Je nieuwe paard komt, en dan ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shorty_bara

Je nieuwe paard komt, en dan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 13:01

Ik zou graag jullie ervaringen hierover willen horen, als je een nieuw paard koopt, deze haal je op/word gebracht.

En dan?

Laten jullie hem in de bak, in de stal, gaan jullie de eerste dag al rijden etc etc ?

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:05

Toen ik Mammon kreeg, heb ik hem meteen in zijn stalletje gezet, dan kon hij er al aan wennen en kennis maken met zijn buurman.
De dag erna heb ik hem losgelaten, en hem een beetje aan mij laten wennen, dmv poetsen en spelen etc.
De 3e dag heb ik pas gereden.

Sily

Re: Je nieuwe paard komt, en dan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:05

De eerste was nog te jong om bereden te worden, de tweede te klein en meneer nummer 3 was nog niet ingereden

heb ze allemaal eerst in de bak laten uitrazen, en verschillend per paard ben ik met diversedingen aan de gang gegaan.
Paard 1 ben ik gelijk de volgende dag begonnen met aanraken, wennen aan halster en poetsen en de giga knopen uit haar manen proberen te krijgen.
Paard 2 was heel koel en de tweede dag ging hij met mijn eerste paard de bak in om te wennen aan elkaar.
Paard dri heb ik een paar dagen laten gaan, elkaar leren kennen door samen in de bak te staan en te kijken hoe die reageerde.
Daarna ben ik begonen met longeren etc. en nu na 4 maanden zit ik erop. Na een weekje ben ik met hem begonnen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:06

De eerste dag dat je paard op stal komt kan je hem het beste in de stal laten staan zodat ie kan wennen.
Je kan hem natuurlijk wel even in de bak losgooien zodat ie even zijn ei kwijt kan.
Rijden zou ik de eerste dag nog laten want er komen al zoveel dingen op je paard af vooral die eerste dag.

Nieuwe mensen nieuwe stal nieuwe paarden nieuwe omgeving nieuwe stal en noem maar op.

Heel veel plezier met je nieuwe paard

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:07

Ik heb die van mij dadelijk in zijn weide gezet.
Deze was namelijk niet zo groot .
En s'nachts gewoon op stal.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:08

Als ze 's ochtends worden gebracht dan zou ik in de namiddag of avond wel even longeren of rijden. Wordt hij later gebracht, dan krijgt hij gewoon eten op stal en mag hij daar een beetje acclimatiseren. Het ene paard is ook snel op zijn gemak, de ander heeft zijn tijd nodig om te wennen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:09

1 ste dag inderdaad lekker in zijn stal, dag 2 lekker gepoetst, beetje op het erf met hem gewandeld en lekker los in de bak, 3de dag begonnen met rijden...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:09

Is per situatie verschillend...Toen mijn veulen kwam hadden we mijn merrie op stal staan en het veulen in de box ernaast gezet. Pas de dag erop gingen ze samen voor het eerst naar buiten. Ze was al vrij snel gewend.

Ik zorg altijd wel dat ze niet alleen binnen of buiten staan. Afgelopen zomer kochten wij een 9jarige merrie die we na het ophalen bij ons thuis in de wei hebben gegooid. Met nog een lege wei ertussen en dan pas liepen de andere 3 paarden op hun stuk weide. Deze merrie had al de nodige ervaring dus begon gelijk te grazen.

Je kan je nieuwe aanwinst evt in de bak laten lopen als ze lang op de trailer gestaan heeft. Een warm welkom in een nieuwe box met voer doet ook vaak goed...

Sash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:10

Pim kwam bij ons op de manege te staan (na een paar maanden hebben we hem naar huis gehaald toen de stal klaar was) ik heb hem toen uit de trailer gehaald en heb een paar rondjes met hem door de bak gestapt. we hadden nog geen zadel en wilden hem zowieso een beetje laten wennen dus we zijn pas de derde dag gaan longeren en daarna voor het eerst erop. er waren wat mensen bij die ons aanwijzingen gaven, dat was erg fijn.

toen we hem na een half jaar naar huis haalde (de stal moest dus eerst gebouwd worden) zijn we daarnaartoe gereden en hebben hem toen in de we naast de paddock waar de andere 2 ponys stonden gezet zodat ze eerst aan elkaar konden wennen. daarna hebben we ze samen in de wei gezet.!

heel veel plezier met je nieuwe paard (als je die natuurlijk gaat kopen?)

shorty_bara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 13:15

Dank jullie wel voor jullie reakties, deze zijn eigenlijk voor een collega voor mij,

Toen ik mijn paardje kocht, (hij kwam 's ochtends) heb ik hem eerst even op stal gezet, en smiddags lekker in de bak en s avonds nog beetje gepoetst. En pas 4de dag gereden, (wel gelongeerd een keer)

Maar veel mensen hebben hier een verschillende kijk op, daarom wou ik jullie mening hier graag over horen, en veel hebben het een beetje hetzelfde gedaan.

Ze hebben 2 gezelschap shetlanders, is het nieuwe paardje met deze los te gooien of is het beter van alleen ?

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:24

toen mijn ponytje kwam was ik 8 ofzo en wou ik gelijk toen die aangekomen was een wedstrijd op de manege gaan rijden .. maar dat mocht natuurlijk niet van mijn ma.

Mijn paard kwam uit groningen( 3uur rijden) en dus zij we daar even mee gaan stappen. Maar die was niet echt gewend aan beweging omdat zijn vorige eigenaar haar 3 maanden op stal had laten staan.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:29

Mijn eerste heb ik eers in de wei gedaan samen met een andere pony en de volgende dag onder begeleiding gereden.
Mn 2e pony was nog niet ingereden. die hebben we ook lekker op de wei gezet met een draadje tussen het toekomsige weidemaatje. Toen ze eenmaal gewend waren samen gezet.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:29

shorty_bara schreef:
Ze hebben 2 gezelschap shetlanders, is het nieuwe paardje met deze los te gooien of is het beter van alleen ?

Ik zou hem eerst alleen loszetten, anders moet hij tegelijk zijn positie veroveren en terrein verkennen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:32

Ik zou hem even een paar dagen laten acclimatiseren, daarna longeren en erop.

Hoewel er ook mensen zijn die zeggen dat je er het beste meteen op kunt, voordat ze zich zo thuis voelen dat ze rare dingen kunnen gaan doen. Voor beide scenario's is wat te zeggen.

Ik zou hem niet meteen bij andere paarden zetten.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:35

Hoe doen jullie dat dan met een wedstrijd, moet t paard dan ook een dag of 3 wennen?

Mijn paardje stond al op de stal toen ik haar kocht, dus dat was zo geregeld. Ik ben wel een aantal keren van stal verhuist, en dan ik ging ik de dag na de verhuizing wel gelijk rijden (niet omdat het anders niet gaat, maar omdat je op zo'n verhuisdag geen tijd/zin/fut hebt )

Maar weet je wat het leuke is, aangezien het je eigen paard is, mag iemand dat zelf weten Advies is altijd goed bedoelt natuurlijk...

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:36

zou er zelf ook niet meteen de eerste dag op gaan maar lijkt mij dat het geen probleem moet zijn je gaat tenslotte ook als je op wedstrijd gaat op je paard op een vreemd terein laat je hem/haar ook niet een dag in een box staan

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:37

Nee, maar op wedstrijd heb ik een paard al wel wat vaker gereden, staat hij beter aan de hulpen en kan ik de meeste sprongen wel uitzitten
De eerste keer met een jong paard op vreemd terrein is toch al niet zo mijn favoriete hobby, zelfs al rij ik hem langer

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:38

gelijk bij anderen zetten is misschien nog niet zo'n goed idee, ik zou ff wachten totdat hij/zij (?) wat meer op zijn gemak voelt

mijn paard kwam 's avonds, toen heb ik hem in zijn nieuwe stal gezet en daar laten staan. de volgende dag heb ik hem lekker gepoetst en 's avonds ben ik er wel op gestapt, maar heb ik alleen maar met hem gestapt in de bak, meer niet en dat werkte prima

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:42

KNUFFELEN!!!! hahahaha en idd ff los gooien in de bak... kan ie ff rollen ofzo.. of ff zijn ei kwijt...

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:15

Bij ons zijn de meeste paarden pas later in de middag aangekomen, ivm ver reizen. Wij hebben het meestal alsvolgt gedaan:

Eerst even rondwandelen, paardje op zn gemak stellen en de omgeving laten zien. Daarna gewoon in de stal zetten, voeren en dan lekker met rust laten tot de volgende dag. (wel even kijken af en toe of alles nog goed gaat, maar niet met de hele buurt van ohh en ik heb een nieuw paard)

De tweede dat eerst met hem/haar door de wei lopen en uiteindelijk gewoon los laten.

De derde of vierde dag pas rijden.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:20

Ik heb ervoor gezorgd dat ik hem 's morgens op kon halen, aan het begin van de middag heb ik hem op de wei gezet. En verder heb ik hem met rust gelaten, hem ff laten wennen. HIj had dus alle tijd om de wei te verkennen voordat het donker werd.

Natuurlijk heb ik 's middags en 's avonds wel in de wei gezeten om van hem te genieten

Hij was nog niet ingereden dus rijden was er nog niet bij. Op dag 2 ben ik hem gaan borstelen, in de loop van de week een eerste wandeling gemaakt. Na een maandje voor het eerst gelongeerd, toen bitje, zadeltje.

Na 3/4 maanden zat ik voor het eerst in het zadel.

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:34

Toen mijn pony bijna 5 jaar geleden werd gebracht ging ze gelijk met de andere pony's in de wei (had toen geen stal). De eerste dag heb ik niet gereden ofzo. De 2e dag heb ik haar geborsteld etc, en een stukje gewandeld met een andere pony erbij. De 3e dag ben ik gaan rijden.
Nu zou ik het anders doen, namelijk de nieuwe pony 2 weken apart naast de anderen zetten om ze te laten wennen, voor ze bij elkaar in gaan. Maar die mogelijkheid had ik toen niet, gelukkig is het goed gegaan.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:38

We gingen Tivars 's middags halen, en toen heb ik haar eerst even op stal gezet.. Na een uurtje ofzo is ze de wei in gegaan.. Vond ze erg lkeuk

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:44

gewoon asl die sochtends kwam even laten wennen en smiddags rijden

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:46

1e dag in de bak gelaten. 's Avonds op stal. 2e dag beetje gewandeld. 3e dag gereden in les voor het eerst 5e dag voor het eerst in de wei