Een jaartje weg, maar m'n paardje dan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Luci

Een jaartje weg, maar m'n paardje dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 00:38

Hoi Bokkers,

Ik zit met een klein dilemma. Ik heb jarenlang alles voor de paarden opzij gezet. Na de middelbare school en een korte vervolgopleiding fulltime in de paarden gaan werken. Daarnaast deed ik wel steeds zelfstudies enzo, maar mijn leven bestond naast leren in de avonduren voornamelijk uit paarden,paarden, paarden.

Twee jaar geleden besloten toch wat verder te willen zien dan dat en terug gaan studeren. Goede beslissing, ik vind m'n studie erg leuk, heb nu een 'gewone' baan ernaast en mijn paardrijden is na een niet-geplande maar natuurlijk verlopen afbouwperiode teruggebracht naar gewoon weer alleen mijn eigen paard rijden...weer helemaal hobby dus. Prima.

Steeds vaker bekruipt mij nu de drang om er eens even helemaal tussenuit te gaan. Ik typ het hier nu, maar eigenlijk durf ik deze vuile gedachte helemaal niet uit te spreken...want mijn paard...hallo...die is heilig.

Net weer eens op wat sites zitten neuzen en voor de zoveelste keer kwam ik uit op een master opleiding aan de Universiteit Gent die ik echt dolgraag zou willen doen na m'n huidige studie.

Aan de ene kant ben ik een echte buitenmus en paardrijden is mijn leven. Aan de andere kant zou ik tegenwoordig stiekem best eens graag een jaartje écht student zijn.'Eén jaartje op kamers, één jaartje studentenleven'en ook nog eens een leuke studie.

Maar ja..mijn paard. Ze staat hier bij ons aan huis. Kan en wil mijn ouders natuurlijk niet met de zorg opzadelen. Haar weg doen is ook geen optie. De drang naar 'een jaartje studeren in Gent' is ook stieken vrij hevig.

Nuja, jullie snappen m'n punt wel denk ik. Zij er hier mensen die een zlefde dilemma hebben (gehad)? Hoe hebben jullie het opgelost. Zijn jullie gegaan? Hoe de zorg voor je paard geregeld? En is dat allemaal goed gegaan?

Weet je, ik voel me eigenlijk nu al schuldig dat ik zo openlijk toegeef m'n paard best een jaartje 'weg' te willen doen. Vrees ook weer een beetje dat ik me vreselijke zorgen zou maken.

Maar ja, die studie, jaartje weg...ben nu nog jong maar kan geen jaren meer studeren, zal straks toch eens aan de bak moeten.

Goed, onsamenhangend verhaal. Iemand toch misschien een tip of een heldere opmerking voor deze twijfelaar?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 01:03

Gent is toch de wereld niet uit? En een jaartje je paard aan huis zonder dat er op gereden wordt is toch ook niet zo'n ramp?
Desnoods kun je haar gewoon meenmen naar Gent hoor. Hebben ze vast ook wel een mogelijkheid om je paard te stallen.

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 01:08

Bijrijders, of leasen maar op voorwaarde dat die daar aan huis op stal blijft. Je ouders kunnen controleren of je paard goed verzorgt wordt.

Je hebt ook paarden opvang, ik geloof dat dat iets van 150 per maand kost.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 01:12

Cassidy schreef:
Desnoods kun je haar gewoon meenmen naar Gent hoor. Hebben ze vast ook wel een mogelijkheid om je paard te stallen.

Mijn zwager woont in Gent en zijn buuf heeft stallen, weilanden, een bak en veel tijd
Binnenkort maar eens vragen of ze een plekkie heeft voor het geval dat...?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 04:59

Ja ik heb ook al zo zitten denken.
Maar mijn paard is van mijn vader.
Meenemen mag niet zomaar en zo wel zal ik alles zelf moeten betalen.
Stalgeld en hoefsmid Da kosten en als studentje heb ik niet zoveel geld.
En een jaar geen wedstrijden (heb geen rijbewijs)

Mayra_

Re: Een jaartje weg, maar m'n paardje dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 07:54

Kun je hem misschien nog zolang door iemand laten verzorgen? Er zullen toch wel een aantal mogelijkheden zijn die ook voor jou te doen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:10

Ik snap je probleem.
Wij zijn een jaar naar Japan gegaan en hebben toen het jonge spul verkocht, Max, Händell en Ilindra zouden gereden en verzorgd worden door iemand van onze rijvereniging.
Helaas kapte diegene daar na een tijdje mee en wij zaten in Japan........
Mijn ouders hebben ze toen opgehaald en op een manege gezet, dit was ook niet echt ideaal en toen heeft mijn moeder een paar van haar eigen pony's verkocht zodat mijn paarden naar huis toe konden komen.
Max was echter te brutaal voor mijn moeder en die is toen ook verkocht.
Al met al is dus alllemaal prima geregeld maar het geeft best stress als je aan de andere kant van de wereld zit en alles gaat niet zoals je het gepland had.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:15

Geef je paard lekker rust, lekker het land op... en eventueel een bijrijder voor 2? dagen in de week.... Dat moet vast lukken... Het is ook niet verkeerd om het paard een jaar op rust te zetten, kunnen jullie daarna er weer fit tegenaan..

Succes in ieder geval met de beslissing...

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:43

Je kunt je paard in goede handen onderbrengen.. Verleasen (scheelt ook in de kosten) aan een betrouwbaar iemand. En in de weekenden zelf op bezoek gaan bij je paard..
Het is een investering in de toekomst en eenmalig..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:50

lekker een jaartje niets laten doen. veel mensen die zwanger zijn zetten na 3 maanden ook hun paard stil. kan best

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:51

Dat zou inderdaad kunnen.
maar mijn paard is bijna 9 en heeft al 7,5 jaar niks gedaan!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:11

AM -> VMR

NoaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:22

Verleasen met een goed contract of het land opgooien voor een jaartje.

Marjolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:26

Ik heb vorig jaar een half jaar een bijrijder gehad toen ik in het buitenland zat. Ze werd toen gewoon doorgereden en ze komt nog steeds af en toe rijden als ze zin heeft.
Maar gent is toch neit zo ver kan ze dan niet gewoon mee?

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:00

Ik zou het doen hoor! Absoluut. Bedenk je ook, dat als alles goed is, jij je paard gaat overleven. En hoe zie je je leven dan? Heb je er dan spijt van dat je dat ene jaartje niet voor jezelf gekozen hebt?

Jullie overleven het allebei wel hoor, een jaartje er tussenuit. Een oplossing komt wel, zijn hierboven leuke ideeen aangedragen.

Doen, ga ervoor.

UK_eef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:23

Gewoon ervoor gaan! Paarden is ook niet alles en je moet je leven zeker niet laten leiden door je aan te passen aan je hobby. Je hebt gelijk, je kunt niet eeuwig blijven studeren en je zult binnenkort toch ook aan de bak moeten waardoor je dan je hobby en werk kunt combineren. Ik begrijp uit je verhaal dat dit graag is wat je wilt dus waarom neem je de stap niet gewoon? Neem het risico meid en geniet ervan nu je nog 'jong' bent!
Zoals anderen al zeiden kun je je paard vast wel door iemand laten rijden en verzorgen of desnoods een jaar het land opgooien.

Succes!

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:26

gewoon een verzorgster nemen als het niet ver van mijn huis wil ik het wel doen , maar je kunt hem ook meenemen en dan daar ergens in de buurt stallen

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:29

Ik heb hetzelfde gehad. Ik had een pony, en ging studeren. Afgezien van het feit dat mijn studie 6 jaar duurt lijkt het toch wel wat op jouw "probleem"
Ik heb toen 1 jaar lang meiden gehad die de pony verzorgden, maar daar is ook een hoop gedonder van gekomen. Nu dit jaar staat hij lekker hier in de buurt op een weilandje, en kan ik hobby en studie perfect combineren.
Groetjes, Lacuna

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:33

Ik heb dus hetzelfde probleem, ik ga in september 2007 een half jaar in Amerika wonen, maar ik weet dus echt niet wat ik met m'n paardje moet doen.
Verkopen is geen optie, en stil laten staan ook niet echt..
Meenemen is groot risico, dus ik denk dat ik een bijrijdster ofzo neem..

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:34

Ik zal gewoon een bijrijdster zoken voor een jaar lang, jep aard gewoon bij jou ouders laten staan, en je ouders kunnen het dan in de gaten houden!

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:40

Oh zo herkenbaar. Ik zou dus ook graag weg willen... hetzij gewoon uit huis hetzij naar het buitenland (paard op een pensionstal is geen optie omdat dat gewoon veel te duur is), Maar goed wat doe je dan met je paard? Ik zit hier ook erg over te twijfelen en te denken.

Maar goed daar zal het eerst nog wel bij blijven

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:52

Daphnezz schreef:
Bijrijders, of leasen maar op voorwaarde dat die daar aan huis op stal blijft. Je ouders kunnen controleren of je paard goed verzorgt wordt.

Dit lijkt mij ook de beste oplossing.
Maar ik zou het zelf ook niet gemakkelijk doen hoor. Mijn ouders doen al super veel voor me, maar om ze dan ook nog een jaar lang alleen voor mijn paard te laten zorgen...

Luci

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 13:26

Bedankt voor alle reacties!

Gent is inderdaad de wereld niet uit. (gelukkig ) Uiteraard heb ik ook gedacht of het niet mogelijk was haar mee te nemen maar ik vrees tegen wat problemen op te gaan lopen. De belangrijkste daarvan is geld. Ik weet écht niet hoe ik een jaar lang studie, kamer, onderhoud ed moet betalen en dan ook nog eens stalling voor m'n paard....ben bang dat dat echt onmogelijk wordt. (En dan ook de de vervoerskosten dagelijks naar haar toe, want denk niet dat ik midden in de stad een plekje vind )

Het probleem van een 'gewone' bijrijder (als ik die al zou vinden) is dan weer dat ze hier thuis staat. En zo iemand kan niet paar keer per dag komen voeren, binnen- en buiten zetten, rijden enzovoort..dat lijkt me vrij onhaalbaar. Mijn ouders wil ik dat ook echt niet vragen, ze zouden een jaar lang ontzettend gebonden zijn door míjn paard.

Wat dan overblijft is, wat ik ook al veel genoemd zie, haar verleasen of inderdaad ergens op het land gooien...hmmz moet het denk ik inderdaad in die hoek gaan zoeken. Das even een psychologische hindernis voor deze muts hoor. Maar denk inderdaad dat het zoiets moet worden.

Dank in ieder geval voor het meedenken! Enne Marreke, het speelt allemaal (als het gaat 'spelen' hihi) pas over een goed jaar, maar wellicht doe ik dan toch nog een beroep op je om eens te polsen...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:58

Ik zou uitkijken naar een goede begrazing in een natuurgebied bijvb.
Een jaartje niets doen op het land kan geen kwaad voor een paard hoor

_Myrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:05

is er geen manege bij jou in de buurt waar ze kan staan? je hoeft dan misschien minder te betalen als ze in de lessen mee kan lopen.