Druk paard- welk voer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Rosa

Druk paard- welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 16:17

Hoi allemaal,
ik zit met een probleem. het paard dat ik rij is heel druk t is een KWPN-er van ruim 1.70 en altijd druk en gespannen. hij gaat elke dat naar buiten en ik rij hem 4 a 5 keer in de week, nu minder i.v.m het weer. hij krijgt maar een halve kilo brok van subli de basisbrok. en verder gewoon goed hooi. maar hij is zo druk. altijd al geweest. het is trouwens niet mijn paard maar de eigenaar had nu voorgesteld om eens te kijken naar ander voer.

weet iemand voer voor deze drukte maker? het moet ook weer niet teveel kosten, maar hij moet wel zijn vitamines en alles binnen krijgen!

iemand een idee? en misschien ervaringen?

ellepel

Re: Druk paard- welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:36

mijne krijgt van havens de basis sportbrok, laat je niet misleiden door de naam sportbrok hoor dat is t niet.

hij doet het hier erg goed op, hij word namelijk van veel voeders ook nogal heet, o.a. subli en pavo...

wat voor hooi of kuil krijgt het dier? als t kuil is dan misschien toch te "rijk"voor dit paard?

voor vitamines aan te vullen zijn er zo ontzettend veel supplementen in de handel, er zijn ook speciale voeders voor paarden die erg druk en nerveus zijn, de muesli zonder haver van havens zou er een van moeten zijn, ware het niet dat mijn dier hier zo mogelijk nog drukker van word( teveel suikers erin?)...

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:48

Paarden kúnnen eigenlijk alleen op hooi leven, en een liksteen voor de mineralen, als je niet al te intensief rijdt. Mijn paard krijgt twee keer per dag een handje brok, meer voor het idee. Maar ik denk eigenlijk niet dat het bij jouw paardje echt helemaal aan het voer ligt, want een halve kilo brok is zowiezo al niet zo veel. Ik denk dat je niet veel meer kunt doen dan zoveel mogelijk naar buiten laten en misschien voor het rijden even losgooien of longeren. Sommige paarden zijn nu eenmaal erg druk van zichzelf.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:52

Equi-Nervo
Equi Nervo is een natuurlijke toevoeging die speciaal geformuleerd is uit een combinatie van vitaminen en het aminozuur Tryptofaan. Equi Nervo kan gebruikt worden als onderdeel van een trainingsprogramma om uw paard nieuwe dingen te leren of om uw paard van hun nerveuze gedrag af te helpen. Daarnaast verbetert Equi Nervo de concentratie en leermogelijkheden van paarden zodat ze beter reageren op de trainingsprogramma’s.

Equi Nervo kan zowel als korte of als langere kuur gegeven worden en heeft geen schadelijke bijwerkingen.

Productnr: 1024.14.05.00
Soort: Voedingssupplement
Gebruik: 2x p/d 25 g
Inhoud: 1000 g pot
Prijs: € 34,10

Afbeelding

http://www.paardendrogist.nl

Basisbrokken kunnen bijna onmogelijk de oorzaak zijn van je drukke paard.
Hier nog meer middelen om je paard meer tot rust te brengen: http://paardendrogist.netivity.nl/index.asp (bij zoeken het woordje stress intypen)
Heel veel succes!

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:52

ik heb ook zn drukte maker, en omdat ze voor de rensport getraint word moet ze dus ook de nodige kracht voer binnen krijgen.. dus gebruik ik good as gold, dat is poeder wat je door het voor moet geven, en het werkt echt!! ze ontspant zich nu veel beter, en omdat ze zich eerst zo druk maakte ging ze ook meer en meer mesten, waar door ze flink afviel (inviel) dat is nu ook over..
good as gold is een natuurlijk produckt, en het lijd niet onder de werkprestatie's..
als je intressen hebt pb me maar, dan breng ik je in contackt met de verkoper van deze produckt..

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:09

kijk eens op www.devijfelementen.nl hier kun je via een vragenlijstje het karakter bepalen en de kruiden die daar het beste bijpassen.
Mijn paardje was ook erg druk en deed het hier erg goed op, gebruik het nu niet meer omdat hij een stuk rustiger is geworden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:47

ik heb mijn paard heel lang Easy Going gevoerd
Afbeelding

ik heb zelfs nog een enorme emmer staan, maar sinds ik mijn paard op een heel andere manier benader, is het niet meer nodig.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 18:48

bedankt voor jullie reacties
hij krijgt verder gewoon 2 keer per dag hooi'en gaat zoveel mogelijk naar buiten.
en die basisbrok is idd al heel weinig maar jah het lijkt mij dat ie dat wel mag hebben.

verder nog mensen die een idee hebben? ervaringen?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:54

Rena gaat goed op Equiral Qi muesli , en ook de Fiber P van Dodson & Horrell.

En voor het idee omdat ze zo weinig krijgt , een PAVO Aura (SummerFit) koek per dag voor de viramientjes en mineralen enzo.

Heb je niet dat gedoe met poedertjes

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:00

Evita kreeg op haar andere stal Pavo en daar werd ze ook zo maf van, al kreeg ze maar een halve kilo (2 x per dag). Nu krijgt ze basisbrok van Hipro en dat gaat super. Iza krijgt daarnaast nog muesli, omdat ze snel te slank wordt....zonder haver, anders wordt ze te druk.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:07

Je kan ook Cavalor Pianissimo voeren, www.cavalor.be
Ik voer ook cavalor en het is echt goed voer!

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:12

Ik heb ook een erg druk paard en ben daarom op aanraden van mijn instructrice over gestapt op alleen granenmix en geen brok meer.. Ik heb wel het idee dat ze rustiger is, dus misschien kun je dit proberen??

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:28

pmarena schreef:

Heb je niet dat gedoe met poedertjes

nou mijn vind die poeder(good as gold) dus super lekker als ik wat op mijn hand strooi likt ze het gewoon op..

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:28

Dan heb jij mazzel

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:29

haha ja met wel 9 stuks,, heb bij allemaal geprobeert als ze het lekker vonden..

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:40

En allemaal likten ze het van je hand ?? Wow

Wij hebben er ook wel een paar die alles vreten wat eetbaar is , maar dat geval van mij is knap nuffig.....die trapt daar allemaal niet in

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:08

haha is zeker apart he.. ma moet zeggen ik heb dus ook wat geproeft en het was niet vies.. hihi..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:06

Orchid zei het ook al, Cavalor Pianissimo. Wij voeren het ook aan 1 wedstrijdhackney, de andere krijgen gewoon basisbrok. Wij merken enorm veel verschil, de pony is veel rustiger geworden.

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:27

Babs schreef:
Iza krijgt daarnaast nog muesli, omdat ze snel te slank wordt....zonder haver, anders wordt ze te druk.

Mijn (recreatie)paard kreeg "vroeger" ook Subli en ook maar een half kilootje per keer. Volgens mij zit er in Subli haver en daar kunnen ze heet van worden (werd de mijne wel). Mijn paard staat niet hoog in het bloed, maar van haver wordt ze aardig fel. Ik geef nu Pavo Condition extra, hier zit geen haver in. Die van mij heeft nu een mooi rustig temperament, maar wel voldoende energie om te lopen. Kijk wel uit met muesli, hier zit vaak (zwarte) haver in.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 12:48

allemaal bedankt voor de reacties.
en ik moet zeggen ik ben niet zo van de poedertjes, zeker ook omdat dan de eigenaar met die poeders moet gaan klooien.

ik wil liever ander voer voor hem. ik zal eens goed kijken op de zak van subli of er haver in zit. ik zat al te denken om hem iets van kruiden mueslie te geven zonder haver, maar krijgt ie dan genoeg vitamines en mineralen binnne? hij krijgt wel goede kwaliteit hooi en heeft een mineralen liksteen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:17

Cavalor Pianissimo is een voer en geen poedertje.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:24

Soms helpt magnesium heel goed en worden ze daar een stuk relaxter van!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:48

Mijn paard krijgt helemaal geen krachtvoer, alleen maar voordroog en iedere dag een halve aura-koek.

Verder krijgt hij na het werk wat kruidenmelange. Hoeveelheid is afhankelijk van het werk.

In principe kunnen paarden het hier prima op doen.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 15:09

bedankt allemaal

ik zal eens even wat overleggen

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:13

Ondanks je reactie, plaats ik 'em toch maar effe

Van magnesium worden veel paarden inderdaad rustiger van (je kunt het altijd proberen). Kijk uit met kruiden muesli's, hier zit namelijk er veel suiker in. En zoals bekend suikers zorgen ook weer voor energie.
Eigenlijk kun je je afvragen welke brandstoffen voor energie jouw paard binnenkrijgt. Brandstoffen zijn onder andere olie/vetten, eiwit en suikers. Als hij kuilvoer krijgt met een hoog eiwitgehalte kan dat ook een reden zijn waardoor hij barst van de energie. Je kunt dan een scheutje azijn (lees gewone natuurazijn) over zijn voer doen. Azijn lost (overtollig) eiwit op!

Ik heb zelf ook een hete merrie op stal staan, dus is weet hoe lastig dit kan zijn als je moet vechten tegen het voer. Zij krijgt ook maar een halve kilo brok per dag en ze is nog drachtig ook. Meer heeft ze gewoon niet nodig.