boomloos...hoop vragen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

whoopylover

boomloos...hoop vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:04

Hallo Bokkers,
ik ben bezig met mijn paard in te rijden en ik moet nog een goed zadel hebben. Nu zat ik er dus aan te denken om een boomloos zadel aan te schaffen, maar ik zit met een aantal vragen.

*Wat is er zo goed aan een boomloos zadel?

*Wat vind jij goed aan een boomloos zadel?

*Waarom heb je een boomloos zadel/ben je overgestapt?

*Mag je er wedstrijden mee starten? (dressuur/springen/sgw)

*Kan je er gewoon mee lichtrijden?

*Welk merk is aan te raden, en waarom?

*Tussen welke prijsklassen liggen de boomloze zadels?

Dit waren ze wel zo'n beetje.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kon geen antwoord op mn vragen vinden, vandaar dat ik het hier post.
Bedankt voor het kijken.

Vlover

Re: boomloos...hoop vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:11

Het groeit mee, als je een jong paard hebt wat nog breder kan worden.
Je hebt beter contact met je paard en je krijgt er een goede zit van.

Het enige zadel wat ik tegen ben gekomen dat op de rug van mijn paard past èn mij lekker zit.

Ik kon nooit een zadel vinden wat precies paste, omdat mijn paardje nauwlijks/geen schoft heeft. Het barefootzadel paste echter meteen en schoof niet!

Ja, wedstrijden waarbij je met een veelzijdigheidszadel zou mogen starten, mag je ook met in ieder geval een barefootzadel starten.
Over de andere merken kan ik geen uitspraak doen, daar heb ik geen ervaring mee.

Wel iets lastiger, maar oefening baart kunst Mij lukt het iig gewoon.

Over mijn barefoot ben ik erg tevreden. Niet al te prijzig in vergelijking met andere merken, goede service op de site en gaat lang mee.
http://boomloosrijden.nl/

Mijn barefoot was ong. €600,-

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:24

Thnx voor je uitgebreide bericht! Hier heb ik wat aan

Meer reacties?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:46

Je zit wordt onafhankelijk, en je voelt je paard beter aan, het zadel gaat zich na een tijdje helemaal vormen naar het paard en groei ook mee met het paard. En het zit gewoon heerlijk zacht, en is goed tegen pijn in je rug vind ik.

Ik vind em gewoon heerlijk zitten, en mijn paard ook, hij blijft nu netjes staan met opzadelen.
En ik vind em er erg leuk uitzien ^^

Ik wilde een zadel voor lange buitenritten, lekker comfortabel, waar je stevig in zit, en vooral, een zadel dat op een jonge, brede tinker past die nog moet groeien, zodat ik niet elk jaar een nieuw zadel moet kopen.

Ja, als het er maar zo engels mogelijk uitziet, bv met engelse beugels enzo.

Ja heel goed, in het begin had ik iets last van het voorboogje, maar nu spring ik er 70 cm mee zonder problemen.

Ik heb een barefoot, gunstig qua prijs, goede kwaliteit..

Inderdaad ongeveer €600,- met alles erop en eraan. Torsians zijn wat duurder, en de rest weet ik niet.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:51

Ik las geloof ik op boomloos.nl dat je er geen engelse beugelriemen aan kunt doen. Hoe ga je dat oplossen dan?

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:10

Jawel hoor, dat kan gewoon. Je kunt geen engelse beugels aan de fenders doen (dus aan de western beugelriemen), maar als je bij de foto's kijkt zie je ook genoeg zadels met engelse beugelriemen en beugels

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:15

Er kunnen zeker wel engelse beugelriemen aan, heb ik ook.
Ik heb een barefoot. Anouar heeft last van z'n rug gehad door niet passende zadels. Ik heb heel veel zadels gehad, in begin paste ze allemaal, maar na een half jaar niet meer.
Nu moest ik weer een andere en was het eigelijk wel een beetje zat. Een boomloos zadel blijft gewoon passen en Anouar liep er veel lekkerder mee.
Je mag er gewoon mee starten, als het maar wel een engels model boomloos zadel is (dus geen western oid) en er moeten engelse beugels en riemen aan zitten.
Ik heb er een keer mee gestart, heb er helemaal geen comentaar opgekregen. Foto's staan in de link in m'n onderschrift.
Ik spring, cross af en toe en rij endurance, gaat allemaal prima met dit zadel. Ik merk in gebruik weinig verschil vergeleken met een gewoon zadel, behalve dat hij veel zachter zit en Anouar er fijner mee loopt.

Ik heb er 500 euro voor betaald, ik hoefde alleen het zadel en de pad. Ik heb er een gewone neopreen dressuursingel aanhangen. Die had ik nog en daar gaat het ook prima mee, scheelde me weer wat geld.
Op de pad moet je niet besparen, reken die maar gewoon bij het zadel want zonder kan je niet.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:47

Ooow, ik dacht dat fenders die dingen waren waar de beugelriemen aanhingen waren.
Nu snap ik 'm

keep coming met de reacties, ik ben nog steeds in twijfel.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:49

Je twijfelt nog? Dan heb je er vast nog niet op gezeten

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:51

Nee, idd ik heb nog nooit op zo'n zadel gezeten.
Ik heb ook vandaag pas voor de 2e keer op mn eigen paard gezeten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:52

Waar twijfel je nog over? wat zijn dingen waarvan je denkt dat het een minpunt kan zijn?

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:54

Euhm.

*Of ik er gewoon engels mee kan rijden.

*Of ik er sgw ook mee mag rijden (de spring en de cross)

*Kan je er goed mee springen? ( >1.20m)

*Hoelang gaat zo'n zadel mee?

Voorlopig zijn dit mn tweifels, meer kan ik er even niet verzinnen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:57

Ik kan er alles mee wat ik met m'n boomzadels ook kon. Je mag er alle soorten wedstrijden mee rijden.
Ik kan er ook goed mee springen, maar ik spring nooit hoger dan 1.10m, dus met hogere hindernissen heb ik geen ervaring.
Hoelang ze mee gaan kan ik je niet vertellen.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:59

hmz, ik begin wel nieuwsgierig te worden.
Ik MOET binnekort echt een nieuw zadel, want het zadel wat ik nu heb past eigenlijk voor geen meter, maar ik moet even een zadeltje hebben om hem mee zadelmak te maken zodat mn nieuwe zadel niet kapot zou gaan. (maar hij is zo braaf...deus.)
Misschien mail ik wel even naar boomloos.nl voor een proefexemplaar.

*Welke maat raden jullie mij aan? Ik ben 1.70m en heb ong. maatje 38~40. 't Schijnt dat maat 2 voor vele het beste is...?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:03

Ik heb een maat 1. Ik ben zelf niet zo groot (ben 1.65m lang en heb maatje 34) en Anouar heeft een vrij korte rug.
Ik denk dat de maat 2 beter voor jou is. Ik pas precies in de maat 1, maar ik moet ook niet veel dikker worden (mooie stimulans)

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 22:10

hehe, zeer mooie stimulans, wou dat ik er zo 1tje had...(begin te groeien )

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:20

Ik ben ook 1.70, maat 36/38 en ik heb maat twee, zit perfect

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:25

whoopylover schreef:

Het past VRIJWEL altijd, past zich aan het paard aan (dus de zomerse grasbuik is geen probleem meer dat je zadel dan niet past ofzo)

Het zit erg lekker, je voelt de bewegingen van je paard beter, en ik heb er zelf erg veel houvast bij.

Banjer is in de zomer veel breder dan in de winter... het zadel dat in de zomer perfect lag, dat paste in de winter dus niet... en andersom... dat was erg vervelend.. toen ik kennismaakte met boomloos, viel bij mij alles op z'n plek... dit was wat Banjer en ik nodig hadden... dus overgestapt..

weet ik niet, volgens mij wel...

ja, dat kan gewoon hoor! alleen in het begin is het zeker wel wennen... ik heb ongeveer een weekje nodig gehad voordat ik helemaal aan boomloos gewend was.

Torsion. erg goede kwaliteit, comfortabel voor paard en ruiter, en een ruim assortiment.

Geen idee... volgens mij tussen de 300 en 1500 helemaal compleet, incl. pad, singel, beugels. etc.

Dit waren ze wel zo'n beetje.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kon geen antwoord op mn vragen vinden, vandaar dat ik het hier post.
Bedankt voor het kijken.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:34

Vraag gewoon eens een testzadel aan bij Barefoot! kost je 13 euro verzendkosten naar de volgende tester, that's it. Bevalt het dan kan je hem met een gerust hart bestellen, bevalt hij niet, zit je niet met een ongewenst zadel in je maag..

Ik heb de Barefoot Nevada, het square skirt western model. Deze is er alleen in maat 1 1/2

Het past op veel paarden, , muv paarden met een superhoge en spitse schoft. Het ligt stabiel, vooral op mijn paard. Ze kan ineens heel erg veel aankomen en vrij snel ook weer afvallen, door weidegang etc. Met een boomzadel heb ik dan echt een probleem.

De stabiele ligging van het zadel, het rijcomfort (ik heb een zwaar ongeluk gehad en kan hierdoor eigenlijk alleen nog pijnloos op mijn barefoot rijden) en het contactgevoel met je paard. In de winter is hij heerlijk warm en in de zomer voelt hij koel aan.

Ik ben overgestapt, omdat ik niet tevreden was met de ligging van boomzadels, het schoof heboorlijk op mijn rondgeribde paardje. Ik heb nu ook een VZH zadel wat erg goed op mijn paardje ligt, maar door de beschadiging in mijn onderrug kan ik daar niet lang op rijden.

Ja, ik dacht dat je tot L mocht starten met een boomloos zadel. Je hebt nu ook boomloze dressuurzadels, weet het merk niet, maar daarmee mag je zelfs in de Z starten, omdat helemaal niet te zien is dat het een boomloos zadel is.

Ik wel

Ikzelf heb een Barefoot, vind het een superzadel, maar ik denk dat je zelf even een paar zadels moet gaan proberen.

De mijne heb ik tweedehands, geheel compleet voor 500 euro gekocht. Nieuw zijn ze compleet bijna 800 euro

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:36

Je mag tot en met de M met een boomloos zadel starten.

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:36

Anouar15 schreef:
Je mag tot en met de M met een boomloos zadel starten.

Nog verder als dat ik dacht dus

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 22:51

Ow dat is ook wel gunstig, maar als ik dus verder wil, dan moet ik dus een boomzadel kopen...Ik heb geen zin om dalijk met 3 zadels te zitten
Boomloos, springen, dressuur...hmz...
weer in dilemma...ik word gek van mezelf.
Heb net even op boomloos.nl gekeken, en met €698.25 ben je compleet. incl. spray voor het leer.
Voor een Wintec 2000 (die ik eerst op het oog had) zou ik €510 kwijt zijn...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:54

de Startrekk heeft een model dressuurzadel, boomloos dus, dat qua uiterlijk niet van een zadel met boom te onderscheiden is... en ik weet dat www.equestor.nl het boomloze zadel van Heather Moffett verkoopt.... en www.balingehof.nl verkoopt dat ook...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 23:08

Nu weet ik het weer: Heather Moffett !! Volgens mij was dat het zadel wat je gewoon met wedstrijden mocht gebruiken, ook in de hogere klasses! 100% zeker weten doe ik het niet hoor, dus pin me er niet op vast!

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 23:10

dus met een gewoon boomloos zadel mag je tot de M en met een dressuur boomloos mag je tot de Z?