Oplossingen voor koude voeten???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Oplossingen voor koude voeten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 19:14

Wie heeft er nog handige tips om koude voeten tijdens het rijden en werken op stal te voorkomen?

De volgende tips zijn al bekend:

- plastic zakjes om je voeten
- thermosokken
- tenen wiebelen

Maar nou zag ik laatst iemand rijden met 2 kleine apparaatjes aan de achterkant van zijn laarzen en dat schijnen van die warmte elementjes te zijn, iemand hier ervaring mee? Zijn het zooltjes ofzo die via een slangetje aan die accuutjes verbonden zitten?
Waar zijn ze te kopen en hoe duur zijn ze? (waarschijnlijk belachelijk duur)
Ook heb ik wel eens elementjes voor in je handschoenen gezien, dan moest je een zilver rondje breken zeg maar en dan wer dat ding lanszaam helemaal warm en als hij weer afgekoeld was moest je hem even koken ofzo en dan kon je hem weer opnieuw gebruiken.
Zijn die er ook voor in laarzen?

Het zijn wel smalle leren laarzen dus het moet wel passen haha!

Alle tips zijn welkom!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:33

ja je hebt wel speciaal van die voetwarmers, die kosten iets van €2,- maar die kun je dan 5 uur lang gebruiken en daarna moet je ze weggooien.. ik heb zelf thermoboots, kun je ook mee rijden en daar heb ik 2 paar dikke sokken in en ik heb geen last meer van koude voeten! (je moet natuurlijk wel zorgen dat je niet te strakke schoenen/laarzen aandoet waar je je tenen/voeten niet goed in kunt bewegen want dan kríjg je juist koude voeten )

cookaburra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:35

misschien een beetje stom... maar ik ga tijdens het uitmesten altijd tussendoor even in de mesthoop staan... even de voeten ingraven en het is echt heerlijk warm!
alleen heb je er niets aan tijdens het rijden

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:35

Over warmteelementjes heb ik echt nog nooit gehoord. Zijn je laarzen nite te klein? I kheb giraf-sokken van de h&m helpt echt heel goed. (maar zulke sokken had je al geprobeerd) Verder weet ik niks.

Manon

Re: Oplossingen voor koude voeten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:00

Thermo laarzen zitten wel lekker warm, maar ik vind ze niet lekker rijden, veel te dik.

Schoenen met wat dikkere zolen willen ook nog wel eens helpen, dan trekt de kou niet zo snel omhoog.

carin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:09

aluminiumfolie in je schoenen !!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:11

Als je zorgt dat je lijf warm blijft, blijven je vingers en tenen ook warm. Het heeft puur te maken met de hoeveelheid bloed die er naar de 'afgelegen' delen blijft stromen. Op het moment dat je romp afkoelt, blijft het warme bloed daar, omdat dat veel belangrijker is dan je tenen en je vingers. Ook verlies je heel veel warmte via je hoofd, dus muts op.

Tip: pak je lijf goed in, thermo-ondergoed, paar laagjes kleding, sjaal om, muts op en geen rare dingen gaan doen om je vingers en tenen warm te houden. Eventueel een extra paar dunne sokjes onder je normale sokken en om je vingers warm te houden zijn winddichte handschoentjes wel fijn. Verder lekker blijven bewegen, en blijven hopen op warmere temperaturen

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:11

wan schreef:
ja je hebt wel speciaal van die voetwarmers, die kosten iets van €2,- maar die kun je dan 5 uur lang gebruiken en daarna moet je ze weggooien.. ik heb zelf thermoboots, kun je ook mee rijden en daar heb ik 2 paar dikke sokken in en ik heb geen last meer van koude voeten! (je moet natuurlijk wel zorgen dat je niet te strakke schoenen/laarzen aandoet waar je je tenen/voeten niet goed in kunt bewegen want dan kríjg je juist koude voeten )

Ik heb ook thermoboots voor als ik les ga geven, maar met rijden vind ik het echt afschuwelijk zitten en het is ook nog eens gevaarlijk, aangezien je veel makkelijker in de beugels kunt blijven hangen en die beestjes van mij willen nog wel eens gek doen haha.
Daarnaast moeten wij verplicht met leren (of rubberen, maar dat vind ik ook niet fijn) laarzen leiden op de opleiding en dus zal ik toch een andere oplossing moeten vinden.
Die voetverwarmers heb ik net op de site van de paardendrogist gezien ja, maar vindt het erg duur worden om iedere dag 2 paar van die dingen er doorheen te jassen haha.

love_mickey schreef:
Over warmteelementjes heb ik echt nog nooit gehoord. Zijn je laarzen nite te klein? I kheb giraf-sokken van de h&m helpt echt heel goed. (maar zulke sokken had je al geprobeerd) Verder weet ik niks.

Mijn laarzen zijn niet te klein nee, zijn op maat gemaakt en zit zitten ook echt als gegoten, kan ook goed mijn tenen wiebelen enzo

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:11

ik heb ook altijd koude en nog erger: vochtige voeten....en dat is nog het ergste want dan worden ze echt niet meer warm.Ik hoop hier ook de gouden tip te lezen tegen koude natte voeten

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:12

Remember schreef:
Als je zorgt dat je lijf warm blijft, blijven je vingers en tenen ook warm. Het heeft puur te maken met de hoeveelheid bloed die er naar de 'afgelegen' delen blijft stromen. Op het moment dat je romp afkoelt, blijft het warme bloed daar, omdat dat veel belangrijker is dan je tenen en je vingers. Ook verlies je heel veel warmte via je hoofd, dus muts op.

Tip: pak je lijf goed in, thermo-ondergoed, paar laagjes kleding, sjaal om, muts op en geen rare dingen gaan doen om je vingers en tenen warm te houden. Eventueel een extra paar dunne sokjes onder je normale sokken en om je vingers warm te houden zijn winddichte handschoentjes wel fijn. Verder lekker blijven bewegen, en blijven hopen op warmere temperaturen

Dat is wel zo maar toch ben ik het daar niet helemaal mee eens, want ik kleed me zo gigantisch warm dat ik het zelfs soms even te warm krijg, maar mijn tenen worden altijd koud haha. Wat ik ook probeer en hoeveel ik ook wiebel hahaha

Riddikulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:41

Ik zag laatst op tv dat je voor op wintersport een bepaalde zool in je schoen kon leggen die met een kabeltje stond in verbinding met een batterij. Deze verwarmde dan je voet. Heel erg lekker warm en heel erg duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:04

Af en toe even met je voeten in de mesthoop gaan staan. Ga 'm maar eens opscheppen, heb je zo zweetpootjes.

plotie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:12

hoi,

hihi de vriend vn men zus doet peper in zijn sokken want hij gaat voetballen en hij zegt dat zen voeten nooit koud hebben
op de kerstmarkt hadden mn zus en ik twee paar sokken aan en hij maar 1 paar+peper .. rarara wie had er warme voeten? hij dus:P
heb het wel nog niet zelf geprobeert

(geen peperbolletjes hé )

groetjes
xxxxx

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:20

je moet ook zorgen voor goed waterdichte schoenen/ laarzen. als het eenmaal vochtig wordt wordt het koud. bij zweetvoeten is dat niet het geval, omdat die al zweten omdat ze warm zijn. als het zweet afkoelt, tja dan wordt het wel koud. flink in beweging blijven, in de mesthoop gaan staan is ook een goede vind ik. simpel en gratis!! de pepertip ken ik niet, zal het eens proberen.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:14

Shalbo schreef:
Ik zag laatst op tv dat je voor op wintersport een bepaalde zool in je schoen kon leggen die met een kabeltje stond in verbinding met een batterij. Deze verwarmde dan je voet. Heel erg lekker warm en heel erg duur.

Ja die bedoel ik dus, mijn moeder heeft ze ook voor het skieën, maar dat kabeltje is te kort voor mijn laarzen, maar dat meisje had ze dus blijkbaar speciaal voor hoge laarzen en die lijken me wel een uitkomst.
Tenzij ze lang mee gaan want ik ga geen fortuin betalen voor iets dat zo kapot is. Alleen is het uit eindelijk wel goedkoper denk ik dan die voetenwarmers van 2 euro die je na 5 uur dragen weg moet gooien

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:45

Remember schreef:

is mij mij ook niet het geval ik kleed me ook erg dik aan incl handschoenen sjaal en muts met lesgeven en mijn tenen zijn ook altijd ijsklompjes, zo erg dat ik gewoon bijna niet meer kan lopen van de pijn heb afgelopen zaterdag in een paarden deken op een hindernis gezeten, alles was warm behalve mn voeten. ik wil ook thermolaarzen gaan kopen voor het les geven moet alleen nog kijken welke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:12

Misschien een 'gekke' tip, maar wat bij mij altijd heel erg goed werkt is: een skibroek aan (of een thermobroek, maar die hadden ze niet in mijn lengtemaat, haha). Zolang je hele lijf maar warm blijft, worden je tenen ook niet koud. Ik heb deze winter in mijn skibroek in ieder geval nog geen handschoenen echt nodig gehad en mijn tenen zijn in normale leren jodhpurschoenen (zonder bont o.i.d. en met gewone sokken) nog nooit koud geworden.

Zonder die skibroek ben ik binnen no time wel helemaal bevroren overigens.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:21

uit grootmoeders kastje:
je voeten met vaseline of tijgerbalsem insmeren, zakje eromheen, en niet al te strakke sokken, laarzen/schoenen aan en klaar is kees haha
al jaren ga ik swinters zo door het leven, ideaal, heb nergens last van, ja misschien beetje plak voeten, maar dat heb ik er zekers voor over

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:47

CCCCorine zie mijn bovenstaande reactie, werkt dus niet altijd. Ik heb een thermo rijbroek aan en echt heel warm aangekleed (heb het ook niet koud) alleen mn voeten in die koude bak bevriezen gewoon en ik ben verder echt heel warm aangekleed

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:27

Desire schreef:
Maar nou zag ik laatst iemand rijden met 2 kleine apparaatjes aan de achterkant van zijn laarzen en dat schijnen van die warmte elementjes te zijn, iemand hier ervaring mee? Zijn het zooltjes ofzo die via een slangetje aan die accuutjes verbonden zitten?

Ik heb die ook en die dingen zijn echt geniaal !
Ik heb ze nu voor de derde winter en heb ze 2 jaar geleden bij Tschibo gekocht. Het zijn platte zooltjes, die onder de bal van je voet een klein "verwarmings"plaatje hebben. Die van Tschibo hebben een lange (ruim genoeg voor in je laarzen), platte kabel. Als je hem netjes omhoog leidt, voel je er niks van. Ik heb mijn accu´s een beetje aan de zijkant zitten; tussen scheenbeen en kuit zeg maar. De accu´s kan je van 1-4 zetten, maar als je met warme voeten in je laarzen gaat, is stand 1 (hooguit 2) voldoende om ze warm te houden. Je accu´s geven dan zo´n 5-6 uur warmte. Ze hebben meen ik, 40 of 50 € gekost en ze zijn echt iedere cent waard ! Ik wil zelfs nog een tweede paar kopen, om in m´n stalschoenen te doen.
Ze hebben die dingen in de winter bij Tschibo, maar ik weer niet of ze er nu nog zijn ( www.tschibo.nl ). Ik kreeg een tip van iemand, dat je die dingen ook in een winkel voor jagers benodigdheden kunt kopen, alleen zijn ze daar een stuk duurder!
Citaat:
Ook heb ik wel eens elementjes voor in je handschoenen gezien, dan moest je een zilver rondje breken zeg maar en dan wer dat ding lanszaam helemaal warm en als hij weer afgekoeld was moest je hem even koken ofzo en dan kon je hem weer opnieuw gebruiken.
Zijn die er ook voor in laarzen?

Die heb ik ook een keer gehad; gekocht bij Krämer of Loesdau (weet niet meer precies). Dat zijn echt ondingen. Toen ik van het eerste zooltje het plaatje brak, was meteen het zooltje kaduuk .
Ik was natuulijk wel nieuwsgierig of dat een beetje aangenaam dragen in je schoen was. De andere heb ik dus in m´n schoen gelegd, toen het plaatje nog heel was . Was niet prettig . Het zooltje is veels te dik om nog lekker in een schoen te zitten.
Nu zijn die dingen niet echt duur (onder de 10 € iig), dus je kan ze allicht een keer proberen.

Saskiaah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:34

Hahaha dat klinkt lekker warm met die vaseline! Ik heb nooit last van koude voeten eigenlijk, komt omdat ik goed in beweging blijft in mijn sokken zijn heel dik.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:05

Bij de schoenmaker geloof ik heb je vast wel van die zooltjes met aan de onderkant aluminium, die geven warmte van je voet, ook terug aan je voet.
In onze nieuwe wintersportwinkel liggen ook een soort "tenenwarmers" dat zijn een soort hieltjes, maar dan voor bij je tenen, en die schijnen ook lekker warm te worden. Heb dat laatste nog niet gebruikt, maar die eerst wel en dat is super

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:06

Gewoon bonte inleggertjes erin!! Maar ik heb altijd in het begin koude voeten, Maar ja als ik aan het werken ben dan werk ik ook en dan heb ik dat dus niet meer. Net zoals met koude handen. Maar ja heb je bijv. koude handen dan moet je zorgen dat het bloed er naar toe stroomt. Zo zal het ook wel zijn met koude voeten!!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 10:19

Sterre schreef:
Desire schreef:

Ik heb die ook en die dingen zijn echt geniaal !
Ik heb ze nu voor de derde winter en heb ze 2 jaar geleden bij Tschibo gekocht. Het zijn platte zooltjes, die onder de bal van je voet een klein "verwarmings"plaatje hebben. Die van Tschibo hebben een lange (ruim genoeg voor in je laarzen), platte kabel. Als je hem netjes omhoog leidt, voel je er niks van. Ik heb mijn accu´s een beetje aan de zijkant zitten; tussen scheenbeen en kuit zeg maar. De accu´s kan je van 1-4 zetten, maar als je met warme voeten in je laarzen gaat, is stand 1 (hooguit 2) voldoende om ze warm te houden. Je accu´s geven dan zo´n 5-6 uur warmte. Ze hebben meen ik, 40 of 50 € gekost en ze zijn echt iedere cent waard ! Ik wil zelfs nog een tweede paar kopen, om in m´n stalschoenen te doen.
Ze hebben die dingen in de winter bij Tschibo, maar ik weer niet of ze er nu nog zijn ( www.tschibo.nl ). Ik kreeg een tip van iemand, dat je die dingen ook in een winkel voor jagers benodigdheden kunt kopen, alleen zijn ze daar een stuk duurder!

Ja die bedoel ik dus haha, maar op die site kan ik ze helaas niet vinden, wel nier en rug en knie en elleboogverwarmers maar geen voetverwarmers haha. En 40 á 50 euro valt wel mee vind ik, dat heb ik wel over voor warme voeten hoor. Nu zullen ze wel iets duurder zijn waarschijnlijk maar dan nog.
Mocht je ze toevallig weer ergens tegenkomen, laat het me dan even weten

stalnijmegen schreef:
uit grootmoeders kastje:
je voeten met vaseline of tijgerbalsem insmeren, zakje eromheen, en niet al te strakke sokken, laarzen/schoenen aan en klaar is kees haha
al jaren ga ik swinters zo door het leven, ideaal, heb nergens last van, ja misschien beetje plak voeten, maar dat heb ik er zekers voor over

Ga ik zeker eens proberen!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:50

Desire schreef:

Ik heb ook thermoboots voor als ik les ga geven, maar met rijden vind ik het echt afschuwelijk zitten en het is ook nog eens gevaarlijk, aangezien je veel makkelijker in de beugels kunt blijven hangen

Ooh daar heb ik geen last van