welke eisen stel jij aan een stal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tuigie

welke eisen stel jij aan een stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 23:29

Ik weet niet of er ergens al iets over staat, want er wordt behoorlijk wat afgekletst hier!!!( positief bedoeld )

Maar waar hechten jullie meer waarde aan, van een stal?

En dan bedoeld ik, de faciliteiten, uiterlijk van de stal enz.....
welke eisen zijn het belangrijkst volgens jou?
Laatst bijgewerkt door Karin op 25-01-06 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:34

Het liefst moet natuurlijk alles perfect geregeld zijn . Maar de belangrijkste punten vind ik zelf het welzijn van het paard.

Wat ik heel belangrijk vind is zo veel mogelijk naar buiten met anderen, goed voer en meerdere keren per dag, een goede stal (winter warm en zomers koel), en ook belangrijk een goede bak.

En wat er voor mij als rest komt, goede uitrijmogelijkheden, gezelligheid, stapmolen etc. etc.

Eerst het beste voor het paard!

Jakary

Re: wat is volgens jou belangrijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:39

voor mij is het belangrijkste dat m'n paard er gelukkig is en goed verzorgd wordt.
Binnen -of buitenpiste maakt me niet veel uit. Liever aan goeie buitenpiste dan een slechte binnenpiste.
Heb graag dat m'n paard veel buiten kan en een propere stal heeft en goed eten krijgt.
zelf zou ik het dan ook leuk vinden, als het in een mooie omgeinvg is en er nog wat leuke mensen rondlopen, maar da's zeker niet het belangrijkste hoor, het welzijn van m'n paard staat op de eerste plaats.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:42

Ik sluit me bij bambi en jakary1511 aan. Welzijn van het paard komt altijd op de 1e plaats. Daarbij horen natuurlijk ook bepaalde dingen als idd het voer, de stallen, de mogelijkheden om lekker buiten te staan en eventueel voor degene die er van houden een stukkie bos o.i.d. Bij ons hebben we hele stukken weiland waar vanaf mei weer volop paarden op het land lopen, o.a. die van mij

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:44

Voor mij is eis nummer 1 weiland waar ze in de zomer 24/7 opkan. Eis nummer 2 is los kunnen in de winter, maar in deze regio is weidegang in de winter echt zo goed als onmogelijk.
Derde eis is een buitenbox.
Daarna komt pas de rest.

juval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:46

ik vind het heel belangrijk dat je vertrouwen in de stal kunt hebben, dat er goed op je paard gelet wordt als je er niet bent. En dat betekent niet alleen voeren en/of uitmesten, maar echt aandacht en verstand van paarden.

Verder moet de stal natuurlijk veilig zijn, voldoende groot en het liefst met een deur waar het paard overheen kan kijken. Automatische waterbakken zijn erg prettig.
En qua voorzieningen, een goede buitenbak met drainage en verlichting. Een aparte paddock en/of longeerbak, en weidegang.
Laatst bijgewerkt door juval op 25-01-06 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:47

Ik vind uiterlijk niet belangrijk,Hoef echt geen gouden knoppen op de stal,
Als de stal droog is,Me paard te eten heeft hij de wei op kan ben ik al blij!!

Antheman

Re: welke eisen stel jij aan een stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:55

24/7 weidegang
Zeer goede uitrijmogelijkheden
Bak gewenst ,niet verplicht.
automatische drinkbakken (Ok, met vorst wil ik sjouwen met water)
bijvoeren op regelmatige tijden

Dat was uhm geloof ik .

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:22

Ik ben eigenlijk vrij veeleisend. Ik ben onlangs van stal gewisseld en natuurlijk is het welzijn van het paard het belangrijkste. Daarmee bedoel ik stalling en weidegang. Ruime en lichte stallen waarbij ze contact kunnen hebben met buren en naar buiten kunnen hangen. In de zomer lekker veel naar buiten en in de winter zo veel als het weer en de ondergrond toe laat. Daarnaast vind ik de stalhouder erg belangrijk, ik moet kunnen lessen bij iemand die ik prettig vind of dat dat de stalhouder is of iemand van buitenaf en we moeten een beetje op een lijn zitten qua gedachtengang. Daarnaast heb ik wel specifiek gezocht naar een stal met goede uitrijmogelijkheden en een binnenbak. En ik ben heel erg blij dat ik iets heb gevonden die het allemaal biedt.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:30

een eigenaar met kennis van zaken liefst een echt paardenmens van de oude stempel
dan komt de rest zo als weidegang en goed voer van zelf mee en loop je niet het risico dat het niet op valt als je paard ziek is

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:34

Het belangerijkste vind ik een ruime stal en volop mogelijkheden ook in de winter om hem buiten te zetten op de wei of in een paddock. Verder maakt het mij niet veel uit ik doe toch alles zelf.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:28

Op de eerste plaats veel mogelijkheid tot buiten staan, in de winter minstens van 's ochtends tot 's avonds.
Verder vind ik het heel belangrijk dat er niet te veel mensen aan mijn paard zitten en dat het over het algemeen dezelfde zijn (geloof me, dat beslis je heel snel als je paard op 3 meter van het schrikdraad staat te shaken en er niet meer door durft als gevolg van mensen die ronduit onhandig zijn).
Verder de beschikking over voldoende ruwvoer, brok hoeft bij die van mij niet echt dus hoeft in principe niet gevoerd te worden. Uitmesten doe ik ook zelf wel en een binnenbak heb ik ook niet nodig. Een buitenbak is wel fijn maar als de bodem te zwaar is rij ik daar niet in.
En tot slot, maar wel heel belangrijk, wil ik dat hij op een plek staat met mensen met verstand van paarden. Ik wil me niet telkens druk hoeven maken over kleine dingen (eerst hooi en dan brok voeren bijvoorbeeld, zo logisch, geen moeite en toch stallen die het niet doen)
als er iets is gewoon actie ondernemen (en het dus signaleren als er iets is, een paard wat je nooit ziet liggen is niet ineens schattig als het op de wei ligt en je kunt er gewoon naast gaan zitten, dan is er misschien wel meer aan de hand).

Het klinkt niet zoveel maar toch ben ik flink kritisch voor ik ergens ga staan. En dan nog kan het gebeuren dat het uiteindelijk niet zo loopt als je had verwacht omdat de gezellige kleine pensionstal ineens explosief groeit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:32

1. het hele jaar door buiten kunnen, ook in de winter, samen met andere, niet alleen.
2. goede verzorging, dus goed hooi en schone, frisse stal.

Dan komt de rest pas, want dat noem ik luxe, eerste 2 punten is voor mij noodzaak.

Gelukkig staan ze nu aan huis

tuigie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 13:07

de vraag komt eigenlijk ook voort uit een keuze tussen 2 stallen......

welke zouden jullie kiezen?

stal 1; groot ruim gebouw , erg licht. Moderne stal, een binnen en buiten bak. Maar niet de zekerheid dat hij strakjes het land op kan....
( hier denken ze verstand te hebben)
stal2; oud koeienbedrijf geweest, stallen zijn niet modern, maar wel warm en rustig. En de garantie dat hij naar buiten kan.
Beide boxen zijn ongeveer even groot.
(hier fokken ze zelf ook paarden)

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:12

*Stallen ruim genoeg,
*veilige boxen.
*Bak met een goede bodem!
*weiland waar ze toch wel dagelijks buiten kune
*spuitplaats met warm water.
*iemand op eht bedrijf met veel verstand van paarden en die met je meedenken!
*goed voer!
*

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:12

Vrijwel iedereen heeft aangegeven dat het paard van hun naar buiten moet......Keuze zou voor mij dus heel simpel zijn.

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:14

Ik zou in jouw geval absoluut voor stal 2 gaan! Het draait in eerste instantie toch allemaal om het welzijn van je paard? Hij/zij moet op die stal wonen en het er dus naar zijn zin hebben. Stal 1 is eigenlijk alleen maar aantrekkelijk voor jezelf, niet voor het paard denk ik

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:14

Ik zou gaan voor stal 2. Modern en luxe hoeft voor mij niet. Het buitenstaan zou voor mij de doorslag geven als dit echt de enige 2 stallen zijn die in aanmerking komen.
Ik zou wel heel goed doorvragen en eens een praatje maken met eventuele andere pensionklanten. Ook vind ik het nu heel belangrijk om te weten of er binnenkort uitbreidingsplannen zijn of niet (voor je voor verrassingen komt te staan)
Kwaliteit van het voer en bodembedekking van de stal zijn ook belangrijk om goed naar te informeren.
Op basis van de informatie die jij nu geeft zou ik in ieder geval niet definitief een stal kiezen.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:15

1.veel naar buiten
2 op regelmatige tijden hooi
3 .mensen die weten waar ze mee bezig zijn
4 .mensen die paarden niet op hun hoofd slaan
5 veilige omgeving voor mens en paard . (niet overal rotzooi )
7. Hekken om de stallen heen zodat een paard niet over de weg kan rennen .
8.Automatishe drinkbakken .

Gelukkig voldoet onze eigen stal aan al deze eisen en maak ik lekker zelf uit wat ik doe met de paarden . Ik ben de baas ^^

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:16

Uiterlijk van een stal doet mij niet zo veel.
De mensen op stal moeten goed voor mijn paard zorgen. Ook goede ventilatie moet aanwezig zijn.
Iets wat ook welkom is, is goede instructie.

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:45

Een nette stal, buitenstal want mijn paard heeft luchtwegenproblemen, ook moet de mogelijkheid er zijn om op vlas of zaagsel te staan weer vanwege de luchtwege
Een spuitplaats vind ik belangrijk vanwege het koelen van de benen, verder wil ik ook een loslaatplek, hetzij een paddock of een longeerkraal ect.
Een binnenbak is wel een voordeel geen must.
Een schone stal met goed voer en ook genoeg voer is ook van groot belang.
En natuurlijk weidegang

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:08

Zo veel mogelijk naar buiten kunnen. Dus zowiezo overdag de hele dag, liefst in de winter ook 's nachts. Zomer gewoon 24/7 op de wei.
Als ze toch op stal moeten 's nachts; ruime stallen. Geen 3 x 3, vind ik te krap. Dus minstens 4 x 3 of 3.5 x 3.5 meter.
Verder moet het rustig zijn. Wil niet de hele dag geruk en getrek aan mijn paard, allemaal lieve meisjes die dat lieve paardje wel een worteltje geven e.d. Stalwerkzaamheden zijn geen probleem, maar hij moet ook kunnen rusten.
Bak zou heel fijn zijn, maar niet noodzakelijk, heb nu ook geen bak.

Dit zijn wel de basis dingen denk ik. Ik vind het geen probleem om zelf uit te mesten, graag zelfs. Dan kan ik zelf bepalen of ik de stal vies vind en hem lekker schoon maken, paardje ook weer blij. Verder moet hij niet alleen staan, gewoon met paardenvriendjes op de wei/paddock/uitloop.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:21

Veel naar buiten en goede verzorging en voeding vind ik het belangrijkst. Ik wil ook graag een bak hebben en een beetje redelijke buitenrij mogelijkheden en verder ben ik niet zo veeleisend.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:25

Die van mij staat nu thuis, dus heb het zelf voor het zeggen
Maar ik voer hem zelf meerdere keren per dag, hij staat van half 8 tot half 7 buiten (in de winter), soms iets langer of korter.
Heeft een lekkere deken, en lekker veel stro in de stal.
Voor mij is zijn gezondheid etc ook het belangrijkste!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:29

Ik wil het gevoel hebben dat ik de staleigenaar kan vertrouwen, dat ik mijn eigen ding kan doen (niet zo'n stalhouder die zegt dat dit moet en dat niet mag...) en dat mijn paard gevoerd wordt wat ik wil. De stallen moeten netjes zijn, maar dat wil ik evt. ook wel zelf doen. Verder moet er een goede binnen- en buitenbak bijzitten en een spuitplaats.