bar in de manege, pro of contra?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

bar in de manege, pro of contra?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 22:52

Hallo,
Ik rijd in 2 verschillende stallen.

Ik volg les in een pension waar het niveau van de lessen heel goed is ( max 6 ruiters per les en zo ), waar de paarden zeer goed verzorgd worden, en de stalling er zeer netjes is. Er is bewust geen bar, maar er is wel een gezellige warme zadelkamer met uitzicht op de binnenpiste met 2 automaten ( 1 voor frisdranken en 1 voor warme dranken ) Op die manier is er een zeer aangename sfeer gecreeërd en komen er geen "zatlappen" naar het pension. Mensen komen er om paard te rijden en voor een gezellige babbel, niet om te drinken.

Afbeelding

Op die andere manege, staat mijn huurpaard gestald. De mensen zijn er zeer vriendelijk en zo, het niveau van de lessen is wel veel lager. Er kan een onbeperkt aantal ruiters meerijden in de les en de meeste ruiters hebben nog nooit gehoord van "aan de teugel" rijden of "ontspannen" rijden.. Veel blabla.. maar weinig actie.
De stallingen zijn er ook wel proper.
Daar is er een bar en ik merk meteen dat er daar ander volk is, ik scheer niet alle mensen over 1 kam, maar er zijn een aantal mensen die gewoon hele avonden in de bar zitten en dan nog ook ( met wat geluk) bedenken dat hun paard beweging moet hebben... Dan laten ze die even lopen en voila, hun dag is weer goed. Vaak zie ik ook kinderen van 8 jaar die nog tot 22.00 uur op een gewone weekdag op de manege zitten omdat hun ouders nog aan het drinken zijn in de bar.. kinderen van 8 jaar horen thuis in hun bedje te liggen op dat uur...

Nu wil ik graag jullie mening horen over een bar in de manege, ja of neen. Ik wil zeker niet alle maneges/mensen met een bar over 1 kam scheren, maar het is een feit dat de zaken die ik inhaalde zeker wel voorkomen..

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:55

inderdaad, nu ik dat zo bedenk, bij ons is dat ook zo, kinderen die laat rond lopen, ouders die blijven eten en uren aan de bar hangen

mij lijkt 'géén bar , maar wat jullie hebben, leuker! en beter!! wel stoer!!

plutolover

Re: bar in de manege, pro of contra?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:57

bij ons hebben we ook een bar. Maar als je nog moet rijden mag je niet drinken.
Het is daar alltijd gezellig .En de manege sluit ornd 21.30/22.00. En de kinderen gaan daar vaak wel gewoon optijd naar bed.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:58

Dat eerste ziet er erg leuk uit zeg!
En idd je komt in eerste instantie voor je paard, als je dan ook nog kan zitten en praten met elkaar is dat leuk meegenomen, maar dat doorzuipen wat ik op sommige maneges ook weleens zie vind ik onzin, dan ga je maar naar de kroeg (alhoewel een keer onderling natuurlijk wel gezellig is)

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 22:58

willeke16 schreef:
bij ons hebben we ook een bar. Maar als je nog moet rijden mag je niet drinken.
Het is daar alltijd gezellig .En de manege sluit ornd 21.30/22.00. En de kinderen gaan daar vaak wel gewoon optijd naar bed.

Dan vind ik dat wel goed Ik zei het al: ik scheer zeker niet alles over 1 kam en ik vind het top dat het bij jullie wel op een goede manier gebeurt !!

0laura0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:06

bij ons is een hele gezellige kantine, maar als je nog moet rijden mag je idd niet drinken(gebeurd er sowieso niet extreem veel. er lopen ook niet om 10 uur nog kinderen rond van 8 dat vinden ze daar ook niet kunnen

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:07

Ik vind dat een kantine/ cq. bar wel kan, mits er geen drank geschonken wordt en deze op schappelijke tijd sluit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:12

Op onze manege is wel een kantine. Er staat wel bier in de koelkast, dat is dan meteen het enige wat er aan alcohol te krijgen is.

Er zitten bij ons gelukkig geen zuipschuiten...

sammetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:24

Bij mij op stal is er geen kantine ofzo iets dergelijks. Maar sta dan ook op een wat kleinere pensionstal. Wij moeten het doen met ons waterkokertje om thee, koffie of chocomel te maken.

Ik mis het ook niet. Ik weet wel wat je bedoeld. Je hebt echt van die maneges waar veel mensen komen die direct doorgaan naar de kantine en niet eens in de buurt van een paard of de stallen komen.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:27

sammetje schreef:
Bij mij op stal is er geen kantine ofzo iets dergelijks. Maar sta dan ook op een wat kleinere pensionstal. Wij moeten het doen met ons waterkokertje om thee, koffie of chocomel te maken.

Ik mis het ook niet. Ik weet wel wat je bedoeld. Je hebt echt van die maneges waar veel mensen komen die direct doorgaan naar de kantine en niet eens in de buurt van een paard of de stallen komen.

Inderdaad, dat bedoel ik Ik begrijp wel dat het voor de manegehouder ( en tevens barhouder ) dat zo'n bar ook nog flink wat geld in het laatje brengt Het pension waar ik het over heb is een "groot" pension, wil zeggen: is echt heel klein begonnen maar is uitgegroeid tot een zeer geliefd pension in die streek...

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:36

Ik denk eerder dat het aan het type stal ligt dan aan de bar.
Ik heb meerdere stallen gezien met en zonder bar/ alcohol en ik kan nou niet zeggen dat er een lineair verband is.
Wel denk ik dat het een groot verschil maakt welke filosofie de stal uitdraagt in het soort mensen dat je aantrekt.
Ik zelf hou bijv. totaal niet van de bar, maar op mijn huidige stal (met bar en ook alcohol) merk ik daar niks van. Ze dragen een sportgerichte sfeer uit en daar past echte zatlapperij helemaal niet in. Tuurlijk wordt er best wel eens een pilsje gedronken, maar het overheerst zeker niet.
In een andere stal wat verre van een sportgerichte/ professionele sfeer uitdroeg kwamen de meeste mensen nooit verder dan de eerste deur links (de bar) en dan ook echt niet. Veel mensen zagen hun paard daar niet eens. En kwamen lallend naar buiten en stapten dan nog vrolijk achter het stuur. Of nog erger en ze gingen wel de stallen in en bedachten dat ze hun paard wel eens konden gaan scheren...

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:37

@sjakie: ja inderdaad, daar geef je ook een goed punt vind ik.. Ik vergeleek het ook wat met de lessen. Het volk op het pension is heel anders dan het volg in de manege, de lessen zijn er ook veel beter van niveau ..

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 02:44

De manege waar ik lang heb gestaan is vrij groot en daar lopen inderdaad veel mensen in en uit. Er staan amper pensionklanten dus de mensen die komen hebben wel een vasttijdstip waarop ze gaan rijden. Eigenlijk is het vrij gebruikelijk dat ze van te voren een bakje koffie nemen even babbelen en na de les even babbelen en misschien een biertje/wijntje drinken. Maar sterke drank wordt niet geschonken en kinderlessen zijn tot 19.00 en die ouders blijven ook niet lang hangen. De kantine opzich is wel tot 23.00 ongeveer open maar dat is omdat de lessen tot die tijd duren. Opzich denk ik dat het vooral afhankelijk van het imago dat de manege heeft en het soort persoon dat daar lest.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 03:05

bonitobol schreef:
@sjakie: ja inderdaad, daar geef je ook een goed punt vind ik.. Ik vergeleek het ook wat met de lessen. Het volk op het pension is heel anders dan het volg in de manege, de lessen zijn er ook veel beter van niveau ..

Ik kan me ook goed voorstellen dat voor veel manegeruiters (overigens ook gewone pensionruiters zeg maar) paardrijden ook een sociale aangelegenheid is. Een uur rijden en dan lekker babbelen in de kantine.
Het voordeel van vaste lestijd is wel dat je wel gewoon gaat rijden en daarna gezellig in de kantine gaat zitten.

Als je een eigen paard hebt en je bepaald zelf wanneer je gaat rijden, dan is het ook wel lekker om even te kijken of het gezellig is achter de eerste deur links.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 09:56

Hmm.. wij hebben een hele luxe kantine, kan je vanalles krijgen, maar er zitten geen zuiplappen aan de bar ofzo hoor. Misschien omdat het een wat duurdere stal is, ik weet niet.

Maar ik snap uberhaupt niet helemaal hoe je de link legt tussen "wel bar en slechtere lessen" en "geen bar en betere lessen".

Bij ons wordt lesgegeven tot op ZZ niveau, ja en hoger maar dat niet meer door interne instructeurs zeg maar. Dus t niveau ligt niet laag..

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:01

Hier op de manege/handelsstal/pensionstal is er ook een kantine.
Ik vind het ten eerste heel erg gezellig om met elkaar wat te drinken en je ziet de mensen van je stal ook op deze manier iets vaker.

Ook als het heel erg koud is vind ik het ideaal om even op te warmen.

Ik ben voor een kantine op stal alleen is het aan degene achter de bar wie je wel of niet toe laat in je kantine, je kan er ook een bordje op zetten alleen voor klanten van de manege

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:16

Dan heeft het geen nut om een bar te hebben want een bar heb je voor gezelligheid/winst

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:40

Ik stond op een manege waar een kantine met een bar was. Ik kwam er om wat te eten en als er wat te doen was ofzo. Maar ik had niet zoveel met de mensen die daar kwamen.
Nu sta ik op een stal waar alleen een cate staat, daarin staan stoelen, een verwarming en een koffie/thee/choco automaat.
Soms zitten we daar met z'n allen en dat is echt gezellig. Het is veel knusser. Met kerst zet iemand een kerstboom neer, af en toe neemt iemand wat lekkers mee, allemaal vrijwillig. Ik zit daar veel liever als in de kantine op de manege. Er zijn natuurlijk niet altijd mensen, maar als ze er zijn is het heel gezellig.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:56

Dat soort mensen kan je niets aan doen.
Maar een manege heeft inkomsten nodig en via een kantine met bar krijgen ze geld in het laatje.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:00

Hier is de kantine in het kantoor gebouw en dat betekent alcohol vrije dranken en ´savonds gesloten.

In mijn eigen ponymanège hadden we een bar. Ik moet zeggen dat het 1/3 van het inkomen van een manège kan zijn, vergis je niet!
Of mensen er al of niet dronken en vervelend worden, ligt een beetje aan hoe het gerunt wordt.
Zelf vind ik het wel prettig om een bar te hebben waar je eindeloos over paarden kunt praten zonder dat het iemand verveeld! Maar ik mis het niet als het er niet is.

Met wedstrijden is het ook wel prettig voor de toeschouwers en ook voor de deelnemers die daarna dan lekker uit kunnen zakken en napraten.

Shaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:04

Jullie 'zadelkamer met automaten' zou ik zelf niet echt heel gezellig vinden, maar dat is mijn mening.

Op mijn mange hebben we wel een bar, maar voor zover ik weet hangen hier echt geen zuiplappen dag en nacht rond
Er is wel eens een feestje op de manege, en dan kan ik me best voorstellen dat er wat gedronken wordt. Maar als mensen bij ons nog moeten rijden drinken ze sowieso niet, dat lijkt me wel erg belachelijk.

Verder ga ik met Lusitana mee. Er wordt bij ons van alles verkocht, en dit is echt wel voor een deel bepalend voor de inkomsten. En ook bij ons is het meer een bar waaraan veel gebabbeld wordt

Nee, ik vind een bar juist gezellig!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:42

Ik vind een bar ook gezellig. Ik zie juist met een bar meer mensen de hele dag bij hun paard (poetsen, colaatje halen, zadelen, rijden, afzadelen, drinken, nog wat naverzorgen, drinken, nog wat kroelen...) dan zonder bar. Zonder bar is het toch vaak paard rijden en weg, lekker naar je warme huis/koele drinken (al naar gelang het seizoen) en de gezelligheid. Wij hebben een kantine en dat is best gezellig maar er zit eigenlijk niet vaak iemand dus ben ik ook minder geneigd om lang op stal te zijn. Ik ken nu ook veel andere pensionklanten niet of alleen van zien.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 15:54

Shaar schreef:
Jullie 'zadelkamer met automaten' zou ik zelf niet echt heel gezellig vinden, maar dat is mijn mening.

Op mijn mange hebben we wel een bar, maar voor zover ik weet hangen hier echt geen zuiplappen dag en nacht rond
Er is wel eens een feestje op de manege, en dan kan ik me best voorstellen dat er wat gedronken wordt. Maar als mensen bij ons nog moeten rijden drinken ze sowieso niet, dat lijkt me wel erg belachelijk.

Verder ga ik met Lusitana mee. Er wordt bij ons van alles verkocht, en dit is echt wel voor een deel bepalend voor de inkomsten. En ook bij ons is het meer een bar waaraan veel gebabbeld wordt

Nee, ik vind een bar juist gezellig!

Op de foto ziet het er toch heel gezellig uit, met die krukken en zo

Shaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:27

bonitobol schreef:
Op de foto ziet het er toch heel gezellig uit, met die krukken en zo

Laat ik het zo zeggen; niet in vergelijking met wat ik gewend ben
Maar als jij het er naar je zin hebt, is dat genoeg toch? Als ik daar zou rijden zou ik het vast ook heel gezellig vinden, maar een heuse kantine met bar en alles spreekt mij gewoon meer aan

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:06

Urielle schreef:
Ik vind een bar ook gezellig. Ik zie juist met een bar meer mensen de hele dag bij hun paard (poetsen, colaatje halen, zadelen, rijden, afzadelen, drinken, nog wat naverzorgen, drinken, nog wat kroelen...) dan zonder bar. Zonder bar is het toch vaak paard rijden en weg, lekker naar je warme huis/koele drinken (al naar gelang het seizoen) en de gezelligheid. Wij hebben een kantine en dat is best gezellig maar er zit eigenlijk niet vaak iemand dus ben ik ook minder geneigd om lang op stal te zijn. Ik ken nu ook veel andere pensionklanten niet of alleen van zien.

Hier ben ik het meeens.
Bij ons zijn er wel vaste mensen die bieren komen drinken maar om die nu zatlappen te gaan noemen... Nee
Ik vind het wel altijd fijn want in de winter warm ik er altijd op en in de zomer drink ik altijd iets als ik dorst heb.
Het enige jammere vind ik dat er gerookt wordt, dat zouden ze af mogen schaffen van mij.

Ik vind het alleen stom dat je de link legt 'bar, niveau lager' 'geen bar, niveau hoger'
Bij ons wordt er vrij hoog gereden dus die link slaat op niks!