Lucerne

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Luuz

Lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:00

Ik zou graag wat meer info willen over het voeren van lucerne.
We hebben nu een zak gekocht en mijn jaarling lust het eigenlijk niet echt. Mijn twenter eet het wel als et door haar bix zit. Maar waar is lucerne goed voor en hoe voeren jullie het? En worden ze er niet extra druk van ofzo?
Kus Luuz
Laatst bijgewerkt door Luuz op 28-01-06 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:02

tanja__daisy op bokt voert lucerne aan haar paard
Misschien kan je het hara iig ook vragen

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:03

Okeej bedankt voor de tip zal ik even doen als ik verder geen reacties meer krijg..

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:14

meningen over lucerne verschillen nogal. heb er niet veel van gevolgd maar heb begrepen dat het iets met de mineralenhuishouding doet, dat als ze er eenmaal aan gewend zijn je er ook niet zomaar mee op mag houden.
als ie het niet lust zou ik het niet meer geven, waarschijnlijk heeft hij voldoende aan zn normale voer.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:23

Ik geef mijn merrie wat luzerne bij. Het is inprincipe ruw voer en in grote hoeveelheden kan het je krachtvoer vervangen. Hier ben ik niet voer.
Mijn merrie eet het best graag. Ik geef het met wat peentjes er door heen gesneden.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:28

en je geeft het ook gewoon droog (omdat het nogal stoffig lijkt zegmaar)? En hoeveel? Is het echt zo dat je er niet zomaar mee op mag houden?
Merk je ook verschil qua energie enz?

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:35

Nee ik merk weinig qua energie.
Ik gebruik alleen de luzerne van Hartog en die is alles behalve stoffig. Vanwegen er zomaar mee ophouden heb ik nog nooit gehoord en dat heb ik ook niet op de site van hartog gelezen. Ik ben er erg tevrede mee. Ik ga waarschijnlijk zelf nog een ander product voeren van hartog.

Ik voer het zowel droog als wel door de zemelen om er een lekkere mash van te maken. Ik voer per dag denk ik 2 voer bekers maar gewicht durf ik niet te zeggen omdat het anders is als bijvoorbeeld brok.

Ik voer het puur aanvullend. Ze vind het lekker.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:39

Wat ik van luzerne weet is dat heel veel eiwitten bevat en erg voedzaam is en dat het vooral aan drachtige merries-paarden in de groei en oudere paarden gegeven wordt, waarschijnlijk vanwege de voedingswaarde en dat het makkelijker te eten is dan hooi voor paarden met een minder gebit. Maar ik heb er nooit over gehoord dat ze erg energiek van worden. Kijk eens bij Luzerne van Hartog, daar staat vast meteen wat info bij.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:40

Okeej, ik heb ook van Hartog. Het is ook niet echt stoffig, maar het lijkt me gewoon stoffig om te eten zegmaar. Maar je doet het dus niet in water of wat dan ook. Ik ben van plan 1 beker te voeren aan mijn jaarling en twenter. maar ik vind het erg jammer dat mijn jaarling het niet echt lekker vind. Ze is toch al een muts qua eten hoor! Het biks gaat ook erg langzaam. Maar misschien komt dat ook wel omdat ze nog zo'n kleintje is. Ze wordt pas over een maand officieel 1.
@Miirthe: erg bedankt voor je info.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:40

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:41

Ik snap het ff niet meer: is het nu lucerne of luzerne?
(sorry ik ben een sooort donkerblond ofzo)
Kus Luuz
*edit* dankje ijsklontje

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:41

ik voer het ook, door de brok heen.
het is een goede vuller, ze worden er niet "heet" door.
ik moet het wel nat maken, mijn paard is nogal koliekgevoelig.
mijn twentermerrie at het in het begin ook niet, ik meng het nu door haar brok, dan eet ze het wel op.

wat vinden jullie eigenlijk het beste?
de brok of de grasvorm?
ik voer ze beide.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:43

je zegt luzerne, maar bij hartog heet het lucerne

iedereen weet toch wel wat je bedoeld. Alleen bij google zou je op de plaats luzern in Zwitserland kunnen uit komen

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:45

Okeej dan;)
Bedankt voor de site, ben het even aan het lezen en het ziet er wel veel belovend uit:P

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:47

de calcium/fosfor verhouding is een beetje scheef, (voor paarden dan) dus het zou goed zijn om er iets bij te voeren met veel fosfor zoals granen. verhouding hoort 2:1

ik voer het om de conditie van mijn drachtige oudere merrie optimaal te houden, voor je jaarling is het mss niet nodig als je goed ruwvoer en veulenbrok geeft.

DianneM

Re: Lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:48

Ik ga het denk ik ook voeren als aanloopje naar de 24/7 zomerweide.. Minder tot geen biks en meer luzerne.. Ik voer nu 1/2 kilo Hartog Balance en tinkerbrok per dag en heel veel grofstengelig hooi..

Ik heb een voedingstabelletje gemaakt, waarin ik mijn huidige voeders en dat van een vriendin in heb staan..
http://plaatjes.teuntjes.com/Voedingstabel.htm

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:50

Mijn veulen krijgt een kilo brok op een dag (ze is erg mager) dat bestaat uit een mix van: 1 deel muesli 1 deel granenmix en 2 delen veulenbrok.
Daar wil ik graag nog een schep lucerne bij voeren, maar als ze het niet wil eten zal dat moeilijk gaan. Ze krijgt ook nog 2 plakken hooi per dag en staat op het land.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:51

@teuntje: op de site van hartog lucerne stond dat er juist wel biotine in zit geloof ik

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:55

Een veulen moet eigenlijk onbeperkt goed ruwvoer krijgen, zeker in de eerste winter bij mama weg. Ik zou het hooi opvoeren als ze mager is(goed ontwormt neem ik aan?).
Als je wel luzerne bij wil voeren zou ik haar eens per dag een kilo veulenbrok geven en op een ander moment luzerne met granenmix.
Een jong paard mag wat schraal zijn omdat ze ook weer niet te hard moeten groeien, maar een veulen is nog erg kwetsbaar en hoort goed in conditie te zijn!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:00

Nee, er zit geen extra toegevoegde Biotine in de Lucerne, wel melasse om het extra smakelijk te maken. In de andere producten van Hartog zit wel toegevoegde Biotine.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:00

Staat toch op de zak van wel?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:05

Er zit wel Biotine in, maar er is geen extra Biotine aan toegevoegd.. De aanwezige Biotine is daar al van nature. Bij de tinkerbrok is er wel een grote hoeveelheid Biotine toegevoegd bijvoorbeeld. In de zomer (zonder biks dus) voer ik extra Biotine bij in poedervorm in een handje muesli, samen met een scheutje zonnebloemolie..

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:13

Ze is idd goed ontwormd (zelfs elke 8 weken raadde de DA aan). Ik zal het ruwvoer wel wat opvoeren. Ze krijgen nu geloof ik een halve baal met zijn 2en per dag (dus het aantal plakken varieerd of ze dun of dik zijn). Ook krijgt ze nog wat brood en dus die kilo brokken.
Op een ander moment van de dag dat lucerne voeren is geen optie helaas. Maar als ze het sowieso niet eet is het dus al niet mogelijk. Ze is best dun, maar ze begint nu el wat vlees op haar rug te krijgen. Het is nu niet meer zo dat haar ruggewervel echt uitsteekt zegmaar. Alleen vind ik dat je haar ribben gewoon nog veel te makkelijk kunt voelen. Al is ze wel al gegroeid sinds we haar hebben.
Ik ga haar nu gewoon een klein handje door haar brokken heen voeren. Zo gaat ze ht waarschijnlijk vanzelf wel lusten en ik geef het er ook nog wel wat los bij voor het geval dat ze het wel wil hebben.
Ik denk dat ze het dan over een tijdje wel gaat eten.
Bedankt voor al jullie reacties waar ik echt wat aan heb.
Kus Luuz

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:17

Succes, ik hoop dat ze snel wat dikker wordt, dat gaat straks in het gras vast lukken.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:21

hoi,
mijn hengst was heel snel dun op de mest( en dan bedoel ik echt koeienschijt dun ),
door luzerne te voeren bleef het dikker,