Het zachtste bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mick_G

Het zachtste bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:22

Wat is het zachtste bit dat er te koop is? ik rijd namelijk een paard dat heel gevoelig is in zijn mond, en snel steigert. Ik rijd nu op een vrij dikke, dubbelgebroken watertrens.

khani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:42

K&K ultra dubbel gebroken aurigan bustrens 18 mm is ook een heel zacht bit.
Mijn paard heeft ook een gevoelige mond, en na lang prutsen met verschillende bitten heb ik deze gekocht en hij bevalt me nog het beste van allemaal die ik heb geprobeerd!
Ze zijn wel erg duur, maar dat heb ik er graag voor over.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Het zachtste bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:45

Volgens mij is een leren bit het zachtste bit.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:58

Is bij elk paard anders denk ik, het ene paard rijdt ontspannen met een enkel gebroken, de ander met een dubbel, de ene met een dun bit, de ander met een dikke.
Ooit gedacht aan bitloos rijden, met bijvoorbeeld een hackamore ofzo, als je paard echt zo gevoelig is? Of misschien eens de tandarts laten kijken..

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:21

Dat is denk ik bij elke paard anders, ik heb voor mijn pony een enkelgebroken trensje van 8 mm dik en een ongebroken trensje die 8 mm gemaakt word binnenkort. Voor hem is dit heel zacht.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:32

Ik rij mijn volbloedje met een dubbelgebroken appelbitje, ze is ook heel gevoelig in de mond en gaat ook snel op 2 benen staan.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:11

Niet alleen het materiaal of de uitvoering van het bit maar ook de dikte van het mondstuk is van belang.

Misschien heeft 't paard wat jij rijd wel een heel klein bekkie ( of een dikke tong, hangend rooster). Als je daar een vrij dikke trens in hangt, dan blijft er weinig ruimte over en dan kan ik me voorstellen dat 't paard van zich laat horen.

Bij een watertrens kunnen de ringen draaien. Past het bit wel goed? Misschien komen de ringen wel tegen de mondhoeken aan en knijpt er een velletje tussen de ringen en 't mondstuk. Bijzonder pijnlijk voor het paard.

Ik weet niet wat voor paard het is wat je nu rijd, is er al eerder op gereden? Met wat voor bit hebben ze 'm toen gereden en hoe reageerde hij daar op? Er zijn verschillende factoren.

Maar het belangrijkste is dat je eerst lichamelijke oorzaken uitsluit. Is zijn gebit wel in orde? Als hij lange haken, doppen op zijn kiezen of wolfskiejes heeft, dan is elk bit wat je erin hangt niet fijn voor 'm.

Ik weet niet of je dit paard alleen maar tijdelijk rijd of dat je ermee de wedstrijden in gaat. Hou daar dan ook rekening mee. Het lederen bitje wat Coby oppert is inderdaad een heel vriendelijk bitje, maar is niet toegestaan.

Maar uiteindelijk, welk bit je er ook inhangt. Het is de ruiterhand die de inwerking ervan bepaald.

Succes ermee!

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:34

BIj mij helpte wel echt dat appelbitje, ik heb zelf een zachte hand, want anders kun je niet op haar rijden.
Op de wedstrijd kreeg ik wel complimeten van de jury over het bit, omdat zei ook wel konden zien dat het heel moeilijk is om op zo;n paard te rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:36

Tja, is voor ieder paard anders.
Weet je ook waarom ze zo gevoelig is? Mss heeft ze wel veel pijn en moet er even een tandarts bij komen?

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:24

dubbel gebroken of leer denk ik

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:25

Kris25 schreef:
Tja, is voor ieder paard anders.
Weet je ook waarom ze zo gevoelig is? Mss heeft ze wel veel pijn en moet er even een tandarts bij komen?

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:34

Rubber moet naar schijnt ook heel zacht zijn.
Mijn vriendin kon haar paard er geeneens meer mee sturen

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:36

LauEef schreef:
Rubber moet naar schijnt ook heel zacht zijn.
Mijn vriendin kon haar paard er geeneens meer mee sturen

Rubber juist niet. Dat dacht ik ook maar als rubber nat wordt, is het heel stroef. Niet fijn voor de paardenmond.

Net als die Happy mouth-bitjes, moet je ook mee uitkijken. Als een paard daar op kauwt, willen er nog wel eens scherpe randjes aan komen. Goed in de gaten houden dus.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 20:22

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben zelf niet de eigenaar van het paard, maar volgens mij is ze laatst nog bij de tandarts geweest, zal het even navragen.

Het paard is nu denk ik 2 maanden onder het zadel, ik rijd haar sinds dat ze 3 weken onder het zadel was. Ze is nog erg jong, en het is een tuigpaard (en ook zo getraind), het is allemaal erg nieuw voor haar. Het is ook een temeramentvol paard, dus daar zal het ook wel mee te maken hebben.

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:23

ik denk gewoon de dikste bustrens

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:27

Idd wat MysticTinker al zegt, misschien is bitloos een optie?

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:47

het zachste bit kan elk bit op de wereld zijn.. als de ruiterhand maar licht is

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:23

XlucienneX schreef:
het zachste bit kan elk bit op de wereld zijn.. als de ruiterhand maar licht is

Exact! niets aan toe te voegen

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 22:06

ik heb zeker bij haar nauwelijks druk op mijn teugels, en ik vraag nog bijna niets van haar.
Ik vraag hier alleen om tips voor een zacht bit

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:28

De stelling is dat het niet uitmaakt, zolang je maar met zachte hand rijdt! Kijk eens in het boekje het paard, het bit en de ruiter, staan veel nuttige tips in. En wat voor bijna alles geldt: wat het ene paard ene superfijn bit vindt, het ander totaal niet. Dit is mede afhankelijk van de grootte van de mond van het dier, een te dik bit past niet in een klein mondje, de gevoeligheid van de lagen en/of eventuele wolfskiesjes/tanden, grootte van de mondspleet, gevoeligheid tong en gehemelte. Etcetera. Dus eerst effe neuzen in die mond en eventueel wat bitjes lenen om te zien waar ze het meest prettig op loopt. Doorgaans op een dubbelgebroken water of bustrens, maar sommige juist op een ongebroken al dan niet met tongboog of op een (holle) enkel gebroken bus. succes

Waratje

Re: Het zachtste bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:39

We hebben het dubbel gebroken bitje van mijn oudere, nogal drukke paard eens bij onze jonge vent in het bekkie gehangen. Maat was goed, maar het beviel hem niet, hij zat er continu mee te rommelen. Terwijl een enkelgebroken trensje bij hem dus kennelijk goed bevalt.
Als het gaat om rust in de mond, zou ik een ongebroken trensje kiezen, eventueel van happymouth.
Maar elk paard is anders, dus je zult moeten zoeken naar wat goed werkt voor het paard èn de ruiter als combinatie. En dat betekent niet, dat dat niet in de loop van de tijd kan veranderen.

LindseyS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 01:05

Wat je ook zou kunnen doen, is met elastische teugels of tussenstukken rijden. (rein aid)
Ik rij al mijn jongens met die dingen, en gewoon super zacht contact.
Wel oppassen als je met je paard een flinke buitenrit maakt en lekker aan het galloperen gaat. Ehm, contact zo zacht dat hij niet meer te stoppen is.

Fotootje van die dingen vind je op http://www.rein-aid.com/

In de US toegestaan in dressuurproeven, in Nederland vermoedelijk nog niet.

Groetjes.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 01:47

porscherider schreef:
Niet alleen het materiaal of de uitvoering van het bit maar ook de dikte van het mondstuk is van belang.

Misschien heeft 't paard wat jij rijd wel een heel klein bekkie ( of een dikke tong, hangend rooster). Als je daar een vrij dikke trens in hangt, dan blijft er weinig ruimte over en dan kan ik me voorstellen dat 't paard van zich laat horen.
Bij een watertrens kunnen de ringen draaien. Past het bit wel goed? Misschien komen de ringen wel tegen de mondhoeken aan en knijpt er een velletje tussen de ringen en 't mondstuk. Bijzonder pijnlijk voor het paard.

Ik weet niet wat voor paard het is wat je nu rijd, is er al eerder op gereden? Met wat voor bit hebben ze 'm toen gereden en hoe reageerde hij daar op? Er zijn verschillende factoren.

Maar het belangrijkste is dat je eerst lichamelijke oorzaken uitsluit. Is zijn gebit wel in orde? Als hij lange haken, doppen op zijn kiezen of wolfskiejes heeft, dan is elk bit wat je erin hangt niet fijn voor 'm.

Ik weet niet of je dit paard alleen maar tijdelijk rijd of dat je ermee de wedstrijden in gaat. Hou daar dan ook rekening mee. Het lederen bitje wat Coby oppert is inderdaad een heel vriendelijk bitje, maar is niet toegestaan.

Maar uiteindelijk, welk bit je er ook inhangt. Het is de ruiterhand die de inwerking ervan bepaald.

Succes ermee!

Mijn paard heeft dus ook een vrij klein bekkie en een hengent rooster.
Ik heb dus ook een dun dubbelgebroken bitje met een plat tussenstukje.
Voor haar is dat het zachtst.
Werkt prima, ik heb ook wel met een leren bitje gereden die werkte ook erg goed.
een enkelgebroken wat dikker als mijn dubbele vond ze niet fijn.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 12:52

ik heb bij haar al eens met een enkelgebroken, (iets dunner dan het bit wat ik nu gebruik) watertrens gereden, maar dit vond ze helemaal nix

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:01

Misschien heb je dan baat bij een ongebroken trens. Het paard is betuigd dus ik neem aan dat ze op een stang is beleerd. Misschien houd ze wel niet van dat gerammel in haar mond en bevalt een ongebroken trens haar beter.