jullie paard gewoon het land op als het hard heeft gevroren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

jullie paard gewoon het land op als het hard heeft gevroren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 19:58

hoihoi

mijn pony staat altijd in een paddock maar als het heeft gevroren gaat ze altijd de wei op, dat is naar mijn idee beter dan in een harde paddock.
gaat jullie pony/paard ook het harde land gewoon op?
mijn pony rent ook gewoon in hard land, sommigen zijn heel bang voor blessures maar mijn pony word alleen maar gekker op stal.

groetjes

_Dunja_

Re: jullie paard gewoon het land op als het hard heeft gevro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:01

Je kan soms beter kiezen voor het land dan voor de paddock inderdaad.
Het is dat onze paddock altijd goed is maar anders hadden ze ook het land op gegaan hoor..

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:01

Als het mag van de stalhouder, ja. Eind vorig jaar met de sneeuw heeft hij ook lekker 3 dagen op de wei gelopen. Lekker de ruimte, armpje hooi erbij ivm geen bevroren gras op een lege maag en lekker scharrelen naar sprietjes gras.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:03

ja vind ik dus ook, ze mogen bij ons al met lichte vorst de wei op en het gaat nu harder vriezen dan helemaal, als ze er net in gaan houd ik wel altijd mijn hart even vast (ben er niet altijd bij hor) maar na een paar minuten rennen gaan ze meestal meteen eten..

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:03

Paarden hebben wel een goed evenwicht hoor als ze ergens echt niet op kunnen rennen zullen ze dat ook wel laten. Mijn pony rent zelden op een bevroren weide grond door veel kuilen.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:04

bij ons gaan ze alleen het land op als het vriest
Dan vertrappen ze het niet ofzo

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:08

nee dat is ook de enige periode in de winter dat die van ons op het land mogen! de rest moeten ze zich in de paddock vermaken, ik vroeg me dus ook af of jullie ze als het heel hard vriest ook op het land doen of dan banger zijn voor blessures?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:10

Ik zet hem liever even los in de binnenbak maar eventueel gaat hij gewoon de paddock op. Het is gelukkig een verstandig paard wat geen gekke sprongen maakt op slechte ondergrond.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:11

mijne is minder verstandig maar rent maar even en dan is het... ETEN gelukkig krijgr ze smorgens vroeg wel eerst portie hooi, anders is t wel koud op de maag.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:11

gewoon de paarden naar buiten doen hoor! als je een mooi vlak land hebt kan dat ook goed, paddock kan ook. mijn paarden lopen elke dag buiten en hebben nog geen blessures gehad

CoSa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:13

Die van mij staan zelfs 24/7 buiten in de wei

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:24

het land is op sommige plekken heel mooi vlak in het begin wat minder.. maar het is en blijft nog altijd een paard en zal heus wel wat opletten denk ik.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:27

Mijn paarden gaan altijd naar buiten, al is het een ijsschotsenlandschap. Ze weten zelf prima wat ze doen. Ok al 'zwikken' ze een keer, daar krijgen ze niks van. Echte blessures loopt een paard alleen maar op door verkeerd trainen, niet door dat ze dat doen waar ze voor geboren zijn: vrij in het veld lopen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:31

Ibbel schreef:
Mijn paarden gaan altijd naar buiten, al is het een ijsschotsenlandschap. Ze weten zelf prima wat ze doen. Ok al 'zwikken' ze een keer, daar krijgen ze niks van. Echte blessures loopt een paard alleen maar op door verkeerd trainen, niet door dat ze dat doen waar ze voor geboren zijn: vrij in het veld lopen.

zo denk ik er ook over, helemaal compleet precies hetzelfde!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:31

Ja... Ze gaat de eerste keer wel even uit haar dak omdat ze normaal in de winter in een paddock staat, maar ze heeft er nog nooit wat aan over gehouden. De bak/paddock is ook hard en net zo hobbelig en ze moet sowieso naar buiten.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:32

Lisa_Melody schreef:
Ja... Ze gaat de eerste keer wel even uit haar dak omdat ze normaal in de winter in een paddock staat, maar ze heeft er nog nooit wat aan over gehouden. De bak/paddock is ook hard en net zo hobbelig en ze moet sowieso naar buiten.

mijne ook, ik kan dan al niet rijden dus de wei is dan een goede oplossing (al train ik liever door maar ja niks aan te doen)

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:39

Mijn paardje gaat gewoon de wei op al vriest het -20 ..op de minder vlakke delen van de wei loopt ze altijd heel voorzichtig..net of ze op eieren loopt.. denk dat je paardje zelf ook heel goed inziet wat wel en wat niet kan.
Je hebt alleen met paardjes die vaak lang op stal staan wel de kans dat ze echt uit hun dak gaan en dan moet je een beetje opassen..doorlopen tot je met hem op het vlakke stuk bent helpt vaak al..

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:47

Onze paarden gaan met vorst gewoon de wei op.
Daar staan ze altijd als ze naar buiten gaan.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:53

De onze gaan wel de wei in. gelukkig stellen ze zich niet zo aan.

Maar liever een iets groter risico op verstappen en een gelukkig paard.
(terwijl dag en nacht op stal ook niet echt bevorderlijk is voor de gezondheid)

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:56

mijn paard gaat naar buiten maar wel met peesbeschermers en springschoenen voor en pijpkousen achter

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:04

Die van mij staan nog 24/7 buiten, alles beter dan in zo'n klein hok opgesliten te zitten! Iemand nog tips om het water minder snel te laten bevriezen??

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:04

aan het einde van vorige week heeft het ook gevroren.
toen is mijn paard ook gewoon naar buiten geweest, met als gevolg onregelmatig en dikke pees . ze heeft nu een week op stal gestaan, loopt nu weer goed, maar komt met vorst echt niet meer naar buiten (alleen aan de hand, of onder het zadel in de binnenbak)

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:05

Gitta1977 schreef:
Die van mij staan nog 24/7 buiten, alles beter dan in zo'n klein hok opgesliten te zitten! Iemand nog tips om het water minder snel te laten bevriezen??

een bal er in leggen die drijft dus bevriest t water niet

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:07

Ik vind het eigenlijk wel heerlijk als het land bevroren is. hoef ik niet te rijden en dan krijg ik ook geen last van winterhanden en tenen

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:12

er kleeft altijd risico aan maar je paard kan ook als ie gek doet op stal een blessure oplopen, die van mij schopt tegen de wanden als ze binnen moet blijven maar het kan fout gaan buiten maar toch gaat die van mij het harde land op..