zadel / singel nijd ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chell

zadel / singel nijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 15:34

ik zit met een probleem dat steeds groter begint te worden. mijn lieftallige nieuwe aanwinst heeft een probleem, dat ik kende toen ik haar kocht maar nu steeds groter lijkt te worden.

ik heb haar zowel door de DA als de zadelmaker laten nakijken (rug en plek waar singel ligt) en die kunnen beide geen (medische) oorzaak vinden.

over haar karakter: ze heeft heel weinig vertrouwen, is in de laatste jaren veel van eigenaar gewisseld en dus veel verhuist met alle stress van dien. het is een paardje wat (mede daardoor denk ik) daarom snel boos is.
vraag me niet waarom maar het is een boos paard..
borstelen : haar hals hoofd en kont zijn goed, verder: boos.. deken op en af doen: boos.. deken vastmaken aan de voorkant : boos..
met boos bedoel ik : hals naar voren uitstrekken oren plat in haar nek leggen, af en toe in de tralies van de stal bijten.

bij het zadel opleggen en aansingelen wordt het nog een graadje erger; dan gaat ze namelijk ook trappen. de maakt zicht kleiner door haar benen dichter bij elkaar te zetten (voor en achterhand) en trap dan gericht met haar achterbenen naar voren richting de hand die de singel aantrekt.

toen ik haar bij de vorige eigenaar kocht was ze wel boos maar trapte niet en was ze gewoon in stal op te zadelen.
nu moet ik in de bak opzadelen (aangezien ze in stal gewoon gevaarlijk wordt )
ik heb niet het idee dat ik wat verkeerd gedaan heb bij haar. ben altijd rustig gebleven en heb alles zachtjes gedaan. ik heb haar nu ruim 2 maanden en merk dat t vertrouwen begint te groeien. toen ik haar net had was ze continue boos. nu als ze ergens boos om wordt bijv. deken wisselen en ik stop ermee en aai haar is t over. als ik doorga en afmaak waar ik mee bezig ben gaat t ook meteen weer weg.
of ik nou boos word op haar of rustig tegen haar blijf praten of me niets van haar aantrek. niets lijkt te helpen..
als ik gewoon bij haar in stal staat is er niets aan de hand en is t echt een schatje.. ze heeft dus een lieve kant die met vertrouwen wel naar boven komt en ik zie hem af en toe steeds meer..

dus wie heeft er ervaring met een boos paard?

groetjes
Chell

p.s. sorry voor t lange verhaal..

hier is een foto van t paard in kwestie

Afbeelding

kan je je voorstellen dat ik voor haar viel ?

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:13

ik niet maar ik zou bijv. je paard n tijdje niet, rijden,je lost daar het zadel probleem niet mee op maar probeer eerst zn vertrouwen terug te krijgen(zowel in de stal als buiten)en doe andere dingen die hij niet verwacht,bijv,ergens anders borstelen enzz....het is een lastig probleem maar ik hoop dat medebokkers een betere aanvullig hebben

sterkte en sucses met je prachtige paardje

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 16:18

dank je.. ik heb net nadat ik haar gekocht had een trap gehad van een paard van een vriendin van me, daardoor duim uit de kom. ben nu 2 operaties verder en heb 7 weken gips gehad. oftewel kon niet rijden vandaar dat ik de afgelopen maanden al zoveel grondwerk met haar gedaan heb. t probleem is dat ook bij het omdoen van de longeer singel zo reageerd.. aangezien ik nu bijna beter ben en aan t werk kan met haar heb ik dit topic geplaatst.
t vertrouwne is bij haar helaas ver te zoeken, hoewel t nu langzaam aan wel een beetje begin te komen.
tijdens het aansingelen haar proberen af te leiden heeft geen zin.. reageerd ze niet op..

elmiran

Re: zadel / singel nijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:38

Mijn paard heeft het ook. Toen ik haar net had (was nog niet zadelmak) was ze best wel bang voor het zadel, als het eenmaal op de rug lag was ze wat rustiger. Later toen ze zadelmak was begon het. Ze ging rondjes draaien in stal als ik de singel vast wilde maken (kon haar niet vast zetten dan ging ze hangen, had alleen trailies en daar zet ik haar liever niet aan vast. Later wilde ze ook naar me happen. Heb het de eerste paar keren genegeerd, als ze me echt zou bijten kan ze wel een klap verwachten, ze is al zo kopschuw maar dan nog moet ze leren dat ze me niet zomaar mag bijten.
Nu staat ze ergens anders (tijdelijk) daar zet ik haar vast tussen 2 touwen. Als ik met het zadel aankom en het erop leg begint ze al met d'r been te schrapen. Met aansingelen probeerd ze mijn hand met d'r achterbeen te raken. Meestal zie ik dat wel aankomen en houd ik m'n hand zo dat ze me niet kan raken. De laatste tijd doet ze het niet meer, af en toe schraapt ze een keertje over de vloer en dan is het afgelopen.

Een van m'n pony's hebben we gekregen. Ze was echt heel erg vals, in het begin was ik er bang voor en durfde weinig te doen. Met aansingelen moest iemand haar goed vast houden anders bijt of slaat ze je echt. Een tijdje later merkte ik dat als ik niet bang voor haar was ze minder vals was. Heb haar een paar keer vast gezet en als ze lelijk deed, gaf ik haar op d'r donder(met stem of soms echt een schop terug lag er maar net aan wat ze deed). Gewoon door blijven gaan waar je mee bezig bent anders geef je t paard z'n zin.
Een paard op stage deed het ook. Alleen met opzadellen en deken wissellen. Bij hem was het alleen dreigen.

Was ze al zo toen je haar net had? Mijn paarden doen het alleen echt als ik op wil zadelen, poetsen lukt nog wel. Toen ik nog een beetje bang voor die pony was werd het alleen maar erger, als ik het zadel eraf haal dan komt het er echt niet meer op. Heb haar later niet meer haar zin gegeven. Als ik wilde rijden ging t zadel er gewoon op,
als een paard me wil bijten of trappen kunnen ze ook een trap terug verwachten. Klinkt hard. Bij m'n vorige stage deden ze dat ook (dan wel wat harder ) zag er niet echt fijn uit maar t hielp wel.

Ik houd er nog wel rekening mee dat m'n paard het aansingellen niet zo prettig vind, singel gewoon heel rustig aan, steeds een stukje verder. Maar ze mag me echt niet proberen te bijten of te trappen. Heb al gemerkt des te meer ik het toe laat hoe erger t word (toen ik het negeerde werd haar gedrag in de wei ook ineens zo, ze kwam dan op me af rennen met de oren plat). Nu doet ze het gelukkig niet meer.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:46

mijn vzpaardje heeft het ook .. als ik haar wil borstelen dan doet ze soms lief of altijd ook boos ..
met zadel op doen ook .. gaat ze happen naar je been of naar iets wat dicht in haar buurt staat ..
ook met aansingelen .. dan gaat ze happen..
terwijl als ik het zadel op doe , de singel op het eerste gaatje doen en dan stukje lopen en zo steeds 1 strakker..

ik heb haar ook nog nooit hard aangesingeld.. maar er hebben helaas al redelijk wat meisjes opgereden en weet niet wat die met haar hebben gedaan...

ook het vertrouwen kan ik bijna niet winnen van haar..
het gaat steeds een beetje beter.. longeren kende ze niet en vandaag kreeg ik haar netjes rond in draf en stap ..
het komt wel t vertrouwen ,, maar duurt een hele tijd ..
rij nu 3 maand op haar , en wil nu zoveel mogelijk afwisseling .
een keer longeren en lopen aan de hand , dressuur rijden en springen, of gewoon een dagje borstelen..

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:54

Hooii, mijn paard doet dat ook heel erg. Ze hoeft alleen de singel maar te horen, ze ze begint al te happen. Maar als iemand een snoepje voor dr neus houd, doet ze helemaal niks. Het is dus gewoon onzin. Ik probeer het met een snoepje te doen, en dan heel erg belonen als ze niks doet. Zo moet je het snoepje steeds later geven, en ondertussen belonen als ze niks doet. Dan wacht ze op het snoepje.
Veel suc6, ik hoop dat je er wat aan hebt

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:00

Ook mijn paard begint nu dit soort gedrag te vertonen. Hij is begonnen met oren in de nek bij het singelen, daarna begon ie weg te draaien als ik op wilde stappen. Nu gaan de oren al in de nek als ik met het zadel aan kom lopen. Het zadel past goed, de singel is een neopreen en ik ga voorzichtig met hem om. Dus geen directe aanleiding zou je zeggen. Morgen komt er iemand drukpuntmassage toepassen.... Ik houd jullie op de hoogte.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:11

Mijn pony, Urselin, heeft ook zadel/singelnijd.
Niet zo erg als jouw paard, maar dat boos doen en happen/bijten komt me erg bekend voor.
Misschien heeft jouw paard vervelende herinneringen aan het zadel of aansingelen waardoor ze zo reageert. Ik zou niet weten hoe je het goed kunt afleren. Ik strafte Urselin altijd door een tikje op haar neus te geven en een afkeurend woord te zeggen. Nu hoef ik alleen maar dat woord te zeggen of met een vinger 'wijzen' en dan houdt ze er mee op.

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:18

Ja, maar als het paard niet zo veel vertrouwen eeft, zou ik zelf geen tikjes geve, ook al mag het niet, dan zou ik het anders proberen. maar bij een paard die gewoon vertrouwd zou ik het ok zo doen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:16

Daar heb je wel gelijk in, maar mijn pony was in het begin ook wantrouwend tegenover iedereen.
Ze heeft zelfs iemand gebeten en ik vind dat een klein tikje op de neus dan kan. Ik bedoel, ze moet wel weten wat mag en niet mag.

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:18

Ja, dan wel, maar als het niet nodig is..

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:19

hoe ik ook op haar reageer, boos worden in de vorm van een tik (waardan ook) of mn stem verheffen t maakt niet uit. ik ben zo wie zo al erg voorzichtig met haar aangezien ik er zeker van ben dat is in t verleden erg verkeerd is behandeld. Ik wil dus op de juiste manier haar vertrouwen winnen. maar niet over me heen laten lopen. en das soms best moeilijk. een snoepje voor haar neus houden heeft geen zin.. als ik aan t zadelen ben is ze boos en reageerd dan niet op voer / een tik/ lieve woorden/ aaien etc. dat heeft gewoon geen zin.
ik probeer haar daarom zo veel moegelijk met mijn stem te corrigeren. en ik ben heel consequent. ze weet nu inmiddels wel wat ze in de omgang wel en niet mag. alleen dat zadelen, aangezien ik niet weet waar het vandaan komt (trauma, angt, aanstelleritis om niet aant werk te hoeven ? ) is dat moeilijk te corrigeren..

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:21

Misschien helpt negeren?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:22

Ik blijf erbij dat zulke zaken vaak een uiting zijn van pijn.

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:22

of het hoofdstel vast indoen en dan vasthouden..misschien heb je dan wat meer te zeggen? k weet het niet

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:28

@ Vonnie.. ik ben t met je eens. als t mijn paard niet zou zijn zou ik meteen hetzelfde zeggen. maar ga een grondige keuring van de dierenarts (2 x), en de zadelmaker die beide niets kunnen vinden weet ik t ook niet meer. er zijn alleen nog wel meer dingen "mis" met haar waardoor ik weet dat t in t verleden echt fout is geweest met haar.

ik kan haar niet vast zetten want dan raakt ze in paniek. was al bekend bij de vorige eigenaar. ze word bang en gaat hangen zo dra ze echt vast staat. als ik het halstertouw om de tralies sla blijft ze wel netjes staan.

hoofdstel indoen en dan haar vasthouden terwijl ik aansingel ? daar heb ik meer als 2 handen voor nodig om dan te zorgen dat ze me niet bijt (en daarbij heb ik momenteel maar 1 hand (andere zit in t gips) )

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:31

met iemand anders er bij? of zeg k nou wat raars

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:47

ik ben wel benieuwd wat de dierenarts en de zadel maker er wel van hebben gezegd.

Onze merrie heeft ook een tijdje heel moeilijk gedaan ze was niet boos maar ging hangen en trok dan alles stuk.Wij hebben haar een tijdje los aangesingelt {kon ze niet hangen}en dan eerst alleen op het eerste gaatje.Dan naar de bak toe en weer 1 gaatje dan een rondje lopen door de bak en weer een gaatje strakker.Al doe je de eerst keer 20 minuten over het aansingelen wat kan jou het schelen.Je moet heel rustig en geduldig zijn onze merrie schiet snel in de stress en zo is het heel rustig en dan gaat het goed.In middels staat ze al weer vast maar ik singel nog steeds gaatje voor gaatje aan.

Verder zou ik een paard nooit in zijn eigen stal opzadelen maar altijd er buiten of buiten aan zijn stal of ergens anders waar plaats is gemaakt om te poetsen en te zadelen.Bij ons op stal kunnen we ze aan een balk vast zetten.Haar stal is van haar en daar eet ze en slaapt ze ik zou daar niet gaan zadelen dat hoort daar niet.

Ook moet je er goed om denken dat je niet te voorzichtig met haar bent in normale omgang met haar geef wel leiding jij bent de baas als je wil dat ze ergens moet blijven staan dan moet dat ook en dat kun je haar wel zeggen daar hoef je niet gelijk een tik voor te geven.Maar dit heb je zelf ook al aangegeven dus ik denk dat dat wel goed zit maar wilde het toch even kwijt.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 21:25

de dierenarts heeft haar klinisch gekeurd.. toen heb ik het probleem verteld en toen heeft hij haar rug en schoft nagelopen.. wervels gecontroleerd en bepaalde plekken met druk gecontroleerd etc. hij zei dat ze inderdaad wel wat gevoelig was op haar rug, maar dat er niets mis was. en gaf me het advies om de zadelmaker erbij te halen om t zadel te controleren..
toen ik haar net had, had ik niet net na de aankoop geld voor een nieuw zadel.. een zadel van een vriendin van mij leek goed te passen maar heb er voor controle zadelmaker bij gehaald.. om zeker te zijn dat er niets mis is met haar rug en om zeker te weten dat t zadel echt goed op haar paste..
ik ben zelf ook geen voorstenader van het opzadelen in stal. ik heb t bij haar in het begin bewust gedaan omdat ze het bij de vorig eigenaar zo gewent was. en omdat ze al problemen had met zadelen en in haar eigen stal het rustig was.
de oplossing die je beschreven hebt heb ik ook gesprobeert. een aantal dagen achter elkaar, na het zadel erop leggen en het stappen lijkt ze wel wat rustiger.. maar zodra je rustig de single pakt om 1 gaatje bij te singelen trapt ze weer, en word het weer zoals voorheen ..
maar denk dat ik het zo wel blijf proberen. en hopen dat het zo minder wordt..

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:04

RT -> VMR

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:14

Mijn paard doet ook erg moeilijk met zadelen enzo. Overigens ook met het opdoen van de deken. Opvallend bij mijn paard is alleen dat hij voornamelijk heel boos is op het moment dat ik het zadel ga pakken of zijn deken ga pakken en ik ermee aangelopen kom. Dan legt hij zijn oren in de nek en hapt hij naar zijn borst. Als ik dan bezig ben het erop te leggen of ik singel aan is er niks meer aan de hand. Daarnaast is er ook niks aan de hand als er net toevallig een ander paard aan komt gelopen waar hij naar staat te kijken of er gebeurd wat anders spannends buiten. Pure dwarsigheid denk ik dan maar en door het te negeren wordt het gelukkig steeds minder.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:34

Als een paard het ook bij dekens opleggen doet, kun je er wel van uit gaan dat het niet echt een pijnreactie is. Er kunnen verschillende dingen an de hand zijn. 1 Het is het paard type "blijf van mijn lijf " (Veel Engels Volbloeds hebben dat).
2 Dun velletje. Gaat meestal samen met 3:
paard is wat ze in het engels noemen "coldbacked".
In geval 1 is het belangrijk dat je het gedrag negeert. Helemaal niks zeggen, gewoon doorgaan. Dan heeft het gedrag geen resultaat en moet ophouden.
Geval 2 en 3: Zorg voor een bonthoes om de singel en bont onder het zadel. Als het even kan zorg voor bontsjabrak en singelbont (dek, longeersingel etc) op temperatuur Dus niet ijskoud. Dáár reageren veel meer paarden op dan mensen bewust zijn. Leg maar eens een ijskoude hand bij iemand op de warme blote rug en bekijk de reactie!
Een paard met een dun vachtje en dun velletje voelt die koude nog veel meer...
Dun velletje zorgt ook dat borstelen niet zo fijn is.

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:43

Mijn pony doet ook altijd heel boos. Hij vindt geborsteld worden niet fijn, alleen de hals en zijn billen vindt hij oké. Zadelen en aansingelen vindt hij ook niet leuk en ook zijn deken op en af doen vindt hij verschrikkelijk. De oren gaan plat in de nek, hij hapt (meestal in de lucht, dus niet bewust naar mij) en hij slaat met zijn staart. Ik negeer hem gewoon. Pas als hij in mijn richting hapt dan corrigeer ik hem met mijn stem. Als er iets interessants voorbij komt en hij is afgeleid dan doet hij het niet. Ook mijn pony is gezond en heeft een goed passend zadel. Bij zijn vorige eigenaresse heeft hij het ook altijd gedaan. Als we klaar zijn met rijden, is hij veel liever en kan dan ook veel meer hebben. Poetsen vindt hij ineens heerlijk, maf beest. Een meisje bij mij op stal heeft haar pony al 7 jaar en die pony doet dit precies hetzelfde al 7 jaar. Ik heb me er maar bij neergelegd en negeer zijn gedrag gewoon.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:55

Ja, soms hopen ze gewoon dat als ze het opzadelen tegen kunnen gaan, ze ook niet hoeven te werken. Je kunt dan kijken wat ze tegen het werk hebben. Is het te vermoeiend, te eentonig, te voorspelbaar?

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:01

Lusitana schreef:
Ja, soms hopen ze gewoon dat als ze het opzadelen tegen kunnen gaan, ze ook niet hoeven te werken. Je kunt dan kijken wat ze tegen het werk hebben. Is het te vermoeiend, te eentonig, te voorspelbaar?

Ja ik denk ook dat 't trucjes zijn ja..