paard weggeven...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Go_Desperado

paard weggeven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 15:05

Heeft iemand wel eens zijn paard "weg gegeven"als gezelschapspaard?
Dan bedoel ik dus dat iemand je paard mee mag nemen maar dat de papieren van jou blijven, dat hij niet zomaar doorverkocht kan worden.
Wat zijn jullie ervaringen daar mee?
En hoe regel je zoiets?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 15:07

bedoel je niet meer in bruikleen geven?

Go_Desperado

Re: paard weggeven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 15:10

Het is nog een jong paard, 3,5 maar waarschijnlijk word hij afgekeurd omdat er een botje in zijn been scheef staat. Hij heeft er gewoon in de wei etc geen last van, maar er kan niet meer op gerden worden. Dus nou zou ik hem wel weg wilen doen zodat ie lekker met een ander paardje in de wei kan staan, maar ik wil dus voorkomen dat hij door verkocht word en er toch nog op gereden gaat worden.

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 15:27

als je echt wil voorkomen dat je paard door verkocht word
kan je hem beter naar een soort van paardenopvang brengen

Go_Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 15:31

Dat zit er denk ik niet in, dan moeten we zeker nog 30 jaar elke maand heel veel geld betalen voor een paard waar niks meer mee gedaan kan worden, daarom zijn we opzoek naar een andere oplossing, zoiets al ik hierboven al heb aangegeven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:18

Als een paard van mij zoiets mocht hebben op jonge leeftijd zou ik haar zelf houden als gezelschapspaard of zelf naar de slager brengen/in laten slapen om te voorkomen dat ze doorverkocht word of na een lijdensweg alsnog bij de slager komt. Ik hoor zulke slechte verhalen over dit soort dingen. Je kan het mss allemaal wel op papier zetten, maar ik weet niet of dat helemaal rechtsgeldig is en wat als je je paard uit het oog verliest?
Ik ben er dus niet zo positief over.

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:21

Als je een nou gewoon eeen contract opstelt met daarin goede regels dan kan jou niets overkomen.
Daarin kan je duidelijke afspraken maken dat ie niet door verkocht mag worden zonder jou toestemming, doen ze dit bv. wel moeten ze jou een geldbedrag verschuldigd zijn (zo heb je ook garantie als ze het toch stiekem willen doen)

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:36

[***] schreef:
Als een paard van mij zoiets mocht hebben op jonge leeftijd zou ik haar zelf houden als gezelschapspaard of zelf naar de slager brengen/in laten slapen om te voorkomen dat ze doorverkocht word of na een lijdensweg alsnog bij de slager komt. Ik hoor zulke slechte verhalen over dit soort dingen. Je kan het mss allemaal wel op papier zetten, maar ik weet niet of dat helemaal rechtsgeldig is en wat als je je paard uit het oog verliest?
Ik ben er dus niet zo positief over.

Hier ga ik helemaal in mee
Heeft het paard er verder dan geen last van? Geen pijn enz. ?

Go_Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:42

Helaas hebben wij geen plek om hem zelf als gezelschapspaard te houden, anders zou ik hem zeker ook niet wegdoen.
Hij heeft verder helemaal nergens last van als hij gewoon in de wei loopt.
Daarom willen we hem ook nog een kans gunnen om bij iemand anders lekker op de wei te lopen.
Inslapen vonden we wel heel erg kort door de bocht direct en daarom kijken we eerst of er nog andere mogelijkheden zijn.
Dus heb ik hier een berichtje geplaatst, verder nog iemand tips?

Go_Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:44

Zijn er eigelijk mensen die dit soort paarden willen hebben, zoja, hoe vind je die?

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:50

Misschien kun je op marktplaats of in een paardenwinkel een advertentie ophangen. Verder heb ik hier zelf niet zoveel ervaring mee maar ik wens je veel succes.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:51

Is dit paard ook niet aangespannen te gebruiken? Met een goed gebalanceerde kar en 1 persoon is dat bijna gen inspanning. Misschien en optie?

Als ook dit niet kan zal je toch zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen. Of ergens in de wei en zelf betalen ervoor of naar de slacht. De kans dat het goed gaat als je hem gewoon ergens neerzet ookal maak je afspraken is klein. Ook met contract moet je nog bewijzen dat die persoon contractbreuk heeft gepleegd. Een ongeluk in de wei is moeilijk tegen te spreken. En dan nog ben je je paard kwijt.
Wat dit betrefd is het jammer dat brandmerken niet meer mogen. Anders was het duidelijker aan te geven dat het dier niet geschikt is om te rijden en ook niet voor menselijke consumptie geslacht mag worden.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:54

Er is onlangs op TV, in Opgelicht nog een heel stuk geweest over een man die paarden een goed tehuis boodt, en ze vervolgens naar de slager bracht.
Ook al stel je een contract op, je weet nooit zeker of die persoon zich er wel aan houdt. Het kan dus gebeuren dat je paardje gewoon doorverkocht wordt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:54

Go_Desperado schreef:
Zijn er eigelijk mensen die dit soort paarden willen hebben, zoja, hoe vind je die?

Ookal had ik de ruimte en het geld dan nog niet. Er zijn genoeg gezonde paarden in de wereld om als gezelschapspony te dienen waar ook nog eens wat mee kan. En daarnaast kiest men daarvoor niet voor niets vaak shetlanders. Die eten niet zo veel, kosten weinig in aanschaf en onderhoud en kunnen voor een karretje dat je voor een nette prijs op marktplaats kan krijgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:02

bambi schreef:
Daarin kan je duidelijke afspraken maken dat ie niet door verkocht mag worden zonder jou toestemming, doen ze dit bv. wel moeten ze jou een geldbedrag verschuldigd zijn (zo heb je ook garantie als ze het toch stiekem willen doen)

Dat bedoel ik dus, dat geldbedrag kon mij aan mijn *** roesten, maar je bent dan wel je paard uit het oog verloren en wie weet wat er mee gebeurd is en hoeveel het paard dan lijdt. Ik zou het liever zelf in de hand houden. Maar dat ben ik.
Ik begrijp uit het bericht dat je nog geen uitslag hebt, ik hoop dat je paard wel gezond is, mss iig voor recreatie.

Go_Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 18:09

Het is inderdaad nog niet 100% zeker, ik ben alleen alvast aan het rond kijken naar de mogelijkheden.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:50

Kijk je wel goed uit als je het paard weggeeft.
Ik was zo geschrokken van dat verhaal van Bram Haage...

Go_Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 18:59

Sorry, wie is Bram Haage ?

misspapaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:02

eeeh ik weet wel zoiets:)
die staat vlak bij op een stal voor ene paardje dat niet alleen kan is verder alleen van de eigenaar maar hij staat daar... geen stal geld en zo... was in het beging wel stom dat ze er heen ging.... maar jah... t went wel..
gewoon over leggen....en doe het nooit als jij in Den Helder woont en de gene die hem in bruik leen heeft in maastricht woont(Bijvoorbeeld kan ook digter bij maar tog verder weg zijn;)
groetjes

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:07

Dit was laatst op tv en hier op bokt lopen er ook meerdere topic's over.
Het is een man die je paard opvangt voor zijn eigen paard voor gezeldschap en vervolgens brengt hij je paard naar de slager.

ik zal wel even topic's voor je zoeken

Pendrag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:20

Zelf het papier houden geeft je geen enkele zekerheid. Paard is zonder papier prima te verkopen, levert hooguit wat minder op.

Ik heb zelf ook zo'n paard, ik zeg altijd maar dat hij in de WAO zit. Die blijft hier lekker lopen tot hij dood gaat. Gelukkig heb ik die mogelijkheid. Paardenopvang heb ik slechte ervaringen mee. Eigenlijk weet je alleen van het paardenrusthuis in Soest dat het echt deugt. En dat is geen optie in jouw geval.

Hoe moeilijk het ook is, ik zou slachten/afmaken toch serieus overwegen als hij echt niet geschikt is voor werk.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:23

Als je paard echt afgekeurd wordt, dan wordt er op zijn linker schouder een brandmerk aangebracht. Dit is de A van afgekeurd. Je weet dan zeker dat je paard niet doorverkocht wordt voor de handel, maar een slager kijkt hier niet naar en zonder papieren kunnen ze ook gewoon door verkocht worden....
Ik zou iets of iemand in de buurt zoeken die je kunt vertrouwen, maar het zal wel lastig zijn, want iemand heeft liever een kleiner dier (niet zo duur in onderhoud) waar ze nog wel iets mee kunnen.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:33

er was een paardenopvang in nederland onder de naam Men. KOSTER.Hij zou werken voor de dierenbescherming en paarden herplaatsen.

veel mensen ingetrapt,alle ponys verdwenen!!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:34

Kris25 schreef:
Als je paard echt afgekeurd wordt, dan wordt er op zijn linker schouder een brandmerk aangebracht. Dit is de A van afgekeurd. Je weet dan zeker dat je paard niet doorverkocht wordt voor de handel, maar een slager kijkt hier niet naar en zonder papieren kunnen ze ook gewoon door verkocht worden....

Brandmerken van vee (en dus ook paarden) mag niet meer in Nederland, daarom hebbben we tegenwoordig chips en paspoorten.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:54

Sinds wanneer? Wij hebben bij ons op het pension een paardje staan met een A op zijn schouder...