ik had een vraagje voor jullie....

waarvoor diennen 2 teugels?????
ik zie de laatste tijd veel mensen ermee rijden dus vroeg ik het me af
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

xx_Irisje schreef:Ik zie er de werking niet van : 2 teugels aan een bit, je akn nog steeds de zelfde hoeveelheid druk er mee uitoefenen.
maar zoek even met de zoekmachine..
er zijn hier al heel veel topics over geweest.

Bovendien heb je dan je handen zo vol. Teuntje111 schreef:Het heeft wel degelijk nut om met meerdere teugels te gaan rijden, maar de vraag is of je dit wel echt moet WILLEN.
Hoe dikker de teugel is hoe harder je in verhouding aan de bitring kan trekken. Heb je twee dezelfde teugels, kan je ook 4 keer zoveel druk op het bit uitoefenen als dat je met 1 teugel kan. het druk-oppervlak wordt 2 keer zo groot. Stel dat 1 teugel een drukoppervlak op de bitringen aan beide zijden 1 cm2. Dus in totaal 2 cm2 op het hele bit. Rij je met twee teugels, dan wordt het oppervlak per bitring 4 cm2 en 8 cm2 op het hele bit. Ook wordt de druk in je handen beter verdeeld, omdat daar het drukoppervlak ook groter wordt. Terwijl het drukoppervlak van het bit gelijk blijft.
In feite doe je je paard 4 keer zoveel pijn
op zijn tandvlees door met twee teugels te gaan rijden in plaats van 1. Dan heb ik voor het gemak niet eens meegerekend hoeveel groter de druk wordt die je handen uitoefen op de teugels. Je maakt je paard hierdoor alleen maar harder in de mond, waardoor hij straks alleen maar meer zal gaan hangen. Gaat je paard hangen, laat dan je teugels vieren, wat Elisa zegt, hij mag niks hebben om op te hangen. Touwtrekken zal je paard altijd winnen, hij is simpelweg sterker. Laat hem voorwaarts lopen met lange teugels, zo leert hij ook op zijn eigen benen lopen..
AppelBoom schreef:Je hebt meer kracht als je met 2 teugels rijd.
NoaFleur schreef:AppelBoom schreef:Je hebt meer kracht als je met 2 teugels rijd.
Dat is dus volgens mij helemaal niet waar. Als je 20kg aan een touwtje hangt word dat ook niet ineens 40kg als je het aan 2 touwtjes zou hangen. De kracht blijft hetzelfde, het wordt nu alleen verdeeld over 2 teugels
AppelBoom schreef:
Ik bedoel met rijden. Als ik em paard met enkele teugel op de handrem "trek",
duur het langer dat ze een reactie geeft dat als ik met 2 teugels dat doe. Ik
heb meer kracht in me armen dan.