Wat is Koliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiiZelff

Wat is Koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 19:47

Wat is Koliek eigenlijk?
En je hebt toch ook verschillende soorte?
Welke soorte zijn dat en wat zijn de oorzaken en word je paard er beter van?
Dat zij eigen lijk evenmijn vragen .
Kunnen jullie mij wat info geven?!

xxxLotte

_Dunja_

Re: Wat is Koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:49

Koliek is gewoon een ander woord voor buikpijn.
Je hebt inderdaad een aantal soorten buikpijn.

Melanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:24

Koliek is idd buikpijn bij een paard.
Oorzaken kunnen zijn bijv.:
- worminfectie
- slag in de darm of baarmoeder
- gasvorming
- het eten van te veel stro
- het eten van schimmelig voer
- het eten van zand
- plotseling veranderingen in het menu
- afsluiting van een bloedvat
- stress
- te veel voorjaarsgras

Ik heb dit uit het boek van de orun cursus

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:28

En niet in de war raken door het een ziekte te noemen, ik heb namelijk goed opgelet in de les, en koliek is geen ziekte maar een ziekteverschijnsel
En er zijn dan weer verschillende ziektes waar koliek (buikpijn) bij kan optreden.

Maar het is vooral heel zielig!

naugthytjhu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:46

hihi dit slaat even nergens over ik wil je niet bang maken ofzo maar wil dit even kwijt..
ze mogen bij koliek nooit rollen ik doe samen met iemand een pony(kijk mijn profiel)bij tamar en dan die van tam op ic of weet ik veel wat daarzo staat...
maar ik zal even zeggen wat er op die dag gebeurt is ik wil dit nooit meer meemaken..!
het was een sneeuwachtige dag en had losgegooit en ze was heel erg suf en iemand gaf haar een paarden snoepje en dat deed ze in der mond en liet het uit der mond vallen dus wij zo..tamar?
dus wij dachten naja..ondankbaar beest wat is hier nou mis mee normaal eet ze het zo..
maar dus toen ging ik der een beetje opjagen want ze is er nooit van onder de indruk dan wilt ze me alleen maar aanvallen hihi maar dan stapt ze nog tenminste dan alleen maar staan dus ik krege haar maar 2 pasjes in draf(normaal is het maximaal 5 rondjes hihi)maar toen werd ze steeds suffer dus had der op stal gezet entoen ging ik even kijken en was met een groepje vriendinnen van de manege en gingen even naar iemands anders paard die staat 2 stallen verder dan tamar en toen dacht ik ik ga even kijken bij tam en ze lag dus ik dacht aw..wat lief dus ik zei stil want ze ligt anders staat ze weer op dus toen zei ik van laat maar eigenlijk en wou er bij dus ik ging bij der zitten en ze begon te kreunen en vondt het niet kloppen en opeens begon ze als een wezeloos te rollen dus ik schrok me dood en dacht ow fijn..die heeft koliek dus ik halster gepakt en om gedaan snel en omhoog getrokken maar ze is ook drachtig eind maart begin april is ze uitgerekent dus nog 2 maandjes en het is ong. 1 maand geleden gebeurt dit was ik vertel..
maar krege der niet en mii vriendinnen gingen even hulp halen dus 2 volwassenen kregen der eindelijk omhoog en opeens rende ze der stal uit echt heel vaag deed ze zoiets doet ze n0oit..!
maare..toen moest ik even rondjes gaan stappen dus ik deed het in de achterste bak want die was een beetje hard en mii vrienfin ging daarzo strax rijden dus ik dacht..help der even dan is het strax platgetrapt..dus een iemand liep mee en we liepen gewoon flink door en opeens uit het niets ging ze liggen..en rollen maar dat mag ze natuurlijk niet en toen wij trekken en ze wou niet meer en heel der ogen draaide wit weg en ze ging heel erg vaag liggen en der nek ging helemaal sgeef hangen en oew bah..!als ik er over praat begin ik strax weer te huilen hihi dus mii vriendin weer heel erg snel hulp halen en gelukkig belde mn ma op hoelaat ze me op kwam halen van de manege dus ik helemaal overstuur en ze vroeg wat er was dus ik zei ja tamar wilt niet meer staan kom snel hierheen...!dus die was snel in de auto gestapt en heel snel hierheen gecrost en gelukkig kwam mn vriendin met iemand aan gerent en die vrouw had ee zweep bij de dan kon ze slaan ja heel gemeen maar ze stond wel op dus ondertussen mn ma gearrieveert en die stond evente praten want tamar liep weer entoen gingen ze weer weg en tamar maar hangen en doen dus steeds zakte ze door der achterbenen en wij steeds slaan natuurlijk maar we konden gewoon niet hart slaan omdat het zielig is dus toen ging ze weer en wij slaan entoen ik trekken en daarna zijn we zo hard gaan slaan dat ze striemen had maar het lukte gewoon niet meer dus de halve manege was komen helpen en allemaal proberen omhoog te krijgen dus iemand heel erg snel de veearts gebeld met spoet en die zei dat als ze ligt dat der buik en overal warm moest blijven vanwege het veulen maar ze zweette van zich zelf als een wezeloos kan je nagaan hoe het met al die dekens wasdus eindelijk na iets van een kwartier een heel drama erbij eindelijk wer goed dus iedereen wou weer weg entoen ging ze weer hoor..en zo nog iets van 2 uur lang en op het laatst gaf ze op en toen ondertussen was er weer gebeld dat het nu hele hoge sppoet was en waar ze was was het heel erg slecht weer enz. en echt hé..het was echt zo erg..en nog een uur lang was het doorgegaan zo en sommige heilden der voeten beet dat ze niet kon rollen ik wete het was levensgevaarlijk maarja..en uiteindelijk kwam de veearts en iedereen moest weg ovrer de 10 mensen hebben geholpen..echt..heel de manege was er eigenlijk het was ook niet zo druk er was niemand meer in de kantine hihi iedereen was helpen enne..toen moest iedereen weg van de veearts alleen mn ma mocht blijven en die andere waar we eht samen meedoen en nog iemand en de veearts en mn ma zei lateer dat ze van die stroomschokken ahd gekregen omdat ze echt niet meer wou en dat ik geluk ahd dat ik er niet bij was zelfs m'n ma had gehuilt..!heel erg veel waren overstuur echt..als iemand dat meemaakt..dat is zo versgrikkelijk!
maar toen alsnog was ze helemaal suf en die vrouw zei dat ze naar een kliniek moest ze stuurde ons naar de kliniek ni utrecht want in zeeland was het heeel erg slecht weer hel ijzelde en alles..en de deken was erafgehaald vanwege die schokken dingen..dus die moest weer om en normaal als je deken omdoet wilt ze je gaan bijten ja hihi het is niet zo'n heel lief paardje:P
en aanvallen is ook een vak whaha
maar dus toen gingen we mee naar utrecht en ze kreeg een slang door der neus en heel der maag werd leeggehaalt en iemand zat in der kont en een ander sgeerde der buik kaal want ze gingen met een stompe naald in der buik prikken en die man noemde een paar kleuren op en zei de betekenis erbij en als het geelachtig was was der darm geknakt en was het einde verhaal en als het rood was dan moest ze gelijk geopereert worden nou..het was dus rood dus over een uur toen werd ze geopereert alles werd klaargelegt en als het lang duurde en niet gebeld werd was het goed nieuws en als ze al eerder belde was het slecht nieus het kon ong. 4 uur duren..dus bij tien uur 'savonds werden we gebeld en het was goed gegaan maar de komende dagen was het nog steeds 50-50 ze kon eht halen maar oko weer niet dus de volgnde dag kwamen we kijken en echt..op mijn profiel die ene foto zie je het niet goed..maar echt zoon grote hechting had ze en bij der nek was ze kaal en heel veel plekken was ze kaal geschoren en ze stond aan het infuus zoals je een beetje ziet ja de andere kant zat het infuus en at rose is verband ofzo..ja ik weet niet maar dat azat om het infuus en ze zat vast aan un draad en ow.kan nog wel even vertellen hoe het allemaal zat hihi en ze heeft daar 10 dagen gestaan en mocht eindelijk naar huis!
ze staat nu op zaagsel..maar wat ze nou had..ze had een knelling in der dunne darm dus als ze nog een keer koliek krijgt overleeft ze het waarschijnlijk niet meer omdat heel der darmen nu verkloot zijn owja...ben vergeten te zeggen ene paard heeft 20 meter darmen en ze kunnen er maar 1 derde van missen en aangezien heel haar darmen niet goed was hebben ze er iets mee gedaan maarja..heel der darmen zijn gewoon verkloot..!
nou sorry voor dit lange verhaal maar heb het in een samenvatting gedaan want er is gewoon zoveel nog om heen gebeurt zo..ik ben m'n verhaal weer even kwijt haha

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:21

koliek is meestal een verstopping... en dna mogen ze absoluut niet liggen en rollen, dan kan alles in de knoop raken !!!

onze haf heeft toen hij nog van zijn vorige eigenaar was een koliek gehad, en het bleek dus dat hij geslotenzaden niet kon verteren en die sloeg hij dna op in zijn blinde darm, waardoor deze dus verstopt ging zitten.... hij heeft in utrecht gestaan, mocht helemaal niets eten en maar een paar keer per dag een beetje water, hij kwam broodmager terug, het leek geen haflinger meer.

nu staat hij op een dieet van HAB ( haver afval brok) HBG ( horse balance gold dus een eiwitarme brok) en kuilgras, en smiddags krijgt hij gewoon zemelen. en nu ziet hij er weer geweldig uit !

maar je hebt ook juist paarden die bijv koliek krijgen van kuilgras... of van stro.. het kan dus door van alles komen ook door zand.. het hierboven genoemde zeg maar..

ze kunnen zelfs koliek krijgen door stress dusja... sommige paarden zijn gewoon veel gevoeliger erdoor.. je hoort het ook vaak dat luchtzuigende paarden sneller koliek hebben.. maar da heeft dan volgens mij ook weer meer met het maagzuur en het spijsverteringstelsel te maken..

maargoed je hebt dus tal van verschillen met koliek, en bij elk paard is kan dat weer anders zijn ....

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:23

Koliek is een verzamelnaam voor buikpijn, ongeacht wat daar de oorzaak van is.
Dit betekent dat niet iedere koliek hetzelfde is en daarom zal ook de behandeling verschillen. Een paard met koliek gedraagt zich onrustig, krabt met zijn hoeven, kijkt naar zijn buik, ligt, rolt, zweet, gaat zwaar ademen, en krijgt een verhoogde hartslag. De ernst van de koliek wordt een beetje aangegeven door de hevigheid van de verschillende symptomen, als het paard zich erg druk maakt dan is de oorzaak ook vaak ernstig, en moet snel worden ingegrepen.
Ik zal een grove onderverdeling maken in de verschillende oorzaken die kunnen leiden tot het krijgen van koliek.
Een van de meest voorkomende vormen van koliek is de kramp of gaskoliek. Het paard heeft bijvoorbeeld teveel vers gras gegeten of veel koud water gedronken waardoor zijn darmen wat van streek raken. Om de kramp te verlichten is een darmontspannende injectie nodig die in de meest gevallen voldoende is om de buikpijn te laten verdwijnen. Als een paard veel droog ruwvoer eet zoals, gedorssen hooi of stro, dan kan dit leiden tot een verstopping van de darmen. In de darmen zit dan een grote bonk half verteerd voer, wat een pijnlijk gevoel geeft in de buik. Om de verstopping op te lossen moet het paard gelaxeerd worden en mag het niet eten totdat de verstopping is verdwenen. Bij veulens en jaarlingen kan een dergelijke verstopping ook veroorzaakt worden door wormen. Het is dus met name bij jonge paarden van belang deze regelmatig met een goed wormmiddel te ontwormen. Een veel ernstiger vorm van koliek wordt veroorzaakt door een draaiing van een van de darmdelen. Hierbij is niet alleen de voedseldoorgang afgesloten maar ook de bloedtoevoer naar dat darmdeel. Afvalstoffen kunnen niet meer afgevoerd worden en het darmdeel zal afsterven. Deze vorm van koliek kan allen worden genezen door het paard zo snel mogelijk te opereren, waarbij de draai eruit gehaald wordt.

Buikpijn wordt niet allen veroorzaakt door problemen met de darmen. Met name in deze tijd van het jaar kan het bij een drachtige merrie voorkomen dat er een draai in de baarmoeder komt. Omdat ook hierbij de bloedvaten worden afgesloten, en daardoor het veulen kan sterven, moet er zo snel mogelijk worden geopereerd om de draai eruit te halen. Naast de genoemde problemen met darmen en baarmoeder kunnen er ook problemen met andere organen in de buik optreden zoals met de nieren, de urinewegen, testikels, en eventuele tumoren. Maar deze oorzaken van koliek komen maar weinig voor.

Samenvattend komt het erop neer dat als je paard langer dan ongeveer een uur koliekerig is of als de symptomen zich snel verergeren je een dierenarts moet laten controleren wat er aan de hand is. Een ogenschijnlijk onschuldige koliek kan zich snel tot een levensbedreigende situatie ontwikkelen.

naugthytjhu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 07:56

ja dat paardje die ik samen doe die was ook erg ingevallen bij de flank en zo dik is ze niet voor iemand die drachtig is dus we weten gewoon zeker dat als het veulen eruit is dat er niks van over blijft hihi

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:28

hoi,
ik heb met men paard juist het zelfde beleeft als jij, ze is ook geopereerd aan koliek. en ze mag ook geen operatie meer hebben of ze overleefd dat ook niet. de mijne was in de zomervakantie geopereerd. wat jij nu zegt van dat scheren en zo doet me alle herinneringen ook weer oplaaien. bij ons staat ze nu ook op zagelingen en krijgt aan vollanté hooi. nu ziet ze er goed uit maar je blijft dat litteken op haar buik zien. want errond staat het ook nog een beetje hard
groeten

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:27

Nog even dit: Het is onzin dat een paard met koliek niet mag rollen. Je moet er alleen voor zorgen dat ze niet vast komen te liggen of zichzelf bezeren. Maar een paard dat enorme buikpijn heeft met de zweep vooruit jagen is op zijn zachtst gezegd niet erg diervriendelijk en nergens goed voor.

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:35

Ooh ik heb eigenlijk altijd geleerd dat je juist moet zorgen dat een paard niet gaat rollen.
Maar waarom zou dat dan onzin zijn?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:40

Mensen zijn bang dat het paard dan "een knoop" in de darmen draait. Maar dat krijgt hij normaal ook niet als hij rolt, dus waarom dan bij koliek ineens wel? En misschien zit er wel een slag in de darmen en draait hij hem er weer uit.

Als je zelf buikpijn hebt wil je toch ook rustig liggen en niet opgejaagd worden?

Ik heb echt verhalen gehoord van mensen die in Utrecht aankwamen met een compleet uitgeput paard waar ze al 2 uur of langer mee aan het stappen waren....en de striemen er op van de zweep.... ja dan denk ik echt gebruik even je verstand.

naugthytjhu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:23

ja sorry hoor..maar die veearts zei toch dat ie absoluut niet mocht rollen enz.
en als ze niet vooruit wilt ja..dan maar zo ja iedereen vond eht ook zielig en je zet me wel aan het denken eigenlijk ja want als ze gewoon rollen gebeurt het ook niet nee maare..dat snap ik niet nee hihi
maarja..ze mocht absoluut niet liggen en rollen en als ze toch ging allemaal dekens dat ze warm bleef enz.
ja ik snap het niet hoor..ik wete zelf oko wel dat het zielig is maar hallo meost ze dan dood gaan dan?
ja dan maar slaan met de zweep ja 'tis zielig ja en we dachten heus wel na ja maar kan je der dan maar laten liggen?
wat had jij gedaan dan als jij in zo'n situatie was?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:30

Ik had het paard in de bak losgegooid, kon ie rollen wat ie wou zonder vast komen te liggen. En ik snap ook heus wel dat als de veearts zegt dat het paard niet mag rollen je daar dan maar voor zorgt. Dat was zeker al een wat oudere veearts dan? Want tegenwoordig leren we allemaal dat rollen helemaal geen kwaad kan.

naugthytjhu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:42

nee..ze heette dingena of dingema wete ff niet meer:P
maar m'n vriendin heeft zelfs ook 7 paarden en meer gehad maar overleden of verkocht maar niet boeient..en zij zei dat het wel in de knoop kan gaan met koliek omdat het dan vanslag is en verstoppingen enz.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:18

Nouja dan weet je nu dus dat dat onzin is

naugthytjhu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:22

ow..zal wel haha

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:01

hoi,
normaal als een paard zich rold gaan de darmen niet in de knoop raken. maar als er koliek is, is er meestal lucht in de darmen, en als het paard zich rold verplaatst die lucht zich die voor een verplaatsing van de darmen en een knoop kan zorgen, dus je paard laten rollen met koliek is HEEL gevaarlijk, zo kan je bekomen dat je paard een operatie of de dood bekomt, dus het beste met wandelen maar zeker niet laten rollen in geen geval... ik spreek uit ondervinding...
greetz

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:06

Nou ik heb toch echt geleerd dat het niks uitmaakt...

MiiZelff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 18:57

Heel erg bedankt voor alle reactie´s,
Ik weet nu al veel meer...!!
Maar reacties zijn Nog altijd welkom..!!
En verhalen erover vind ik ook wel interresant..!!

xxx

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:24

net zoals tamar heb ik zon soortgelijke foto van Eisla op de ic... Heb haar net gister weer opgehaald. Zij had een verdraaide dunne darm.
Ook geopereerd en alle blabla.. Wat bij haar erg jammer was was dat ze alleen lag terwijl ze echt gigantische pijn moet hebben gehad, verder schopte of beet ze niet naar haar buik. Ze rolde ook niet.
Helaas was het toch goed mis!

Iig na zon koliek operatie is het 3 maanden revalideren voordat je weer kan rijden

MiiZelff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:45

Echt, dat duurt wel lang maar dat is wel begrijpelijk denk ik..!!

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:54

ja..ik kon anders toch al niet rijden vanwege het veulen.
die komt over 2 maanden al
haha het is wel weer beet hoor met tamar sinds ze uit de kliniek is whaha nu heeft ze weer een ontsteking is bijna over hoor er hing een grote bal bij der borst..! en nu heeft ze weer schimmel bah..!
maarja..

naugthytjhu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:49

hallo iedereen..
@Ellebel: nou kijk hier maar eens even op http://www.mijnalbum.nl/Album=6MYTGZMT
ik heb afgelopen zaterdag foto's ervan gemaakt nou laat jij je paard maar lekker rollen oké?
het is logisch dat je de veearts gelooft of dat je het hebt geleert maar...
dan heb je grote kans dat je hetzelfde als mijn pony krijgt of dat je hem/haar helemaal niet meer hebt..

gr. mii

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:04

naugthytjhu schreef:
hihi dit slaat even nergens over ik wil je niet bang maken ofzo maar wil dit even kwijt..
ze mogen bij koliek nooit rollen

Onzin.Een paard gaat rollen omdat hij pijn heeft.Hieraan kun je zien dat er iets aan de hand is.Als een paard met koliek gaat liggen of rollen wil hij meestal de pijn ontlasten.Hij gaat dan zo liggen dat het de minste pijn heeft.Mensen met buikpijn kruipen ook inelkaar, gaan ook zo liggen/zitten dat de pijn minder wordt.Dat is bij een paard net zo.

Je moet alleen met het rollen uitkijken dat het paard niet vast komt te liggen.daarom is het ook verstandig om het paard los te laten in een bak, zodat hij zich niet vast kan rollen.Het beste is om aan de hand te gaan stappen of even los te laten lopen in een bak, zodat het paard wel beweegd, dit kan positief zijn voor de darmen.

Maar het is onzin dat een paard absoluut niet mag rollen.