2 pony's op 1 box.. ervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

2 pony's op 1 box.. ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 12:35

Sinds vrijdag heb ik er een pony bij, de shetlander Helix.
En zoals de meesten wel weten heb ik al een poosje mijn grote shet Bas.
De bedoeling was dat deze 2 samen de box delen snachts.
De box is groot, formaatje riante paardenbox, en is aan 4 kanten 'open' , waarmee ik bedoel dat er nergens een dichte wand zit, het is 1 van een blok van 4 boxen midden in de stal.

Even een foto om een idee te krijgen :

Afbeelding

Echter gaat dit nog niet zo als ik in gedachten had
Bas is niet gewend zijn box te delen en is er dan ook niet van gediend dat Helix bij hem op de box staat.
De eerste avond was Bas niet te genieten, buiten ging het goed met die 2, op de box was Bas nogal pissig. Naast hun staat een friese merrie, Helix kreeg niet de kans om kennis met haar te maken.
Ook drinken mocht hij niet, Bas viel hem continu aan, meppen en bijten..
Met als gevolg dat Helix de eerste nacht aan 1 kant van de box heeft gestaan.
Zaterdag zijn ze weer samen naar buiten gegaan en daar zijn de rollen omgedraaid, daar is Helix de baas.
Zaterdagnacht ging het iets beter, Bas blijft gemeen aanvallen maar de staleigenaresse heeft hem op een gegeven moment duidelijk erop gewezen dat hij moest uitscheiden met dat gedoe, wat een klein beetje heeft geholpen.
Gister wederom buiten was Helix weer de baas.
Hoe het afgelopen nacht is gegaan weet ik nog niet, dat zal ik straks wel te horen krijgen.

Het is de bedoeling dat beiden op die stal blijven, en dat kan ook best wel qua ruimte, de box is groot zat, ze komen overdag buiten...
Maar Bas moet leren dat hij zn box moet delen.

Probleem is denk ik ook een beetje dat ze aan elkaar gewaagd zijn, ze hebben nog geen duidelijke rangorde bepaald, maar zijn om-en-om baas, Bas binnen, Helix buiten.

Nou vraag ik jullie om ervaringen, wie heeft er nog meer 2 pony's op 1 box ? Hoe ging dit, ging het meteen goed of moest het echt wennen ?
Is er 1tje de baas, of gaat alles in glorie ?

Ik heb Helix 2 weken op proef, hij bevalt mij goed, maar hij moet Bas ook goed bevallen, dat is het belangrijkste, het moet Bas z'n maatje voor het leven worden.
En dat gaat dus niet als ze elkaar op de box het leven zuur maken...

Een 2e box is geen optie, dat kost me 2 x stallingskosten en het moet wel leuk blijven.

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:48

Als ze het goed kunnen vinden samen kunnen ze wel bij elkaar op stal.

Ik heb altijd al 2 of 3 pony's in 1 stal gehad zolang de stal maar groot genoeg is en de pony's met met elkaar kunnen vind.
Het was voor de van mij wel even wennen maar dat was ook snel goed. Er is er geen 1 de baas ze eten met z'n van het zelfde hooi en het zelfde voer

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 12:52

texeenmaikey schreef:
Als ze het goed kunnen vinden samen kunnen ze wel bij elkaar op stal.

Ja zover was ik ook, dat was ook de bedoeling, maar dat is nou juist het probleem, ze kunnen het niet goed vinden. Het zijn nog geen uitgesproken dikke vrienden en zoals in mn bericht staat is Bas er niet vies van rake klappen uit te delen aan Helix...

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:56

paar jaar geleden reed ik bij mensen die hadden een twenter en een 1 jarige ook een een box staan (New-forest pony's) dat wou best

waren wel volle broers overigens. maar dat ging gewoon goed.
het eten ging iets minder ze jaagden elkaar bij de voerbak weg, dus hebben ze er 2 voerbakken in gemaakt

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:57

Een praktische oplossing: als het echt niet gaat, zou je erover kunnen denken de box met een lage afzetting in tweeën te verdelen, in de breedte of diagonaal. Ik ken iemand die op die manier haar twee mini-Shetten (zo'n 80 cm hoog) in een paardenbox houdt en dat gaat prima, zeker als ze overdag ook buiten lopen.

Ramsesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:02

ik heb 2 paarden in 1 box staan (is wel een dubbele) en we hebben daar nooit problemen mee gehad... onze paarden hebben ook niet echt een vaste box dus het veranderd wie er samen staat en dat gaat altijd goed... maar jah dat is omdat ze allemaal daar geboren zijn en dat ze het dus gewoon zijn.

vroeger hadden we ook 2 hengstjes in 1 box staan is ook altijd goed gegaan .. wat heel uitzonderlijk is. van hun 2 jaar tot hun 12 ging het goed en dan ineens ruzie :s

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 13:03

Daar hadden we ook al aan zitten denken Karin, maar dat zou echt een noodoplossing worden.
Bas is/was namelijk ook zo dat hij tegen Helix op steigert en zn tanden in hem zet ( niet speels, vuiligheid ) Als je dan een afzetting ertussen hebt en Bas steigert daarbij op... vind ik niet zo'n veilig idee. Dan zou je alweer een afzetting moeten maken die hoger is dan beide pony's.

Het eten gaat wel goed, Helix krijgt aan de ene kant van de box, Bas aan de andere kant en dat gaat goed. Maar Bas raakt ongelovelijk geïrriteerd als Helix gaat lopen in de box, dan zet hij 'm echt terug op zn plek onder het mom van: "Daar blijven staan jij!"
Zolang Helix niks doet, doet Bas ook niks. Maarja, Helix wil ook wel eens even drinken, of aan de andere kant bij de merrie staat e.d ...

Zou dit nog moeten wennen en langzaamaan goedkomen ?

Juco

Re: 2 pony's op 1 box.. ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:04

Dit zou je ook tijdelijk kunnen doen, als gewenningsperiode. Dan drinken en voeren ook apart houden.

Noompiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:07

Ik heb een arabier met een shetlander in 1 stal staan.

Heb ze in het begin eerst samen in een paddock gezet voor het wel mis zou gaan , zo hebben ze dan genoeg ruimte om te rennen..

Dit ging gelukkig goed, toen 1 dagje samen op stal.
De volgende dag wist ik niet wat ik zag, mijn shetlander lag op de grond te slapen en me arabier liep er heel voorzichtig om heen.
Nu zijn ze niet meer te scheiden alleen als het om hooi gaat mag hij er niet altijd nog bij.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:33

2 pony's gaat bij ons prima, totdat de staldeur dichtgaat. Als er irritaties komen kan de ondergeschikte niet weg en dan kunnen er rake klappen vallen. Ik ben er dus geen vorstander van tenzij ze echt super met elkaar overweg kunnen of als de deur kan open blijven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:36

mijn fjord en shetlander hebben altijd samen gestaan in 1 box, ik heb nooit problemen gehad ermee...

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:38

Wij hebben ook 2 hengst-veulentjes bij elkaar in 1 box staan, gaat prima. Wel eens wat stoerdoenerij, maar verder niks...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:42

Wij hadden op een gegeven moment twee jonge a-welsh hengsten samen in 1 paardenbox. Af en toe een drukte maar ging prima. We hebben zelfs 1 keer uit nood drie a - welsh hengsten in 1 box. Ging ook prima. Misschien is het een idee om hem idd door midden te splitsen desnoods met een balk waar aan beide kanten een keting zit die je aan de trailies hangt. Zolaag dat ze er niet onderdoor kunnen.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:51

Kan je ze niet samen in een andere box zetten? Zodat het niet meer Bas' box is?

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:56

Gjilke schreef:
Kan je ze niet samen in een andere box zetten? Zodat het niet meer Bas' box is?

Hier zat ik ook aan te denken. Bas is territoriaal want het is zijn stek. Als ze nu samen in een andere box gaan dan is die plek nog van geen van beide. Mischien dat het dan wel goed gaat.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 14:00

Mwoah, denk niet dat dat veel verschil maakt, Bas was eeder op die stalling, dus de box maakt weinig uit, hij heeft ook al eerder op andere boxen gestaan daar dus alles is wel een beetje 'zijn' box.

Een balk of afzetting vind ik eng, gezien Bas dus bij Helix op steigert. Meestal wordt zoiets een proffesorische bedoeling en dat lijkt me niet veilig. Daarbij belemmert het ze dan in de ruimte en dus bewegingsvrijheid, waarvan ik het idee krijg dat ze daar beiden niet vrolijker van worden. Helix is helemaal geen box gewend, die stond voorheen altijd buiten, dus om er dan een stand-idee van te maken vind ik ook niks.

Karoliena, deur open is geen optie, dan hebben we ze straks door de boerdeij heen zwerven
Ik weet het, ik ben een moeilijk persoon

Ik zal zo naar stal en maar weer vragen hoe het gegaan is en kijken hoe ze er buiten bij staan.

Eigen idee was om ze misschien eerst tijdelijk in 2 boxen naast elkaar te zetten, om te wennen. Er moet dan wel een volsverhuizing plaatsvinden en ik weet niet of dat mogelijk is.
Maar uiteindelijk zullen ze toch samen op box moeten en ze zullen dan opnieuw de rangorde gaan bepalen. dus vraag me af of ik ze daar niet alleen maar meer mee de stress en irritatie inhelp.
Zit ook met die proeftijd van 2 weken he...
Als het echt absoluut niet gaat die 2 samen op stal, dan zit er helaas niks anders op maar moet Helix terug.
Het is alleen de winterperiode, straks in het voorjaar gaan ze lekker dag en nacht naar buiten toe.

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:05

mijn jaarling heeft een tijd samen gestaan met een 2 jarige pony.
Dat ging niet zo goed. Omdat mijn veulen nog jong was, was ze zeer onderdanig naar die andere pony toe. ze werd vaak in een hoekje gedrukt, gebeten en van haar eten bleef ook niet veel over.
Ik wou even aankijken of het overging maar dat ging het niet. Toen heb ik haar der maar bij vandaan gehaald.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:45

Mijn shet heeft altijd samen op stal gestaan, ze is wel een behoorlijke b*tch dus altijd de baas op stal, vooral als ik kom is ze heel jaloers en word stalgenoot de hoek in gewezen. Ik denk dat als je ze overdag samen hebt staan op wei het vanzelf goed gaat in de box, bas zal wel altijd de baas blijven maar dat hoort erbij.

Mijn shet staat in een vaste kudde waarvan ze met 1 samen stond (zelfde leeftijd) dat ging toen op een gegeven moment niet meer goed omdat mijn shet echt een tr*t is Toen kreeg ze een andere stalgenoor dit ging super! Nu is die stalgenoot verkocht en staat ze weer samen met de eerste stalgenoot en nu gaat het super goed!!
Het meot gewoon wennen denk ik...

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:40

Bij mij staat Nadiem (1.60) samen met een shet (1.05) samen in een stal van 3.5 bij 4.5 meter.
Whoopy (1.15) staat samen met een ezel (1.10) in een stal van 2 bij 3 meter.
Dit gaat meestal gewoon goed omdat de stal wel groot genoeg is om zich soms af te zonderen van de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:47

en in plaats van een balk ertussen een dicht schot ertussen? zodat Bas niet vast komt te zitten met zn beentjes? dit kun je zo bij de bouwmarkt kopen, en idd tot ze wat meer gewend zijn, als tijdelijke oplossing dus. waarschijnlijk gaat het met een week of 2 al stukken beter, succes

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:16

Zo'n tijdelijk iets ertussen lijkt me geen slecht idee, vraag me af of hij daar dan ook tegenaan gaat lopen steigeren (maar ja, jijkent hem beter).
Hier hebben Sharif (hengst) en Katinka (veulen, daarna jaarling) 2 jaar een box gedeeld en die zijn vanaf het begin onafscheidelijk geweest.
Alle pony's staan nu bij elkaar in een flinke ruimte en dat gaat ook prima, is ook altijd prima geweest.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:27

Bij ons gaat het ook prima, 2 pony's in een box. Maar ze stonden al wel een hele tijd (10 jaar) bij elkaar op de wei, en naast elkaar in aparte stallen. Daarna kwamen ze allebei tegelijk in hun nieuwe stal. Misschien dat dat scheelt... Ik zou het nog gewoon een poosje aankijken hoe het gaat. Misschien geeft bas nog wel wat toe, als ze de rangorde hebben bepaald.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:45

Ik heb het al jaren, als ze eerst geen vriendjes zijn onstaat er vanzelf (binnen 2 dagen) wel een rangorde, bij mij gaat het super...ik heb al 4 verschillende stelletjes in 1 stal gehad, geen enkel probleem.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:51

af en toe heb ik mijn 2 paarden (kwpn ers) in een heeele ruime box staan. voor hen groot genoeg met z´n 2e. dat is vanaf het begin af aan goed gegaan.

verdeel het voer eens op 2 plekken in de box. misschien eten ze dan appart en kunnen ze het van elkaar hebben.

judithM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:12

Ik heb mijn 2 pony's ook een tijd samen in een stal gehad (3 bij 3)
maar op een gegeven moment mocht de ene niet meer eten en niet meer naar buiten kijken en werd "gepest".
Ik ben er geen voorstander van om 2 paarden in zo'n kleine stal te zetten want er is er toch meestal wel een die het onderspit moet delven.