Waarvoor dienen twee teugels...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

So0p_

Waarvoor dienen twee teugels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 09:42

heej bokkers,
ik had een vraagje voor jullie....
waarvoor diennen 2 teugels?????
ik zie de laatste tijd veel mensen ermee rijden dus vroeg ik het me af

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 10:42

???????? niemand??????

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:42

Meestal rijden ze met 2 teugels als ze ook met 2 bitten rijden{stang en trens} dit is op een hoger niveau voor een fijnere afwerking.

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:45

mijn instructrise raad mij aan om binnenkort ook eens met twee teugels op een bit te rijden. Puur om de druk die mijn paard mij geeft beter te kunnen verdelen.

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:46

Ik zie er de werking niet van : 2 teugels aan een bit, je akn nog steeds de zelfde hoeveelheid druk er mee uitoefenen.

maar zoek even met de zoekmachine..
er zijn hier al heel veel topics over geweest.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:47

Naar mijn idee maakt het niet uit of je met 2 teugels of 1 rijdt. Ik vind het ook pure onzin eigenlijk. Het enige waar het me goed voor lijkt, is om misschien alvast het oefenen van het rijden met 2 teugels voor de overgang naar S&T.

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:56

xx_Irisje schreef:
Ik zie er de werking niet van : 2 teugels aan een bit, je akn nog steeds de zelfde hoeveelheid druk er mee uitoefenen.

maar zoek even met de zoekmachine..
er zijn hier al heel veel topics over geweest.

Nee ik eigenlijk ook niet echt nee daaron heb ik het ook nog niet gedaan. Maar ze raad het me echt aan. Dit snap ik dan ook weer niet maar ach een keer uitproberen kan geen kwaad toch. Mijn paard is super zwaar voor de handen. Voorwaarts rijden maakt niet heel veel uit. Dan gaat ze gewoon ruimer voor de benen en nog hangen. Dus het is wel eens proberen waard maar of het helpt weet ik ook niet.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:02

Nee druk is nooit goed,en hoe meer je gaat experimenteren met bitten en dingen hoe slechter het zal gaan.Waarschijnlijk houd je zelf je handen te gespannen.Ik raad je aan om iedere keer als je paard wilt hangen been te geven en je hand naar voren te steken.Je moet zorgen dat hij niks heeft om op te hangen.

EvaSuzanneJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:44

Ik deed het wel eens op buitenritten met mijn volbloed, voor als mijn ene teugel zou breken ofzo, en hij ging vaak nogal hard. Verder zie ik het nut er niet van in.

DianneM

Re: Waarvoor dienen twee teugels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:17

Het heeft wel degelijk nut om met meerdere teugels te gaan rijden, maar de vraag is of je dit wel echt moet WILLEN.

Hoe dikker de teugel is hoe harder je in verhouding aan de bitring kan trekken. Heb je twee dezelfde teugels, kan je ook 4 keer zoveel druk op het bit uitoefenen als dat je met 1 teugel kan. het druk-oppervlak wordt 2 keer zo groot. Stel dat 1 teugel een drukoppervlak op de bitringen aan beide zijden 1 cm2. Dus in totaal 2 cm2 op het hele bit. Rij je met twee teugels, dan wordt het oppervlak per bitring 4 cm2 en 8 cm2 op het hele bit. Ook wordt de druk in je handen beter verdeeld, omdat daar het drukoppervlak ook groter wordt. Terwijl het drukoppervlak van het bit gelijk blijft.

In feite doe je je paard 4 keer zoveel pijn op zijn tandvlees door met twee teugels te gaan rijden in plaats van 1. Dan heb ik voor het gemak niet eens meegerekend hoeveel groter de druk wordt die je handen uitoefen op de teugels. Je maakt je paard hierdoor alleen maar harder in de mond, waardoor hij straks alleen maar meer zal gaan hangen. Gaat je paard hangen, laat dan je teugels vieren, wat Elisa zegt, hij mag niks hebben om op te hangen. Touwtrekken zal je paard altijd winnen, hij is simpelweg sterker. Laat hem voorwaarts lopen met lange teugels, zo leert hij ook op zijn eigen benen lopen..

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:47

Het heeft wel degelijk nut om met meerdere teugels te gaan rijden, maar de vraag is of je dit wel echt moet WILLEN.

amen!
hier sluit ik me volledig bij aan

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:20

Idd, wat teuntje zegt.
Dus 1 teugel lijkt mij het vriendelijkst enzo

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:23

het is een rijtechnisch probleem. als je paard gaat hangen laat je gewoon los (niet de hele teugel, maar laat hem doorglijden zodat het paard er niet op kan gaan hangen). het is een kwestie van meer trainen. hoe meer hulpmiddelen, hoe moeilijker je het voor jezelf maakt.

Annemeik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:15

Mensen rijden vaker met 2 teugels omdat ze denken dat ze daarmee meer kracht kunnen zetten. Je hebt alleen meer in je hand, dus je verdeeld de kracht wel.

Ben er verder geen voorstander van, ik heb het liefst zelfs hele dunne teugels.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:22

Dat dubbele teugels rijden kun je nu wel vergeten, want het mag per 1 april niet meer op de wedstrijden, las ik vandaag in de nieuwe Paard&Sport.

Daarnaast zie ik het nut van dubbele teugels ook niet in. en kan ook niet echt zeggen of het idd werkt of dat het gewoon bij de ruiter tussen de oren zit Bovendien heb je dan je handen zo vol.

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:00

Teuntje111 schreef:

Hoe dikker de teugel is hoe harder je in verhouding aan de bitring kan trekken. Heb je twee dezelfde teugels, kan je ook 4 keer zoveel druk op het bit uitoefenen als dat je met 1 teugel kan. het druk-oppervlak wordt 2 keer zo groot. Stel dat 1 teugel een drukoppervlak op de bitringen aan beide zijden 1 cm2. Dus in totaal 2 cm2 op het hele bit. Rij je met twee teugels, dan wordt het oppervlak per bitring 4 cm2 en 8 cm2 op het hele bit. Ook wordt de druk in je handen beter verdeeld, omdat daar het drukoppervlak ook groter wordt. Terwijl het drukoppervlak van het bit gelijk blijft.

In feite doe je je paard 4 keer zoveel pijn

op zijn tandvlees door met twee teugels te gaan rijden in plaats van 1. Dan heb ik voor het gemak niet eens meegerekend hoeveel groter de druk wordt die je handen uitoefen op de teugels. Je maakt je paard hierdoor alleen maar harder in de mond, waardoor hij straks alleen maar meer zal gaan hangen. Gaat je paard hangen, laat dan je teugels vieren, wat Elisa zegt, hij mag niks hebben om op te hangen. Touwtrekken zal je paard altijd winnen, hij is simpelweg sterker. Laat hem voorwaarts lopen met lange teugels, zo leert hij ook op zijn eigen benen lopen..

Sorry, maar dit klopt niet.
Het is idd zo dat je het oppervlakte vergroot met 2 teugels (al is dit volgens mij verwaarloosbaar aangezien de teugels op bijna dezelfde plaats op de bitring hangen) maar de kracht blijft echter hetzelfde, als je nu met 1 teugel rijdt of met honderd. Je zal je paard dus niet 4x zoveel pijn doen. Trek maar eens met 1 koord aan een ring in de een muur (vergelijkbaar met een bitring) en met honderd koorden aan dezelfde ring. Het is niet zo dat je dan ineens die ring uit de muur zou kunnen trekken omdat je zogezegd honderd keer zoveel kracht zou gebruiken.

Ik zie het nut van dubbele teugels dus ook niet echt in. Sommige mensen rijden er echter wel mee omdat ze met 2 teugels een stillere hand zouden hebben.

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:34

is mischien een beetje raar
volgens mij doen mensen het ook omdat ze het mooi vinden,omdat het dan op een stang en trens lijkt
hier in mij n omgeving heb ik het nog nooit gezien....
ik vindt het wel onzin zie het nut er niet van in

maar als je wilt oefenen voor stang en trens teugel dan lijkt het me wel een ideaal hulpmiddel

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:35

Je hebt meer kracht als je met 2 teugels rijd.

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:43

AppelBoom schreef:

Dat is dus volgens mij helemaal niet waar. Als je 20kg aan een touwtje hangt word dat ook niet ineens 40kg als je het aan 2 touwtjes zou hangen. De kracht blijft hetzelfde, het wordt nu alleen verdeeld over 2 teugels

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:45

NoaFleur schreef:
AppelBoom schreef:

Dat is dus volgens mij helemaal niet waar. Als je 20kg aan een touwtje hangt word dat ook niet ineens 40kg als je het aan 2 touwtjes zou hangen. De kracht blijft hetzelfde, het wordt nu alleen verdeeld over 2 teugels

Ik bedoel met rijden. Als ik em paard met enkele teugel op de handrem "trek",
duur het langer dat ze een reactie geeft dat als ik met 2 teugels dat doe. Ik
heb meer kracht in me armen dan.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:54

Ik reed mijn pony vroeger wel op 2 teugels...
Dat wil dus zeggen:
1 aan het halster om de hulpen mee te geven..
en 1 aan het bitje, zodat hij zou wennen aan het idee dat er iets met dat bit in zn mond gebeurd.
Ging prima!

2 teugels aan 1 bit, daar zie ik echt het nut niet van in, tenzij je teugels op knappen staan... en dan is het misschien verstandiger om gewoon een paar goede teugels aan het bit te hangen.
Maar das gewoon mijn mening.

Groetjes,Lacuna

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:09

AppelBoom schreef:

Ik bedoel met rijden. Als ik em paard met enkele teugel op de handrem "trek",
duur het langer dat ze een reactie geeft dat als ik met 2 teugels dat doe. Ik
heb meer kracht in me armen dan.

En sinds wanneer is het de bedoeling dat je op 'kracht' rijd? Volgens mij is dit echt een psychisch effect. Je kunt 600 kg niet makkelijker 'op de rem trekken' met 2 teugels, omdat je dan meer kracht zou hebben. Je paard is altijd sterker.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:25

En waarom zou je je paard op de handrem trekken? Een goed afgericht paard komt terug op je zit.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:52

af en toe val ik hier op bokt van de ene verbazing in de andere...
Met 2 teugels rijden ???? uhh!!! waar laat je dat... zou er nooit opgekomen zijn!
Maar goed, als ik dit zo lees... echt fijn voor t paard lijkt mij dat niet!

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:22

Nee mij lijkt het ook niet zo fijn nee voor het paard, ik bedoel het heeft helemaal geen nut, de kracht blijft het zelfde, het zit meestal in het hoofd van de ruiter dat die 2 teugels zouden helpen.