leren rijlaarzen niet meer aan of uit krijgen help?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

X_Armani_X

leren rijlaarzen niet meer aan of uit krijgen help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 12:43

ik heb even een vraagje over leren rijlaarzen ik weet dat hier veel topic's over geweest zijn en heb ze allemaal na gelezen maar wat ik wil weten staat der niet bij haha.
Ik heb dus leren rijlaarzen gekocht(petrie perfect) maar zo perfect zijn ze niet!
Ik heb der al best veel mee gelopen maar nu gister wou ik ze aan trekken krijg ik ze in eens niet meer aan ik met alle moeite en macht toch aan gekregen maar hier was ik toch niet zo blij mee heel me kuit ging kloppen en ik kreeg onwijze kramp.
Is dit wel goed?
Je zou niet zeggen dat me kuiten opgezwolle of dikker zijn dan normaal met dit koude weer ik kreeg ze ook bijna niet meer uit en dee echt gewoon zo'n pijn.
De boven kant waar die P van petrie zit is ook helemaal soepel geworden en dat leer is helemaal weet niet hoe ik het moet zeggen lijkt wel verbogen maar ik denk dat dit komt omdat ze ook veeel te hoog zitten dit hoort normaal toch gewoon mooi te blijven?
En alleen onder in te zakken?
Ik vind dit echt heel raar omdat ik ze al meerdere keren heb aan gehad heeft iemant dit ook mee gemaakt ?
En wat heb jij gedaan of hoord dit ?
Ik was in staat ze gewoon aan de achterkant in te knippen want dee echt gewoon zo n pijn.
Ik weet nou niet of ik terug moet gaan naar de winkel of mee door moet lopen het is nu nog winter maar daalijk in de zomer krijg ik ze helemaal niet meer aan of uit ?
Wie kan mij helpen of vertellen wat ik moet doen?
Anders is die 200 euro daalijk helemaal voor niks geweest

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:45

misschein was je kuit/voet toch opgezet. wat het later op de dag? had je dikke sokken aan enz die je met passen niet aan had. anders zou ik even langs de ruitersport zaak gan om ze op te laten rekken.

sesiel_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:48

Ik heb dat alleen met uittrekken maar daar heb ik
soort 'hulp' voor
Ik zou toch maar eens langs de ruitersportzaak gaan.

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:49

Je kan iig plastic zakjes om je sokken doen. Dan kom je makkelijker in en uit je laars. Er zijn een heleboel mensen die dat doen!

tuigie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:49

een vriendin van me had ook laarzen die wat aan de strakke kant zijn.... En deze kreeg ze ook slecht aan of uit... een pantykousje was DE uitkomst.... ging daarna soepeltjes

succes

X_Armani_X

Re: leren rijlaarzen niet meer aan of uit krijgen help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 12:54

Ja maar het rare is dat ik ze al vaker aan had gehad met de zelfde sokken en plastic zakjes.
En daalijk in de zomer krijg ik ze helemaal niet meer uit
Ik ga vandaag terug naar hyporama maar dat je kuit zo gaat kloppen en onwijze kramp krijg is toch al niet goed

Ook als ik ze aan heb ik krijg niet eens 1 vinger de tussen niet eens me pink

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:00

ik zou terug gaan naar die winkel!
dit hoort neit en zeker neit als ze ook nog eens te hoog zijn.

je gebruikt al plastic zakjes ?
dat was bij mij de goude uitkomst.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:05

heb dat ook vaak gehad, dat ik ze midden op de dag en sowiezo heel de zomer niet meer aankreeg. als ik dat toch deed dan knelde heel mn been af. Als je dat hebt zijn ze toch iets te krap bij de kuit... Probeer ze anders op te laten rekken, da scheelt weer n centimetertje. Plastic zakjes zou ik zelf nooit doen. Je koopt tenslotte leren laarzen omdat ze meer ademen dan rubberen, als je plastic zakjes gaat gebruiken heb je weer net zulke zweetvoeten als in rubberen en is het hele effect van leren laarzen weg

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:07

ik ken het ik had het ook.
nu zit er een rist in en elastiek.. en nu krijg ik ze zo aan hoor, zonder me rits los te doen pfff

bij mij was het net de bovenste (wat zal het zijn...) 15 cm wat smaller was dan gedeelte van me kuit.. dus dat zorgde ervoor dat ze zo lastig aan en uit wouden..

moet zeggen elastiek doet wel wonderen

maar om nou meteen in nieuw laarzen te knippen is ook zonde
maar moet je zelf maar even kijken

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:10

Zo te lezen zijn je laarzen gewoon te krap. Vreemd dat je daar geen last van had bij het passen. Je kunt inderdaad pantykousjes gebruiken (beter dan plastic zakjes) maar Kingsland heeft hiervoor speciale nylon kousen die wat sterker zijn en een dikker voetbed hebben. Maar goed, je laarzen moeten gewoon goed passen. Gewoon even terug gaan naar de winkel, opnieuw meten en dan vergelijken met de maten van de laars. Daarna kun je bekijken welke oplossing er gebruikt kan worden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:14

Ik weet niet op welk tijdstip je jouw laarzen heb gekocht, maar als dat aan het begin van de dag is geweest kunnen jouw voeten en benen dus minder dik zijn geweest. Daarom wordt vaak ook aangeraden om schoenen (en dus ook laarzen) 's middags te passen en kopen omdat je dan al een tijdje hebt gelopen waardoor voeten en benen dus wat dikker zijn.
Vrees dus dat jouw laarzen gewoon te krap zijn. Terug gaan om te proberen ze te ruilen lijkt mij het beste. Anders kan je ze misschien laten oprekken door een schoenmaker.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:15

Ik heb het ook wel eens dat mijn kuit gaat kloppen. Gaat vanzelf weer over. Ik doe mijn laarzen altijd aan met laarzentrekkers. Uitdoen doe ik altijd met een laarzenknecht. Dan heb ik nergens last van.

X_Armani_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 13:15

Ja, ik vond ze al heel strak zitten maar die vrouw die me helpte zat van neee ze zitten goed en blablabla en ik heb nog nooit leren rijlaarzen gehad dus ik ga uit van hun dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn.
Maar blijkbaar niet en ze geeft me daalijk maar lekker nieuwe en anderes weet ik het ook niet meer daar gaat me 200 euro dan ff naar de maan en ik heb geen zin om der een rits of helastiek in te laten zetten ze horen gewoon goed te zitten klaar en daar gaan ze nou maar voor zorgen haha
Hoop ik

X_Armani_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 13:21

@ BrankaZ
Ja maar ik heb ze ook smiddags gekocht
dat is het rare en ik vond ze wel wat strak zitten maar goed geen kramp of iets gehad.
ik heb ze ook vaker aan gehad maar toen had ik nergens last van teminste wel een keer toen ik in de bus zat haha.

@ Dyyy
Ik kreeg ze bijna niet meer aan ik moes echt op 1 been gaan staan en heel dat leer zakte meteen helemaal in terwijl ze nog niet goed zijn in gelopen dus je moet je voor stellen dat de boven kant teklein is en daar door dat harde leer naar benede zakt teminste zo zag het der uit kreeg ze ook op geen mogelijkheid uit ja na een kwartier pijn gelijd te hebben.
En zeker met me laarzen trekker kreeg ik die kramp heel erg

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:27

Bij Hyporama gekocht??
Succes dan met het bespreken van de mogelijkheden. Volgens mij zijn ze daarniet zo makkelijk.

Petrie Perfect is met dat kunstoflaagje?! Anders zou je ze misschien op kunnen laten rekken.

X_Armani_X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 13:32

oeh nou ik hoop dat ze die laarzen gewoon terug nemen want mijn moeder is ook niet zo makelijk daar in haha
Dus dat word wat
maar goed ze moeten toch wel ik heb 1 jaar gerantie en dan hadden ze maar goede laarzen moeten mee geven hun zijn daar verantwoordelijk voor toch niet ik ik volg hun advies alleen maar op hun zijn de gene die der verstand van moeten hebben (wat blijkbaar toch niet zo is) maar goed

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:14

Het verkopen van laarzen kan iedereen... zorgen dat de klant de juiste maat krijgt en alle mogelijkheden aangeven is iets wat helaas (of juist niet...) niet iedereen beheerst. Zijn jouw benen opgemeten of heb je gewoon naar aanleiding van je voetmaat wat verschillende laarzen moeten passen (ja echt... sommige collega's werken zo!). Het verschil tussen de afsluiting (bovenrand laars) en de kuitmaat is normaal 2 cm. De Perfect is gemaakt van Permair leer (met coating) en kan eigenlijk niet opgerekt worden zonder kans op scheurtjes van de coatinglaag (dus geen garantie hierop!). Wanneer er inderaad meer verschil zit tussen jouw maten bij bovenrand en kuit, passen de laarzen simpelweg niet. Op maat maken doet Petrie niet bij dit model. Je komt dan bij model Standard (die rond de € 300 kost) + maatwerkkosten.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze dit gaan oplossen....

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:30

ik heb mn laarzen nu al twee jaar... en nog steeds gebruik ik hema-zakjes (die zijn naar mijn idee het beste ) haha die rest scheurt zo snel..

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:41

Je kan ze ook op laten rekken!
Dan word ze eitsje wijder

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:46

let er wel op als je ze wilt laten oprekken: als je er zo'n coating op hebt zitten dat er nauwelijks resultaat te merken zal zijn. de coating werkt de oprekkende kracht tegen. (ik heb petrie perfect en bij de laarzenmaken Huet zeiden ze dat het helemaal geen zin had). ik heb ze eerst vier keer laten oprekken zonder resultaat daarna heb ik bij Huet (in houten dacht ik) er een stukje tussen laten zetten: echt heel netjes en ik krijg ze met gemak aan en uit. (maar voor de zekerheid toch altijd mn hema-zakjes
)

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:58

Dan denk ik toch dat je een verkeerde maat laars heb. Rot voor je

EdelweissBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:07

Bijmij hebben ze eerst ook de maten opgemeten voordat ze laarzen gingen pakken. Bij mij was hij alleen boven wat te wijd nog juist, maar anders zou ik een kortere laars moeten nemen en dat werd me te kort. Ik zou er als ik jou was gewoon even mee terug gaan. Maar je gaf aan dat je al helemaal op een been ging staan met aantrekken, heb je er geen laarzentrekkers bijgekregen? Die doe je in die lusjes aan de binnnekant en dat helpt ook wel erg met het aantrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:08

je kan zon laarzen trekker ( ik weet niet hoe het heet, maar ook zoiets om je laarzen aan te doen), en je zou een plastic zak om je voet kunnen doen

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 00:03

En wat had Hyporama te melden????????

Goldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 00:14

magic_lover schreef:
bij mij was het net de bovenste (wat zal het zijn...) 15 cm wat smaller was dan gedeelte van me kuit.. dus dat zorgde ervoor dat ze zo lastig aan en uit wouden..

Ik heb gelukkig vreemde benen, dat scheelde bij en mijn zus bijna niks.
Ik krijg ze ook wel redelijk goed aan en uit. De ene dag beter dan de andere. Als ik ze dan uitrek hoor je er lucht bij komen dat is zo grappig
Ik vond het wel grappig toen ik ze ging halen moest ik zelf de verhoogde zooltjes er in plakken, zijn arm pastte er niet in

@Tisje: Ik heb ze ook bij van Huet vandaan, hele aardige man Heb nu echt super fijne laarzen