opvoedprobleempje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MissJeanny

opvoedprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 14:51

Hallo,

Ik heb sinds een jaar een fell pony. Ze was een half jaar toen ik haar kocht, inmiddels is ze 1 jaar en 7 maanden.
Ik heb haar in dat jaar van alles geleerd voor later. Zo is ze verkeerstmak, trailermak, ik kan haar hoeven uitkrabeen enz.
Nu was de hele zomer en de herfst heel rustig bijna sloom eigenlijk. Als ik met haar ging wandelen sjokte ze lekker mee.

Maar sinds een maand ongeveer heeft ze verschrikkelijk veel energie.
Ze staat 24/7 buiten in een paddock. De (schuil)stal zit eraan vast. Ze kan dus wel binnen staan als ze wil en daar maakt ze ook wel gebruik van.
Ze staat samen met twee shetjes, een oude van boven de 20 en een merrie van 9. Ze zullen nooit uit zichzelf gaan rennen. Dus ze eet hooi en wandelt wat rond en slaapt de hele dag.
Vaak in het weekend ga ik even met haar wandelen. Ongeveer een kwartiertje en dan draaf ik ook even aan de hand. Of ik neem haar mee de onze wei of naar de bak van de buren zodat ze haar benen even kan strekken. Ik '' jaag'' haar dan een beetje op.
Maar sinds een maand wil ze niks liever dan draven. Als ik met haar het erf afloop begint het, ze wil alleen maar draven en moet haar dus steeds tegen houden.
Ze is ineens opgewonden van alles, staart omhoog en snuiven.
Ik heb haar nog geen stemhulpen geleerd daar wou ik net wat meebeginnen.
Nu luisterd ze al aardig naar halt, en ja draven kent ze wel. Maar stap wil er niet echt in.

Wat kan ik het beste doen? Ik vind haar te jong om al te longeren en daarbij wil ik dat ze eerst naar de stemhulpen luisterd voor ik longeer.
En ja nu al een bit erin gooien? Vind ik ook zo wat.
Ik wandel alleen maar met haar om onze band wat te vergroten en zodat ze in ieder geval wat beweging krijgt aangezien ze dat zelf niet doet.
Verder doe ik niks met haar.
Laat ik haar lekker jong zijn.

Moet ik juist heel consequent zijn of het negeren. Nu houd ik haar gewoon tegen en zeg dat ze moet stappen.

Boktpony

Re: opvoedprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:57

jou beestje heeft precies hetzelfde als mijn paard! last van de winter mijn paard loopt veel buiten maar heeft ook veel energie schrikt van de raarste dingen staart in de lucht en noem maar op... denk dat het over een paar maanden weer beter gaat...en toch nu maar proberen om haar zo goed mogelijk onder controle te houden ! succes!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:01

ach het beessie is jong, heeft last van de winter

Wat je in geen geval moet doen is gaan hangen aan het touw, die moet altijd los zijn....... een korte ruk werkt beter

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:11

Last van de winter en misschien ook de associatie buiten = bak = racen. Kennelijk heeft ze wat meer actie/beweging nodig nu met het winterweer.

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 15:13

Ik dacht ook al dat het aan de winter lag, ik wil alleen niet dat de ''opvoeding'' in de mist gaat lopen
Ik zoek ook nog een manier om haar meer te laten bewegen.
Wat zou ik haar nog kunnen laten doen?

En ik hang niet aan het touw, maar ik hou het halster meer vast zodat ze met haar hoofd naast me blijft anders loopt ze me voorbij. En soms geef ik een ruk maar dat helpt niks. Ik doe het dus om beweging te geven maar helaas hou ik haar niet bij en als ik haar dan in de wei gooi om uit te laten razen dan gaat ze eten. En als ik haar in de bak gooi dan doet ze ook niet altijd wat. Maar zodra ik dan weer wil wandelen dan gaat ze weer rennen.
In dit geval zou met de fiets wel handig zijn, maar dat is te gevaarlijk en dat ga ik dus ook niet doen.
Maar ja ik hou haar niet bij.
Laatst bijgewerkt door MissJeanny op 22-01-06 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:15

geef je ook krachtvoer? zo ja hoeveel?
of haar eerst even laten uitrazen in de bak/.in het land, en dan gaan wandelen en dan mag je ook echt wel concequent zijn.

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 15:23

Ze krijgt ongeveer een kilo op een dag, want ze staat dus 24/7 op zand. S ochtends een halve kilo en s avonds een halve kilo.
En s ochtens anderhalve plak hooi en s avonds ook anderhalve plak hooi in totaal.
Verder wat broodjes soms, en wat ander groente afval, zoals sla en appelschillen enz.
En het probleem is dus dat als ik haar loslaat ze dus in de wei gaat eten in plaats van rennen omdat ze een vreetzak is. En in de bak doet ze soms ook niks.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:49

rent ze je ook voorbij dan ?
want ik heb een vzp shetje daar heb ik het ook mee gehad die was eerst heel sloom en nu wordt ze heel snel en als ze echt druk is sjeest ze je zo voorbij .. we kunnen haar dan nog wel houden maar misschien moet je dat wandelen eerst proberen in de bak? als dat goed gaat.. naar buiten toe?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:59

findira schreef:
Ze krijgt ongeveer een kilo op een dag, want ze staat dus 24/7 op zand. S ochtends een halve kilo en s avonds een halve kilo.
En s ochtens anderhalve plak hooi en s avonds ook anderhalve plak hooi in totaal.
Verder wat broodjes soms, en wat ander groente afval, zoals sla en appelschillen enz.
En het probleem is dus dat als ik haar loslaat ze dus in de wei gaat eten in plaats van rennen omdat ze een vreetzak is. En in de bak doet ze soms ook niks.

Veel meer hooi voeren en geen krachtvoer meer. Geef haar dan wel een supplement voor jonge paarden. Niet meer hoeven vechten tegen het krachtvoer zal het opvoeden gemakkelijker maken.

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 17:09

Maar dan leeft ze op alleen hooi, is dat niet te weinig, ik kan wel minderen in krachtvoer en wat meer hooi geven maar alleen maar hooi lijkt me wat weinig voor een dier in de groei. Ze is wel 1.30 hoog geen shetje, dus dan is 1 kg voor zo 'n jong dier toch niet echt te veel?

@bando, nee opzich niet, ik houd haar tegen dat ze harder loopt maar als ik dan echt stop dan draait ze wat om me heen en stopt ook. Ze wil niet echt wegrennen of zo.

Ik denk dat het inderdaad door de winter komt, maar hoe kan ik haar dan meer beweging geven?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:10

Ik verplaats het even naar VMR .

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:11

alleen hooi is absoluut niet te weinig

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 17:14

Voor een dier in de groei niet? Als jullie het zeggen, Dan zal ik dat maar aannemen. Ik denk dat ik dan een klein beetje ga afbouwen en kijken hoe dat gaat. Als het niet verbeterd kan ik altijd nog meer minderen.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:27

Ik heb ook een jong beestje van 1.30 ongeveer. 1 jaar en 9 maanden is ze ongeveer. Ze is met dit weer ook een stuk drukker en daarom ben ik 2 maanden geleden gaan minderen met voer. Eerst kreeg ze een kilo, nu 1/4 schep/kilo. Ze krijgt een mix van veulenbrok, sportbrok, granenmix en muesli.
Als ik jou was zou ik echt minderen met het bix (zeker halveren) en veel meer hooi omdat ze de hele dag op het zand staat. Zo hoeft ze niet al die energie uit het bix te verwerken.
Wat voor krachtvoer geef je eigenlijk?
Groetjes Luuz

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 17:34

Ze krijgt gewoon basisbrok van Pavo, en ik ga inderdaad minderen. Ik ga haar nu toch voeren dus dan kan dat gelijk

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:36

niet in 1 keer teveel minderen he! langzaam afbouwen..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:39

Ik zou je paardje lekker laten staan waar ze staat je hebt haar al veel in de handen gehad met haar gelopen verkeersmak gemaakt wat wil je nog meer.

Er word vaak gezegd dat jonge paarden moet bewegen en lopen maar daar wordt niet mee bedoeld dat je ze moet laten rennen die van jouw kan de hele dag door buiten lopen heeft 2 vriendjes waar die mee kan spelen en gek kan doen maar als ze dat niet doet heeft ze het ook niet nodig ze kan makkelijk meer begegen maar heeft dat niet nodig.Kijk als je jonge paard op stal word gehouden is het wel noodzaak om je paardje eruit te laten om te laten bewegen maar die van jou loopt de hele dag al buiten.

Ik zou niet brok verminderen dat krijgen ze bij ons op stal ook maar ik zou wel meer hooi gaan geven ik vind 2 keer op een dag voor een paard in de groei te weinig bij ons hebben ze de hele dag hooi en kuil tot hun beschikking.

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 18:46

@luuz nee hoor ik bouw het af, ik weet dat ze er niet goed tegenkunnen als ze ineens ander voer krijgen.

@monsera
Ik weet dat ze buiten staat en daarom is het ook niet zo noodzakelijk maar ik denk dat 1 keer in de week (als ik daar al aan toekom) een kwartiertje lopen ook alleen maar goed is. Ze vind het ook nog eens leuk om wat anders te zien.
Van mij hoeft ze ook niet echt te rennen, als ik met haar wandel dan draaf ik ook maar heel even. Het gaat mij meer om de band met ons samen en dat ze even uit de bak komt.
Doordat ze dus met wandelen zo graag wil draven, daarom bracht ik haar naar een bak of naar de wei om even uit te razen, maar dan maakt ze er dus geen gebruik van.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, ik ga wel minderen met bix, maar ik ga nog wel af en toe even lopen want ze vind dat heel erg leuk.

Thinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:39

Ik heb een paardje dat bijna 2 jaar word. Ze heeft altijd al pavo veulenbrok gehad maar een paar maanden geleden heb ik de pavo veulenbrok moeten minderen omdat ze er minder tegen kon. Ik heb dan pavo vitaminen en mineralenkorrels gekocht om bij te geven zodat ze toch voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt.

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 19:50

Ja, ik ga haar ook niet helemaal van de bix afhalen omdat ze toch wel wat nodig heeft, ik ga wat minderen en kijken hoe ze daar op reageert.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:08

Thinky schreef:
Ik heb een paardje dat bijna 2 jaar word. Ze heeft altijd al pavo veulenbrok gehad maar een paar maanden geleden heb ik de pavo veulenbrok moeten minderen omdat ze er minder tegen kon. Ik heb dan pavo vitaminen en mineralenkorrels gekocht om bij te geven zodat ze toch voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Hoe bedoel je: dat ze er minder tegen kon? Werd ze er ook heel druk van ofzo?
@findira: Goed dat je wat gaat minderen. Verder zou ik zeggen: Zeker doorgaan met wandelen, dat doe ik ook wel met me jonge paardjes en dat kan echt geen kwaad. Zoals je zelf al zegt versterkt dat alleen maar je band met je paardje.
Veel succes ermee..
ps. Nog even over dat voer minderen: Hoe dik is je paardje eigenlijk? Want als ze erg aan de dunne kant is kun je beter niet minderen denk ik. En dat drukke zal misschien ook niet meteen weggaan als je het voer mindert, want er zijn veel pony's die gewoon een stuk drukker zijn met de kou!

Thinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:20

Mijn paardje heeft een tijd geleden felle diarree gehad. De dierenarts is na veel onderzoekingen tot conclusie gekomen dat ze niet veel eiwit kan verdragen. Dus veulenkorrels verminderen of eventueel mengen met eiwitarme mengeling maar omdat ze nog jong is en nog veel vitaminen en mineralen nodig heeft. Moet ze die korrels bij krijgen.
Ze krijgt ook geen kuilhooi maar gewoon goede hooi.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:30

onze haflinger veulen en shetlander veulen die zet we af en toe een keer in de paddock en dan laten we ze daar altijd ff rennen. en dat is bij ons echt niet iedere dag maar 1 keer in de twee weken als we dat al redden tot max 1 keer in de maand. Vandaag toevallig nog gedaan.
Ik ben nog niet begonnen met stem commado's ja ho als hij moet blijven staan. en nee als ik iets niet wil of hij verkeerd doet. meer mag hij nog ff zijn wie hij is, hij gaat deze week lekker in de opfok kan hij ravotten.

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:31

@luuz
Ja ik ga ook zeker niet stoppen met wandelen.
En ze is niet heel dik gewoon mooi op gewicht dus ik ga er ook niet helemaal mee stoppen. Want ik denk dat ze wel iets nodig heeft.
Ik minder gewoon en we kijken wel, maar ze kan ook inderdaad door de winter drukke zijn. Maar alles samen kan ze extra druk zijn.

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:34

@pubelia
Ik ga vaak op zaterdag of zondag even wandelen.
hoogstens een kwartier, ik denk dat dat niet ongezond is.