Ideale leeftijd beginnen paardrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marshaha

Ideale leeftijd beginnen paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 08:57

Hallo!

Vroeg me af wat jullie als de ideale leeftijd ervaren om met paardrijlessen te beginnen?

Mijn nichtje is 6, en wil heel graag.
Ze heeft absoluut geen schrik nu in de omgang met paarden, vind mijn rijpaard van over de 170 haar liefste vriend. doet ze mee knuffelen in de wei.
Verder heb ik nog een c-pony, maar die vind ze maar klein ( )

Ik geloof wel eens gehoord te hebben dat met 8 het kind wat meer besef zou hebben en wat serieuser zou zijn.
maar het leek me een leuk verjaardgascadeau..

groetjes! marsha

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:03

Ik ben zelf met 6 begonnen.
Kan goed, maar doe het dan lekker spelenderwijs. En niet meer dan 1 x per week ofzo minder, lijkt me anders niet goed voor de heupen van het kind.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 09:04

ze heeft razzle al regelmatig uitgestapt is dat spelenderwijs ?

Babootje

Re: Ideale leeftijd beginnen paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:05

Mijn dochtertje begon met 5 jaar met ponyles. 1 x p/w een half uurtje en later 2 x per week. Nu is ze 8 en rijdt ze nog steeds 2x per week (een uur). Van echt paardrijden komt het natuurlijk (nog) niet op zo'n jonge leeftijd omdat de motoriek zich nog ontwikkelt. Toch vind ik het een voordeel want ze leren spelenderwijs. Nu "zit" ze al 3 jaar op les en vindt het nog steeds geweldig (ze wil wel elke dag). Ze is nog steeds een ukje maar ze zit er ontspannener en natuurlijker op dan menig volwassene.
Dus ik zou zeggen: gewoon doen. Ook medisch gezien (groei van bekken e.d.) geen enkel probleem. Dat heb ik destijds nagevraagd.

EvaSuzanneJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:07

Ik heb wel eens gehoord dat jonge meisjes als ze te lang achter elkaar rijden de boel kapotrijden (beneden zeg maar). Maar volgens mij hebben ze op sommige maneges ook wel mini-lessen voor de allerkleinsten zodat ze maar een half uurtje rijden.

Volgens mij is het nog beter om zelf les te geven op je pony, dan gaat het spelenderwijs en kun je zelf stoppen. Op een manege zal ze toch ook op een kleine pony komen te rijden .

Wel een leuk kado zeg voor haar verjaardag!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:11

Ik denk niet dat erg echt een leeftijd is waarop ze kunne leren paardrijden. Als je jong begint heeft dat veel voordeel. Mijn zusje heeft adhd-pddnos en nog iets waarvan ik de naam kwijt ben. Zij heeft moeite om zich ergens op te concetren en twee dingen te gelijk te doen. Toen ze vijf was is ze begonnen met rijden op een kleine oude shetlander. Het waren echt soulmates op die manier moest ze wel en sturen en drijven. Anders stond ze stil of ging ze haar eigen gang. Wat dat betreft heeft het wel voordeel gehad.

Het moet echter zeker in het begin wel leuk blijven. Af en toe spelletjes op het paard. En op een leuke en grappige manier les geven.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 09:14

maar mijn pony is niet echt een beginnerspony, hoewel er nu ook een beginnertje op rijdt, maar mijn pony is best snel.
niet echt een manegehobbel-pony.

mss dat ik het tegen de zomer eens probeer.. of zodra het weer beter wordt

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:15

Hier beginnen wij er mee op 6/7 jaar. Als ze al begrip beginnen te hebben van figuren en letters.

Ik heb lang lesgegeven aan kleintjes, en doe het idd ook spelenderwijze. Vinden ze het leukst

En 1* in de week is voldoende

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:57

Ik ben begonnen toen ik een jaar of 4 was maar ik heb ook gehoord dat het slecht kan zijn voor de volgroeing van de rug.

Maar ik vind het niet echt leefdtijdsgebonden als het kind eraan toe is denk ik, de 1 is dat met 4 en de ander pas met 12

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:59

Op de manege waar ik vroeger les had werd er altijd vanaf een jaar of 8 gezegd, dit omdat de kinderen dan al meer gegroeid zijn en al een beter overzicht hebben. (zoiets werd er gezegd, kan het me niet helemaal meer herinneren )

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:04

zoiets zeggen ze hier ook.
denk dat ik zelf spelenderwijs begin, uitstappen, beetje sturen, halthouden. etc

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:10

Ik mocht toendertijd op onze manege pas met acht jaar beginnen ivm dat het anders slecht zou zijn voor je bekken...
Nu is de leeftijd 6 geloof ik maar ze doen het wel heel erg rustig aan.

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:12

Ik ben met 5/6 jaar op les gegaan, en dan 1x in de week.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:23

Ik hobbelde vanaf mijn 2e al rond, maar daar weet ik dus echt helemaal niks meer van. Tegen mijn 5e was het al wat serieuzer en was ik ook al echt met de pony bezig enzo. Voor mijn 8e verjaardag heb ik rijlessen gekregen..

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:28

Officieel mocht je hier op de manege pas met 6 jaar.

(Ook ik zat voor mn 5e al op het paard )

Het heeft denk ik ook te maken omdat een kind nog vreselijk in de groei is en dit slecht kan zijn wanneer het teveel op het paard zit en ook nog eens op een breed ponietje.

ramnoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:35

Mijn dochter is op haar 4e begonnen met lesjes op en shetter.
Dit was alleen veel spelen en evenwicht leren houden.

De jongst is nu 7 en begint af en toe eens op onze pony te rijden.
Maar zij is niet erg seieus en houd het liever bij knuffelen en spelen.
Alleen uitstappen na de les van de oudste vind ze geweldig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:48

6 kan best. spelender wijs. zou ze alleen wel op de C pony zetten. lijkt me toch wat veiliger mocht ze vallen. is niet zo hoog als van je andere paard.

ik ben serieusbegonnen met rijden toen ik 4/5 jaar was.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:22

Ik ben met 5 en half begonnen met rijden. Bij ons op de manege moet je 7 zijn voordat je mag rijden.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 13:57

o nee, ik laat haar echt niet op mijn rijpaard rijden, dies niet alleen groter dan 170, mmaar ook pas 4 jaar

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:16

Mijn zusje van 5.5 wil ook graag paardrijden. Nu laat ik haar af en toe voor bij mij op mijn verzorgpaardje zitten die de braafheid zelf is. Dit vind ze geweldig, en soms stuurt zij en zit ik achterop te nietsnutten.
Maar mam vindt dat ze nog te jong is. Zeven jaar houden de meeste maneges aan omdat dan de heupjes niet meer zo makkelijk te verbuigen zijn. Maar mijn zusje had bij haar geboorte ook een heupafwijking, dus bij haar is een halfuurtje meer dan genoeg!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:23

Mijn jongste zoon is begonnen toen hij bijna 7 was met een half uurtje ls per week.
Hij is nu 11 en heeft inmiddels een eigen pony. Als je ziet met wat voor een gemak dat kind rijdt. Om jaloers op te worden.

Dus als ze jong beginnen zijn ze denk ik wel lekker flexibel en pakken ze het heel snel op. Het rijden leren verloopt dan heel natuurlijk. Veel meer dan als je op oudere leeftijd begint en misschien dan toch wat sneller bang bent enzo.

Hoe het zit met heupen ed. weet ik niet.

Al met al vind ik 7 een mooie leeftijd om te beginnen.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:37

Ik ben op mijn 6de op een manege gaan rijden, tot een jaar of twaalf verzorgd en nu dan op mijn 16e een eigenpaard.. En heb dr best wel van alles wat geleerd denk ik

shine_miesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:43

ik heb de bovenstaande berichten niet gelezen maar ik vind zelf dat je minstens 6 moet zijn en niet te klein, zo dat je wel kan aansporen enzo!

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:17

Ik ben begonnen toen ik 4 was. Maar als je me nu vraagt hoe ik het toen vond zou ik je dat niet kunnen vertellen! Ik weet erg echt niks meer van. Wat ik wel weet is dat ik het altijd leuk vond om op de manege rond te lopen en een beetje te borstelen en te wandelen met de paardjes. Ik heb weleens de leeftijd 6 gehoord. Maar ik denk dat het voor iedereen anders is. Hoe serieus is ze met de paarden en pony's en hoe graag wilt ze het. het lijkt mij dat er niks mis mee is als ze rustig rond stapt en later draaft onder begeleiding. Als ze zich zelf gewoon in het zadel kan houden en kan aansporen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:11

ik ben met 7/8 begonnen