Schrapen..Afstraffen of negeren??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Schrapen..Afstraffen of negeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 22:42

Iedereen kent dat wel,
Dat eeuwige geschraap van je paard,
Ongeduldig zijn,of gewoon schooien voor iets lekkers!

Wat doen jullie eraan?
Straffen jullie het af?
Want dan krijg hij aandacht,welliswaar negatief,maargoed

Of negeer je het?En word het dan minder?

ben benieuwd naar jullie antwoorden!

pubelia

Re: Schrapen..Afstraffen of negeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:44

onze haflinger hengst doet het, maar ik negeer het..

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:46

Ja, ik roep gewoon keihard 'HEEE' en dan houdt m'n pony wel op. Ze doet het soms op de poetsplaats als ik ff weg ben

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:46

Mijn paard doet het goddank niet. (even afkloppen) Maar bij andere paarden op stal wordt het door de eigenaren inmiddels afgestraft. De ervaring leerde hen namelijk dat bij die twee paarden negeren niet hielp. Met afstraffen doen ze het nu al niet meer zo lang je in het zicht van het paard staat.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 22:46

en mag ik vragen of dat werkt?

Ik heb het idee dat de mijne het alleen maar meer gaat doen,
kan ook alleen het idee zijn hoor,omdat je erop let!

gucci_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:47

afstraffen.. heel irritant! maar bij mijn paard hoefde ik alleen maar in mijn vingers te knippen of 1 keer op de grond te stampen met een voet en dan hield ze al op (en nee daarvoor heb ik haar niet hard hoeven slaan, niet eens geslagen trouwens )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:49

Ik geef een brul, hij heeft geen ijzers dus zonde van zijn mooie ronde nageltjes. Dat hij dan ongeduldig is snap ik wel, omdat hij het alleen doet als hij op de poetsplaats staat en ik nog een drol er uit wil halen. Hij krijgt dan nl zijn eten of hij gaat dan naar de wei Hij weet wat er op het programma staat en dan is hij ongeduldig.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 22:51

Ik word af en toe best zenuwachtig van dat gedraai en geschraap de hele tijd,
Mijn paard heeft al weinig geduld,
En helemaal als hij tijdens voertijd NIET in de stal staat,maar op de poetsplek,
dan is het helemaal raak!

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:53

Ik geef idd ook ff een brul naar hem, meestal stopt ie dan wel. Hij doet het soms, als ie zich verveelt.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:54

even een gil geven werkt inderdaad het beste en dat uiteindelijk laten overgaan in dat je alleen maar naar ze hoeft te kijken en ze al weten dat ze moeten nokken... grinnek... dan gaan ze altijd zo lekker onschuldig staan kijken...

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:56

Bud was de laatste tijd vooral erg draaierig en schraapte ook zo af en toe, hij heeft nu een schop onder z'n kont gehad en hij staat weer braaf stil

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:56

Mystic schraapt echt alleen om aandacht te krijgen, positieve of negatieve aandacht, dat maakt em niet uit, en als ik dan boos wordt krijgt ie toch zijn zin, dus ik negeer t gewoon, werkt nog t beste

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 23:02

Leuk om te lezen dat er toch verschillende aanpakken worden gebruikt,
Maar ik ben er nog neit over uit wat nou bij mijn paardenbeest helpt

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:09

nou mijn paard doet het meer omdat ze ongeduldig is, vaak als ik haar ga klaar maken als we in de bak bezig gaan.
En als ik dan hee of eh! zeg ofzo dan stopt ze wel. draai ik me om gaat ze vrolijk weer verder

en ze heeft zich nu aangeleerd als ik de deken pak dat ze dan met haar voorbeen in de lucht gaat hangen
als ik deken op heb dan doet ze weer normaal..

maar ik straf het eigenlijk niet af, alleen het schapen zeg ik dan dat hee ofzo.. maar verder niet.. maar dat doet ze ook alleen omdat ze graag aan het werk wil ofzo

Veder als ze zou schapen om te schooien zou ik het wel afstraffen maar dat is niet van toepassing

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:33

Ik heb geprobeerd het te negeren, maar dat werkte niet

Nu hoef ik alleen maar boos te kijken en hij stopt meteen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:51

Bij negeren bleven beide paarden doorgaan, dus even een brul gegeven en als ik dan in de buurt stond deden ze het niet meer.
Maar als ik dan 10 meter verderop stond begonnen ze weer...uiteindelijk bij alletwee een keer een borstel richting paard gegooid (niet gillen het was niet raak ) en toen viel toch het kwartje wel geloof ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:32

Sily schreef:
.uiteindelijk bij alletwee een keer een borstel richting paard gegooid (niet gillen het was niet raak ) en toen viel toch het kwartje wel geloof ik.

Dat heb ik wel ook gedaan, wel raak maar niet hard. Voordeel is dat als je het een beetje slim doet het paard niet door heeft dat jij het doet.

Zoek wel even uit of het paard het doet om aandacht te vragen, ongeduld of uiting van stress.
Mijn paard deed het ook weleens van de zenuwen. Zij voelde zich niet op haar gemak op de poetsplaats. Door haar dan te gaan straffen voor het schrapen maak je het alleen maar erger. In dat geval negeer ik het gewoon.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:46

Als ze het doen om aandacht te vragen, pak ik een spuitje met water en psss... Bevalt me prima, paard schrikt, 't is niet zo heftig en het helpt prima. voordeel is ook dat je er niet heen hoeft te lopen, want dat is juist wat ze willen.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 08:17

mijne doet het vooral om te schooien, hij staat tegen over de hooihok, en als je daar in de buurt komt, gaat hij schrapen.. in negeer hem dan gewoon, als ik dan weer weg loop, en ik kijk stiekem wat hij aan het doen is staat hij gewoon stil..

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 08:44

Mijn pony doet het als ik er niet bij ben met mn hoofd. Ik zeg dan gewoon een beetje boos hou nou op hoor en dan luisterd ze. T is wss niet goed om haar dan aandacht te geven, maar ik vind t zonde van haar hoeven.

Mirkim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:10

Ik zie het schrapen als een vraag om aandacht. Je kent het wel, van die kleine kinderen die constant alles doen om aandacht te krijgen. Ik zie negatief aandacht ook als aandacht, dus ik negeer het gedrag.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:19

Mijn vz-paard had er ook een handje/hoefje van maar ik straf het niet echt af. Ik ga gewoon irritant terugdoen! Want van schreeuwen en slaan word hij alleen maar superzenuwachtig gezien zijn verleden. Toen hij begon met schrapen kwam ik meteen in actie door hem te tikken op het bovenbeen waarmee hij het doet, ik bleef net zo lang kleine tikjes achter mekaar door geven tot hij besloot dat hij het best irritant vond en er mee ging stoppen. Vervolgens herhaalde ik dat iedere keer weer zodra hij ging schrapen en nu hoef ik alleen maar mijn hand op zijn schouder te leggen als hij wil beginnen en hij stopt er meteen mee, maar de laatste tijd doet hij het gelukkig niet meer. De tikjes zijn dus niet in de vorm van slaan of harde tikken achter mekaar maar gewoon constant contact maken zodat hij het wel voelt.

Suc6

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:20

Bij ons op stal is het echt heel erg, in de poetsstands, doen ze het bijna allemaal. Negeren heeft totaal geen zin, dan blijven ze doorgaan. Sommige paarden slaan ook precies op een metalen stuk, en dat is ook verschrikkelijk slecht voor de ijzers/hoeven.
Ik heb pas geleden gewoon een zweep in mijn handen gepakt, 1x goed op zijn been geslagen, en sindsien hoef ik eigenlijk alleen maar mijn stem te verheffen. het is gewoon erg moeilijk afleren,want echt veel paarden doen het bij ons op stal.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:25

bij ons doen ook een aantal paarden het, er is er een bij die zelfs steigert wanneer hij vaststaat
ook is er een bij die dus echt niet meer stopt.
bij mijn paard is het zo dat, zodra ik dus wegloop begint ze, maar als ik langer dan een minuut weg ben stopt ze vanzelf weer. als ik erbij staat doet ze het soms, meestal stopt ze als ik mijn stem verhef en anders geef ik haar (met mijn hand) een tik op haar been.

laatst kwam ik terug van mijn spullen halen en toen vertelde mensen mij dat ze met haar achterbenen de tegels van de muur wilde slaan
ik geloofde het niet erg, want ze stond heel braaf en rustig en aan de tegels was niets te zien.

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:26

Als het me te irritant word dan doe ik er iets aan dat ie stopt anders niet dat heeft toch geen zin.
Soms een zweep erbij houden helpt ook!