel heel belangrijk aangezien het bij mij om trailer+paard gaat ipv aanhanger met bakstenen oid !

Ik zou denk ook wel ergens wat extra oefenen hoor, altijd handig!

haan

Re: Wie heeft het E-rijbewijs gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:49

Ik heb het E rijbewijs ook speciaal gehaald om legaal met de trailer te mogen rijden.
Ik heb trouwens pas echt achteruit leren rijden toen ik m'n rijbewijs had, ik had de mazzel dat ik dat niet met m'n examen hoefde te doen anders was ik giga gezakt.

Kido

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:50

Ikke heb ook me E gehaald in November het is idd best pittig!!!
En het achteruit rijen vind ik best goed te doen heb veel geoefend tijdens les
Moest bijvoorbeeld een heeel blok achteruit rijden!!!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:55

het gaat er bij het exsamen vooral om dat je goed kijkt!!
net als bij B
ze willen vooral zien dat je tijdens het vooruit rijden je wagen met de spiegels volgt. en dat je veilig de weg op kan, achteruit rijden is daar van een onderdeel.
oefenen met de trailer lijkt leuk maar de aanhager die je op exsamen bij je hebt is veel langer dan een trailer.
je hebt dus wel les nodig al is het alleen maar om aan die grote bak te wennen
ik heb zelf 2x les gehad en ben in 1x geslaagd

Noukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 11:56

haan schreef:
Ik heb het E rijbewijs ook speciaal gehaald om legaal met de trailer te mogen rijden.
Ik heb trouwens pas echt achteruit leren rijden toen ik m'n rijbewijs had, ik had de mazzel dat ik dat niet met m'n examen hoefde te doen anders was ik giga gezakt.

huh! begrijp ik het goed? heb je niet achteruit hoeven te rijdens tijdens het examen??
dat scheelt al een hoop!!!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:59

Das dan wel een lekkere meevaller haha! Ik hoefde tijdens mijn gewonen rij-examen maar 1 verrichting te doen, ook niet verkeerd

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:28

Ik heb vorig jaar mijn E gehaald. En op zich viel het best mee hoor. Met het examen moest ik een bochtje achteruit maken, en inparkeren.
Gewoon les nemen en zelf ook oefenen, dat scheelt!

Izie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:32

Wat zijn de kosten eigenlijk gemiddeld voor je E rijbewijs ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:05

Het is alweer een poosje geleden, maar het lastigste was wel "dokken" parkeren voor een laadperron. Bocht 90gr achteruit en dan netjes recht voor de deur komen staan. Een keer steken was toen toegestaan.
Verder was het belangrijk om de combinatie recht te houden, zo min mogelijk sturen en "zwieberen", ver vooruit kijken, zodat je ruim tevoren wist wat je te wachten stond en welke mogelijkheden je had.
Let op je uitzwaai en het naar binnen lopen van de aanhanger, stoeprandjes pakken is zakken!
Oppassen voor fietsers, die komen gewoon rechts naast je staan en halen ook rechts in!!!

Kleine kanttekening: dit was dus E achter C

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:23

Ik heb `m nu een dik jaar denk ik... heb `m gehaald omdat ik eigenlijk altijd met het spul van een ander op weg ben en ik het dan helemaal belangrijk vind om een E rijbewijs te hebben..
Ook al mocht mijn toenmalige auto gewoon de trailer trekken met mijn b rijbewijsje...

Je moet 1 speciale verrichting doen tijdens je examen de examinator kiest er eentje uit.
Ik moest dus dokken... bochtje 90 graden achteruit en dan voor de deur uit komen op precies 1 meter.
De eerste keer dat ik dat tijdens het examen deed was is zo kapot van mijn zenuwen dat ik `m bijna tegen een boom aan reed. (was dus in princiepe al gezakt dus baalde als een stekker...
Echter had verschillende problemen erg goed opgelost tijdens de rit zelf dat ik nog 1 kans kreeg om die over te doen.
En ik had echt zoiets van NU moet je het doen ...
Mocht `m dus achteruit sturen kreeg `m recht voor de deur ik uit stappen om te kijken hoe ver hij van de deur af stond met in mijn achterhoofd houdend dat ik 1x uit mocht stappen tijdens de oefening. En ik maakte bijna een vreugde sprong hij stond precies maar dan ook echt precies 3 stoeptegels voor de deur en helemaal kaarsrecht.
heb `m uiteindelijk toch gehaald. examinator zei ook dat ik `m wel echt verdiend had puur omdat ik enkele gevaarlijke verkeerssituaties rustig op gelost had ondanks dat hij al had laten doorschemeren dat ik eigenlijk al gezakt was na 5 minuten (speciale verrichting)

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:26

Ik heb hem al een jaar of 8 denk ik. Lastige was dat je toen met zo'n aanhanger reed waar de voorwielen van draaiden. Dan is het systeem dus iig heel anders (tegenovergesteld) met achteruitrijden. Gelukkig is dat nu veranderd. Heb best wel wat lessen gehad, maar wel in 1x geslaagd. Belangrijk dat je idd. heel goed/overdreven kijkt enz. Het gewone achteruitrijden is simpel, maar met hoek van 90 graden wel pittig. Zou je aanraden om niet een 1 dagscursus te doen (in ieder geval alvast wat gewone lessen nemen),.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:59

Ik heb 'm in 2 keer gehaald, met een spoedcursus. Ben de eerste keer een beetje dom gezakt, maar er is hier al eerder een topic over geweest en daar heb ik t hele verhaal in gezet

Noukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 14:06

@ Izie:
Bij de gene waar ik les kost een uur lessen €48, je hebt gemiddeld 10 - 12 uur nodig.
En het examen kost iets van €220 (incl. verzekering en auto huren enz.)

Best pittig dus!! Hoop echt dat ik het de 1e x haal.
Kan ik fijn met mijn paard gaan en staan waar ik wil

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:08

Hbe hem ook vorige jaar gehaald. Heb alleen het bochtje achteruit moeten uitvoeren, voor de rest gewoon rijden en kijken. Maar raad ten zeerste aan om wel een dagcursus te doen, Je zit er dan helemaal in en gelijk je examen dezelfde dag is fijn. Oja, ik betaalde 495 euro alles incl

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:15

Wat je ook alvast kan oefenen met je single auto is alleen op je spiegels achteruit en dan later met de trailer op de (niet openbare) weg hetzelfde oefenen.

Dat vond ik wel het lastigste omdat ik erg gewend was om achterom te kijken. Wat wel fijn is als je al een paar jaar gewone rijervaring hebt i.v.m. je ervaring op de weg, dat scheelt al een boel. Alleen ze moeten het bijna overdreven spiegelen met de lessen weer even opfrissen!!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:48

Ik ben 1x door mijn eigen stomme schuld gezakt. Ik ging te hard en wou te flot. Achteruit rijden enzo kon ik al(voor dat ik begon te lessen).
De 2e keer had ik het zonder problemen.

linlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:01

Ik moet 14 feb doen!!
Eeerst 5 uur lessen en dan afrijden de dag erna.
Dus ik ben heel benieuwd.
Voor mij kostte het 565 euro.
Ik moest eerst een intest doen, dat ging goed, dus ik hooooop echt dat ik het in een keer haal.
Iniedergeval nooit meer gezeur met rekensommetjes over hoeveel kilo.
Tja wat moet dat moet maar.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:17

Ik heb mijn BE-rijbewijs op 4 januari jl. gehaald. Puur omdat ik zelf met mijn paard de weg uit wilde. Ik ben nu 25 jaar en had er eindelijk 't geld voor dus heb ik 't gedaan. Ik was het zat om telkens bij mij pa om vervoer te moeten zeuren als ik eens ergens heen wilde.

Ik heb naar een rijschool hier in de buurt gebeld of ik ook een dagcursus kon doen. Had verder nog nooit met een aanhanger gereden (wel een keer met pa op een zondagochtend geoefend) dus kreeg ik eerst 2 uren les om te kijken wat ik kon.
In overleg met de instructeur heb ik toen nog 2 uren les gehad omdat het achteruitrijden, al dan niet met bocht, nog wat aandacht nodig had. Na die les was mijn instructeur van mening dat ik de dagcursus wel aankon.

De dagcursus bestond uit 6 uren les (in mijn geval verdeeld over 2 achtereenvolgende dagen). Ik kreeg een mapje mee waarin een kopie van de kentekenbewijzen van de auto en de aanhanger zaten met een aantal vragen die ik op het examen kon verwachten. Ook zat er een meetbriefje in met 't gewicht van de aanhanger incl. lading in en een boekje over het rijden met een aanhanger.
Dat heb ik goed bestudeerd en tijdens de dagcursus 't mapje met de instructeur doorgenomen. Op een gegeven moment kon ik alles opdreunen.

Was in totaal € 615,- kwijt. Ik had totaal zo'n € 700 euro gespaard en meer wilde ik er eigenlijk ook niet kwijt aan zijn. Ik heb voor de dagcursus gekozen omdat ik geen losse lessen wilde en 't zou met 't examen wel blijken of ik zo'n dagcursus aan kon.

Ik heb 't in één keer gehaald en daar was ik onzettend blij mee. Met 't examen had ik 2 verrichtingen. Ik moest keren met behulp van een zijstraat en ik moest een eindje recht achteruit rijden. Het keren mag je kiezen over welke kant je dat doet - linksom of rechtsom. Ik vond rechtsom het handigste. Grappig was dat ik met 't examen de combinatie in één keer de bocht door kreeg terwijl ik met de lessen telkens een keer moest 'strekken' (een eindje vooruit rijden om de combinatie recht te krijgen waarna je verder achteruit kunt rijden). Dit is ook toegestaan op 't examen.

Wat ik pittig vond dat was het sturen als je achteruit rijd. Je moet in precies de tegenovergestelde richting sturen bij een bocht achteruit als wanneer je in een auto zonder aanhanger zit. En bij het achteruit rijden wilde de combinatie nog wel eens richting de stoeprand rollen. Dan reed ik netjes achteruit maar omdat de weg bol loopt, kroop de combinatie richting de stoeprand. Je moet dus altijd evenredig met de stoeprand of een andere rechte streep op het wegdek blijven.
Met het kijken de spiegels had ik totaal geen moeite al moest ik er in 't begin wel aan wennen om niet in mijn binnenspiegel te kijken. Dan merk je dat je die toch wel veel gebruikt.

Ben echt heel erg blij dat ik 't heb. Tuf overal heen met mijn paard. Al kruipt mijn pa ook nog wel eens achter het stuur, want hij vind 't zelf veel te leuk.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:52

Noukje schreef:
haan schreef:

huh! begrijp ik het goed? heb je niet achteruit hoeven te rijdens tijdens het examen??
dat scheelt al een hoop!!!

Ja, de examinator kon geen goede plek vinden en het was overal erg druk, dus met die mazzel heb ik mijn E rijbewijs in 1 x gehaald.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:15

Ik heb in december mijn E-rijbewijs gehaald. Deze kreeg ik aangeboden van mijn stage en daar zeg ik geen nee tegen!

Ik had donderdagochtend 5 uur lang les (met tussenpauze) en 's middags om 14.00 uur had ik examen. Het leek me ontzettend moeilijk en ik zag er erg tegenop. Het weekend ervoor had ik met een oom van me geoefend op het industrieterrein. Dat ging dus echt voor geen meter. Gelukkig heb ik goede les gekregen van de instructeur van Blom en uiteindelijk was het echt een eitje.

Edit: De kosten waren 495,- (40 euri korting omdat er nog een andere collega op mijn stageplaats op moest.)

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:32

tja ik moet mij er ook maar eens in verdiepen. Het lijkt mij een stuk makkelijker, maar vind het wel prijzig! maarja je moet er wat voor over hebben.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:33

Maar de vrijheid die je ermee krijgt is onbetaalbaar. Je kunt bij wijze van spreken je paard te pas en te onpas inladen en weggaan. Ideaal toch!

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:08

Ik heb een dagopleiding gedaan, van 8 tot 12 en toen van 1 tot 3 en om 3 had ik het!! Phoe toen was ik blij! Tijdens het examen moet ik bocht achteruit en dat ging prima, goed he

Ik heb de dagen ervoor veel geoefend hier bij ons op de heide en bij ons thuis in de wei. Heeft denk ik toch wel geholpen.

In het donker vind ik nog eng maar in principe lukt het achteruit rijen nu prima.

Ik heb ongeveer rond de 500 euro betaald en kijken is heel belangrijk ik kreeg het compliment dat ik keek als een vrachtwagenchauffeur....dus heeeeel veel kijken