Wat is het nut van een aansnoerneusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Wat is het nut van een aansnoerneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:11

Nouja zie titel.........
Ruimte tussen neusriem en hoofd dient ongeveer 2 vingers te zijn......

Waarom dan een aansnoerneusriem?

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:14

Omdat het mooi staat, dat is de reden dat ik een aansnoer heb Ik weet niet of dat voor de rest ook geldt.....

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:21

Haha okee, dat kan Het kan zijn dat zo'n neusriem aan je hoofdstel zit.

Maar dan de vraag: snoer jij hem dan ook aan

Het heeft niet voor niets de naam 'aansnoerneusriem' lijkt me.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:21

Dit vraag ik me ook al een poosje af. Volg dit topic even.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:23

ik heb ook een hoofdstel met aansnoerneusriem. ik snoer ze alleen niet aan. ik vind ze wel makkelijker vast te maken dan een gewone neusriem en ik vind het een stuk mooier

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:25

Om de neus van je paard helemaal dicht te kunnen snoeren omdat je het idee hebt dat die dan beter loopt Het liefst je sperriem ook nog heel strak...

Ik vind een aansnoerneusriem idd ook mooi, zo breed en het maakt idd fijn vast. Maar bij mij gaat er haast een vuist tussen..

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:27

Nee omdat ik wel eens lees van; Ja, moet de riem goed aansnoeren anders dan pakt hij het bit vast/dan loopt hij beter blablabla...

En aangezien een nieuw meisje bij ons op stal ook zo'n hoofdstel heeft, en ik zag dat zij deze neusriem bij het paard ontzettend strak dicht had gedaan. Zo had ze het geleerd.

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:30

Ja, dat hoor je meer.
Dat heb ik geleerd, dat hoort toch zo, dan kan ie zn mond niet opendoen, waarom is die neusriem anders.. blablabla

Lusitano

Re: Wat is het nut van een aansnoerneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:31

Paard moet zijn mond toch open kunnen doen om op het bit te kunnen kauwen? Of daar in ieder geval voldoende ruimte voor hebben?
Ik heb wel een gecombineerde neusriem maar geen aansnoer. Heb die hiervoor wel altijd gehad maar snoer nooit echt aan. Gewoon voldoende ruimte laten om ze te kunnen laten kauwen!

Persoonlijk vind ik zo'n brede neusriem ook mooier!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:31

Summertje schreef:
Nee omdat ik wel eens lees van; Ja, moet de riem goed aansnoeren anders dan pakt hij het bit vast/dan loopt hij beter blablabla...

En aangezien een nieuw meisje bij ons op stal ook zo'n hoofdstel heeft, en ik zag dat zij deze neusriem bij het paard ontzettend strak dicht had gedaan. Zo had ze het geleerd.

Aansnoerneusriem is de ultieme vorm om te verbergen dat je niet kunt rijden, zoals in jouw voorbeeld.
Oorspronkelijk is de aansnoerneusriem ervoor om de bek van het paard zodanig dicht te snoeren, dat ie ECHT helemaal niks meer kan.
Botte onkunde dus, grenzend aan dierenmishandeling.

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:34

Ik heb er ook een,
maar mer omdat ik van brede neusriemen houd.

De merrie di ik er mee rijd/ reed liep beter als ik m losjes had, dat er nog een vinger tussenpaste ne als mn sperriem ook vrij los was.
ik gebruikte hem dus ook niet om aan te snoeren.

je kan een gewone neusriem trouwens ook aardig strak snoeren hoor

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:44

ikke schreef:
Summertje schreef:

Aansnoerneusriem is de ultieme vorm om te verbergen dat je niet kunt rijden, zoals in jouw voorbeeld.
Oorspronkelijk is de aansnoerneusriem ervoor om de bek van het paard zodanig dicht te snoeren, dat ie ECHT helemaal niks meer kan.
Botte onkunde dus, grenzend aan dierenmishandeling.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat zij oprecht met die bedoeling haar neusriem zo aansnoerde. Want toen ik haar vertelde dat wij 2 vingers tussen de neusriem doen, zei ze echt dat ze dat niet wist. Maar aangezien ze op een paard van ons rijdt, hebben we maar gauw de neusriem goed gedaan.

Nu vraag ik me af hoeveel meer mensen er nu zijn die er niet van bewust zijn hoe vreselijk dat is voor je paard als die neusriem zó strak zit.

En er is natuurlijk ook een groep die wel van de inwerking weet en hier dus flink misbruik van maakt

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:45

xx_Irisje schreef:
Ik heb er ook een,
maar mer omdat ik van brede neusriemen houd.

De merrie di ik er mee rijd/ reed liep beter als ik m losjes had, dat er nog een vinger tussenpaste ne als mn sperriem ook vrij los was.
ik gebruikte hem dus ook niet om aan te snoeren.

je kan een gewone neusriem trouwens ook aardig strak snoeren hoor

Jep dat kan idd ook!

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:45

Bij mij zat hij idd aan mijn hoofdstel

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:51

ik heb een poosje op een dressuurstal gewerkt, en daar snoerden ze ook aan. toen ik vroeg op welk gaatje die moest zei ze: zo strak mogelijk, sperriem ook. heel apart. er ging dat wel een kinbontje onder, maar die waren door de druk al helemaal geplet. die paarden konden hun mond en kakane dus helemaal niet meer bewegen. ik vind het gewoon zielig. en als je het mij vraagt heeft het geen enkel nut, als het paard beter zou moeten lopen. je hindert hem eerder.

ik heb het zelf ooit gedaan, aansnoeren. Faram beet tijdens het rijden in mijn been, zomaar zonder reden. hij was toen net ingereden, en vooral als ik zonder zadel reed deed hij het. toen heb ik één keer de neusriem aangetrokken, en er even mee gereden. daarna heeft hij het nooit meer gedaan. ik vond het niet leuk, maar een klap op zijn hoofd kon ook niet, omdat hij die als veulen veel heeft gehad en daardoor ook kopschuw was geweest.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:56

Ik vindt een aansnoer neusriem totaal geen nut hebben. Ik krijg regelmatig mensen die bij mij komen lessen met veel te strakke neusriemen.Als ik ze vraag waarom ze zo strak zitten kunnen geen antwoord geven of ze zeggen van het moest zo strak van de vorige instructeur (waarom???).Ik maak ze dan gelijk een paar gaten losser en het paard begint dan vaak gelijk te knabbelen op het bit zoals het hoort. Ik denk dat zo'n neusriem een mode verschijnsel is en de meeste mensen de werking niet weten.

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:57

Opzich is het natuurlijk allemaal wel waar wat hier word gezegt.. dat het niet nodig is enzo..

Maar ik heb een tijdje een paard gereden die gooide zijn tong over het bit en als ik dan zijn neusriem flink aansnoerde kon hij dat niet meer omdat hij gewoon weg zijn mond niet meer open kon doen... na een tijdje was het over en kon ik weer gewoon rijden Dus soms heeft het wel eens voordelen zo'n aansnoerding

kinky01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:58

volgens mij is het helemaal de bedoeling niet dat je neusriem heel strak wordt aangesnoerd. Hij moet gewoon aansluiten. de sperriem is ervoor om iets strakker te zitten zodat het paard zijn tong niet over het bit gooit of zijn mond open doet.

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:58

een paard wat vast gesnoert zit kan minder het bit vastpakken, hij krijgt hier de kans niet voor.
maaar hij kan ook neit fijn loslaten in zn mond neem ik aan.

er mag best een beetje druk op stan, maar er meot nog wel beweging in te krigjen zijn : dus een vinger er tussen kunnen doen.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:09

Tong over het bit en het bit vastpakken zijn volgens mij rijtechnische problemen en moet je niet oplossen door aan te snoeren maar het paard eerst nageeflijk te krijgen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:11

ik heb voo willem ook een aansnoer neusriem.
die 2 vingers?? die gelden voor een lage neusriem, omdat als je die te strak trekt je de neus afklemt.

ik heb de neusriem niet helemaal vast, maar los al zeker niet, anders kan je net zo goed geen neusriem doen. een aansnoer neusriem is er voor zodat je paard zijn kaken niet helemaal van mekaar kan doen.
als je vind dat een sperriem niet strak mag, waarom gebruik je er dan 1? dan kan je hem net zo goed aflaten.

willem pakt graag zijn bit vast en zet hem op het rennen, zet ik de neusriem dan 1 gaatje strakker is het probleem verholpen, nog steeds past er een vinger tussen en nog steeds kan meneer heel goed zijn mond openen, alleen niet wijd genoeg zodatie zijn bittussen de kiezen kan nemen

of het nou rijtechnisch is of niet, het werkt voor mij zo en ik doe het echt niet anders omdat iemand vind dat het dierenmishandeling zu zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:16

2 vingers gelden ook voor een aansnoer neusriem en ook voor de sperriem

en ja, eigenlijk hangt dat ding er ook voor de sier aan.
zoniet, is er toch wat mis

van mij mag er vanaf april wel ingevoerd gaan worden om zonder neusriem te starten
dan zie zie je heel goed wie hun paard de krul in trekt, of wie hem daar beleefd naar toe vraagt.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:20

idem Ikke en runningkawa, volgt de vraag: wat is uberhaupt het nut van een neusriem....?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:25

het was iig een overblijfsel van vroeger. (hebben ze mij wijs gemaakt )

Als ze ten strijde gingen met een paard, maar ze kwamen ten val en gingen over de kop, dan had het paard kans op een gebroken kaak, omdat hij dan met open mond viel en zo zand hapte en de kaak naar achter klapte.

Deden ze een neusriem aan, werd het sperren van de mond idd verhinderd en kreeg het paard alleen een harde klap op de neus, maar minder kans op breken.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:45

ik bedoelde het niet als vraag naar jou persoonlijk maar meer als algemene vraag
(ik rij western en gebruik een hoofdstel met alleen bakstukken en een oortje, verder zit er niks meer an.....)
gelukkig hoeven we tegenwoordig niet meer te paard te strijden dus weg met die neusriemen...